Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS urheilutoimittaja ei ymmärrä rahasta eikä matematiikasta hittojakaan

Vierailija
16.01.2014 |

Iso otsikko, miten Ruotsin salibandyjoukkueella on 2,5 kertaa enemmän rahaa käytettävissä kuin Suomen vastaavalla. Sitten jutussa vertailtu käytössä olevia rahamääriä naisten joukkueella, nuorten joukkueella, kaikilla yhteensä.

Jos ruotsalaisilla on käytössä 1,1 miljoonaa euroa ja suomalaisilla 650 000, niin eihän se ole  "2x enemmän kuin" suomalaisilla, ei edes "2 x niin paljon kuin" suomalaisilla. Toimittajan pitäisi sen verran ymmärtää perusmatikkaa.

Milloin ihmiset oppii, että jos verrataan lukuun 100, niin

- kaksi kertaa enemmän on 300

- kaksi kertaa niin paljon kuin on 200

- puolet enemmän on 150

- puolet vähemmän on 50

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katopas, en tiennytkään, että av-mammoissa on matikkanerokin!

Vierailija
2/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kirjoitat. Mutta muista, että urheilutoimittaja ei saa vaikuttaa liian fiksulta ja tietäväiseltä. Rento, reilu ja tyhmä urheiluväki ei sulata akateemisia pilkunnuuskijoita. Kunnon urheilutoimittaja raportoi Mynssenistä tai Parsseloonasta, kertoo rahasummat mummon markkoina ja on muutenkin lähellä yleisöään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 14:53"]

Totta kirjoitat. Mutta muista, että urheilutoimittaja ei saa vaikuttaa liian fiksulta ja tietäväiseltä. Rento, reilu ja tyhmä urheiluväki ei sulata akateemisia pilkunnuuskijoita. Kunnon urheilutoimittaja raportoi Mynssenistä tai Parsseloonasta, kertoo rahasummat mummon markkoina ja on muutenkin lähellä yleisöään.

[/quote]

Ja käy ständuppaamassa vähän väliä ja twitteröi kaksi tuhatta kertaa päivässä. Se on tärkeää.

Vierailija
4/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkikielessä tuntuu vakiintuneen termi "puolet enemmän", jolla kuitenkin useimmat tarkoittaa jonkun olevan tuplasti enemmän. Mieheni on matemaatikko ja aina korjaa multa näitä termejä. Nykyään en myöskään koskaan sano "kalori", vaan aina KILOkalori.

Vierailija
5/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pravdan toimittajissa ei ole yhtään normaalijärkistä, joten ei kannata murehtia ap.

Vierailija
6/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:01"]

Arkikielessä tuntuu vakiintuneen termi "puolet enemmän", jolla kuitenkin useimmat tarkoittaa jonkun olevan tuplasti enemmän. Mieheni on matemaatikko ja aina korjaa multa näitä termejä. Nykyään en myöskään koskaan sano "kalori", vaan aina KILOkalori.

[/quote]

"Puolet enemmän" tai "tuplasti enemmän", kun tarkoitetaan 2 x niin paljon kuin...

Ärsyttävää. Ja nykyisin käytetään jouleja kaloreiden sijaan energian mittaamisessa...

Vierailija
7/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

"Puolet enemmän" tai "tuplasti enemmän", kun tarkoitetaan 2 x niin paljon kuin...

Ärsyttävää. Ja nykyisin käytetään jouleja kaloreiden sijaan energian mittaamisessa...

Vierailija
8/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, noissa tulee herkästi virheitä. 

Jutun kirjoittaja muuten ei ole Hesarin urheilutoimittaja, vaan avustaja. Etkö osaa lukea, siinä Annina Vainion nimen perässä ei lue HS? Vai oliko niin kova kiire oikoa virhettä, että sorruit itse sellaiseen ;-)

Kannattaa panna palautetta ja kohteliaasti ja omalla nimellä sen sijaan, että laatii omahyväisiä nimettömiä aloituksia someen. Kun nyt meinaan näyt mielelläsi  ilkkuvan toimittajien someilua, niin etkös itse sorru nyt aika samaan ...? ;-)))

Muille tiedoksi, että mediatalot painostavat toimittajia markkinoimaan mediaansa ja itseään somessa. Itse en ole sen takia vielä edes FB:ssä, koska haluan säilyttää tietyn anonymiteetin. Ja oikeuden olla sitä mieltä, mitä haluan ilman, että joku lukee sen työnantajani kannanotoksi. Voi olla silti, että kohta on pakko nöyrtyä tässä, sen verran kovaa on painostus.

HS:n kanssa kilpailevan median toimittaja, ei tosin urheilutoimittaja

Vierailija
9/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetusti urheilutoimittajat ovat toimituksissa ns. heikoimpia astioita. Ovat päätyneet urheiluun, koska eivät muuhun pysty. Useimmiten ovat myös huonoiten koulutettuja, lähinnä kansakoulupohjalta.

Vierailija
10/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, noin oli ennen, ei enää. Tuo Vainiokin on journalismiopiskelija Tampereen yliopistossa, ei siis mikään peruskouluraakki.

Vierailija
11/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut juttua tai muutenkaan tunne, mutta oliko Ruotsin budjetti muuttettu kruunuista euroiksi? Jospa summa oli muutettu euroiksi mutta unohdettu kruunu siihen luvun perään? Tai olisiko voinut käydä joku tällainen kämmi...

Vierailija
12/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teknisesti olet aivan oikeassa, mutta tuollainen edustaa todellä jäykkää ja arjelle vierasta ilmaisutapaa. Kyllähän se olisi oikein sanoa myös "Minulla on kerran enemmän rahaa kuin sinulla" (200), mutta ei kukaan pösilö tällaista sano ääneen!

Vierailija
13/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:17"]

Jutun kirjoittaja muuten ei ole Hesarin urheilutoimittaja, vaan avustaja. Etkö osaa lukea, siinä Annina Vainion nimen perässä ei lue HS? Vai oliko niin kova kiire oikoa virhettä, että sorruit itse sellaiseen ;-)

Kannattaa panna palautetta ja kohteliaasti ja omalla nimellä sen sijaan, että laatii omahyväisiä nimettömiä aloituksia someen. Kun nyt meinaan näyt mielelläsi  ilkkuvan toimittajien someilua, niin etkös itse sorru nyt aika samaan ...? ;-)))

Muille tiedoksi, että mediatalot painostavat toimittajia markkinoimaan mediaansa ja itseään somessa. Itse en ole sen takia vielä edes FB:ssä, koska haluan säilyttää tietyn anonymiteetin. Ja oikeuden olla sitä mieltä, mitä haluan ilman, että joku lukee sen työnantajani kannanotoksi. Voi olla silti, että kohta on pakko nöyrtyä tässä, sen verran kovaa on painostus.

[/quote]

Miten ihmeessä ap "ilkkui toimittajan someilua"?

Ap puuttui toimittajan matematiikan pahoinpitelyyn. Selvästikin hän piti numeroita tärkeänä, koska lukuja pyöritettiin moneen kertaan ja virhe toistui systemaattisesti yhtä monta kertaa.

Julkaiseeko HS kenen hyvänsä juttuja tarkistamatta virheitä?

Lukijan kannalta on aivan sama, vaikka jutun olisi kirjoittanut Rölli-Peikko HS perässä tai junassa; kun juttu kerran on julkaistu Hesarissa, se on Hesarin juttu.

Vierailija
14/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Energian yksikkö on kylläkin JOULE!

Vierailija
15/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi samat virheet toistuu vuosi vuoden jälkeen sanomalehdissä. En tajua miten huono yleissivistys ja suomen kielen taito toimittajilla on! Okei, ei siihen työhön mikään Einstein tarvitse olla, mutta minimivaatimus on kyllä oikeakielisyys ja alkeellisten numeraalisten asioiden ymmärtäminen. Molemmat tosin taitavat olla ylivoimaisia nykyään..... Mun kotipaikkakunnan lehdessä oli tänään iso otsikko Alkakaa pojat pelaamaan. Tuo on kielen raiskausta. Puhekieli ei ole lehtikieltä. Samaisessa lehdessä kirjoitti käsittääkseni ammattitoimittaja jutussaan: 80-vuotta vanha ja toinen pahoinpiteli kieltä kirjoittamalla sanan virolainen isolla V:llä. Aaarrrgh! Ihmisten nimivirheistä ei viitsi edes puhua. Kerran yhdessä jutussa toimittaja oli onnistunut kirjoittamaan yhden ihmisen nimen neljällä eri tavalla. NELJÄLLÄ, kuvitelkaa!

Vierailija
16/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:49"]

Ap, teknisesti olet aivan oikeassa, mutta tuollainen edustaa todellä jäykkää ja arjelle vierasta ilmaisutapaa. Kyllähän se olisi oikein sanoa myös "Minulla on kerran enemmän rahaa kuin sinulla" (200), mutta ei kukaan pösilö tällaista sano ääneen!

[/quote]

Tyypillinen "ei matikalla ole mitään väliä"-asenne!

Missä kielessä sanotaan "kerran enemmän kuin", kun tarkoitetaan kaksinkertaista?

Miksi ei voi muka käyttää täsmällistä ilmaisua (kaksi kertaa niin paljon kuin, tuplasti), kun se ei ole yhtään sen jäykempi tai elämälle vieras kuin väärätkään ilmaisut (puolet enemmän, kaksi kertaa enemmän)?  Onko sinulle ihan sama, maksatko ostoksesestasi  puolet enemmän vai kaksi kertaa enemmän kuin joku toinen?

Vierailija
17/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olet hyvällä tiellä matkalla kokeneeksi toimittajaksi.

Keskityt epäolennaiseen ja ivallisella asenteella yrität vähätellä sekä virheitä että asiakkaitasi. Veikkaan, ettet kehtaisi kirjoittaa yllä olevaa kommenttia omalla nimelläsi mihinkään.

Vierailija
18/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistä tuo somenäkyvyys tuohon putkahti? Miten se liittyy asiaan mitenkään?

Vierailija
19/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:00"]

[/quote]

Miten ihmeessä ap "ilkkui toimittajan someilua"?

Ap puuttui toimittajan matematiikan pahoinpitelyyn. Selvästikin hän piti numeroita tärkeänä, koska lukuja pyöritettiin moneen kertaan ja virhe toistui systemaattisesti yhtä monta kertaa.

Julkaiseeko HS kenen hyvänsä juttuja tarkistamatta virheitä?

Lukijan kannalta on aivan sama, vaikka jutun olisi kirjoittanut Rölli-Peikko HS perässä tai junassa; kun juttu kerran on julkaistu Hesarissa, se on Hesarin juttu.

[/quote]

jaa, mutta luepa otsikko huolella uudestaan. Siinä ap ilkkuu nimenomaan Hesarin toimittajaa, joka Vainio ei ole.

Kommentissa nro 4 ivaillaan toimittajien someilua. Koska ap ei ole ketjussa allekirjoittanut yhtäkään kommenttia, vaikka selvästi niitä on tähän jo kirjoittanut, oletin neloskommentin olleen häneltä. Ainakin se oli vastaus ap:lle osoitettuun kommenttiin.

Jos ei ollut ap:n, niin kohdistan some-vastaukseni sitten neloselle.

9

Vierailija
20/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:36"]

[/quote]

Mistä tuo somenäkyvyys tuohon putkahti? Miten se liittyy asiaan mitenkään?

[/quote]

Lue ketju.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi