OAJ:n pj moittii vanhempia kylmän pitsan syöttämisestä...
Mitä sillä koululaisella pitäisi olla odottamassa kotona kun tulee koulusta? Kotiäiti pitkään haudutettujen lihapatojensa kanssa?
Kommentit (219)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:11"]
Kuutonen, olen samaa mieltä kanssasi.
Tuli mieleen, että nuo fanaattiset tyypit, joiden mielestä kotona pitää olla tarjolla pelkkää alusta loppuun itse tehtyä ruokaa taitavat päteä juuri tuollaisilla asioilla. "Teen kaiken itse, olen hyvä äiti ja lapsistani tulee muita parempia".
Muuten on vaikea ymmärtää joidenkin kommentoijien näköalatonta aggressiota.
Ei siinä mitään, ruuanlaitto on hyvä harrastus, mutta jos sitä pitää hampaat irvessä ja verenmaku suussa tehdä vielä nukkumaanmenon aikaan, ettei vaaaaaan lapsoset saa myrkkyä pakasteateriasta, niin onhan siinä nyt selvästi jo suhteellisuudentaju pahasti hukassa!
[/quote]Voi kai siinä olla kyse jostain sairaudesta, ortoreksiasta vai mitä niitä nyt oli.
maanantaisin voi mennä enemmän ruokaa myös siksi, että viikonloppuna tulee valvottua pidenpaan ja maanantaiaamuna tuleekin kiire, eikä ehditä kunnon aamiaista. (Näin meillä joskus, ei tietenkään kunnon perheissä)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:33"]
maanantaisin voi mennä enemmän ruokaa myös siksi, että viikonloppuna tulee valvottua pidenpaan ja maanantaiaamuna tuleekin kiire, eikä ehditä kunnon aamiaista. (Näin meillä joskus, ei tietenkään kunnon perheissä)
[/quote]
Näin meilläkin, ja minä olen se, jonka lapset voivat olla tänäänkin laittamassa ruokaa teidän lapsillenne.
Luultavasti minunkin lapsillani oli nälkä maanantaisin juuri siksi, että viikonloppuisin oli oltu metsällä, pilkillä (huom: hankkimassa ruokaa), urheilemassa ja milloin mitäkin, ja vaikka oli syöty hyvin, maanantaiaamuisin tuli kiire.
En minä ymmärrä, miten eräillä on einesten vaihtoehtona "ruuanlaitto yöhön asti" tai että se olisi poissa perheen yhteisestä ajasta.
Ei, meillä on voinut koko perhe olla samaan aikaa osallistumassa ruuanlaittoon ja näin oli jo päiväkoti-iässä.
Minun mielestäni on teeskentelyä, on poikkeuksellisen hidas kokki tai sitten erittäin huonosti suunniteltu, jos normaalina arkipäivänä menee yli tunti ruuanvalmistukseen. Ei äidin tarvitse kuoria perunoita kaikille valmiiksi, eikä tarvitse pilkkoa kaikkea valmiiksi.
Esimerkiksi uunikala + keitetyt perunat + kastike: aikaa menee noin puoli tuntia ja kastike valmistuu sillä aikaa kun kala ja perunat kypsyvät.
Tosin tässä itse kukin kuorii perunat itse, ja myöskin nyppii kalasta ruodot pois jos ei paisteta filettä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:44"]
En minä ymmärrä, miten eräillä on einesten vaihtoehtona "ruuanlaitto yöhön asti" tai että se olisi poissa perheen yhteisestä ajasta.
Ei, meillä on voinut koko perhe olla samaan aikaa osallistumassa ruuanlaittoon ja näin oli jo päiväkoti-iässä.
Minun mielestäni on teeskentelyä, on poikkeuksellisen hidas kokki tai sitten erittäin huonosti suunniteltu, jos normaalina arkipäivänä menee yli tunti ruuanvalmistukseen. Ei äidin tarvitse kuoria perunoita kaikille valmiiksi, eikä tarvitse pilkkoa kaikkea valmiiksi.
Esimerkiksi uunikala + keitetyt perunat + kastike: aikaa menee noin puoli tuntia ja kastike valmistuu sillä aikaa kun kala ja perunat kypsyvät.
Tosin tässä itse kukin kuorii perunat itse, ja myöskin nyppii kalasta ruodot pois jos ei paisteta filettä.
[/quote]
Mutta tossa sun uunikalassa ei olekaan kyse keiton tekemisestä alias perunoiden ja juuresten pesemisestä, kuorimisesta ja pilkkomisesta (jotka saa siis valmiina pussista). Hankalaa tää sisälukutaito, eikö?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:56"]
Ahaa, mutta ota huomioon että jos sun lapset tarvii kokkikoulutusta 24/7, niin näin ei ole kaikilla. Ja varsinkin kun huomioi, että urheilevien nuorten ruokatavat varmaan muutenkin on paremmalla pohjalla ja ainakin meillä valmennuksessa nuorille annetaan ihan ravinto-oppiakin.
[/quote]
Tiedätkö, mitä urheilevat nuoret syövät mm. kilpailumatkoilla?
Vastaus löytyy tämä viestin lopusta. Lieneekö heillä ollut samat eväät kotona, pienestä pitäen.
Aika moni lapsi saa kokkikoulutusta kaiken muun ohessa osallistuessaan muun perheen kanssa ruuanlaittoon. Ei sitä tarvitse erikseen järjestää niin kuin eräillä - jotka eivät sitten osallistu siihen kun on tarjolla, vaikka aikanaan koulun kerhossa.
Sääli, jos vaikka urheiluharrastus on niin aikaavievää, että ei ole enää aikaa tavalliselle elämälle ja taitojen oppimiselle. Ja tiedän kyllä, mitä se voi olla, kun omakin lapseni on noussut joskus viikonloppuna aamuviideltä varustautumaan kilpailumatkalle, ja eväät on laitettu valmiiksi mahdolllisuuksien mukaan jo illalla.
Urheilujoukkueen bussissa on yleinen eväs pilttipurkki.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:50"]
Mutta tossa sun uunikalassa ei olekaan kyse keiton tekemisestä alias perunoiden ja juuresten pesemisestä, kuorimisesta ja pilkkomisesta (jotka saa siis valmiina pussista). Hankalaa tää sisälukutaito, eikö?
[/quote]
Mikä pakko on tehdä joka päivä keittoa? Onhan maailmassa paljon muitakin ruokalajeja, jotka ovat aivan yhtä ravitsevia ja terveellisiä, ja nopeita. Niitä voi vallan mainiosti valmistaa paljonkaan pesemättä ja pilkkomatta.
Mainitsenpa toisena nopeana ruokalajina broileririsoton, joka valmistuu noin varttitunnissa.
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin mitä siitä tekee, ruuanlaittokin.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:56"]
Ahaa, mutta ota huomioon että jos sun lapset tarvii kokkikoulutusta 24/7, niin näin ei ole kaikilla. Ja varsinkin kun huomioi, että urheilevien nuorten ruokatavat varmaan muutenkin on paremmalla pohjalla ja ainakin meillä valmennuksessa nuorille annetaan ihan ravinto-oppiakin.
[/quote]
Tiedätkö, mitä urheilevat nuoret syövät mm. kilpailumatkoilla?
Vastaus löytyy tämä viestin lopusta. Lieneekö heillä ollut samat eväät kotona, pienestä pitäen.
Aika moni lapsi saa kokkikoulutusta kaiken muun ohessa osallistuessaan muun perheen kanssa ruuanlaittoon. Ei sitä tarvitse erikseen järjestää niin kuin eräillä - jotka eivät sitten osallistu siihen kun on tarjolla, vaikka aikanaan koulun kerhossa.
Sääli, jos vaikka urheiluharrastus on niin aikaavievää, että ei ole enää aikaa tavalliselle elämälle ja taitojen oppimiselle. Ja tiedän kyllä, mitä se voi olla, kun omakin lapseni on noussut joskus viikonloppuna aamuviideltä varustautumaan kilpailumatkalle, ja eväät on laitettu valmiiksi mahdolllisuuksien mukaan jo illalla.
Urheilujoukkueen bussissa on yleinen eväs pilttipurkki.
[/quote]
Argh, teitä sisälukutaidottomia on näköjään enemmänkin tänään liikkeellä!
ps. meillä lapset tekee ruuan pääsääntöisesti arkisin.
ps2. kyllä, joskus tyttö ottaa mukaan myös pilttipurkin, jopa kouluun.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:50"]
[/quote]
Mikä pakko on tehdä joka päivä keittoa? Onhan maailmassa paljon muitakin ruokalajeja, jotka ovat aivan yhtä ravitsevia ja terveellisiä, ja nopeita. Niitä voi vallan mainiosti valmistaa paljonkaan pesemättä ja pilkkomatta.
Mainitsenpa toisena nopeana ruokalajina broileririsoton, joka valmistuu noin varttitunnissa.
Elämä on juuri niin vaikeaa kuin mitä siitä tekee, ruuanlaittokin.
[/quote]
Sissus! Luetkos ketjun, jookosta? Jatketaan sitten jutustelua.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:20"]
180, niin ja kun vielä miettii, millaisia ne sen aikuiset einekset olivatkaan...
6, 1967 syntynyt Rymd-mehulapsi ;-)
[/quote]
Niinpä. Avain oli kaulassa, kun tultiin koulusta kotiin. Kaveri kertoi, että haki pikkuveljen ja teki sille joskus kaurayynimaitoa eli maitoa ja siihen kauraryyniä ja sokeria. Itse söin joskus herkkuani eli lämmitin maitoa ja siihen sitten silppusin leipää ja suolaa ja nokareen voita.
Tein läksyt ja silloin ei wilmasta tullut viestiä äidille, jos oli joku läksy jäänyt tekemättä. Illalla sitten syötiin lämmin ruoka, kun äiti pääsi kaupasta klo 17.00 kotiin.
Ja sitten muuten muistan senkin, kun tuli suuri herkku muotiin eli makkarakupit. Opin niitä paistamaan itse. Eli lauantaimakkarasta paksuja siivuja ja juusto päälle ja uuniin. Ketsuppia lisäksi. Hyvää oli :)
Se 70-luvulla lapsuutensa elänyt
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:33"]
Miten vähän vihanneksia nämä 10 minuutissa kuorijat keittoonsa laittavat? Mulla menee perunoihin se, sitten lisäksi lantut, palsternakat, porkkanat, purjot ja muut, kyllä siinä vaan aikaa menee. (Liha/kalakeittoon pilkon juurekset alusta asti, kun kuitenkin menee liemen tekoon aikaa, jauhelihakeittoon kuuluu pakastepussit koska on ns. pikaruokaa meillä)
[/quote]
Tämän luettuna melkein ryntäsi perunoiden ym. ainesten kimppuun kello kädessä vain tarkistaakseni, kuinka kauan minulla menee aikaa 5 hengen keittoon tulevien ainesten kuorimisessa ja pilkkomisessa.
En mene takuuseen siitä, että varmasti 10 minuuttia riittää, mutta sillä aikaa jo ruskistuu keittoon tuleva liha ja vesi kiehuu.
Mitä ihmeen liemiä te keittoon erikseen keittelette? Ei kukaan huomaa mitään eroa, kun ruskistan jauhelihan kattilan pohjalla, maustan sen ja lisään vettä josta tulee liemi, ja sitten ne pilkkomani perunat ja juurekset.
Siitä uskallan mennä takuuseen, että 40 minuutin kuluessa aloituksestani on keittoannos lautasella, enkä pidä itseäni mitenkään erikoisen nopeana.
Ja mikä pakkomielle eräillä on keitoista ja niihin pilkottavista aineksista? Pasta, riisi tai perunat (huomaa oikea lajike ja koko) kiehuvat kypsiksi 15 minuutissa, ja siinä ajassa ehtii vaikka paistaa pihvit ja valmistaa kastikkeen.
Viikonloppuisin ja vapaapäivinä käytetään ruuanlaittoon enemmän: kuoritaan ja pilkotaan perunaa laatikkoon tai kiusaukseen, paloitetellaa, ruskistetaan haudutetaan pitkään "hitaita" lihoja ym.
Sitä samaa ruokaa voidaan syödä vielä vaikka keskiviikkona, vähän tuunattuna niin ei ole tähteinä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:56"]
No ei sotke. Jestas.
[/quote]
Ai kummaa, kyllä meillä tulee niitä kuoria ja multaa...
[/quote]
Ja tämä on sitten syy jättää ruoka valmistamatta?
Toki aivan hyvää itsetehtyä ruokaa saa kuorimatta ja pilkkomatta perunaa ym.
Ongelma on kai se, että eräät eivät välitä - miksi? Ei aina ole syynä se, että vanhemmat ovat a) niin uupuneita pitkästä työpäivästä tai b) eivät huolehdi omastakaan ruuasta vaan enemmän juomasta.
Mikä sitten? Onko niin kiire harrastuksiin että syödään eineksiä - siis niitä hyviä, mutta niissäkin on se huono puoli, ettei opita normaalia ruuanvalmistusta.
Eipä ole ihme, että Pisa-tulokset senkun laskee....
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:36"]
Ja tämä on sitten syy jättää ruoka valmistamatta?
Toki aivan hyvää itsetehtyä ruokaa saa kuorimatta ja pilkkomatta perunaa ym.
Ongelma on kai se, että eräät eivät välitä - miksi? Ei aina ole syynä se, että vanhemmat ovat a) niin uupuneita pitkästä työpäivästä tai b) eivät huolehdi omastakaan ruuasta vaan enemmän juomasta.
Mikä sitten? Onko niin kiire harrastuksiin että syödään eineksiä - siis niitä hyviä, mutta niissäkin on se huono puoli, ettei opita normaalia ruuanvalmistusta.
[/quote]
Siis missä mä sanoin, että ruoka jätetään vallan tekemättä? Ei hitto! Nyt meni lopullinen usko näihin lukutaitoihin...
Ilmeisesti kaikilla on jotkut induktioliedet, koska kyllä meillä pelkkä perunavesi ottaa ja lämpiää (keraamisella) sen liki 15 min, puhumattakaan että mikään peruna ei kiehu siinä ajassa kypsäksi (paitsi ehkä juuri se kuutioitu keittoperuna).
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:45"]
Pst. Ne keittojuurekset on ihan yhtä terveellsiä vähän vinksin vonskin leikattuina... Sen sijaan ne tasaiset einekset ei oo koskaan terveellisiä.
Täytyy olla sokea autisti, jos keiton valmisteluun menee tunti.
[/quote]
Pakastejuurekset on muuten terveellisempiä tähän vuoden aikaan) kuin tuoreet. Pakastettuna ravintoarvot säilyvät paljon paremmin kuin "kellarisäilytyksessä".
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:45"]
Eipä ole ihme, että Pisa-tulokset senkun laskee....
[/quote]
Juu ei, mammojen lukutaitokin sitä luokkaa, että itku pääsee...
Eineksiä ei ole todettu oikeasti epäterveellisiksi. Kyse on vain tapakulttuurista ja arvostuksista. Ihminen elää melko hyvin eineslihapullilla ja pizzalla, jos lisäksi saa myös kasviksia, eivätkä einekset lämmittämällä terveellisemmiksi tule. Tyyppi etsii vain tapaa syyllistää vanhemmat, kun koulujen oppimistulokset huononevat. Useinkin mietin, onko ruuanlaittoon kuluva aika järkevästi käytettyä. Senkin ajan voisi olla vaikka lasten kanssa :) Siis ruuanlaitto ja kasvatuksen taso eivät liity toisiinsa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:49"]
Siis missä mä sanoin, että ruoka jätetään vallan tekemättä? Ei hitto! Nyt meni lopullinen usko näihin lukutaitoihin...
Ilmeisesti kaikilla on jotkut induktioliedet, koska kyllä meillä pelkkä perunavesi ottaa ja lämpiää (keraamisella) sen liki 15 min, puhumattakaan että mikään peruna ei kiehu siinä ajassa kypsäksi (paitsi ehkä juuri se kuutioitu keittoperuna).
[/quote]
Onkohan sinun lietesi rikki? Normaalissa vanhanaikaisessa liedessä on joku semmoinen pikalevy, jossa vesi kuumenee muutamassa minuutissa, ja sopivankokoiset puikulaperunat kypsyvät tasan 9 minuutissa.
Tämä on niin pitkä tarina ja rönsyilee sinne tänne. Ei meidän lukutaidossa ole niin paljon vikaa kuin eräs epäilee, mutta emme ihan joka ainoaa viestiin vastaa. Siksi voi joillekin tulla sellainen vaikutelma, ettei kirjoiteta aidasta, ei aidanseipäästä eikä oikeastaan lainkaan alkuperäisestä aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:57"]
Useinkin mietin, onko ruuanlaittoon kuluva aika järkevästi käytettyä. Senkin ajan voisi olla vaikka lasten kanssa :) Siis ruuanlaitto ja kasvatuksen taso eivät liity toisiinsa.
[/quote]
Miten et tullut ajatelleeksi, että lapset voi ottaa mukaan ruuanlaittoon? Hyvinkin pieni voi vaikka puuhailla omiaan keittiön lattialla ja ainakin näkee, miten ruoka valmistetaan.
Kasvatuksen taso on siis sinun mielestäsi jotain aivan muuta kuin arkitaitojen oppimista? Arvaan, että sinun lastesi on mentävä ehdottomasti lukioon ja yliopistoon, ja joku muu rakentaa heidän talonsa, korjaa autot, laittaa ruuan ...
180, niin ja kun vielä miettii, millaisia ne sen aikuiset einekset olivatkaan...
6, 1967 syntynyt Rymd-mehulapsi ;-)