Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään enää amalgaamipaikkoja suussa?

Vierailija
16.10.2020 |

Jos on poistettu, oliko mitään erityistoimenpiteitä(suojaus) hammaslääkärissä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 noin 45 vuotta sitten laitettua amalgaamipaikkaa jäljellä. Alun perin oli 3. Yksi lohkesi pari vuotta sitten, joten se on uusittu. 

Vierailija
22/37 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä oli vain yksi amalgaamipaikka, mutta sain hirveät oireet paikan poistamisen jälkeen, jotka kestivät kuukausia, munuaiset myös kipeitä, ja proteiinia virtsassa. Myös sokeriarvot menivät korkeiksi paikan poistamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikka kuinka monta, mitään ei ole vaihdettu koskaan, ovat perua 70- ja 80-luvuilta.

Vierailija
24/37 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaamin käyttö paikkausmateriaalina lopetettu ympäristösyistä, ei niinkään, että se olisi suoraan haitallinen ihmiselle. Hyvin harva ihminen on allerginen elohopealle eli siinä mielessä turvallinen, kestävä ja edullinen paikkausaine.

Joskus näkee suussa ns. amalgaamitatuointeja eli vanhaa, isohkoa amalgaamipaikkaa pois poratessa on pieniä metallihiukkasia päässyt ikenen ja limakalvon alle.

Vierailija
25/37 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä ole kuin miljardilla ihmisellä, tai parilla.

Vierailija
26/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vanhat amalgaamipaikat värjäävät hammasluun tummaksi, vaikka paikka uusitaan niin värjäymää jää.

Vierailija
27/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On montakin. Laitettu 80-luvulla. Hyvin ovat pysyneet.

Vierailija
28/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, paljonkin. Itse sain niitä lapsena joskus 1980 luvulla enkä todellakaan ala vaihdattamaan kestämättömämpiin muoveihin, koska siinä vaihdossa täytyisi taas porailla hammasta lisää. Ainoa haitta amalgaameista on että onhan ne vähän rumia, mutta ei ne sieltä takahampaista juuri näy.

Juu, harvemmin kita ammollaan kuljeskellaan kylillä.

Vierailija
29/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Osa jo 40v. vanhoja. Yksikään ei ole irronnut.

Vierailija
30/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tosi monta. Jostain syystä hampaani reikiintyivät lapsena 80-luvulla tosi helposti tai sitten vain kaikki alkavatkin reiät silloin paikkailtiin mitä ei kai nykyään heti tehdä. Inhosin niitä paikkoja koko aikuisikäni ja lopulta noin vuosi sitten uskaltauduin vaihdattamaan ne muovisiin. Muutamassa viikosssa vaihdettiin kaikki eikä mitään haittoja ole ollut. Mitään suojauksia ei tehty. Vanha paikka vaan irti ja uusi tilalle.

Vierailija
31/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläposkihampaissa pari. Oon vaihdattanut ihan kosmeettisista syistä , ekat varmaan 25v. sitten ja hyvin on muovit pysyneet.

Vierailija
32/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
33/37 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden vihlominen loppui kuin seinään kun viimeinen poistettiin. Etenkin talvella vihlontaa oli todella paljon, enkä tiennyt että se noista amalgaamipaikoista voisi johtua.

Vierailija
34/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat algmakaamit painuu, hapettuu. Kannattaa vaihdattaa ne pois.

Vierailija
35/37 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis amalgaamit 😁

Vierailija
36/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useamman kerran lähtenyt takaposkihampaasta muovipaikka. Viimeksi se lähti samantien ja meni takuuseen. Taas vaikuttaisi olevan muovipaikka lähtenyt samasta hampaasta. Siinä ei ole mitään järkeä käydä muovipaikkauttamassa kyseistä hammasta, koska joka kertaa hammasta joudutaan poraamaan, että saadaan muovipaikka kiinni. Onko kenelläkään tietoa amalgaamipaikkoja laittavista hammaslääkäristä. Meillä ainakaan julkisella puolella eivät enää osaa laittaa niitä.

Vierailija
37/37 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kasarilla lapsena hampaat reikiintyi kun en välittänyt pestä takahampaita kunnolla eikä vanhemmat valvoneet. Silloin laitettiin amalgaamipaikkoja. Ne on vielä viisikymppisenäkin siellä eikä ole ikinä tarvinnut uusia tai mitään. En todellakaan alkaisi hammasta lisää poratuttaa, että saisi "nätimmät" paikat takahampaisiin, jotka harvoin edes näkyy.