Luokan pojat kiusaavat meidän tyttöä, koulunvaihto edessä?
Ja koko ajan vaan pahenee, ollaan oltu yhteydessä opettajiin, opettajat ovet olleet yhteydessä kiusaajien vanhempiin, vanhemmat ovat olleet yhteydessä toisiinsa yms. Mitään suurempia toimenpiteitä koulu ei enää ala tekemään, ehdottivat vain, että tyttö voisi vaihtaa koulua.
Lapset ovat siis neljäsluokkalaisia, tyttö saa joka päivä kuulla olevansa "v*tun ruma h*ora" ja muuta vastaavaa, siis missä vaiheessa tuon ikäiset on alkaneet puhumaan noin?!
Tää kaikki alkoi siitä, kun tyttö halusi vähän lyhyemmät hiukset, koska hänellä on tosi herkkä iho eikä tykännyt siitä että hiukset kutittavat koko ajan niskaa, leikattiin hänelle sellainen tosi kivannäköinen, muodikas vähän korvien alapuolelle ylettyvä tukka, omasta mielestäni todella suloinen ja sopii tytölle hyvin! Pojat kuitenkin alkoivat kiusaamaan tästä ihan armottomasti, välittömästi alkoi h*orittelu ja rumaksi huutelu. Tyttöä on myös haukuttu rekkalesboksi ja muuksi vastaavaksi, nyt kuvioihin on alkanut astumaan myös fyysistä väkivaltaa, eräs pojista oli repinyt tyttöä hiuksista ja sylkenyt kasvoille.
Olen uhkaillut poliisilla, mutta koulu on sitä mieltä ettei kannattaisi sellaista haloota nostaa. Minä kuitenkin ajattelin tehdä rikosilmoituksen, kannattaako?
Koulunvaihdosta tulisi tytölle tosi paljon harmia, koulumatkat pidentyisivät yms.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:33"]
Miksei tyttö vain vaihda luokkaa?
[/quote]
Mikseivät kiusaajat vaihda koulua? Eikö teitä yhtään hävetä puolustella kiusaavia lapsianne?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:12"]En muuten usko että KYMMENENVUOTIAAT puhuisivat noin! Huono provo...
[/quote]
Kyllä ne kuule puhuu. Mä olin ala-asteella 2000-luvun alulla ja muistan, että lähes päivittäin ne koulusta lähtevät koulukaverit huoritteli ja huusi vitun homoa toisilleen, kun opet ei olleet kuulemassa. Eri asia kuinka moni oikeasti tiesi mikä on huora. Sen ikäiset osaa lukea ja monella on nykyään oma tv, siitä oppii aika värikästä kieltä ja englanninkielisiä ohjelmia voi tekstityksen vuoksi katsoa salaa. Mä katsoin salassa The Osbournesia, vanhempieni onneksi kirosanat ja käsimerkit oli piipattu. Mua ärsytti kun koko ohjelma oli yhtä piippausta. :D
Lastesuojeluilmoitus lähtee automaattisesti, kun tekee rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja kunnianloukkauksesta, joista tämä poikaporukka on vastuussa. Sinänsä ei tarvitse ilmoa erikseen tehdä, jos et tiennyt.
Mikä siinä muuten on, että jos on kusipäinen lapsi, niin sitä ei saisi ääneen sanoa. Ap:n kertomat kakarat ovat kusipäitä pahimmasta päästä, tuskin kellään on siihen mitään vastaan sanomista (kuin korkeintaan heidän tai kaltaistensa vanhemmilla).
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:46"]
Lastesuojeluilmoitus lähtee automaattisesti, kun tekee rikosilmoituksen pahoinpitelystä ja kunnianloukkauksesta, joista tämä poikaporukka on vastuussa. Sinänsä ei tarvitse ilmoa erikseen tehdä, jos et tiennyt.
Mikä siinä muuten on, että jos on kusipäinen lapsi, niin sitä ei saisi ääneen sanoa. Ap:n kertomat kakarat ovat kusipäitä pahimmasta päästä, tuskin kellään on siihen mitään vastaan sanomista (kuin korkeintaan heidän tai kaltaistensa vanhemmilla).
[/quote]
Pahoinpitely kun on vetänyt hiuksista? Tai sylkenyt?
MIstä kuvittelit, että minulla on kiusaavia tai huonosti käyttäytyviä lapsia? Ei ole.
Karmaisee vain tämä rangaistushimoinen puheesi. Ja en usko, että on kusipäisiä lapsia. Aikuisia kyllä on.
Juuri sinunlaisten lässyttäjien takia kouluväkivalta jatkuu ja jatkuu vaan. Ei ole koulukiusaamista, on kouluväkivaltaa - kuten ap:n kertomassa tapauksessa. Jos minua joku sylkee ja repii hiuksista, on varma että teen poliisille rikosilmoituksen pahoinpitelystä, kuten myös jos tiedän jokun aikuisen kurittavan lastansa repimällä hiuksistä. Tervetuloa 2000-luvulle, se ON ihan oikeaa väkivaltaa. V*tuttaa kaltaisesi lässyttäjät, joiden mielestä lapsiin väkivalloin kajoaminen on ok, kunhan pahoinpitelijä on myöskin lapsi.
Voi herranjumala. "Rangaistushimoinen puhe" kun halutaan turvata oikeutta ruumiilliseen koskemattomuuteen Suomen lain mukaan. Antaisitko sinä, numero 59, jonkun mielipuolen pahoinpidellä sinua viikoittain, ehkä jopa päivittäin työpaikallasi? Miksi sitten lapsen pitäisi antaa itselleen niin tehdä?
Eipä kiusaamiseen tarvitse olla mitään oikeita syitä, ihan turhaan etsitte vikoja aloittajan lapsesta. Itse olin kouluun mennessä hoikka ja hyvätapainen, minulla oli kauniit vaaleat ja pitkät hiukset. Silti kuulin jo kolmannella luokalla huorittelua, ja pukeuduin aivan normaaleihin ja tavallisiin vaatteisiin enkä käyttätynyt muutoinkaan mitenkään mikä olisi voinut huorittelun aiheuttaa. Minulla on edelleen huono itsetunto vaikka ikää kohta 30. Ei lapsen psyyke voi kestää koko peruskoulun jatkunutta kiusaamista, huorittelua, tönimistä jne. Ei aikuisetkaan kestä tuollaista käytöstä työpaikoillaan, saati sitten kasvuikäinen lapsi.
Häpeän ulkonäköäni varmaan koko loppuikäni, vaikka olen täysin normaalin näköinen.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 15:06"]
Lyhyet hiukset naisella on kyllä kuvottavan näköiset, en ymmärrä miksi pitää mennä leikkaamaan kaunis, ilmava naisellinen tukka pois.
En voi sille mitään, mutta kyllä olen omien poikieni kuullen arvostellut lyhyttukkaisia naisia, sellainen poikatukka ei vain sovi tytöille/naisille.
En koskaan voisi kuvitellakaan leikkaavani tyttärelleni samaa hiusmallia kuin pojilleni.
t. Mies
[/quote]
Tässä ketjussa puhutaan 10-vuotiaan tytön hiuksista. Sinulta, "mies", aika huolestuttava kannanotto. Tarkoitatko oikeast, että katselet jo noin pieniä sillä silmällä? Kannattaisi hakeutua hoitoon pikaisesti, et ole terve.
Ihan oma kokemus: meidän tytär vaihtoi koulua kolmannen luokan jälkeen sietämätömän luokan takia. Ihan hulluja poikia piinaamassa ja tekemässä koulunkäynnistä mahdotonta. Opettajat, rehtorit, kaikki vaan yritti ymmärtää näitä poikia, uhreista viis.
Omaa lastamme ei suoraan kiusattu, mutta se oli ihan näköpiirissä. On nyt käynyt toista vuotta uutta kouluaan, ihan unelmaluokka ja loistava opettaja. Ei olisi ollut mitään järkeä jäädä vanhaan kouluun tappelemaan tuulimyllyjä vastaan. Entisen koulun kavereita näkee vapaa-ajalla ja harrastuksissa. Uudesta koulusta tullut joukko uusia hyviä ystäviä. Ja lapsi itse lähtee iloisella mielellä aamulla kouluun.
Ei koulun vaihtokaan mikään kamala peikko ole. Jos kiusaajia ei saada kuriin, siinä vaiheessa voi ihan hyvin karistella pölyt ja vaihtaa maisemaa. Ongelmatapausten rauhoittelu ja ymmärtely voi viedä monta vuotta ja kaikki on pois siitä koulunkäynnistä.
Meillä koulumatka piteni hiukan, muttei mitenkään mahdottomasti. Yhdellä bussilla pääsee perille, entinen koulu oli kävelymatkan päässä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:21"]
Lyhyet hiukset naisella on kyllä kuvottavan näköiset, en ymmärrä miksi pitää mennä leikkaamaan kaunis, ilmava naisellinen tukka pois.
En voi sille mitään, mutta kyllä olen omien poikieni kuullen arvostellut lyhyttukkaisia naisia, sellainen poikatukka ei vain sovi tytöille/naisille.
En koskaan voisi kuvitellakaan leikkaavani tyttärelleni samaa hiusmallia kuin pojilleni.
t. Mies
[/quote]
Tässä ketjussa puhutaan 10-vuotiaan tytön hiuksista. Sinulta, "mies", aika huolestuttava kannanotto. Tarkoitatko oikeast, että katselet jo noin pieniä sillä silmällä? Kannattaisi hakeutua hoitoon pikaisesti, et ole terve.
[/quote]
Vähän samantapaista tuli mieleen. Keskustellaan vakavasta ongelmasta ja miespuolinen kommentoija kääntää asian mutkat suorina seksuaalisviritteiseksi. Tällaista miehenmallia tänään ja kiusaajia huomenna!?
Auttakoon armias niitä lapsia, jotka joskus saattaisivat kiusata lastani. Itse koulukiusattuna en aio katsella vierestä, jos kaikki muut keinot kuin oman käden oikeus on käyttämättä. Laitan lapseni harrastamaan jotain itsepuolustuslajia, joten jos käydään päälle niin osaa tempaista takaisin.
90-luvulla ei tehty rikosilmoituksia, vaikka minua hakattiin, revittiin hiuksista yms. Haukkuminen ja eristäminen oli ihan arkipäivää. Ja syy kaikelle oli se, että minulle kasvoi rinnat vähän aiemmin kuin muille luokan tytöille, tosin kiusaajat/pahoinpitelijät olivat kaikki poikia.
Toi lasten käyttämä kieli on nykyään aivan käsittämätöntä.
Meillä seiskaluokkalaisella meni hermo, kun omalla luokalla sai päivittäin kuulla olevansa läski, homo, v*tun idiootti..
Meidän poika on ns. peruskiltti. Joskus lähtee koohkoiluun mukaan, yleensä ei. Aika rauhallinen ja hiljainen on, mutta saa suunsa auki kyllä asiassa. Näitä haukkuja poikia on sillä luokalla kolme ja haukkuvat kaikkia, myös toisiaan. Eli lapseni ei ole ns. kiusattu, koska kaikkia haukutaan.
Asiasta on keskusteltu pitkin syksyä vanhempainilloissa ja wilmaviestein, että miten luokan saisi rauhoitettua. Ehdotin, että mitäpä jos kukin (minä myös) vanhempi keskustelisi ihan alkeellisista käytöstavoista kotona. Ketään ei haukuta, ei kiroilla, kaikki hyväksytään ulkonäöstä riippumatta.. Johan siinä yksi äiti sitten tuhahti, että kyllä meidän poika osaa käyttäytyä. Sehän on semmosta huutelua vaan, tarkoittamatta mitään. Sillä suuremmalla syyllä, mikä pointti? Kuka haluaa olla haukuttavana joka päivä? Miltä tuntuu kuulla päivittäin olevansa huono, looseri..
Meidän pojalla sitten joulukuun alussa meni kuppi nurin. Kuviksen tunnilla tää trio huoritteli paria tyttöä, ja meidän jannu sitten karjas "nyt se turpa kiinni!!"
Mitäs siitä seuras? Lapsi ohjattiin reksin kansliaan ja rehtori soitti mulle, että lapsenne riehuu koulussa. Herranen aika? Ja mä lähden ajamaan välittömästi koululle. Työt jäi siihen paikkaan.
Siellä se oli meidän jantteri kuraatorin hallussa ja luokanvalvojakin tuli. Selvitettiin tilannetta ja tosiaan selvis, että oli VAAN huutanut ja kerran. Muut luokkakaveritkin oli ehtinyt todistaa lapsen puolesta.
Kuraattori kertoi mulle, että hän ottaa nyt lasta huomioon paremmin ja yhdessä saamme pojan itsetuntoa kasvatettua! Jos lapsi haluaa, niin luokkaakin voi vaihtaa.
Järkytyin ja siinä vaiheessa teki itsekin mieli jo huutaa. "jannu on päivittäin kuunnellut paskaa useita kuukausia ja nyt hän mokas ja iso pyörä lähti liikkeelle?!"
Kyllä lasten on syytä jotain kestääkin, ei meidän mukuloita ole pumpulissa kasvatettu, eikä tuolla ole itsetunto ongelmia.. Joku roti siinä sietämisessäkin on!
Lapsihan siis oli jo pyytänyt käytöstään anteeksi samantien kaikilta, siinä niin luokan edessä. Nyt sitten on huolestuttavaa, kun hiljaisempi poika suuttu. Ei siitä kouluampujaa tule, mutta mielessä kävi jos, kunpa edes olis nakannut sitä yhtä pentua turpiin.. JOO, VÄÄRIN! Mutta kuinka paljon sitä paskaa pitää sietää?
Elämä sitten on jatkunut niin, että poika käy kerran viikossa kuraattorin kanssa juttelemassa ja soittamassa kitaraa.. Mun mielestä resurssien väärin käyttöä, mutta.. Sama se.
Luokassa huutelut jatkuvat yhä, mutta meidän pojalle ei enää tule haukkumisia. Välit näihin haukkujiin ovat kunnossa, kun ne mussukat ei samoilla tunneilla kaikki aina ole. Kiitos valinnaisten. Oikeastaan poikaamme pyytävät työpariksi useinkin. Ja liikuntatunneilla on haluttua seuraa (niin koulussa haukkumisten lisäksi, sai vapaallakin kuulla samoja, kun ne kolme ja meidän epeli pelaavat korista samassa joukkueessa.. Siellä tosin valmentaja saa pojat äkkiä ruotuun).
Sitä tässä yritin kertoa, että tuommoinen haukkuminen ja jatkuva nimittely tuntuu olevan ihan maailman arkipäiväisin asia. Eihän siihen voi/kannata puuttua. Nähtävästi pitää vaan hyväksyä ja kestää.
Mun kouluajoista on jokunen vuosi, mutta kyllä sai suht rauhassa olla. Olisko kerra pari viikossa jotain haukkumista ollut.
Lapset osaavat kuulemma olla julmia, mutta tuollainen joka tuntinen haukkuminen ja mesoaminen on jo sairasta. Miksi lapsien annetaan olla julmia?
Mene räyhäämään itse sinne luokkaan. Kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:16"]
En ymmärrä miksi jo tyttölapsilta pitää mulia hiukset pois, ne ovat naisen kruunu
[/quote]
Miksi "tyttölapsella" pitäisi olla naisen kruunu? Vitun ääliö.
t. Mies
[/quote]
Ensinnäkään ap ei kuvaillut minkäänlaista poikien hiusmallia. Ja ne sinun "ilmavat naiselliset tukkasi" on lähes kaikki saatu aikaan kaiken maailman hiustököteillä tai sitten olet nähnyt naisia vain muotikuvissa. Pitkät hiukset eivät todellakaan aina ole yhtä kuin naiselliset ja ilmavat. Mitä jos on rumat pitkät hiukset? Eikö silloinkaan ole oikea nainen? Käy sääliksi tytärtäsi(?), kun hänellä on noin kuvottava isä.
Oletko ap toiminut tänään asian suhteen? Toivottavasti!!!!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:33"]
Miksei tyttö vain vaihda luokkaa?
[/quote]
Mikseivät kiusaajat vaihda koulua? Eikö teitä yhtään hävetä puolustella kiusaavia lapsianne?