Korkea kolesteroli jo kolmekymppisenä
Olen 34 v ja viimeksi kun kävin työterveystarkastuksessa niin hoitaja kysyi haluanko että otetaan myös verikoe. No kävin labrassa antamassa verinäytteen. Tuloksena oli silloin kokonais kolesteroli 7,1 ja nyt puoli vuotta myöhemmin 6,8. Työterveyshoitaja varasi mulle lääkäriajan. Miten muilla joilla on kolestero kohollaan. Saanko jo 34 vuotiaana kolesterolia alentavan lääkkeen reseptin:D
Kommentit (75)
Kolesteroliarvo ei todellakaan ole mikään terveyden mittari.
Heh, hassua että aina kun tästä asiasta puhutaan, karpit viittaa norjalaistutkimukseen. Eli ilmeisesti siellä on onnistuttu löytämään joku tuollainen väärästä päästä lähtenyt vanhustutkimus jonka ongelmia tuolla yllä listasin.
Meinaan että ei kai norjalaiset voi maailman ainoita olla jotka ovat onnistuneet karppien kannalta oikeita tutkimustuloksia saamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 11:49"]
Heh, hassua että aina kun tästä asiasta puhutaan, karpit viittaa norjalaistutkimukseen. Eli ilmeisesti siellä on onnistuttu löytämään joku tuollainen väärästä päästä lähtenyt vanhustutkimus jonka ongelmia tuolla yllä listasin.
[/quote]
Kuinka sä karpit tähän sait sotkettua??
[/quote]
Heh, en ole karppi. Pubmedistä löytää kyllä muitakin tutkimuksia, esim. :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21889146
jossa todettiin, että korkea kolesteroli ei ole yhteydessä suurentuneeseen sydäntautiriskiin. Ja että korkea kolesteroli vähentää aivoinfarktiriskiä. Eikä kyse ollut vanhustutkimuksesta.
Heissan,
Mulla on ollut myös koholla 26v oli 4,8 ja 30v olikin jo vähän yli 5! (Mitoilla 173cm / 68kg)
Alotin liikunnan harrastamisen sattumoisin noihin aikoihin kun selvisi että kolesteroli on yli 5. Kävin 2-3krt viikossa spinningissä puolen vuoden ajan ja ruokavalio pysyi täysin samana kuin ennen (en vaihtanut rasvattomiin tuotteisiin ja söin suklaata, sipsiä jne kuten ennenkin). Paino on pysynyt koko aika samana joten pelkällä liikunnalla kolesteroli tippui ihannelukemiin 3,5! :)
Harrastakaa hikiliikuntaa on mun vinkki! :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:04"]
Heissan,
Mulla on ollut myös koholla 26v oli 4,8 ja 30v olikin jo vähän yli 5! (Mitoilla 173cm / 68kg)
Alotin liikunnan harrastamisen sattumoisin noihin aikoihin kun selvisi että kolesteroli on yli 5. Kävin 2-3krt viikossa spinningissä puolen vuoden ajan ja ruokavalio pysyi täysin samana kuin ennen (en vaihtanut rasvattomiin tuotteisiin ja söin suklaata, sipsiä jne kuten ennenkin). Paino on pysynyt koko aika samana joten pelkällä liikunnalla kolesteroli tippui ihannelukemiin 3,5! :)
Harrastakaa hikiliikuntaa on mun vinkki! :)
[/quote]
Siis 26-vuotiaana huomattiin ekan kerran että on koholla. Nyt 32-vuotiaana on pysynyt jo parin vuoden ajan niin hyvänä kun olla voi eli 3,5 ja vain ja ainoastaan liikunnan ansiolla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:03"]
[/quote]
jossa todettiin, että korkea kolesteroli ei ole yhteydessä suurentuneeseen sydäntautiriskiin. Ja että korkea kolesteroli vähentää aivoinfarktiriskiä. Eikä kyse ollut vanhustutkimuksesta.
[/quote]
Siis täh! Kuin tuossahan juuri listataan sydänkohtauksen ja sepelvaltimotaudin riskitekijäksi kolesteroli!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2015 klo 12:03"]
[/quote]
[/quote]
Siis täh! Kuin tuossahan juuri listataan sydänkohtauksen ja sepelvaltimotaudin riskitekijäksi kolesteroli!
[/quote]
Lainaus:
The major risk factors for stroke included age (hazard ratio [HR] = 1.15, 95% CI, 1.13-1.17), smoking (HR = 1.71; 1.20-2.44), diabetes (HR = 1.75; 1.05-2.93), total cholesterol (HR per SD = 0.78; 0.69-0.89), and systolic BP (HR per SD = 1.22; 1.08-1.38)
Joka jumalan kerta kun näitä karppien postaamia tutkimuksia lähtee ruotimaan löytyy jotain häikkää. Kerran vuosia sitten joku postasi tänne tutkimuslistan siitä miten hienosti karppaus sopii lapsille. Kävi ilmi että kaikki tutkimukset kesti muutaman viikon tai kuukauden, osallistujat oli useimmiten sairalloisen lihavia lapsia joiden vointi ja veriarvot parani - ylläri ylläri - kun ne laihtui, mikä olisi tapahtunut millä ruokavaliolla vaan. Muutama tutkimus koski epileptisiä lapsia, joihin sovellettiin tiukkaa ketoosidiettiä, ja vaikka se auttoi epilepsiaan, niin osalla häiritsi kasvua. Niin joo, ja olihan siinä se yksi tutkimus normaalipainoisilla terveillä lapsilla, joilla jo lyhyt aika karppausta huononsi veriarvoja. Että näin!
Vaihda margariini Beceliin. Se on tehokas alentaja.
Mä aloitin kolesterolilääkkeet jo 26 vuotiaana. Sukuvika, johon ei ruokavalio auta. Mun korkein kolesteroliarvo oli 10,3 kun olin raskaana. Lääkityksellä on alle 5.
Kyllä statiini ehkä kannattaa aloittaa jos on tuota luokkaa kolesteroli. Lääkärihän sen päättää. Kyselepä suvustasi, onko sydän- tai aivoinfarkteja, äkkikuolemia? Onko korkea kolesteroli myös vanhemmillasi? Jos kyse on tuosta geneettisestä hyperkolesterolemiasta, ruokavalio ja becel eivät auta, vaan statiini on paras vaihtoehto. Mun mies aloitti 40-vuotiaana statiinit kun kokonaiskolesteroli oli 6,7 ja LDL jotain 4 paikkeilla. Hänellä on selvä sukurasite koronaaritautiin.
Häh? Lääkkeitä kolesteroliin, hyvin on vissiin mainokset purreet. Ei ole olemassa yhtään ainoata tutkimusta, joka osoittaisi, että kolesteroli aiheuttaa esim. sydäninfarkteja. Kolesteroli on aine, joka pyrkii paikkaamaan verisuoniin tulleet vauriot. Eli nuo vauriot pitäisi ehkäistä! Mistä ne aiheutuvat? Siihen voi olla montakin syytä, mutta monet epäilevät, että jokin aiheuttaa verisuoniin tulehduksia, joista vauriot aiheutuvat. Yksi mahdollinen syyllinen on insuliini. Ja kuten kaikki varmaan nykyään tietävät, mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä enemmän erittyy insuliinia ja oikeastaan aina kun syöt jotain, haima erittää insuliinia. Tuon teorian mukaan kannattaisi siis välttää hiilihydraatteja ja syödä harvemmin. Estää myös painonkertymistä ja ehkä myös 2-tyypin diabetesta.
Toki tuo on vain teoria, mutta ihan yhtä pätevä kuin kolesteroli- ja rasvateoriakin. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla, kun nyt on kokeiltu muutama vuosikymmen rasvattomuus-teoriaa, eikä se ole toiminut.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:22"]
Häh? Lääkkeitä kolesteroliin, hyvin on vissiin mainokset purreet. Ei ole olemassa yhtään ainoata tutkimusta, joka osoittaisi, että kolesteroli aiheuttaa esim. sydäninfarkteja. Kolesteroli on aine, joka pyrkii paikkaamaan verisuoniin tulleet vauriot. Eli nuo vauriot pitäisi ehkäistä! Mistä ne aiheutuvat? Siihen voi olla montakin syytä, mutta monet epäilevät, että jokin aiheuttaa verisuoniin tulehduksia, joista vauriot aiheutuvat. Yksi mahdollinen syyllinen on insuliini. Ja kuten kaikki varmaan nykyään tietävät, mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä enemmän erittyy insuliinia ja oikeastaan aina kun syöt jotain, haima erittää insuliinia. Tuon teorian mukaan kannattaisi siis välttää hiilihydraatteja ja syödä harvemmin. Estää myös painonkertymistä ja ehkä myös 2-tyypin diabetesta.
Toki tuo on vain teoria, mutta ihan yhtä pätevä kuin kolesteroli- ja rasvateoriakin. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla, kun nyt on kokeiltu muutama vuosikymmen rasvattomuus-teoriaa, eikä se ole toiminut.
[/quote] Kylla minulla ainakin alentui kolesteroli pian laakityksen aloittamisen jalkeen ruokavaliota (joka oli jo vaharasvainen) muuttamatta. Luotan sydanspesialistiin ja MRI tutkimuksiin paljon enemman kuin sinuun.
Suomalaisessa ruokavaliossa kaytetaan paljon kermaa ja juustoa eika niita kai mielleta rasvoiksi.
Tottakai kolesterolilääkitys alentaa kolesteroliarvoja, mutta ei lääkitys koskaan ole ensisijainen keino (paitsi tuollaisissa huikean korkeissa arvoissa, luokkaa 10, tai FH-potilailla). Ensin yritetään aina ruokavaliomuutosta ja kasvisstanoleja, esim BecelProactive tai Benecol. Ylipainoon liittyy kohonneet kolesteroliarvot, mutta myös anorektikoilla on huomattavan korkeat kolesterolit. Ruokavalio on siis avainasemassa.
Ymmärtääkseni Becel tekee sen, että ensin kolesteroli laskee, mutta ajan mittaan yhä pienempi määrä saa sen koholle. Ilmeisesti kroppa ns. "tarttuu tiukemmin" kiinni niihin kolesteroleihin, eli ajan mittaan ns. pienempi ja pienempi määrä rasvaa alkaa olla haitallista vert. olisi käyttänyt leivän päällä jotain muuta rasvaa.
Kokonaiskolesteroli ei paljon kerro. Mutta syökää vaan margariinia ja statiinia. Kovin monen liikkuvan ihmisen olen nähnyt muuttuvan rollaattorinkäyttäjäksi kolesterolilääkkeiden myötä.
Mulla on ollut korkea kolesteroli ja verenpaine jo ainakin 20-vuotiaasta asti. Olen hoikka 26-vuotias nainen (bmi 20) ja harrastan liikuntaa.