Mitä järkeä on mökin omistamisessa, jos ei käy siellä kuin pari päivää vuodessa?
Kommentit (20)
Ei mitään. Myin osuuteni heti pois perintömökistä.
Ehkä ne pari päivää on vuoden odotetuimmat päivät.
Jos olet kuvailemasi mökinomistajan mökkinaapuri, niin syy naapurimökillä viihtymiseen taisi tulla ilmi. HTH
Kaikilla se mökin omistaminen ei ole oma valinta. Joku kuivanmaanmökki ei ostajia houkuttele, mutta pakko siellä on omistajien käydä hiukan kunnossapitotöitä tekemässä, jos vaikka joskus joku olisi ihmeen kaupalla halukas sen mökin ostamaan.
Ei järkeä. Itse olisin tykännyt mökkeillä mutta pojat kasvoivat ulos mökkeilyiästä joten myytiin mökki. Harmitti vaan tekemättömät työt ja kustannukset mitä olisi pitänyt maksaa pienen mökillä vietettävän ajanjakson takia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla se mökin omistaminen ei ole oma valinta. Joku kuivanmaanmökki ei ostajia houkuttele, mutta pakko siellä on omistajien käydä hiukan kunnossapitotöitä tekemässä, jos vaikka joskus joku olisi ihmeen kaupalla halukas sen mökin ostamaan.
Ja tarkoitan siis perittyä mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Siksi ostimmekin mökin sijaan loma-asunnon meren rannan läheisyydestä vain noin 150km kotipaikkakunnalta. Siellä tulee käytyä usein, ympäri vuoden.
Mikä on mökin ja loma-asunnon ero? Harvoin kuulee kenenkään sanovan, että on menossa viikonlopuksi "loma-asunnolle"? Vai enkö vain tunne kuin mökkien omistajia?
Koska mökki on usein naiselle statussymbooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Siksi ostimmekin mökin sijaan loma-asunnon meren rannan läheisyydestä vain noin 150km kotipaikkakunnalta. Siellä tulee käytyä usein, ympäri vuoden.
Mikä on mökin ja loma-asunnon ero? Harvoin kuulee kenenkään sanovan, että on menossa viikonlopuksi "loma-asunnolle"? Vai enkö vain tunne kuin mökkien omistajia?
No mulla on esimrkiksi mökki pienen järven rannalla luonnonvaraisella tontilla. Minä huollan sitä ja remontoin sitä - ja vastaan siitä ihan itse tai ostan Itse työt joltakulta. Se on ihan oma mökkinsä, itsenäinen. Sitten mulla on loma-asunto pikkukaupungissa, se on kivassa pikku taloyhtiössä, jossa taloyhtiön hallitus on palkannut huoltofirman hoitamaan juoksevat työt ja päättää remonteista.
Käytän molempia.
Kun lapset olivat pieniä, appivanhempien kalliorantainen mökki oli kauhistus. Ja siellä olisi pitänyt olla appivanhempien kanssa aina. Olemme käyneet siellä 18 vuoden ajan yhden kerran vuodessa.
Appivanhemmat eivät anna meidän nytkään mennä sinne keskenämme, koska eivät juuri niitä päiviä voi olla sieltä pois. Joten emme käy edelleenkään, eikä siis mitään tunnesidettä ole sinne syntynyt.
Nyt ovat vanhoja ja korona-ateisteja, joten ei kulu kauaa kun sen taudin imuroivat itselleen. En tiedä mitä sitten tuolle mökille teemme, nuoriso ei sinne enää halua, eikä meitäkään kiinnosta hoitaa sitä oman omakotitalon ohella.
Saa nähdä meneekö myyntiin.
Ei siinä hirveästi järkeä olekaan. Ihmisillä on kuitenkin järjen lisäksi myös tunteet, haaveet ja ehkä odotukset että siellä oltaisiin enemmän kuin lopulta ollaankaan.
Itse myin kesällä perityn mökin, järki-ihminen olisi myynyt jo muutama vuosi sitten. Luopuminen tärkeästä paikasta ei ole aina niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne pari päivää on vuoden odotetuimmat päivät.
Oletko tosissasi?
Ei kai siinä järkeä tarvi olla. Pääasia on että on mökki mihin voi mennä jos siltä tuntuu.
Eihän uuden auton ostamisessakaan ole mitään järkeä. Eikä varsinkaan kalliin auton ostamisessa. Mökki on sijoitus hyvinvointiin. Jos ei ole omakotitaloa ja asuinympäristö on kaupunkimainen, on ihanaa päästä mökille luonnon keskelle. Vuokramökillä ollessa sää on mitä sattuu, omalle mökille voi mennä hyvällä säällä. On myös kiva poimia omalta tontilta marjoja. Usein mökki on myös lapsuudesta tutussa kunnassa tai maakunnassa, vaikka työ on vienyt muualle. Mökkeily on lääkettä juurettomuuteen.
Koskaan ei voi olla varma asunnottomaksi jäämisestä tällaisessa maailmassa, niin mökkihän voi toimia hyvänä hätämajoituksena?
Ei mitään. Siksipä sinne pitää ajaa nilkka suorana joka viikonloppu huhtikuusta lokakuun loppuun (talviasuttaviahan nämä suomalaisten rottelot eivät ole), vaikka olisi parhaan ystävän häät, kummipojan rippijuhlat tai lapsen futisturnaus. Mutta ei voi osallistua, koska mökki. Perjantaina lähdetään puoliltapäivin töistä, koska mökki, ja sunnuntaina palataan kotiin iltamyöhään, koska mökki.
Monilla mökki myös tuottaa lisätuloja vuokrauksen kautta vaikka siellä itse oltaisiin harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Siksipä sinne pitää ajaa nilkka suorana joka viikonloppu huhtikuusta lokakuun loppuun (talviasuttaviahan nämä suomalaisten rottelot eivät ole), vaikka olisi parhaan ystävän häät, kummipojan rippijuhlat tai lapsen futisturnaus. Mutta ei voi osallistua, koska mökki. Perjantaina lähdetään puoliltapäivin töistä, koska mökki, ja sunnuntaina palataan kotiin iltamyöhään, koska mökki.
Älä yleistä. Meillä talviasuttava kakkosasunto, jossa ollaan paljon, vaikka asumme omakotitalossa.
Myös lähimökkinaapurit käyttävät mökkejään läpi vuoden.
Ihana kallioinen tontti, jossa lapsenlapset oppineet kävelytaidon, eikä kukaan ole itseään satuttanut.
Mökkejä ja mökkeilijöitä on monenlaisia.