Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei lemmikkejä vuokra-asuntoon!

Vierailija
14.01.2014 |

Eli tilanne on siis tämä, että menin kirjoittamaan vuokrapaperin jossa lukee ettei lemmikkejä sallita ja se oli ihan ok. Nyt olen kuitenkin alkanut haaveilla pienen koiran perään, jonka saisin läheisestä kennelistä... Onko kelläkään kokemuksia voiko vuokranantajan kanssa keskustella asiasta, hän kun on kuulemma todella tiukka kannassaan :( muuttaakaan en halua sen takia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 04:33"]

Mun mielestä siitä on olemassa jokin oikeuden päätös ettei vuokranantajalla ole valtuuksia kieltää lemmikinpitoa. En jaksa googletella nyt, mut löytynee helposti.

[/quote]

Eipä vuokranantaja voi kansalaisen perusoikeuksien päälle talloa.

Vierailija
22/31 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 08:34"]

Mun mielestä siitä on olemassa jokin oikeuden päätös ettei vuokranantajalla ole valtuuksia kieltää lemmikinpitoa. En jaksa googletella nyt, mut löytynee helposti.

[/quote]

No tottakai vuokranantajalla on oikeus kieltää lemmikit omistamassaan asunnossa. Samalla logiikallahan vuokranantaja ei saisi kieltää parveketupakointiakaan. Eikä tuommoista väittämääsi oikeuden päätöstä ole olemassakaan.

Jatkossa laita lähde ennen kuin tulet heittelemään moisia valheita, joita joku vielä oikeasti uskoo.

[/quote]

No tää nyt on ihan puppua! Mun entinen vuokranantaja purki vuokrasopimuksen,kun otin avopuolisoni asumaan luokseni.Syynä siis se,että vuokrasopimus oli minun nimelläni enkä sen vuoksi olisi saanut ketään ottaa asumaan kanssani.Mitä jos minulle olisi syntynyt lapsi? Vuokranantaja voi kieltää lemmikit,mutta jos joku sellaisen myöhemmin päättää ottaa,ei va pysty laillisin keinoin tekemään mitään asialle.piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:39"]

[/quote]

No tottakai vuokranantajalla on oikeus kieltää lemmikit omistamassaan asunnossa. Samalla logiikallahan vuokranantaja ei saisi kieltää parveketupakointiakaan. Eikä tuommoista väittämääsi oikeuden päätöstä ole olemassakaan.

Jatkossa laita lähde ennen kuin tulet heittelemään moisia valheita, joita joku vielä oikeasti uskoo.

[/quote]

No tää nyt on ihan puppua! Mun entinen vuokranantaja purki vuokrasopimuksen,kun otin avopuolisoni asumaan luokseni.Syynä siis se,että vuokrasopimus oli minun nimelläni enkä sen vuoksi olisi saanut ketään ottaa asumaan kanssani.Mitä jos minulle olisi syntynyt lapsi? Vuokranantaja voi kieltää lemmikit,mutta jos joku sellaisen myöhemmin päättää ottaa,ei va pysty laillisin keinoin tekemään mitään asialle.piste.

[/quote]

Outoa, vuokrasopimus on sopimus siinä kuin muutkin ja jos siinä kielletään lemmikit, on sellaisen ottaminen sopimusrikkomut ja oikeuttaa vuokrasopimuksen purkamiseen. Avomies ei ole lemmikkiin verrattava asia, mutta ainakin minä olen tehnyt vuokrasopimukset siten, että niissä lukee selkeästi "sopimus on tehty yhden henkilön kanssa eikä asunnossa saa muita asua". Jos avomies sinne muuttaa, tehdän uusi sopimus. Jos tulee lapsia, tehdään uusi sopimus.

Vierailija
24/31 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:31"]

[/quote]

Eipä vuokranantaja voi kansalaisen perusoikeuksien päälle talloa.

[/quote]

Lemmikin pitäminen ei ole perusoikeus. Eikä kenenkään pidä allekirjoittaa lemmikitöntä sopimusta, jos aikoo lemmikin ottaa. Tuo edellinen muistelu oli kyllä nimenomaan niin päin, että lemmikki otettiin, se teki tuhojaan ja oikeus päätti, että kaikki ! sen tekemäksi katsottava tuho oli vuokralaisen korvattava, koska kielletyn kotieläimen pito ei aiheuttanut yhtään normaalia kulumista.

Vierailija
25/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja ei voi kieltää ottamasta lemmikkiä, sopimuksessa lukien ei lemmikkejä, ellei kyseessä allergiatalo tai allergisille suunniteltu asunto. Useinkaan näin ei ole, vaan epämuodollisella sopimuksella halutaan välttää mm. Lattioiden ym kuluminen. Eli ei voi kieltää sopimuksella ottamasta lemmikkiä. Kohtuuton vaatimus. Löytyy vuokrasopimuslain mukaisia päätöksiä asiasta.

Vierailija
26/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodollinen kirjoitti:

Vuokranantaja ei voi kieltää ottamasta lemmikkiä, sopimuksessa lukien ei lemmikkejä, ellei kyseessä allergiatalo tai allergisille suunniteltu asunto. Useinkaan näin ei ole, vaan epämuodollisella sopimuksella halutaan välttää mm. Lattioiden ym kuluminen. Eli ei voi kieltää sopimuksella ottamasta lemmikkiä. Kohtuuton vaatimus. Löytyy vuokrasopimuslain mukaisia päätöksiä asiasta.

Perustellusta syystä sopimukseen voidaan ottaa myös kotieläimiä koskeva ehto. Jos vuokranantaja tai hänen perheenjäsenensä ovat esimerkiksi allergisia, sopimuksessa voidaan kieltää eläinten pitäminen.

Vuokralainen voidaan velvoittaa korvaamaan lemmikkien mahdollisesti aiheuttamat vauriot.

https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/asunnon-vuokrauksen-kasikirja/vu…

Vierailija
27/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vuokranantajista on luopunut ei lemmikkejä-säännöstä kohdallani, kun olen asuntoa hakiessa kysynyt ja selvittänyt kyseen olevan kahdesta sisäsiististä ja rauhallisesta vanhemmasta kissasta. Toisinsanoen vuokranantajat usein ovat ok lemmikkien kanssa, mutta tuo ei lemmikkejä-kielto karsii hakijoista pois ne joilla on paljon, isoja tai rauhattomia eläimiä.

En kyllä sitten tiedä suhtautumisesta koiranpentuun kun nuo tunnetusti elämänsä alkuvaiheissa aiheuttavat tuhoa ja luonnekkin on vielä kysymysmerkki.

Vierailija
28/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken saa rahalla.

Vierailija
29/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nää on ihan ihme kitupiikkejä nää vuokranantajat.

Jos se on teille niin saatanan vaikeeta vuokrata ja sallia, niin painukaa vittuun omistamasta/vuokraamasta niitä asuntoja, myykää mökkinne.

Tälläset vuokranantajat on kyllä kuin heitä väkisin ryöstettäisi.

Osta oma asunto. Minähän otan semmosen vuokralaisen kun itse haluan.

Vierailija
30/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:39"]

Outoa, vuokrasopimus on sopimus siinä kuin muutkin ja jos siinä kielletään lemmikit, on sellaisen ottaminen sopimusrikkomut ja oikeuttaa vuokrasopimuksen purkamiseen. Avomies ei ole lemmikkiin verrattava asia, mutta ainakin minä olen tehnyt vuokrasopimukset siten, että niissä lukee selkeästi "sopimus on tehty yhden henkilön kanssa eikä asunnossa saa muita asua". Jos avomies sinne muuttaa, tehdän uusi sopimus. Jos tulee lapsia, tehdään uusi sopimus.

Ja sopimusrikkomuksesta voi olla seurauksena vahingonkorvausvelvollisuus, joten pahimmassa tapauksessa lentää ulos kuin leppäkeihäs ja sitten joutuu vielä maksamaan ekstraa.

Vierailija
31/31 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimuksessa lukee, että ei lemmikkejä ja silti vuokralainen sellaisen ottaa. Jokaiselta näin tehneeltä vuokralaiselta olen käräjäoikeudessa saanut asunnon pintamateriaalit + uusimistyöt (parhaimmillaan 20 000 euron remontti kaksioon). Mikään lemmikin tekemä raapaisu kun ei ole "normaalista asumisesta johtuva kuluminen". Tietenkin minulla on todisteena kuvat asunnosta ja vuokralaisen allekirjoitus siitä, että kuvat vastaavat asunnon kuntoa vuokraushetkellä.