Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveät työvuorot!

Vierailija
15.01.2014 |

Työnantaja tekee huonoja työvuorolistoja. Työ on asiakaspalvelutyötä, siten, että työtä on maanantaista sunnuntaihin. Työviikko voi olla esimerkiksi seuraavanlainen ma vapaapäivä, ti, ke ja to töitä, pe vapaapäivä, la töitä ja su vapaa. Seuraavalla viikolla sitten tasataan niin, että tunteja tulee tarpeeksi, jos edellisellä viikolla ollut vajaata. Mutta eniten ihmettelen, eikö olisi kohtuullista, että kenellekään ei tulisi esimerkiksi 8 päivän työpäiväputkea ilman yhtään vapaapäivää. Eihän työntekijä ehdi palautumaan työstään kun noin pitkä putki ilman yhtään vapaata....mulla ainakin tulee jo ihan rytmihäiriöitä yms kun en saa yhtään lepopäivää pitkään aikaan.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:14"]

Minusta on silkkaa ilkeyttä laittaa aina iltavuoron jälkeen seuraava vuoro aamuksi. Samoin vapaat alkavaksi iltavuoron jälkeen, ja päättymään juuri aikaiseen aamuvuoroon.

[/quote]

työvuorolistan tekijänä minun on pakko kysyä mikä se iltavuoron jälkeen sitten saa tulla jos siinä ei voi olla aamuvuoro eikä vapaa?

[/quote]

Toivottavasti et kysy tosissasi? Tätä minä olen aina epäillytkin, että työvuorolistojen tekijöiksi joutuvat ne, jotka ... no, jääköön sanomatta.

Miksi iltavuoron jälkeen ei voi olla toinen iltavuoro? Kyllä se entiseen aikaan onnistui sairaaloissakin, että oli peräkkäin useampi sama vuoro, ja vapaat yövuorojen jälkeen. Muistelisin, että silloin eivät sairaaloiden työntekijät olleet  niin uupuneita. Tavallisille työntekijöille luulisi 3 samaa vuoroa peräkkäin olevan helpompaa kuin ilta-aamu/ilta-aamu jatkuvasti, kun käytännössä vain joka toisen yön voisi nukkua rauhassa.

Miksi ei voi tulla iltavuoron jälkeen toinen ja vaikka kolmaskin iltavuoro, ja vapaakin käy paremmin silloin, kun niitä on useampi päivä peräkkäin?Yksi vapaapäivä iltavuoron ja aamuvuoron välissä on aika hyödytön.

Vaikea uskoa, että ketään miellyttää lähteä myöhäisen iltavuoron jälkeen seuraavaan aikaiseen aamuvuoroon. Johtuuko vuorolistojen tekijöiden osaamattomuudesta, kun niitä kuitenkin on paljon?

[/quote]

Kuten työvuorolistan tekijä sanoi, kaikki perheelliset eivät halua kolmea tai neljää iltaa peräkkäin. Lisäksi kaikki eivät halua öitä samaa määrää, joten lista ei onnistu sillä tyylillä, että kaksi iltaa ja yö. Monesti halutaan pitkä vapaa johonkin vaiheeseen, joten listaan tulee väistämättä erilaisia vuoroja.

Meillä on alettu itse tekemään listat, koska pomo kyllästyi ainaiseen natinaan. Selkeästi huomaa, että suurin osa haluaa tulla vapailta iltaan ja listat on ilta, aamu, ilta, aamu, vapaa. Tai ilta, aamu, aamu, vapaa. Harva haluaa tulla vapailta aamuun ja tehdä kolmea, neljää aamua peräkkäin, olla kaksi päivää vapaalla ja tehdä neljää iltaa peräkkäin.

Meillä on muutama, jotka tekevät yöt ja kaikki eivät tee tätä. Heille on työsopimukset kirjoitettu kaksivuorotyöhön.

Eli antakaa henkilökunnan itse tehdä listat, niin loppuu natina ja kitinä.

Vierailija
22/22 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä vaateliikkeen myymälävastaavana muutama huomio asiaan: 
-"hirveät" työvuorot tuskin johtuvat pelkästään esimiehesi veemäisyydestä, vaan taustalla olevia asioita voivat olla esimerkiksi työvoimaresurssien vähäisyys sekä tiukat tuntibudjetit. Mitä enemmän työntekijöitä, sitä vaikeampi palapeli työvuorolistan tekeminen on. Kaikkien toiveita on mahdotonta toteuttaa. 
-"vakkareiden" (37,5h/vko) osalta pyrin usein sopimaan mahdollisimman kiinteistä työajoista eli esim 9-17 ma-pe ja lauantaivuoroja sitten vain tarvittaessa. Osa-aikaiset (opiskelijat tms) tekivät sitten iltoja ja viikonloppuja (heidänkin etu, kun saivat lisät).
-kannattaa avoimesti esittää toiveita, kyllä niitä pyritään kuuntelemaan, mikäli vain on mahdollista "raamien" puitteissa. Itseäni ainakin helpotti, että vakkareilla oli useimmiten samat työvuorot, loivat selkeän pohjan työvuorolistalle. Riippuu tietysti paljon alasta, millä työskentelet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla