Lahjavero käteisestä?
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Jos saan lahjaksi käteistä rahaa, sanotaan vaikka 50 tonnia tai mitä vaan, niin miten siitä suoritetaan se lahjavero?
Ilmoitetaan verottajalle, että olen saanut lahjaksi 50 tonnia? Miten verottaja todentaa, että minulla todella on se raha? Pelkkä minun oma ilmoitukseni puhelimellako riittää? Ja sitten verottaja mätkäisee sinne sen veron, olematta mitenkään varma siitä, että minulla on sellainen raha?
Ja jospa en vain halua lähteä tekemään mitään muutoksia veroilmoitukseen itse, vaan ilmoitan näin ihan rehellisesti verottajalle suullisesti? Kelpaako?
No niin, verottajahan voi "vaatia," että laitan sen rahan pankkiin tililleni, niin sieltähän se näkyy. Mutta minullahan ei ole mitään velvollisuutta laittaa saamaani käteistä pankkitilille. Suomessa on ihmisellä vielä ihan täysi oikeus omistaa käteistä rahaa.
Verottaja on siis saanut tiedon, että minulla on lahjaksi saatu sellainen summa, mutta ei mitään näyttöä asiasta. Minua ei kuitenkaan voi syyttää sen tiedon salaamisesta, kun olen sen verotoimistoin virkailijalle ihan rehellisesti ilmoittanut.
Voiko verottaja verottaa minua ilman näyttöä? Mielestäni ei. Verotttajahan ei voi väittää, että ilmoittamani asia on totta, koska olen voinut vaikka puhua palturia. Mitään summia ei kuitenkaan missään näy.
Tuleeko poliisi kotiini tekemään etsinnän? No ei kyllä tule.
Lahjoittajaltakin pitäisi löytyä kuitti tai lahjakirja, mutta jos sellaisia ei ole, niin mitä verottaja voi tehdä? Ei se voi vedellä hatusta mitään veroja sellaisesta tulosta, jota sillä ei ole osoittaa olevan olemassa.
Juu en ole saanut keneltäkään mitään rahoja, mutta tämä vain tuli mieleeni, kun aina huudetaan kurkku suorana niistä lahjoituksista, että muistakaa nyt, että niistä pitää maksaa vero! Mutta miten niistä käteisrahoista vero maksetaan, jos ei ole mustaa valkoisella mistään?
Tuo, että ilmoittaisin suullisesti verotoimistoon, olisi tietysti vain sitä varten, että voisin mahdollisessa syytetilanteessa sanoa, että en ole peitellyt mitään, vaan ihan rehellisesti ilmoittanut. Pakkohan verottajankin olisi ilmoittaa, että minä ilmoitin suullisesti, koska muuten sillä ei mitään tietoa asiasta olisikaan.
Mielestäni verottajalla pitää kuitenkin olla näkyvä todiste saaduista rahoista, muutenhan tässä voisi kuka tahansa ilmoitella vaikka kännipäissään tai muuten huvikseen mitä vaan, ja aina menisi läpi. Samoin voisin ilmoitella vaikka naapureista, että tiedän heidän saaneen sata tonnia käteisenä. Ei verottaja sitäkään voisi todentaa todeksi, vaikka minä sen kuinka vannoisin kuulleeni. Kyllä se rahatukko pitää näkyä jossain. Ja sekin pitäisi selvittää, että mistä se on peräisin. Ja vaikka se rahatukkko jostain katon laipiosta löytyisikin, niin ainahan voi sanoa, että minä olen ne säästänyt pikkuhiljaa.
Ja mitenkäs siitäkään mikään lahjavero maksetaan, jos joku äveriäs pappa betalar jälkikasvulleen vaikka 60 tonnin upouuden auton. Raha menee papan tililtä autoliikkeelle ja auto lapselle. Ei verottaja kysele autojen omistamisista, se on mennen talven tosi vanhoja lumia.
Kommentit (2)
Opettele tiivistämään tekstisi. Omaa tyhmyyttä se sitä paitsi vain on, jos käteislahjat ilmoittaa verottajalle.
Oot aika nolo.