Poika haluaa ulkomaille vaihtoon, onko tämä hyvä ehto?
Poika kirjoittaa nyt ylioppilaaksi ja haluaa kovin ulkomaille vaihtoon, Espanjaan. Löysin au pairia etsivän perheen ja olin yhteydessä perheeseen. Heillä on minun poikani ikäinen poika myös. Poikani olisi au pairina tässä perheessä vuoden ja pääsee tutustumaan paikalliseen koulunkäyntiin. Perhe vaikuttaa todella mukavalta! :) Lähettivät kuvia itsestään ja kodistaan. Oma poikani haluaa opiskella tradenomiksi ja uskon tästä reissusta olevan hyötyä ainakin kielitaidon kehittymisen suhteen.
Asetin ehdoksi sen, että poika kirjoittaa vähintään C:n keskiarvon paperit. Olenko liian vaativa?
Kommentit (30)
Asian sivusta: Olin 24-vuotiaana kesäharjoittelussa Venezuelassa. Paikalliset työkaverit ihmettelivät, kuinka vanhempani päästivät minut. ??!!! Kun kerroin tästä isälleni, niin hän käski kertoa suomalaisista sen verran, että hän esim. muutti kotoa pois oppikouluun 12-vuotiaana.
Joo, kyllä 19v saisi itsenäistyä sen verran, että hoitaisi itse aupair-paikkansa ja sen jälkeen äiti voisi asiasta ilahtuneena maksaa ne lennot.
ja tekö pirttihirmut ette auta lapsianne koskaan missään? potkasette varmaan himasta ulos kun pilttinne täyttävät 16 v.
ihme porukkaa.
Haluat, että tienaa lippunsa arvosanoilla. Halvimmillaan Barcelonaan pääsee 39€. Mä varmaan poikanasi ostaisin ne liput itse ;)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:11"]ja tekö pirttihirmut ette auta lapsianne koskaan missään? potkasette varmaan himasta ulos kun pilttinne täyttävät 16 v.
ihme porukkaa.
[/quote]
Minusta ei ole auttamista järjestää lastaan lastenhoitajaksi työpaikkaan, joka ei noudata alalla yleisesti sovittuja sääntöjä. Ei ehkä sitten muutenkaan oke kaikki kohdallaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:03"]
Vaikea sanoa, kun ei yhtään tiedä poikasi tasosta koulusta. Mutta kyllä suosittelisin ensin hakemaan sinne jatko-opiskelupaikkaan. Jos nyt tulee kaksi välivuotta (au-pair ja armeija) niin pääsykokeisiin lukeminen voi olla kyllä aika nihkeää noin pitkän tauon jälkeen.
[/quote]
No jaa... Itse pidin 4 välivuotta, joista vuoden olin au-pairina Ranskassa ja 3 vuotta Suomessa tehtaan liukuhihnalla... Kun sitten todella tajusinm että en halua olla vuorotyössä liukuhihnalla loppuikääni, motivaatio lukea pääsykokeisiin ja opiskella oli TODELLA kova, verrattuna siihen jos olisin suoraan lukiosta, koulunkäyntiin aika kyrpiintyneenä, lähtenyt lukemaan "koska kuuluu".
Ei ne välivuodet minusta mitään haittaa vaan päinvastoin voi hyödyttää.
Tuossa aupair-hommassa ei ole kyllä yhtään mitään järkeä. Ensin intti pois ja siltten tradenomiopinnoissa osa suorituksista jossain ulkomailla, vaikka sitten siellä Espanjassa. Amk:ssa on nykyään erittäin hyvät mahdollisuudet vaihtoon ja siihen suorastaan kannustetaan.
äiti yhteydessä aupair-perheeseen, älä nyt viitti. Sä olet helikopteriäiti, yhh...
Jos au pairiksi on menossa, niin kai sitä on ensin sovittava työtehtävistä. Matkakuluista ja taskurahoista.
Jos hommiin kuuluu lastenhoitoa, opiskella ei ehdi. Eikä se lastenhoito kovinkaan montaa nuorta miestä kiinnosta.
Enkä minäkään tuota ymmärrä, että äiti soittaa täysi-ikäiselle pojalle jotain au pairin paikkaa.
Liput voi maksaa itse, jos tarpeen. En tuollaisella ehdolla alkaisi himona opiskelemaankaan.
Jaksaisiko poikasi pinnistää M:n paperit? Niillä voisi sitten päästä paremmin Euroopassa jo yliopistoon/amk-kouluun kuin C:n papereilla. Koskaan ei myöskään tiedä miten kirjoitukset menee, miten rajat asettuvat. Kaverini oli 9-10 oppilas ja kirjoitti ihmetykseksemme vain M:n paperit, oletimme hänen olevan E/L-tasoa.
Ulkomaille lähtöä ei kannata ujostella, hyvää elämänkokemusta ja kielitaito karttuu.
Ite kirjoitin C:n ja niillä ei yliopisto-ovet aukea missään päin maailmaa :(
Kokeiltu on, harmittaa.
Mulla kans tulee mieleen, etta ymmartääköhän poika oikeesti, mitä au pairina olo tarkoittaa vai kuvitteleeko bailaavansa "itseään etsien" vuoden Espanjan auringossa?
Ulkopuolisena ei-opiskelijana on myös aika hankala tutustua espanjalaiseen opiskelijaelämään, kun sosiaaliset suhteet ja menot pyörii pitkälti sen opinahjon ympärillä.
Kiva tosin, kun ap kannustaa, joskin opiskelijavaihdossa poika todennäkösesti pääsisi paremmin mukaan omanikäiseen ja -laiseen seuraan. Opintotuesta nyt puhumattakaan.
Lykkyä pyttyyn joka tapauksessa ja niitä espanjalaisia ruokalajeja ja muita au pair juttuja nyt opettelemaan :)
Miten hän au pairina pääsee tutustumaan paikalliseen koulunkäyntiin...?