Kuinka paljon teillä menee ruokaan rahaa rehellisesti?
Paljonko teillä menee rahaa ruokaan? Meillä on 2 liikkuvasta kouluikäistä poikaa, liikunnallinen mies ja minä. Lisäksi ostetaan 2x koiralle ruuat ja purutikut marketista. Ruokaan menee helposti 200e per viikko ja välillä jopa 250, mutta tuo 200 on tavoite. Pyrin ostamaan paljon kasviksia ja ruuan pitää olla laktoositonta. Vehnätuotteita ei kauheasti ostella terveyssyistä.
Kommentit (34)
3 alle 6v lasta, 2 aikuista, 700€/kk sisältäen kaiken ruoan ja taloustarvikkeet mitä lidukasta ja s marketista saa.
Ostetaan pää-asiassa Prismasta..viime kuussa sinne meni 900e, mutta se sisältää siis kaiken muunkin kun ruuan mitä nyt päivittäin kotona tarvitaan. Meitä on 7henkeä.
Suunnilleen 60-70 €/kk. Saan koululla arkisin ilmaisen ruuan ja syön sitä PALJON.
Kyllä yhdellä ihmisellä menee kuussa helposti tuo 200 euroa. Vaikka kokkaisi itse, eikä ostaisi mitään ylimääräistä.
Liitin vakkarin a 5eur/ruho/päivä.
Kaksi aikuista 800€ ja viinit päälle noin 150€ kuukaudessa.
Mullakin menee 200/vko kauppaan, siinä on wc-paperit ja pyykinpesuaineet mukana. Minä 2 teiniä ja 2 koiraa.
Olen yksineläjä, lapset nuoria aikuisia ja asuvat omillaan. Syön neljästi päivässä: aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala. Töissä aina eväät, ei kympin lounaat houkuttele tässä taloustilanteessa. Teen useamman päivän ruuat kerralla, ostan paljon edullisia juureksia ja kokkailen niistä. Lihat ostan aina punalaputettuina ja pakastan. Teen paljon keittoja, ne ovat riittoisia. Leivonnaiset teen useimmiten itse, jos niitä syön. Sipsejä, karkkeja ja virvoitusjuomia en nauti. Jos olisi kasvavia lapsia taloudessa, tuollainen kulutus ei olisi mahdollista, mutta yksin eläessä on. Mulla menee ruokaostoksiin keskimäärin 280 € kuukaudessa. Siinä on nousun varaa vielä noin 150 €, mutta se on ehdoton maximi, enempään ei mun tuloilla riitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhdellä ihmisellä menee kuussa helposti tuo 200 euroa. Vaikka kokkaisi itse, eikä ostaisi mitään ylimääräistä.
Höpöhöpö, yhden henkilön talous selviää helposti alle 200 euron ruokaostoksilla kk.
Saman verran. Äiti, isä, kolme teiniä ja koira.
Yksinäisenä keski-ikäisenä miehenä 300e/kk. Siihen sisältyy 4-5 ravintolalounasta a 12,70e. Satunnaiset juomat harvoin sitten lisäksi.
Huhtikuussa meni ruokaan 340e.
Tässä kuussa tavoite 300e.
4 hengen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, yhden henkilön talous selviää helposti alle 200 euron ruokaostoksilla kk.
Selviää, mutta pelkkä selviytyminen on pitkän päälle raskasta.
Elämän idea on myös nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella selviä, jos haluaa syödä terveellisesti.
Olen yksin asuva, menee n. 250.
Keskitän kaikki ruokaostokset Prismaan niin tiedän tarkkaan, että ruokaan mulla on mennyt viimeisen vuoden aikana keskimäärin 329 euroa kuussa. Teinit tosin ostaa usein viikkorahoillaan herkkuja tai käy syömässä jotain pikaruokaa joten ne mukaan laskettuna menee noin 400.
Yksi aikuinen, kaksi teiniä. Itse olen tosi pieniruokainen ja käytännössä syön sitä mitä lapsilta jää.
Vierailija kirjoitti:
Huhtikuussa meni ruokaan 340e.
Tässä kuussa tavoite 300e.
4 hengen perhe.
Älytöntä pihistelyä.
60-70 € viikko. Kaksi aikuista. Tehdään yleensä isompi satsi ruokaa jota syödään useampi päivä. Aamulla puuroa. Paljon kasviksia. Leivät ruisleipää ja vehnät pyritään pitämään vähissä. Ruoat pääasiassa Lidl:stä.
Tässä budjetissa pysyminen vaatii suunnittelua ja tarjousten hyödyntämistä. Inflaatio on saanut budjetin vähän lipsumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todella selviä, jos haluaa syödä terveellisesti.
Olen yksin asuva, menee n. 250.
Täällä toinen samalla budjetilla. Pärjää kun tekee itse hyvistä raaka-aineista, hyödyntää kauden kasviksia ja suunnittelee etukäteen. Urheilen ja syön terveellisesti 200 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviää, mutta pelkkä selviytyminen on pitkän päälle raskasta.
Elämän idea on myös nauttia.
Varmasti näinkin, mutta ei riitä raha nautintoon. Eikä sitä silti kuulu mielestäni ainakaan yhteiskunnan kustantaa.
No entä epärehellisesti?
No, kaikki ruoka, mitä meillä syödään, on ihan rehellisesti maksettua tai itse kasvatettua, rehellisesti hikoillen ja kiroillen (etenkin kitkeminen aikaansaa tuota jälkimmäistä).
Meillä menee ruokaan noin 200€/viikko, alle tonni per kuukausi, kuusihenkinen perhe, kolme kissaa ja koira. Ruokiin lasken talvisin mukaan myös pihalinnuille annettavat siemenet, niiden ruokinta on minulle tärkeää.
Eineksiä meillä ei syödä, lukuunottamatta teinien nuudelipaketteja, roiskeläppiä ja hampurilaisia (välipaloja koulusta tullessa). Itse en vyö lainkaan eineksiä, koska olen allerginen. En vain jaksa enää tavata joka ikistä pakettia ja arvuutella, minkä "luontaiset aromit", "mausteet", "yrtit" tai "kasvikset" taakse on ne minulle haittaa aiheuttavat ainekset piiloteltu (koska ne eivät ole yleisallergeeneja, niitä ei tarvitse mainita...)
Potut kasvatetaan itse, ja kasviksista noin neljän kuukauden tarve. Marjoja ja sieniä kerätään koko vuoden tarpeiksi, sieniä meillä syödään noin kerran viikossa.
Vaikka ruokavalio perustuukin perunoihin, niin meillä on pastaa ja riisiä usein, koska teinit vaativat niitä. Ruoka on kasvispainotteista, kerran-kaksi viikossa kasvisruoka (voi olla vegaaninenkin), teen itse myös "herkut" eli lihapiirakat, pizzat, hodarit, usein myös hampurilaiset, munkit, kakut, marjapiirakat jne.
Silti sitä rahaa menee tuon parisataa viikossa, jos eläinten (myös ne linnut) osuuden ottaisi pois, oltaisiin jossain 150€/vko kuudelle hengelle. Kesällä menee vähemmän rahaa, talvella enemmän, mutta toi on keskiarvo (usean vuoden seurantajakso). Tarkoittaa myös sitä, että ostan nykyään halvempi/edullisempia tuotteita, etsin tarjouksia ja teen entistä enemmän itse.