Kannattaako 50-vuotiaan mennä joukkopapaan, kun papa aina puhdas ja sama mies yli 30 vuotta?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Papa-tutkimuksella etsitään solumuutoksia, ei itse virusta. Vaikka papa on ollut puhdas, sinulla voi/on voinut olla infektio joka myöhemmin aiheuttaa muutoksia.
Tottakai seulontaan kannattaa mennä, siitä ei ole haittaakaan ja varmasti olet onnellinen, jos mahdolliset muutokset löytyvät varhaisessa vaiheessa.
Ainakin tänä vuonna Espoossa seulonnassa tutkittiin ensin HPV. Jos se oli puhdas, solumuutoksia ei tutkittu näytteestä lainkaan.
Tiedän, koska osallistuin seulontaan tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papa-tutkimuksella etsitään solumuutoksia, ei itse virusta. Vaikka papa on ollut puhdas, sinulla voi/on voinut olla infektio joka myöhemmin aiheuttaa muutoksia.
Tottakai seulontaan kannattaa mennä, siitä ei ole haittaakaan ja varmasti olet onnellinen, jos mahdolliset muutokset löytyvät varhaisessa vaiheessa.Ainakin tänä vuonna Espoossa seulonnassa tutkittiin ensin HPV. Jos se oli puhdas, solumuutoksia ei tutkittu näytteestä lainkaan.
Outoa. Yleensä tehdään toisin päin. Solumuutoksia kun voi syntyä ilman HPV:takin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai seulontaan kannattaa mennä, siitä ei ole haittaakaan ja varmasti olet onnellinen, jos mahdolliset muutokset löytyvät varhaisessa vaiheessa.Ainakin tänä vuonna Espoossa seulonnassa tutkittiin ensin HPV. Jos se oli puhdas, solumuutoksia ei tutkittu näytteestä lainkaan.
Silloin et ole käynyt papa-testissä, vaan HPV-testissä. Aloituksessa puhutaan papasta. Ne otetaan samantyyppisesti mutta kyseessä on eri asia, vastauksesi ei siis liity aloitukseen mitenkään.
Minäkin käyn, vaikka seksi loppui kolmikymppisenä.
Tietysti kannattaa. Itse käyn aina testissä. Nunnatkin voivat sairastua kohdunkaulasyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin et ole käynyt papa-testissä, vaan HPV-testissä. Aloituksessa puhutaan papasta. Ne otetaan samantyyppisesti mutta kyseessä on eri asia, vastauksesi ei siis liity aloitukseen mitenkään.
Ennen joukkoseulonta olikin aina papa. HUS on ilmoittanut, että heillä yli 30-vuotiailla joukkoseulonta perustuukin HPV-testiin. Mikä näin papassa huomatut pahalaatuiset muutokset hoidettuna kuulostaa tosi ikävälle. Minulla on kohonnut syöpäriski ja ohjeiden mukaisesti joudun käymään papa-kokeessa 2.5 vuoden välein. Käytännössä kaikki joukkoseulonnat on minulle turhia jos minultakin otetaan vain HPV-testi.
-eri
HPV on lähes jokaisella aikuisella. Suurimmalle osalle ei aiheuta mitään. Osalle aiheuttaa tulehduksen josta suurin osa paranee itsestään. Suomessa taidetaan seuloa 5 vuoden välein ? Muualla Euroopassa jossa seulonnat välit ovat 2 - 3 vuotta. Vaikka hpv viruksen aiheuttama tulehdus olisikin ollut välillä, et tiedä siitä mitään 5 vuoden seuloilla. Valtaosa kun on parantunut itsestään.
Jos muutoksia ilmenee, niistäkin suurin osa paranee seurannassa.
Osa taas ei parane ja voivat aiheuttaa syöpää. Tällä syövällä on hyvät ennusteet kun huomataan ajoissa. Papa- koe sen verran pieni vaiva että ehdottomasti kävisin ilmaisen joukkoseulan jos ikinä on minkäänlaista seksiä harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja puhuu joukkopapasta eli hän selvästi tarkoittaa 5 vuoden välein joukkoseulonnassa tehtävää testiä, vaikka hän puhuukin papasta. Ainakin HUS-alueella se on nykyisin HPV (ainakin, jos on aloittajan ikäinen eikä ole aikaisempia solumuutoksia). Solumuutokset tutkitaan vain, jos HPV ei ole negatiivinen.
Onko joku oikeasti noin yksinkertainen? Tarjotaan ilmainen seulonta ja mietitään et viitsinkö mennä.. apua! Mä käyn joka vuosi seulonnassa, varaan ajan oman terveysaseman kautta. Ja olen ollut saman miehen kanssa monta vuotta, harvoja kumppaneita ennen tätä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin Jyväskylässäkin, just eilen tuli tulos ja siinä sanottiin että "näytteessänne ei näkynyt korkean riskin HPV:n DNA:ta".
Ap:lle, olen miettinyt samaa. Olen 45v, saman puolison kanssa 19-vuotiaasta alkaen ja joka ikinen papa ollut puhdas ja olen täysin oireeton. En siis koe, että olisin suuressa riskissä. Päätin kuitenkin mennä, koska selonta tarjotaan ja seulonnan pointti on se, että oireettomaltakin voi löytyä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet jaksanut olla saman Jampan kanssa 30 vuotta, taidatte molemmat olla jotain rumiluksia, silitätte sitä pulleaa mahaa siellä sohvalla ja syötte sipsejä, näen sieluni silmin.
Kun hyvän miehen on löytänyt, niin mitä sitä vaihtamaan. Harmi, ettet itse ole sitä onnea päässyt kokemaan.
Ot, mutta vaadin, että testin nimi muutetaan.
T. Mama
Äitini jo yli julkisen seulontaiän ja leski-ihminen, eikä seksuaalisia suhteita. Meni sitten ihan ex tempore papaan, edellisestä just ollut se vajaat viisi vuotta ja onneksi sai päähänsä mennä omalla kustannuksellaan. Syöpä löytyi. Saatiin parannettua.