Onko kellään vielä amalgaamipaikkoja suussa?
Kommentit (16)
On, ovat kestäneet jo kymmeniä vuosia. Ei havaittavia haittavaikutuksia.
Nämä nykyiset muovi, lasi tai mitä lieneekään paikat eivät kestä kuin muutaman vuoden ja taas on mentävä paikanvaihtoon. Terve hammasluu vähenee näistä hampaista joka paikasuksella. Lääkäri selitti, että uusien psikka-aineiden ja hampaan väliin jää rako, joka lähtee syöpymään. Valitettavasti ei enää saa amalgaamipaikkoja.
Tietääkö joku, onko kultapaikka yhtä kestävä kuin amalgaamipaikka?
Minulla on vielä muutama vuosikymmeniä vanha amalgaamipaikka. Hyvin ovat kestäneet!
Mun miehellä on, vanhimmat 70-luvulta. Hampaat on siniharmaat, rumat. Ientulehduksia on ollut ja monta hammasta on jouduttu poistamaan, kun ovat menneet niin huonoon kuntoon.
Mulla on vanhimmat "posliinipaikat" pysyneet hyvänä 25 v, ei ole irronnut tai muutakaan. Ne on laitettu yksityisellä kun vaihdoin amalgaamit muoviin. Sen jälkeen on laitettu tk:ssa ja muutaman vuoden välein irtoilevat ja lohkeilevat. Tehdäänkö tk:ssa huonommista materiaaleista kuin yksityisellä vai onko osaaminen huonompaa?
Yksi löytyy, olisikohan laitettu 25 vuotta sitten tai ylikin?
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on, vanhimmat 70-luvulta. Hampaat on siniharmaat, rumat. Ientulehduksia on ollut ja monta hammasta on jouduttu poistamaan, kun ovat menneet niin huonoon kuntoon.
Mulla on vanhimmat "posliinipaikat" pysyneet hyvänä 25 v, ei ole irronnut tai muutakaan. Ne on laitettu yksityisellä kun vaihdoin amalgaamit muoviin. Sen jälkeen on laitettu tk:ssa ja muutaman vuoden välein irtoilevat ja lohkeilevat. Tehdäänkö tk:ssa huonommista materiaaleista kuin yksityisellä vai onko osaaminen huonompaa?
Mä olen kuullut, että yksityinen hammaslääkäri paikkaa hampaita, joita ei edes tarttis paikata. Tiedä sitten, mikä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kuullut, että yksityinen hammaslääkäri paikkaa hampaita, joita ei edes tarttis paikata. Tiedä sitten, mikä on totta.
Menin yksityiselle paikkauttamaan lohjenneen hampaan. Kaveri paikkasi samalla minulta mitään kysymättä kaksi tai kolme ienrajan kulumaa. Sanoi vasta kun ihmettelin miten lasku voi olla näin suuri (550€). Tyhmänä ja ujona opiskelijana maksoin ja itkin vasta kotona (rahaa oli niukasti)
Seuraava hammaslääkäri sanoi, että ne ienrajapaikat oli turhia. Yksi irtosi puolen vuoden päästä ja kysyin, pitäiskö se paikata uudelleen. Ei ne mihinkään ole syventyneet vuosien saatossa.
Ei ole. Minulla oli paikkoja vain maitohampaissa, ja viimeiset 2 kpl revittiin irti n. 15v sitten. Paikat olivat yli 20 vuotta vanhoja ja olisivat kestäneet varmasti vielä pidempäänkin, mutta maitohampaat eivät ole tarkoitettukaan koko elämänikää kestäviksi, joten ne alkoivat hajoamaan. Pysyviä hampaita ei niiden tilalle tullut, ja se oli tiedossa jo silloin kun nämä maitohampaat paikattiin.
Vierailija kirjoitti:
Loppuiko sulla rahat, vai miksi lopetit yksityisellä hammaslääkärillä käynnit?
Mulla on amalgaamia suussa enemmän kuin hammasluuta, mutta hyvin niillä puree, ja hymynkin on kiiltävä.
80-luvun alusta on vielä paikkoja suussa. Ei juurihoitoja tms. Hampaitani oiotaan juuri joten ihan hyvässä kunnossa ovat.
On kyllä, laitettiin noin 10 vuotta sitten yksityisellä kun olin parikymppinen. Näyttää kuin olisi pala lakritsia jumissa purupinnalla. Ehkä vähän harmittaisi, jos mulla olisi muuten valkoiset ja suorat hampaat, mutta eipä ole, joten ihan sama.
Yksi amalgaamipaikka on vielä, en muista tarkkaan miltä vuodelta, mutta opiskeluajoiltani 1990-luvun alusta. Aika hyvin se on siis kestänyt.
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2550389
Mä ihan tosissani kuvittelin et ois lopetettu jo 2000-luvun alkupuoliskolla.