Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OAJ:n pj moittii vanhempia kylmän pitsan syöttämisestä...

Vierailija
15.01.2014 |

Mitä sillä koululaisella pitäisi olla odottamassa kotona kun tulee koulusta? Kotiäiti pitkään haudutettujen lihapatojensa kanssa?

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288642636986.html

Kommentit (219)

Vierailija
101/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:50"]

Ei ole. Eikä juuresten pilkkominen sotke keittiötä. Aivan käsittämättömiä väitteitä!

[/quote]

Ei mutta perunoiden peseminen ja kuoriminen jo sotkeekin. Mikä ei ole?

Vierailija
102/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sotke. Jestas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yeah, suosittelen 82:sta lukemaan vaikkapa

www.findus.fi/findus/laatu/vihannesohjelma/vihannestutkimus

Ihan turha ravitsemuksellisesti paheksua noita, maku on sitten toki vähän toinen asia. Itsekin kuorin juurekset itse, jos on aikaa, mutta kiireessä käytän hyvällä omallatunnolla pakastejuureksia.

6

Vierailija
104/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:56"]

No ei sotke. Jestas.

[/quote]

Ai kummaa, kyllä meillä tulee niitä kuoria ja multaa...

Vierailija
105/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:05"]

Oikeassahan hän on. Opettajana olen nähnyt monenlaista.

Maanantaisin kouluruokaa menee paljon enemmän kuin muina päivinä. Lapset ovat nälissään kun viikonloppuna eivät ole saaneet riittävästi ruokaa.

[/quote]

En usko, että tämä on koko ja ainut totuus.

Itselläni on ainakin yleensä maanantaisin suurempi nälkä ennen lounasta kuin muina työpäivinä. Toisena päivänä olen jo tottunut "työrytmiin".  Johtuneeko tämä siitä, että viikonloppuna tulee syötyä vähän vapaammin ja paremmin, en tiedä. Sen huomasin jo yli 20 vuotta sitten, että jos kovin myöhään syön, esim. yöllä grillillä, niin minulla on aamulla todella armoton nälkä.

En yhtään ihmettele, jos koululaisilla on nälkä, jos aamiainen syödään ennen kello seitsemää ja kouluruokailu on kello 12. Oma lapseni sanoo, ettei hänellä ole koskaan koulussa nälkä, mutta hän syökin todella reilun aamiaisen. Osalle hänen luokkalaisilleen ei maistu aamupala, joten heillä onkin varmaan kova nälkä. Ja jos on nukkunut huonosti ma-su välisen yön (minä ainakin toisinaan) niin aamiainen ei välttämättä maistu ja sitä on vaikea saada alas.

Vierailija
106/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pieneksi hetkeksi siihen pesualtaaseen. Siivoaa minuutissa.

Vierailija
107/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:57"]

Yeah, suosittelen 82:sta lukemaan vaikkapa

www.findus.fi/findus/laatu/vihannesohjelma/vihannestutkimus

Ihan turha ravitsemuksellisesti paheksua noita, maku on sitten toki vähän toinen asia. Itsekin kuorin juurekset itse, jos on aikaa, mutta kiireessä käytän hyvällä omallatunnolla pakastejuureksia.

6

[/quote]

Mietin juuri tätä ketjua lukiessa, että kummatkohan nyt loppujen lopuksi on uusavuttomia? Ne jotka tekee tyhmyyksissään ihan turhaa työtä vai ne jotka osaa käyttää aikaansa paremminkin. No, tietty on niitä, jotka tykkää tehdä ruokaa, mutta itse käytän mielummin senkin ajan perheen kanssa jutustellessa ja harkkoihin kuskaamisessa (3xvko arkena).

Vierailija
108/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:59"]

No ei sotke. Jestas.

[/quote]

[/quote]

Perunat pestään ensin altaassa eli multa pois, sitten kuoritaan ja kuoret johonkin kippoon ja sen jälkeen ne biojäteastiaan.

Mikä olikaan ongelma?

t. MIES

Vierailija
109/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämäkin keskustelu meni siihen, että jokainen huutaa omasta poterostaan laput silmillä "kyllä minäkin (jatka haluamallasi lauseella)". Ei kerta kaikkiaan ymmärretä, että ihmisiä, työaikoja, elämänrytmejä yms on erilaisia.

Vierailija
110/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:02"]

No ei sotke. Jestas.

[/quote]

[/quote]

Perunat pestään ensin altaassa eli multa pois, sitten kuoritaan ja kuoret johonkin kippoon ja sen jälkeen ne biojäteastiaan.

Mikä olikaan ongelma?

t. MIES

[/quote]

Ei ollenkaan ongelma, saman saa kun ottaa valmiin pussin pakkasesta eikä tarvi täytellä bioastioita ja tehdä turhaa tiskiä.

Vierailija
111/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:01"]

Mietin juuri tätä ketjua lukiessa, että kummatkohan nyt loppujen lopuksi on uusavuttomia? Ne jotka tekee tyhmyyksissään ihan turhaa työtä vai ne jotka osaa käyttää aikaansa paremminkin. No, tietty on niitä, jotka tykkää tehdä ruokaa, mutta itse käytän mielummin senkin ajan perheen kanssa jutustellessa ja harkkoihin kuskaamisessa (3xvko arkena).

[/quote]

Mietin juuri, että mikä onkaan turhaa työtä mm. kuskata lapsia autolla harkkoihin.

Vierailija
112/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:00"]

Minä olen koko sen ajan, kun olen tullut vanhemmaksi, odottanut sitä että milloin mulle paljastuu näiden toisten vanhempien synkät salaisuudet, kuten lapsien ruokkiminen roiskeläpällä ja kaikki muut viime aikoina trendikkäät syyllistämiset, joita kasvatusalan ammattialaiset välittävät iltapäivälehtien kautta, jotkut hurjat omalla nimellään mutta osa nimettöminä, peläten vanhempien kostoa.

En ole vielä toistaiseksi näitä vanhempia nähnyt. Kaveripiirini lapset ovat keskimäärin huomattavasti paremmin puettuja ja pestyjä, ravittuja ja hoidettuja kuin mitä itse ja kaverini olimme 80-ja 90-luvulla. Nekin lapset, joiden kotona syödään myös eineksiä, ovat terveen ja iloisen oloisia. Jos nykyään lasta hoidettaisiin kuten minun lapsuudessani, eli pesemiset hoituisivat kerran viikossa saunassa, vaatteita pidettäisiin päiväkausia olivat ne likaisia eli ei, eikä niissä pienet ja isotkaan reiät haittaisi, ruokana olisi lähinnä voissa käristetystä jauhosta tehty lihakastike ja keitetty pottu, vihanneksia ja hedelmiä syötäisiin vain harvoin ja lapsien pääasiallinen harrastus olisi juosta pihalla valvomatta jo aivan pienestä lähtien avain kaulassa, niin siitä perheestä olisivat kaikki aivan hirveän huolissaan.

[/quote]

näinpä. Ongelma taitaa olla pikemminkin se, että lapsiperheistä osa voi aiempaa selvästi paremmin, mutta osa myös huonommin. Eli perheet eriarvoistuvat. Minustaon varmasti totta, että joissain perheissä lapset ovat hunningolla, mutta olennaista on, että Luukkainen (vaimikätuonnimonytolikaan) EI esitä mitään järkevää ratkaisua asiaan.

Yleinen moraalinen paheksunta ja eineksenkäytön nosto tikunnokkaan EI nimittäin auta syrjäytyneitä lapsiperheitä tai  päihdeongelmaisia perheitä paskan vertaa.

Kuten sanoin, uusavuttomuudesta puhumalla on kätsyä siirtää vastuu yksilöille niin, ettei yhteiskunnan tartte satsata lisää euroja vaikkapa lastensuojeluun, kodinhoitajien palkkaamiseen, perhetyöhön, koulujen aterioihin tms.

Joilla kuitenkin minun nähdäkseni pystyttäisiin OIKEASTI auttamaan ongelmaperheitä ja -lapsia. Tuollaisia kirjoitelmia kun kukaan ongelmaperhe tuskin edes lukee, saati että muuttaisi elämäntapaansa sen johdosta!

(muistaakseniolin kuutonen)

[/quote]

Juurikin näin. Syyllistämisen sijaan pitäisi etsiä ratkaisuja. Mutta syyllistäminen tietysti on hitosti helpompaa!

Vierailija
113/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:05"]

[/quote]

Mietin juuri, että mikä onkaan turhaa työtä mm. kuskata lapsia autolla harkkoihin.

[/quote]

Sinä aikana on hyvää aikaa käydä kaupassa ja miettiä niitä seuraavan päivän tai viikon "eineksiä". Ei ihan hukkaan mene sekään.

Vierailija
114/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:02"]

No ei sotke. Jestas.

[/quote]

[/quote]

Mikä olikaan ongelma?

t. MIES

[/quote]

Ei ollenkaan ongelma, saman saa kun ottaa valmiin pussin pakkasesta eikä tarvi täytellä bioastioita ja tehdä turhaa tiskiä.

[/quote]

Ja perunat voi muuten keittää kuorimattakin eikä tarvitse mitään "pussia pakkasesta". Laiskahkoille kaikki tiskikin on turhaa ja vielä astiankone peseekin ne.

Vierailija
115/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:08"]

Ja perunat voi muuten keittää kuorimattakin eikä tarvitse mitään "pussia pakkasesta". Laiskahkoille kaikki tiskikin on turhaa ja vielä astiankone peseekin ne.

[/quote]

Sun keittoas en haluasi tulla syömään...

Vierailija
116/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, hyötyyhän lapset toki enemmän itsekuorituista juureksista vs. pakastejuurekset kuin siitä, että urheilevat tai vaikkapa oppivat soittamaan jotain soitinta....

Kaikki kun eivät asu kävelyetäisyydellä harrastuksista tai kätevän bussireitin päässä.

Vierailija
117/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiäiti pystyy tarjoamaan molemmat. 

Vierailija
118/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:10"]

[/quote]

[/quote]

Niin, hyötyyhän lapset toki enemmän itsekuorituista juureksista vs. pakastejuurekset kuin siitä, että urheilevat tai vaikkapa oppivat soittamaan jotain soitinta....

Kaikki kun eivät asu kävelyetäisyydellä harrastuksista tai kätevän bussireitin päässä.

[/quote]

Kyllä. Ylivoimaisesti suurin osa lapsista hyötyy paljon enemmän elämässään, kun näkee tai osallistuu ja oppii ruuan laittoa kuin oppii vaikka hakkaamaan kumin palasta aitauksessa tai puhaltelemaan metallitorveen.

Vierailija
119/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:50"]

Ei ole. Eikä juuresten pilkkominen sotke keittiötä. Aivan käsittämättömiä väitteitä!

[/quote]

Ei mutta perunoiden peseminen ja kuoriminen jo sotkeekin. Mikä ei ole?

[/quote]

Millä tavalla kaupasta ostettujen perunoiden "peseminen" voi sotkea keittiön? Ei minullakaan sotke, vaikka on omalta maalta ja kellarista noudettuja multaisia.

Onko keittiön siisteys niin tärkeä asia, että siellä ei voi laittaa edes ruokaa kun siitä tulee sotkua? Siivotaan sotku pois sillä aikaa kun ruoka kypsyy.

Minustakin on mahdottoman hidasta hommaa, jos keittoruokien valmisteluun menee yli 10 minuuttia. Jotain varmaan voisi tehdä helpommin ja nopeammin.

Ruokaa voi tehdä myös yhdessä perheen kanssa, ja mies ja lapsetkin voivat osallistua vaikka kuorimiseen ja pilkkomiseen. Silloin ruuanvalmistus ei ole millään tavalla poissa perheen yhteisestä ajasta.

Onko minulla ollut jotenkin poikkeuksellisen lahjakkaat lapset, kun ovat oppineet jo alakouluiässä oikeiden ruokien tekemistä? Vaikka vain yksi "einesruoka" tai edes munakas/ lapsi, mutta kuitenkin jotain.

Ehkä ovatkin, sillä nyt yksi lapsistani voi tehdä ruokaa teidänkin lapsillenne.

Vierailija
120/219 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:08"]

[/quote]

Sun keittoas en haluasi tulla syömään...

[/quote]

Joo, ok. Ei sovi kuorimattomat perunat moneen keittoon (enkä sitä tarkoittanutkaan), mutta ei se kuoriminen niin työlästä ole mitä kuvittelet sen teoriassa olevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi