Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä oikein puhutaan "kuullostaa"??

Vierailija
16.01.2014 |

Siinä ketjussa, jossa lueteltiin pieniä ärsyttäviä asioita, oli sana "kuullostaa", ja ihmettelin vähän kun en ollut koskaan kuullut. Mutta huomaan nyt kun olen lukenut tätä palstaa vähän enemmän, että sitä käytetään melkein joka toisessa ketjussa!

Mistä ihmeestä tuo toinen L sinne väliin tulee? Puhutaanko jossain päin noin? En ole ikinä kuullut kenenkään suusta tuota. Eihän sanota myöskään "naurrattaa", "vaikkuttaa" tai "huollestuttaa". Joten häh?

Kuulostaa vaan tosi ihmeelliseltä.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään kuullut koskaan kenenkään sanovan viellä, enkä ole kyllä nähnyt kirjoitettunakaan, enkä sitä sisarrusta.

Niin ja sittä kakkalle menosta, lapset usein sanovat niin kun eivät vielä tiedä miten se kuuluu sanoa, tietävät että on kakkahätä, niin sanovat menevänsä kakkalle, jos joku aikuinen sanoo niin, se on varmaan vaan tarttunut omalta lapselta käyttöön.

Vierailija
42/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:58"]

Kaipa sitä käyttää samat tyypit jotka tykkäävät lisätä ylimääräisiä kirjaimia sanoihin, esim. enään, siittä, minnekkään.

[/quote]

Tamppooni, hormooni, professoori,...

[/quote]

Ja tietenkin "rassismi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kenties tynnyrissä kasvanut?

Kuitenkin, se on vain kirjoitusvirhe.

Vierailija
44/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kirjoitusvirhe, olen kuullut sen puheessakin, Pirkanmaalla. En tiedä, onko yleinen virhe.

Vierailija
45/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itäsuomessa sanotaan kahdella ällällä, samoin piirrustaa.

Vierailija
46/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:41"]

Ei se ole kirjoitusvirhe, olen kuullut sen puheessakin, Pirkanmaalla. En tiedä, onko yleinen virhe.

[/quote]  

Miten mä en oo moista kuullut? Treella neljätoista vuotta. Ko. kirjoitusvirhe, joka joillakin ihan tapana, ärsyttää mua kohtuuttoman paljon. Vain "lihonnut" ja "muo" ovat pahempia.

Vierailija
47/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koillismaalla käytetään sanaa "kuullostaa", kuuluu alueen murteeseen

Vierailija
48/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:47"]

Kyllä itäsuomessa sanotaan kahdella ällällä, samoin piirrustaa.

[/quote]

No ei tod sanota. Se on vain idioottien tapa kirjoittaa sana väärin. Varmaan sanot samalla tavalla myös sanan pierru. Tai äälliö.

Vierailija
49/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
50/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvanut tynnyrissä, vaan länsisuomessa ja lapissa, enkä ole koskaan törmännyt. Ja miksi minä olisin tynnyrissä kasvanut jos se on mielestäsi kirjoitusvirhe?

Mut itäsuomessa ja pirkanmaalla en olekkaan käynyt! Kiitoksia. Jotenkin hassua että tuo voi kuulostaa hyvältä jonkun korvaan. Ja täällä turussa se vasta tuleekin vastaan hirveän paljon tuollaisia outouksia :)

Vierailija
51/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sitä käyttää samat tyypit jotka tykkäävät lisätä ylimääräisiä kirjaimia sanoihin, esim. enään, siittä, minnekkään.

Vierailija
52/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaismurteisiin kuuluu painotus, joka saa konsonantit kuulostamaan kahdennetuilta. Tässä aiheena oli missä puhutaan, ei missä kirjoitetaan. Kyllä savolaiset osaa kirjoittaa kirjakieltä. Mutta kyllähän puheennuotti paljastaa puhujan murrealueenvaikkei murresanoja käytettäisikään.

Vierailija
53/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on asunut savossa ja käyttää tuota sanaa aina välillä. Mustakin se aluksi kuulosti oudolta, mut on siihen tottunut. Eli ei siis ole pelkkä kirjoitusvirhe.

Vierailija
54/54 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudellamaalla 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä