Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea kolesteroli jo kolmekymppisenä

Vierailija
17.01.2014 |

Olen 34 v ja viimeksi kun kävin työterveystarkastuksessa niin hoitaja kysyi haluanko että otetaan myös verikoe. No kävin labrassa antamassa verinäytteen. Tuloksena oli silloin kokonais kolesteroli 7,1 ja nyt puoli vuotta myöhemmin 6,8. Työterveyshoitaja varasi mulle lääkäriajan. Miten muilla joilla on kolestero kohollaan. Saanko jo 34 vuotiaana kolesterolia alentavan lääkkeen reseptin:D

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:07"]

Kyllä statiini ehkä kannattaa aloittaa jos on tuota luokkaa kolesteroli. Lääkärihän sen päättää. Kyselepä suvustasi, onko sydän- tai aivoinfarkteja, äkkikuolemia? Onko korkea kolesteroli myös vanhemmillasi? Jos kyse on tuosta geneettisestä hyperkolesterolemiasta, ruokavalio ja becel eivät auta, vaan statiini on paras vaihtoehto. Mun mies aloitti 40-vuotiaana statiinit kun kokonaiskolesteroli oli 6,7 ja LDL jotain 4 paikkeilla. Hänellä on selvä sukurasite koronaaritautiin.

[/quote]

Mulla oli LDL 4,5 ja trigly 1,99 ja HDL oli onneksi 1,15. Suvussa on kaikenlisäksi sydän- ja aivoinfarkteja joista yksi äkkikuolema. Tieto lisää tuskaa...

Vierailija
42/75 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen läski, liikun jonkunverran, syön monipuolisesti, mutta syön voita, kermaa, punaista lihaa, äyriäisiä, munia, pekonia ja liikaa suolaa. Juonikin jonkin verran, siis pientä tissuttelua. Kolesteroliarvot vaan laskee, viimeksi 50 v tarkastuksessa oli 3,2 josta hyvää kolesterolia 1.8. Mä epäilen kolesteroliarvojen merkitystä tai siis sitä, miten paljon ne kertovat terveysvaaroista. Hoikalle, terveellisesti elävällä ystävälläni on taas korkea kolesteroli. Niin on monilla hänen suvustaan, vaan ovat pitkäikäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo Beceliin vaihtaminen on muka huono idea, kun alapeukutettu?

Vierailija
44/75 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Becel on teollista margariinia.

Vierailija
45/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:11"]

Jos nyt päädytte statiineihin, niin älkää unohtako syödä Coentsyymi Q10 lisää, koska statiinit häiritsevät sen synteesiä, ja se on aika oleellinen molekyyli mitokondrioille. Lihasvauriot on taattuja statiineilla ilman Coq10 pillereitä. Itse hoitaisin ongelman ruokavaliolla.

[/quote]

Kysyin tätä erikseen lääkäriltä onko tässä jotain perää, ei ollut.

Vierailija
46/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:07"]

Kyllä statiini ehkä kannattaa aloittaa jos on tuota luokkaa kolesteroli. Lääkärihän sen päättää. Kyselepä suvustasi, onko sydän- tai aivoinfarkteja, äkkikuolemia? Onko korkea kolesteroli myös vanhemmillasi? Jos kyse on tuosta geneettisestä hyperkolesterolemiasta, ruokavalio ja becel eivät auta, vaan statiini on paras vaihtoehto. Mun mies aloitti 40-vuotiaana statiinit kun kokonaiskolesteroli oli 6,7 ja LDL jotain 4 paikkeilla. Hänellä on selvä sukurasite koronaaritautiin.

[/quote]

Mulla oli LDL 4,5 ja trigly 1,99 ja HDL oli onneksi 1,15. Suvussa on kaikenlisäksi sydän- ja aivoinfarkteja joista yksi äkkikuolema. Tieto lisää tuskaa...

[/quote]

Syö kalaa useammin niin hdl nousee. LDL pitäisi saada alemmaksi  joten lisääpä ruokiisi kurkumaa ja mustapippuria.Triglyarvo ois hyvä saada ykkösen  pintaan. Alkoholin käyttö nostaa triglya.

Vierailija
47/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:47"]Genetiikkaa. Joillain on se kolesteroligeeni... Tunnen ainakin yhden ihmisen joka sai lääkkeet jo kolmekymppisenä. Parempi syödä lääkkeitä kuin saada sydänkohtaus tai aivohalvaus.
[/quote]

Jekku onkin siinä että pitkänajan tutkimuksessa kolesterolilääkkeitä syöneet eivät saaneet yhtään sen vähempää aivoverenkierron häiriöitä taikka sydäninfarkteja.

Vierailija
48/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 10:55"]

Karppien kolesterolipuheissa on usein se harha, että tarkastellaan vanhusten kolesteroleja ja yritetään päätellä siitä jotain. Kun tosiasia on ettei länsimaisten vanhusten kolesteroleista voi vetää juuri mitään johtopäätöksia. Ne joilla on hoitamaton tosi korkea kolesteroli kuolee nuorina sykäriin. He eivät koskaan edes päädy vanhustilastoihin. Osa sairastuu sydäntauteihin korkean keski-iän kolesterolin takia, heidät laitetaan statiineille ja verenpainelääkitykselle, ja heillä on kuollessaan matala kolesteroli. Hyi hyi, selvästi matala kolesteroli on epätervellinen... Monet sairaudet kuten syöpä ja yleinen vanhuuden hauraus laskee kolesterolia ja taas saa matala kolesteroli pyyhkeitä, ei voi olla terveellistä vaikka matala kolesteroli on seuraus eikä syy. Jotkut pärjää koholla olevan kolesterolinsa kanssa vanhaksi suht. terveenä ja nää on sitten karppien sankareita jotka todistavat että kolesteroli onkin terveellistä.

[/quote]

Tilastot kertovat että sydäntapahtumia on ollut  aika paljon ihmisillä joiden kolesteroliarvot ovat alle nelosen.Korkea kole ei välttämättä siis korreloi sydäntapahtumien kanssa. Päinvastoin on tutkittu että tietyntasoinen, nykyisin liian korkeana pidettu kokonaiskolesteroli  korreloi pitkän iän kanssa.Tsekkaapa itse asia.

Vierailija
49/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen tuloksen FINRISKI-laskuri antaa sinulle? 

https://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finriski-laskuri

Vierailija
50/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:53"]

Vaihda margariini Beceliin. Se on tehokas alentaja.

Tiesitkö, että Becelkin on margariinia? Vitun mölli.

Vierailija
51/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:53"]Vaihda margariini Beceliin. Se on tehokas alentaja.
[/quote]

Ei noi auta niillä, jonka elimistö tuottaa itse kolesterolia liikaa. Muistaakseni tuo kolesteroli geeni tulee jostakin Itä-Suomesta?

Vierailija
52/75 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen, ja kolesteroli 3,1, hdl, ldl ja trigyt erinomaisessa suhteessa. Syön terveellisen epäterveellisesti ja bmi on 24 pintaan ja rasvaprosentti on korkea (on toki isot rinnat ja persaustakin). Lääkärin mielestä erinomaiset kolesteroliarvot, mutta nyt se mataluuskin on ilmeisesti ongelma...

Vierailija
53/75 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:53"]Vaihda margariini Beceliin. Se on tehokas alentaja. [/quote] Ei noi auta niillä, jonka elimistö tuottaa itse kolesterolia liikaa. Muistaakseni tuo kolesteroli geeni tulee jostakin Itä-Suomesta?

[/quote]Familiaalisia hyperkolesterolemiaa aiheuttavia geenivirheitä on Suomessa useita, kaikki eivät suinkaan ole Itä-Suomesta. 

Vierailija
54/75 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

26v mies

kolesteroli 6,5 hdl1,4 ldl 4,8 ha trigly vain 0,69

ymmärtääkseni trigly on se tärkein? paljonko rasvaa verenkierrossa

syön perusruokaa aika pitkälle, okei herkuttelen myös viikonloppuisin  

en polta, juon silloin tällöin, en karppaa

liikun töiden puolesta todella paljon ja lisäksi 2-3kertaa viikossa salia, kesäisin kuljen pyörällä töihin ja muutenkin kuljen paljon kesällä pyörällä

eli muutanko norjaan jossa arvon pitää olla alle 7 ja saavatko norjalaiset merkittävästi enemmän sydänkohtauksia?

Vierailija
55/75 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten kokonaiskolesterolini oli 7. Tänään 3.8. Aamukaurapuuro plus lusikallinen oliiviöljyä, Benecol juoma joka toinen päivä, tumma suklaa ja kovan rasvan vähentäminen taisi tehdä tehtävänsä. Pienellä vaivalla kolesteroli tuli kohdalleen.

Parissa kuukaudessa kolesteroli ei laske. Vähintään puolivuotta se vaatii.

Vierailija
56/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto kirjoitti:

Vuosi sitten kokonaiskolesterolini oli 7. Tänään 3.8. Aamukaurapuuro plus lusikallinen oliiviöljyä, Benecol juoma joka toinen päivä, tumma suklaa ja kovan rasvan vähentäminen taisi tehdä tehtävänsä. Pienellä vaivalla kolesteroli tuli kohdalleen.

Parissa kuukaudessa kolesteroli ei laske. Vähintään puolivuotta se vaatii.

Miksiköhän alapeukut?

Vierailija
57/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Lääkkeitä kolesteroliin, hyvin on vissiin mainokset purreet. Ei ole olemassa yhtään ainoata tutkimusta, joka osoittaisi, että kolesteroli aiheuttaa esim. sydäninfarkteja. Kolesteroli on aine, joka pyrkii paikkaamaan verisuoniin tulleet vauriot. Eli nuo vauriot pitäisi ehkäistä! Mistä ne aiheutuvat? Siihen voi olla montakin syytä, mutta monet epäilevät, että jokin aiheuttaa verisuoniin tulehduksia, joista vauriot aiheutuvat. Yksi mahdollinen syyllinen on insuliini. Ja kuten kaikki varmaan nykyään tietävät, mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä enemmän erittyy insuliinia ja oikeastaan aina kun syöt jotain, haima erittää insuliinia. Tuon teorian mukaan kannattaisi siis välttää hiilihydraatteja ja syödä harvemmin. Estää myös painonkertymistä ja ehkä myös 2-tyypin diabetesta.

Toki tuo on vain teoria, mutta ihan yhtä pätevä kuin kolesteroli- ja rasvateoriakin. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla, kun nyt on kokeiltu muutama vuosikymmen rasvattomuus-teoriaa, eikä se ole toiminut.

Rasvaton ruokavalio aiheuttaa ummetuksen.

Vierailija
58/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin kolesterolilääkkeet jo 26 vuotiaana. Sukuvika, johon ei ruokavalio auta. Mun korkein kolesteroliarvo oli 10,3 kun olin raskaana. Lääkityksellä on alle 5.

Voi hyvänen aika. Ei raskaana olevilta kuulu mitata kolesteroliarvoja. Raskaus nostaa arvoja aina, koska kolesteroli on elimistön rakennusaine ja raskaudessa niitä tarvitaan runsaasti.

Vierailija
59/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 21:53"]Vaihda margariini Beceliin. Se on tehokas alentaja.

Ei noi auta niillä, jonka elimistö tuottaa itse kolesterolia liikaa. Muistaakseni tuo kolesteroli geeni tulee jostakin Itä-Suomesta?

Olisko heillä liikaa d-vitamiinia käytössä, kun on niitä valmiiksi vitmonoituja aineksia niin paljon kaupoissa ja määrät täytyy laskea itse? Ilman sitä ei elimistö pysty valmistamaan kolesterolia.

Vierailija
60/75 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskolesteroli ei paljon kerro. Mutta syökää vaan margariinia ja statiinia. Kovin monen liikkuvan ihmisen olen nähnyt muuttuvan rollaattorinkäyttäjäksi kolesterolilääkkeiden myötä.

Statiinit vie tunnon jaloista. Tämän vuoksi kävely on haparoivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä