Onko täällä muita introverttejä? Miten sinuun suhtaudutaan?
Jäätkö porukasta helposti ulkopuolelle? Mä jään, mutta se ei haittaa ollenkaan.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:40"]
En tiedä, kun harvemmin vaivaudun miettimään mitä muut minusta ajattelevat.
[/quote]
Juuri näin. Siksi introverttina on helppo elää, koska kuljee omaa tietään. Muiden ihmisten mielipiteet ei liikuta, koska en niin erikoisemmin välitä muista ihmisistä. Minulle riittää ne muutama läheisin. Yksin on myös erittäin hyvä olla. Kun osaa olla yksin, ei pelkää mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:46"]
Olen joskus miettinyt miksi introvertit eivät olejo kuolleet sukupuuttoon. Elämä on ollut aikaisemmin kovaa ja ihmisten on täytynyt jaksaa olla sosiaalisia ja toimia yhteistyössä muiden kanssa. Sellainen, joka ei ole viihtynyt yhteisössä, on varmaan ollut aika heikoilla. Ja siten ekstroverttiys on varmasti yleisempää, koska sosiaalisuus on hyödyttänyt ihmisrodun säilymistä. Nykyäänhän asialla ei ole enää sillä tavalla merkitystä, koska ihminen voi elellä riippumattomana muista, mutta aikaisemmin ei varmastikaan voinut niin helposti. Tarkoitukseni ei ole loukata introvertteja, olen vain tätä asiaa ihmetellyt. Mihin ryhmään kuuluvat muuten ihmiset, jotka itse pyytävät facebook-kaveriksi, mutta välttelevät katsekontaktia, jos tulevat kadulla vastaan? Tällaisia ihmisiä on jonkin verran, ja olen ihmetellyt ovatko nämä ihmiset sellaisia, joita ahdistaa yllättävä kohtaaminen ja sen vaatima small talk?
[/quote]
Mielestäni asia on toisin päin. Introverttina koen selviäväni paremmin, koska olen riippumaton toista, eli selviytymiskeinoni ovat paremmat. Kestän yksinoloa ja itseäni, enkä välitä mitenkään erityisen paljon muista ihmisistä.
Introvertilla on paremmat selviytymismekanismit, koska hänen ei tarvitse tehdä periaatteidensa vastaan peläten joutuvansa yksin, koska hän ei siitä välitä.
Yltiösosiaaliset sopulilaumat juoksutetaan näppärästi hukkumaan massana aaltoihin niin, että he eivät edes tajua sitä.
[/quote]
Niin ja se tyhjänpäiväinen lätinä ei ahdista, vaan kyllästyttää ja vie energiaa. Siksi mielellään kävelee ohi, koska ei jaksa tuhlata omaa aikaansa tyhjänpäiväiseen small talkingiin.
Parasta toisessa ihmisessä on se, jos hänen kanssaan pystyy olemaan yhdessä hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:47"]
Meitä on paljon. Osa ei halua tunnustautua.Oikeuksiamme poljetaan.
Eikös perusteta yhdistys tai jotain terapiaryhmiä?
32
[/quote]
Hehee, huvittaa ajatus introverttien ryhmätapaamisesta :D Tila tarvinnee monta nurkkaa.....
Mutta joo, asiaan. Ideana tosi hyvä, uskon että itrovertit tuntee ihan liikaa turhaa syyllisyyttä siitä kun ei oikein tiedä että millainen sitä nyt saa ja ei saa olla. Itse olen tällainen kun en onnistu soljumaan valtavirran mukana, koen jatkuvaa huonommutta, olevani vääränlainen ja aina tiellä. Asiaa hankaloittaa laaja suku ja karjalaiset sukujuuret, koen jatkuvasti olevani musta lammas valkoisessa hevoslaumassa.
Olen joskus miettinyt miksi introvertit eivät olejo kuolleet sukupuuttoon. Elämä on ollut aikaisemmin kovaa ja ihmisten on täytynyt jaksaa olla sosiaalisia ja toimia yhteistyössä muiden kanssa. Sellainen, joka ei ole viihtynyt yhteisössä, on varmaan ollut aika heikoilla. Ja siten ekstroverttiys on varmasti yleisempää, koska sosiaalisuus on hyödyttänyt ihmisrodun säilymistä. Nykyäänhän asialla ei ole enää sillä tavalla merkitystä, koska ihminen voi elellä riippumattomana muista, mutta aikaisemmin ei varmastikaan voinut niin helposti. Tarkoitukseni ei ole loukata introvertteja, olen vain tätä asiaa ihmetellyt. Mihin ryhmään kuuluvat muuten ihmiset, jotka itse pyytävät facebook-kaveriksi, mutta välttelevät katsekontaktia, jos tulevat kadulla vastaan? Tällaisia ihmisiä on jonkin verran, ja olen ihmetellyt ovatko nämä ihmiset sellaisia, joita ahdistaa yllättävä kohtaaminen ja sen vaatima small talk?
[/quote] Introvertit ovat varovaisempia vähän kaiken suhteen suhteen. Tarkkailevat ennen toimintaan ryhtymistä. Varovaisuudesta voi olla apua selviytymisessä, jopa ihan nykymaailmassa; ekstroverttien sanotaan aiheuttaneen 2009 talousromahduksen Yhdysvalloissa liiallisella, aika hullulla riskinotolla. Kaikki maksetaan siitä vieläkin laskua. Ekstrovertit laittavat myös oman taloutensa useammin miinukselle tuhlailulla.
Introvertit soveltuvat paremmin myös elämään muista eristäytyneinä, se on nykyäänkin tarvittu taito esim. ammateissa, jossa ei saa paljon kontaktia toisiin ihmisiin. Moni taiteilija, kirjailija ja näyttelijäkin on introvertti, koska introverteillä on usein rikas sisäinen maailma ja luontainen kyky pohdiskella asioita. Steven Spielberg on introvertti. "Nörtit" ovat usein introverttejä. Myös ne menestyneet, kuten Googlen toinen perustaja Larry Page.
Jos sisäänpäinkääntyneisyys olisi yksinomaan negatiivinen ominaisuus, kuten ajattelet, se olisi kyllä karsiutunut pois.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 09:54"]
Kuittailua siitä miksen puhu/puhun niin vähän/olen hiljainen.
Mua oksettaa ihmiset, jotka ei edes aikuisiässä ymmärrä, että ihmiset on erilaisia. Kaikki ei halua olla koko vitun ajan esillä ja puhua pälpättää taukoamatta. En itse osaa vääntää tikusta asiaa ja jauhaa paskaa lämpimikseni. Miksei ihmiset voi hyväksyä sitä??
Miksi porukka kokee oikeudekseen huomauttaa minua hiljausuudestani, oikein ihmetellä sitä kovaan ääneen eivätkä näe käytöksessään mitään pahaa.
Ei todellakaan olis sama asia, jos sanoisin kovaääniselle itseään esille tuovalle henkilölle että "Ootko muuten huomeannu et puhut kovaa ja koko ajan. Et voisitko pitää turpas välillä kiinni?". Kaikki olisivat kauhusta kankeina ihmettelisivät minun huonoa käytöstäni ja kauhistelisivat kuinka se kehtaa!
[/quote]
Aivan.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:09"]
[/quote]
Yksin ollessa ei käy aika koskaan pitkäksi. Toisten seurassa niin käy usein.
[/quote]
Tuossa oli hyvin kiteytetty introvertin sielunmaisema. Noin minäkin juuri koen.
Jassoo. Mun mies on näköjään introvertti. Ilmankos se käy välillä rankasti hermoille. Kukaan ei saisi käydä meillä ja miestä ei saa mihinkään ja aina vain valittaa työkavereistaan kuinka häntä ei kiinnosta ne jutut ja ettei hän jaksaisi sitä ainaista turhaa p*skan jauhantaa töissä jne.
Jos mun mies on todellakin joku introvertti, niin kaikella rakkaudella: te introvertit olette todella rasittavia tyyppejä! :D
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 13:17"]
Jassoo. Mun mies on näköjään introvertti. Ilmankos se käy välillä rankasti hermoille. Kukaan ei saisi käydä meillä ja miestä ei saa mihinkään ja aina vain valittaa työkavereistaan kuinka häntä ei kiinnosta ne jutut ja ettei hän jaksaisi sitä ainaista turhaa p*skan jauhantaa töissä jne.
Jos mun mies on todellakin joku introvertti, niin kaikella rakkaudella: te introvertit olette todella rasittavia tyyppejä! :D
[/quote]
Miehesi varmaan ajattelee sinusta samalla tavalla, jos koko ajan kälätät jotain ihan tyhjänpäiväistä :)
Kyllä itsekin ihan oikeasti joskus kyllästyy töissä siihen akkojen kälätykseen: "voi kauhea, nyt on taas tullut niitä neekereitä käyttään meidän sosiaalitukia hyväkseen ja ootteko kuullut, kun Maija muka on saikulla, eilen näin sitä kaupassa ja Tuksu oli taas seiskan lehdessä ja Eeva eilen ei vienyt roskapussia huoneesta, vaikka se kuuluu vasemman siiven hoitajalle ja ne neekerit tulee tänne ja raiskaa kaikki ja VOI KAUHEA, miten sitä uskaltaa enää illalla käyvä kaupassa, kun kaikenmaailman raiskarit tulee tänne ja ja ja ja..."
Jossain vaiheessa ottaa lehden eteensä ja sulkee korvansa, kun ei vain jaksa.
Eli introverttien ja ekstroverttien voi olla joskus hankala tulla toimeen keskenään
Pari sarjakuvaa introvertismistä:
http://www.incidentalcomics.com/2012/09/we-are-introverts.html
Tuosta jälkimmäisestä jää ihmetyttää, miksi joku voisi sietää ekstroverttejä. Nehän on vain kamalia verenimijöitä. Mutta ehkä kaltaiseni introvertti ei voikaan ymmärtää... :D
Introvertin ei tarvitse olla epäsosiaalinen, hiljainen tai ujo! Hän vaan voimaantuu yksinolosta, omasta ajasta jne. Siinähän se hieno ristiriita onkin, kun itse ei jaksa olla paljon ihmisten kanssa, ja mielellään valitsen seurani tarkasti, mutta kuitenkin pystyn puhumaan ja olemaan iloinen tuntemattomienkin seurassa.
[/quote]
Mielestäni asia on toisin päin. Introverttina koen selviäväni paremmin, koska olen riippumaton toista, eli selviytymiskeinoni ovat paremmat. Kestän yksinoloa ja itseäni, enkä välitä mitenkään erityisen paljon muista ihmisistä.
Introvertilla on paremmat selviytymismekanismit, koska hänen ei tarvitse tehdä periaatteidensa vastaan peläten joutuvansa yksin, koska hän ei siitä välitä.
Yltiösosiaaliset sopulilaumat juoksutetaan näppärästi hukkumaan massana aaltoihin niin, että he eivät edes tajua sitä.