Mikä vedenkeitin on kestävä? Kokemuksia!
Vedenkeittimet tunutuvat menevän rikki yhtenään, onko teillä sellaista joka olisi kestänyt?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tilaavievä turhake induktiolieden omistajalle.
On vaan tuntuvasti halvempi kuin induktioliesi.
Mä en oo koskaan ymmärtänyt vedenkeitinten käyttöä. Siis jos juo vaikka teetä niin vedenhän saa nopeammin mikrossa kiehuvaksi? Tai jos sitä vettä käyttää enemmän johonkin niin kattila ja liesi? Mihin vedenkeitintä tarvitaan?
Meillä Electroluxin muovinen vedenkeitin kestänyt päivittäisessä käytössä lähemmäs kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo koskaan ymmärtänyt vedenkeitinten käyttöä. Siis jos juo vaikka teetä niin vedenhän saa nopeammin mikrossa kiehuvaksi? Tai jos sitä vettä käyttää enemmän johonkin niin kattila ja liesi? Mihin vedenkeitintä tarvitaan?
Vedenkeitin on nopeampi ja säästää sähköä. Mikrossa se kuppi tulee liian kuumaksi ja mun mielestä mikrossa keitettyyn veteen tehty tee maistuu oudolta. Ole hyvä.
Se vedenkeitin ei säästä sähköä. Menee ihan saman verran sähköä lämmitit sen tiettyyn lämpötilaan millä tahansa. Aikaa se säästää.
Vierailija kirjoitti:
Se vedenkeitin ei säästä sähköä. Menee ihan saman verran sähköä lämmitit sen tiettyyn lämpötilaan millä tahansa. Aikaa se säästää.
Voisitko antaa jonkin lähteen tälle? Kun ihan yleisesti tuota on jaettu energiansäästövinkkinä, että keittää vedet aina vedenkeittimellä. (Tämä ei tietenkään päde induktioon.)
Tefalin metallinen vedenkeitin on kestänyt päivittäistä käyttöä yli 8 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Tilaavievä turhake induktiolieden omistajalle.
Mutta ei turhake niillä joilla on hidas liesi. Meillä vedenkeittimellä keitetään kaikki vesi valmiiksi, esim. ison spagettikattilallisen vesi menee kahdella satsilla alle 5 minuutissa, kun liedellä menee helposti yli 10 min.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole mikroa ja meillä vedenkeitin on liettä nopeampi tapa kuumentaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä tyhmempi luulisi. Vedenkeitin on energiatehokkain tapa lämmittää vettä, hyötysuhde on käytännössä 100%, eli energiaa kuluu vain veden lämmittämiseen.
Mikrossa ja induktiossa energiaa kuluu magnetroniin ja muuhun elektroniikkaan, normiliedessä lämmitetään ensin vastukset, joista lämpö siirtyy ensin keitinlevyyn, sitten kattilaan ja vasta sen jälkeen veteen.
Vedenkeittimissä on ainoana automaattinen sammutus, eli kun vesi kiehuu, niin sähkö katkaistaan.
Tefal Vitesse, ollut päivittäisessä käytössä jo yli 20 vuotta ja silti lähes samannäköinen ja tehoinen kuin uutena.
Tuskin löytyy enää markkinoilta?
Minulla on vasta vähän aikaa ollut käytössä Lidlin edullinen SilverCrest (1,7L/2400W) vedenkeitin joten en sen kestävyydestä tiedä. Tehoa tuntuu olevan mutta induktio-alusen hyötysuhde vähän arveluttaa. Yleensä Lidlin tavaroiden hinta/laatu-suhde on kuitenkin kohdillaan.
Tavallisesti noiden kahvin- ja vedekeittimien lämpövastus se palaa poikki ja lakkaa lämmittämästä.
Mulla oli ennen vedenkeitin jossa oli eri lämpötilavaihtoehtoja. Ominaisuus oli turhake, aina oli liian kuumaa tai sitten ei aivan tarpeeksi lämmintä. Kun isohkolla keittimellä keittää reilun määrän vettä niin se pysyy todella pitkään kuumana, siksi möskin "pitää lämpimänä" toiminto on ihan turhaa.
Philipsin keitin, jossa oli nämä ominaisuudet, hajosi melko pian. Eikä ollut halpa keitin. Ajattelen että mitä enemmän eri toimintoja niin sitä helpommin hajoaa. Seuraavaksi ostin halvimman keittimen tarjous liikkeestä, maksoi silloin 9,90 muistaakseni eikä ole mennyt rikki. Arvostan laatua, mutta on tämä kelvannut eikä kaiken tarvitse olla niin kallista.
Ei mikrossa huvita vettä keittää. Kuppi on tulikuuma ja määrät pieniä. Liesi taas on hidas ja sen sammuttamisesta pitää huolehtia.
En tiiä kun on niin vanha että merkki on kulunut pois.
Minulla Tefal Mini, on myös kestänyt + 10 vuotta. Veikkaisin että kestävää jos haet niin kannattaa jättää muoviset kokonaan pois laskuista, työpaikalla useampikin mennyt rikki nimenomaan niin että muovi halkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mikroa ja liesi mm. käyttää enemmän sähköä jos haluaa pelkästään keittää vettä.
Mulla on Dualit merkkinen vedenkeitin. Se on kallis ja laadukas sarja. Keittimet maksaa noin 120-280 mallista riippuen. Tuli aikoinaan ostettua vaikka ei olisi ollut varaakaan.
Mulla ei yksikään vedenkeitin ole koskaan hajonnut, eikä myöskään miksi tai kahvinkeitin. Ja Lidlistä ja Tokmannista ovat useimmat.
Meillä on yli 20 vuotta vanha Moulinex. En tiedä onko tuota merkkiä enää edes olemassa, mutta saman merkin yhtä vanha mikro käy ja kukkuu edelleen.