Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä oikein puhutaan "kuullostaa"??

Vierailija
16.01.2014 |

Siinä ketjussa, jossa lueteltiin pieniä ärsyttäviä asioita, oli sana "kuullostaa", ja ihmettelin vähän kun en ollut koskaan kuullut. Mutta huomaan nyt kun olen lukenut tätä palstaa vähän enemmän, että sitä käytetään melkein joka toisessa ketjussa!

Mistä ihmeestä tuo toinen L sinne väliin tulee? Puhutaanko jossain päin noin? En ole ikinä kuullut kenenkään suusta tuota. Eihän sanota myöskään "naurrattaa", "vaikkuttaa" tai "huollestuttaa". Joten häh?

Kuulostaa vaan tosi ihmeelliseltä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:58"]

Kaipa sitä käyttää samat tyypit jotka tykkäävät lisätä ylimääräisiä kirjaimia sanoihin, esim. enään, siittä, minnekkään.

[/quote]sisarrus, kakkalla

Vierailija
22/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:21"]

Kyllä "kuullostaa" on ihan oikea sana silloin kun sitä käytetään oikeassa merkityksessä, ts. puhuttaessa "kuullostamisesta", joka on eri asia kuin "kuulla"-sanasta johdettu "kuulostaa siltä, että...jne.".

[/quote]

Mä luulin, että silloin pitäis puhua kuullottamisesta? Vai onko nääkin alueellisia eroja. Kumpaa sipulille virallisesti tehdään pannulla, kuullottamista vai kuullostamista?

[/quote]Sipuli kuullotetaan

[/quote]

No sitä minäkin, mutta mistä sitä tietää, jos se jossain päin maata kuullostetaankin sen sijaan. Kun joka kerta kun täällä esiintyy joku "väärin" kirjoitettu sana, niin tullaan sanomaan, että se on tää meidän murre vaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen eteläpohjalainen ja aina sanotaan että kuullostaa, vaikka kirjoitetaan yhdellä ällällä, nuo muut "kummalliset" esimerkit taas on mulle ihan outoja. Mutta esimerkiksi sanon hormoonit mutta kirjoitan hormonit, samoin sanon sydämmen mutta kirjoitan sydämen.

En sano että enään, enkä siittä ym. ne on sitten jotain kalajokilaakson murretta tai jotain.

Mun mielestä kuullostaa on ihan normaalia puhekieltä eikä mitään murretta, telkkarissa ja radiossakin sitä käytetään ihan yleisesti.

Vierailija
24/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:28"]

Eihän sanota myöskään "naurrattaa", "vaikkuttaa" tai "huollestuttaa". Joten häh?

Kuulostaa vaan tosi ihmeelliseltä.

[/quote]

Nauru, vaikutus, huoli. KuuLLa. Ehkä siks.

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
25/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:44"]

Kaipa sitä käyttää samat tyypit jotka tykkäävät lisätä ylimääräisiä kirjaimia sanoihin, esim. enään, siittä, minnekkään.

[/quote]

Ei kukaan sano että sisarrus, aivan naurettava väite. Kuullostaa on taas täysin normaalia puhekieltä, se kuullostaa ihan normaalilta.

Vierailija
26/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:47"]

Kyllä itäsuomessa sanotaan kahdella ällällä, samoin piirrustaa.

[/quote]

Missä päin itäsuomea?

Terveisin itä-suomalainen.

Vierailija
27/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:52"]

Ei kukaan sano että sisarrus, aivan naurettava väite. Kuullostaa on taas täysin normaalia puhekieltä, se kuullostaa ihan normaalilta.

[/quote]

Olisin erittäin mielelläni samaa mieltä, mutta oon oikeesti nähnyt tällä foorumilla useammin kuin kerran sisarruksen, samoin kuin morsiammen. Muuten en ois ikinä uskonut, että jossain oikeesti sanotaan niin.

Mutta kuullostaa tosiaan on ihan normaalia puhekieltä, samoin kuin piirrustus (josta joskus oli täällä ihan samanlainen keskustelu).

Vierailija
28/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkin poikin suomea. Jatkuvasti jengi kuullostaa, eikä kuullota. ;)

Vierailija
29/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan noin, mutta eksyin kerran blogiin jossa tämä äiti kirjoitti ja kirjottaa edelleen kuullostaa, viellä..jne.. Ähhshshshshshs.

Vierailija
30/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:44"]

[/quote]

Ei kai kukaan mene kakkalle? Kyllä se on kakalle.

Vierailija
31/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tää keskustelu kuullostaa nyt hieman ihmeelliseltä. Siis onko täällä jossain foorumin säännöissä sanottu, että kaikkien pitää kirjoittaa omat viestinsä kirjakielellä?? Ja tietysti mahdollisimman oikein kirjoitettuina. Muuten ei kannata vaivautua kirjoittamaan mitään. Juu, Etelä-Karjalassa sanotaan myös kuullostaa. So fucking what, jos siinä on yks L- kirjain liikaa. Luulis, et kaikki silti ymmärtää,  mitä se tarkottaa. 

Nim. Murteet kunniaan

Vierailija
32/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:41"]

Ei se ole kirjoitusvirhe, olen kuullut sen puheessakin, Pirkanmaalla. En tiedä, onko yleinen virhe.

[/quote]  

Miten mä en oo moista kuullut? Treella neljätoista vuotta. Ko. kirjoitusvirhe, joka joillakin ihan tapana, ärsyttää mua kohtuuttoman paljon. Vain "lihonnut" ja "muo" ovat pahempia.

[/quote] Lihonnut ei ole edes väärin kirjoitettu. Sekä "lihonut" että "lihonnut" ovat oikein. Toisen kantasana on lihota ja toisen lihoa. Kumpikin on nykyään kirjakieltä.

[/quote]

Apua! Teit musta kerralla vanhan, alan kelailla nykysuomen rappiota. "Ei ennen vaan.."

Vierailija
33/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:30"]

Minusta tää keskustelu kuullostaa nyt hieman ihmeelliseltä. Siis onko täällä jossain foorumin säännöissä sanottu, että kaikkien pitää kirjoittaa omat viestinsä kirjakielellä?? Ja tietysti mahdollisimman oikein kirjoitettuina. Muuten ei kannata vaivautua kirjoittamaan mitään. Juu, Etelä-Karjalassa sanotaan myös kuullostaa. So fucking what, jos siinä on yks L- kirjain liikaa. Luulis, et kaikki silti ymmärtää,  mitä se tarkottaa. 

Nim. Murteet kunniaan

[/quote]

No voi hyvä ihme, kuka on sanonut ettei saa kirjoittaa murteella? Ei minua murteella kirjoittaminen haittaa, teenhän sitä itsekin. Voin sanoa "tullee", "minnekkään", "mennee", "hyvvää" jne. Mutta juuri tuota "kuullostaa" en ole koskaan kuullut, ihmettelin vain.

Ärsyttävää on se, että aina minun alotuksista (ja miljoonista muista) löydetään sellaista, mitä en ole missään vaiheessa sanonut. Vaikka sanon asiat yleensä juuri niin kuin tarkoitan, silti ihmiset lukee ne niin että saavat syytä ottaa nokkiinsa.

ap

Vierailija
34/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, joka ainoa kerta kun teen aloituksen johonkin. Rasittavaa olla aina toistamassa, mitä alussa sanoin ihmisille, jotka lukevat mitä haluavat lukea.

ap

Vierailija
35/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, nämä ihmiset tässä ketjussa vastailevat myös toisilleen, ei vaan sinulle!

Vierailija
36/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 14:52"]

[/quote]

Olisin erittäin mielelläni samaa mieltä, mutta oon oikeesti nähnyt tällä foorumilla useammin kuin kerran sisarruksen, samoin kuin morsiammen. Muuten en ois ikinä uskonut, että jossain oikeesti sanotaan niin.

Mutta kuullostaa tosiaan on ihan normaalia puhekieltä, samoin kuin piirrustus (josta joskus oli täällä ihan samanlainen keskustelu).

[/quote]

Morsiammen taitaa olla vanhaa suomenkieltä, esimerkiksi laulussa jossa lauletaan oli morsiamella kruunattu pää, se kuuLLostaa että oli morsimmella kruunattu pää.

Suomen kieli muuttuu koko ajan, ei nyt puhuta samalla tavalla enää kuin 50 vuotta sitten, eikä silloin puhuttu samalla tavalla kuin sata vuotta sitten. Ja kuten hyvin tiedätte, kieli muuttuu koko ajan nopeammalla tahdilla. Tässä voi olla murrerajojen lisäksi syynä myös keskustelijoiden suuri ikäero keskenään.

Vierailija
37/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:30"]

Nim. Murteet kunniaan

[/quote]

No voi hyvä ihme, kuka on sanonut ettei saa kirjoittaa murteella? Ei minua murteella kirjoittaminen haittaa, teenhän sitä itsekin. Voin sanoa "tullee", "minnekkään", "mennee", "hyvvää" jne. Mutta juuri tuota "kuullostaa" en ole koskaan kuullut, ihmettelin vain.

Ärsyttävää on se, että aina minun alotuksista (ja miljoonista muista) löydetään sellaista, mitä en ole missään vaiheessa sanonut. Vaikka sanon asiat yleensä juuri niin kuin tarkoitan, silti ihmiset lukee ne niin että saavat syytä ottaa nokkiinsa.

ap

[/quote]

No joo, en minä ap, varsinaisesti sinulle kirjoittanutkaan tota viestiä, vaan yleisesti. Tässä ketjussahan on myös aika paljon muiden mielipiteitä ja viestejä. Ja ihmiset voivat keskustela niistä ristiinkin. Eikä vaan niin, et kaikki pelkästään vastaa sinulle. Ja joo, jos nimimerkki on murteet kunniaan, niin kyllä, silloin puhun ja kirjoitan itsekin murteella.

Vierailija
38/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, yks aa jäi morsiammesta pois, anteeksi!

50

Vierailija
39/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, no hyvä. Mutta esimerkiksi tuo

"Näin ap kahdentaa konsonantteja itse, anna toistenkin kuullostaa jos haluavat. Täällä ei tarvitse käyttää yleiskieltä"

selvästi osoittaa että minut ymmärrettiin väärin. Siis niin että kieltäisin joiltain jotain. Mut hyvä jos sinä et niin tarkoittanut. Ja myös se, että tuo lainaamani viesti oli saanut niin monta plussaa kai kertoo siitä, että moni muukin kuin tuon kirjoittaja tajusi väärin.

ap

Vierailija
40/54 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon ihan kuulostaa, mutta jos puhun pohjoisessa asuvien serkkujeni kanssa, niin saatan heittää sinne toisenkin ällän. Minua ärsyttää eniten kirjoitettuna 'viellä'. Kukaan ei varmasti sano noin! Mistä ihmeestä se tulee? Exäni kanssa kinasin tästä ja huomautin joka kerta, luulin että hänen puhelimensa auto-correct tekee sen hänen huomaamattaan, mutta itse sanoi kirjoittavansa aina niin! Asui eteläisessä Suomessa, missä enemmänkin sanoja lyhennetään ja kieli on tosi tönkköä kun puolet sanoista puuttuu. Sitten sinne sekaan 'viellä' :'D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan