Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveät työvuorot!

Vierailija
15.01.2014 |

Työnantaja tekee huonoja työvuorolistoja. Työ on asiakaspalvelutyötä, siten, että työtä on maanantaista sunnuntaihin. Työviikko voi olla esimerkiksi seuraavanlainen ma vapaapäivä, ti, ke ja to töitä, pe vapaapäivä, la töitä ja su vapaa. Seuraavalla viikolla sitten tasataan niin, että tunteja tulee tarpeeksi, jos edellisellä viikolla ollut vajaata. Mutta eniten ihmettelen, eikö olisi kohtuullista, että kenellekään ei tulisi esimerkiksi 8 päivän työpäiväputkea ilman yhtään vapaapäivää. Eihän työntekijä ehdi palautumaan työstään kun noin pitkä putki ilman yhtään vapaata....mulla ainakin tulee jo ihan rytmihäiriöitä yms kun en saa yhtään lepopäivää pitkään aikaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kanssa näitä työvuorosysteemejä. Ystäväni on vanhuspuoella töissä ja heillä saattaa olla yhdeksän päivän putki töitä. Ja vuorot menee tietysti ilta,aamu, ilta, aamu jne. Ei ergonomista työvuoroista tietoakaan.

Vierailija
2/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, tuttu juttu! Parasta on se, kun pääsee yhdeksältä ja on kotona vasta 22:30 ja seuraavana päivänä mennäänkin sitten iloisena ja levänneenä aamuvuoroon! Tällaisia myös noissa min. 8 pv:n putkissa, jee jee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut asian puheeksi työpaikalla? Mammapalstalla pomosi tuskin sattuu nyt olemaan.

Vierailija
4/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:12"]

Oletko ottanut asian puheeksi työpaikalla? Mammapalstalla pomosi tuskin sattuu nyt olemaan.

[/quote]

Tuolla ystäväni työpaikalla ovat pitäneet noista monelaista palaveria, ja työnantaja on luvannut parannusta, ovat kirjoittaneet lehteenkin asiasta, mutta turhaan . Sama jatkuu vaan.

Vierailija
5/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä kysyy, että mitenköhän työterveyslääkäri suhtautuu, jos menen käynnille, ja kerron että mulla iltaisin rytmihäiriöitä niin paljon että haittaa nukahtamista ja sitten olen aivan väsynyt töissä. Palautuminen työstä on ihan yhtä tärkeää kuin työssä puurtaminen. 

Vierailija
6/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta on sanottu työnantajalle, mutta hän suuttuu jokaisesta palautteesta, joka kritisoi työvuoroja...ap

Vierailija
7/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan TES:n alla työskentelet? Kannattaa lukea oman alan työehtosopimus ihan omien etujen tiedostamiseksi. Esimerkiksi kaupan alan TES:n mukaan :

-Vuorokausilevon tulee olla vähintään 11 tuntia. 

-Vapaapäivien välissä voi olla enintään 9 työpäivää.

-2.1. Viikonloppuvapaa

Työntekijällä on kalenterivuoden aikana vähintään 17 perjantai-lauantai, lauantai-sunnuntai tai sunnuntai-maanantai vapaapäiväyhdistelmää. 

Vierailija
8/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista mitä työehtosopimus ja laki sanovat noista työputkista. Jos työpaikalla toimitaan näitä vastaan niin sitten vaan pomon/listantekijän puheille. Jos ei auta niin seuraava luottamusmies/ammattiliitto. Nämä ainakin neuvovat asiassa.

Vierailija
9/22 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:14"]

Ap vielä kysyy, että mitenköhän työterveyslääkäri suhtautuu, jos menen käynnille, ja kerron että mulla iltaisin rytmihäiriöitä niin paljon että haittaa nukahtamista ja sitten olen aivan väsynyt töissä. Palautuminen työstä on ihan yhtä tärkeää kuin työssä puurtaminen. 

[/quote]

Ystäväni on myös saanut työstressistä fyysisiä oireita ja joutunut sen vuoksi hakemaan sairaslomaa- Työterveydestä sitä on ymmärtäväisesti annettu ja kehotettu tulemaan takaisin hakemaan lisää, jos tarve vaatii. Oma terveys pitää toki asettaa työn edelle.

Vierailija
10/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion puuttua aiempaa enemmän näihin työvuoroihin. Tämä on ihan naurettavaa ettei työntekijän jaksamista ajatella. ap

Vierailija
11/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, kun ei työvuorolistojen tekijöitä kouluteta tekemään inhimillisiä listoja. Ja vielä kummallisempaa, että ammattiliitot eivät sellaisia työntekijöilleen vaadi.

Minusta on silkkaa ilkeyttä laittaa aina iltavuoron jälkeen seuraava vuoro aamuksi. Samoin vapaat alkavaksi iltavuoron jälkeen, ja päättymään juuri aikaiseen aamuvuoroon.

Vierailija
12/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue oman alasi tes, nämä asiat on kyllä siellä aika tarkkaan määritelty. Sen jälkeen voit vaikka tulostaa sen ja näyttää sen työnantajalle jos on jotain epäkohtia.

Vierailija
13/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:17"]

Asiasta on sanottu työnantajalle, mutta hän suuttuu jokaisesta palautteesta, joka kritisoi työvuoroja...ap

[/quote]

Oletteko te työntekijät yhdessä sanoneet asiasta vai käykö jokainen vuorollaan valittamassa niitä omia huonoja vuorojaan?

Vierailija
14/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 päivää töitä ilman vapaata ja tulee rytmihäiriöitä?anteeks vaan,mutta vähän kyllä naurattaa:) onko kukaan niin säälittävän heikko,kuin suomalainen duunari?!

Vierailija
15/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:14"]

Minusta on silkkaa ilkeyttä laittaa aina iltavuoron jälkeen seuraava vuoro aamuksi. Samoin vapaat alkavaksi iltavuoron jälkeen, ja päättymään juuri aikaiseen aamuvuoroon.

[/quote]

työvuorolistan tekijänä minun on pakko kysyä mikä se iltavuoron jälkeen sitten saa tulla jos siinä ei voi olla aamuvuoro eikä vapaa?

Vierailija
16/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:15"]

[/quote]

työvuorolistan tekijänä minun on pakko kysyä mikä se iltavuoron jälkeen sitten saa tulla jos siinä ei voi olla aamuvuoro eikä vapaa?

[/quote]

Yövuoro.

Vierailija
17/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:48"]

[/quote]

[/quote]

Yövuoro.

[/quote]

Kaikki eivät tee yövuoroja. Aika moni tekee kaksivuorotyötä.

Lisäksi on ihan oikeasti hankala tehdä sellaista listaa, missä on

13-21, 13-21, 13.21-21-07

7-15,-7-15,7-15.

En itse ainakaan suostu tekemään montaa iltavuoroa peräkkäin, vain siksi, että ei ole jonkun mielestä kiva tehdä iltavuoron jälkeen aamua.

Vierailija
18/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorojen tekijänä voin kertoa, että kaikkia miellyttävien listojen tekeminen on lähestulkoon mahdotonta. Teidänkin työpaikalla saattaa olla että joku haluaa vuorojen menevän juuri noin, jollekin toiselle kun taas se ei sovi. Pyrin löytämään kompromisseja mutta valitettavasti joku valittaa aina.

Vierailija
19/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadan tehdä tesin mukaan korkeintaan 10 päivää putkeen työtä. Itse tykkään tehdä ja sitten levätä. Mutta eikö noista voisi yrittää sopia, jos on jaksamisvaikeuksia.

Vierailija
20/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti et kysy tosissasi? Tätä minä olen aina epäillytkin, että työvuorolistojen tekijöiksi joutuvat ne, jotka ... no, jääköön sanomatta.

Miksi iltavuoron jälkeen ei voi olla toinen iltavuoro? Kyllä se entiseen aikaan onnistui sairaaloissakin, että oli peräkkäin useampi sama vuoro, ja vapaat yövuorojen jälkeen. Muistelisin, että silloin eivät sairaaloiden työntekijät olleet  niin uupuneita. Tavallisille työntekijöille luulisi 3 samaa vuoroa peräkkäin olevan helpompaa kuin ilta-aamu/ilta-aamu jatkuvasti, kun käytännössä vain joka toisen yön voisi nukkua rauhassa.

Miksi ei voi tulla iltavuoron jälkeen toinen ja vaikka kolmaskin iltavuoro, ja vapaakin käy paremmin silloin, kun niitä on useampi päivä peräkkäin?Yksi vapaapäivä iltavuoron ja aamuvuoron välissä on aika hyödytön.

Vaikea uskoa, että ketään miellyttää lähteä myöhäisen iltavuoron jälkeen seuraavaan aikaiseen aamuvuoroon. Johtuuko vuorolistojen tekijöiden osaamattomuudesta, kun niitä kuitenkin on paljon?