Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto, päiväkotilainen ja stressi

Aloittaja...
16.10.2020 |

Joudumme muuttamaan vuokra-asunnostamme kun omistaja myy asunnon. Olemme kovin tykästyneitä alueeseen mutta täältä ei löydy uutta vuokra-asuntoa. Oman asunnon osto olisi mahdollinen noin 3 vuoden päästä ja ostaisin sen töitä alueelta.

Mulla on 5 vuotias ujo tyttö, jonka ainuat kaverit on päiväkodissa. Tämän takia en haluaisi päiväkotia vaihtaa. Mietin että jos ja kun joudumme muuttamaan tältä alueelta pois, niin kun tyttö aloittaa koulun (toivoisin että tämän päiväkodin viereisessä johon kaveritkin menee) niin onko hän oikeutettu taksikuljetukseen kun tuo ei varmasti ole lähikoulu?

Menemme siis katsomaan asuntoa joka on tästä noin 8km päässä ja siellä ei ole oikein linja-automahdollisuuksia lähellä.

Saiko joku selvää? Itseä ahdistaa tilanne kovasti vaikka varmasti tyhmältä kuulostaa..

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuperhe kirjoitti:

Itse muuttanut 3 vuoden aikana :Helsinki - > kajaani ---> kuopio ---> kuopio ----> helsinki ----> helsinki ---> kuopio ---> helsinki.

Ja taas etsitään uutta kotia, lapsia 2 kpl ( 3 vuotias ja 1 vuotias ), ja ainakin meillä käynyt niin että vanhempi ei ujostele yhtään uusia tilanteita ( päiväkodit, kerhot yms ) tekee aina rohkeasti aloitteet hiekkalaatikolla muitten lasten kanssa.

Vähän särähti korvaan tuo " ainoat kaverit päiväkodissa " oletan että käytte 3-5 krt viikossa ulkona perheen kesken ( lekarit, puistot , rannat yms ), eikö näistä ole löytynyt vaki kasvoja leikkiseuraksi ? Ainakin itse aina löytänyt oman aluuen " piirit " nimenomaan näistä paikoista...

Mutta tosiaan, ei ne lapset rikki siitä mene, hyvää tekee välillä käydä epämukavuusalueella.

Miksi oletat että muutkin ramppauttavat lapsia (mitä edes on lekarit?!) leikkipuistoissa ja rannoilla yms.? Meillä ainakin käydään töissä ja harrastuksia on muutamana iltana viikossa. Ei todellakaan riitä jaksaminen mihinkään puistoiluihin. Minulla on ainakin lasten lisäksi myös oma elämä ja omat kaverit ja harrastukset. Anteeksi että tartuin, mutta nyky vanhemmilta vaaditaan muutenkin paljon ja sinun oletuksesi muiden tekemisistä ei ainakaan auta. Tapanne saattaa sopia teille, mutta uskallan väittää että melko harvat käyvät nuin usein koko perheen kesken ulkoilemassa omaa pihaa kauempana.

Oma elämä myös minulla, 40h viikko menee raksalla ja 2-3 x viikossa salia ja treeniä, tapaan ystäviä, luen kirjoja ja kokkaan erittäin paljon ruokaa. SILTI 3-5 krt viikossa ehdin lasteni kanssa touhuta ulkona "lekarissa" = leikkipuistossa ja lähimaastossa.

Ihan vaan asenne ja jaksamiskysymys ! Toiset pystyy, toiset ei...

Vierailija
22/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissumies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reissuperhe kirjoitti:

Itse muuttanut 3 vuoden aikana :Helsinki - > kajaani ---> kuopio ---> kuopio ----> helsinki ----> helsinki ---> kuopio ---> helsinki.

Ja taas etsitään uutta kotia, lapsia 2 kpl ( 3 vuotias ja 1 vuotias ), ja ainakin meillä käynyt niin että vanhempi ei ujostele yhtään uusia tilanteita ( päiväkodit, kerhot yms ) tekee aina rohkeasti aloitteet hiekkalaatikolla muitten lasten kanssa.

Vähän särähti korvaan tuo " ainoat kaverit päiväkodissa " oletan että käytte 3-5 krt viikossa ulkona perheen kesken ( lekarit, puistot , rannat yms ), eikö näistä ole löytynyt vaki kasvoja leikkiseuraksi ? Ainakin itse aina löytänyt oman aluuen " piirit " nimenomaan näistä paikoista...

Mutta tosiaan, ei ne lapset rikki siitä mene, hyvää tekee välillä käydä epämukavuusalueella.

Miksi oletat että muutkin ramppauttavat lapsia (mitä edes on lekarit?!) leikkipuistoissa ja rannoilla yms.? Meillä ainakin käydään töissä ja harrastuksia on muutamana iltana viikossa. Ei todellakaan riitä jaksaminen mihinkään puistoiluihin. Minulla on ainakin lasten lisäksi myös oma elämä ja omat kaverit ja harrastukset. Anteeksi että tartuin, mutta nyky vanhemmilta vaaditaan muutenkin paljon ja sinun oletuksesi muiden tekemisistä ei ainakaan auta. Tapanne saattaa sopia teille, mutta uskallan väittää että melko harvat käyvät nuin usein koko perheen kesken ulkoilemassa omaa pihaa kauempana.

Oma elämä myös minulla, 40h viikko menee raksalla ja 2-3 x viikossa salia ja treeniä, tapaan ystäviä, luen kirjoja ja kokkaan erittäin paljon ruokaa. SILTI 3-5 krt viikossa ehdin lasteni kanssa touhuta ulkona "lekarissa" = leikkipuistossa ja lähimaastossa.

Okei, jatka vain linjallasi. Sinun tapasi on se ainut oikea ja kaikki muut ihmiset ovat laiskoja jos eivät tee tavallasi. Ei yhtään suppeaa ajattelua.

En itse viitsisi muuttaa vähän väliä paikkakunnalta toiselle ja riepottaa pieniä lapsia. Pitäisi ymmärtää että se todella on stressaavaa ja aiheuttaa lapsille juurettomuuden tunnetta. Mutta toiset pystyy tarjoamaan tutun ja turvallisen ympäristön, toiset ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissumies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reissuperhe kirjoitti:

Sulla edes ole lapsia.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt sitä sinne omalle alueelle ainoaan leikkipuistoon jämähtämistä.

Ja jos lapset on päivähoidossa, ei he tarvitse enää mitään ulkoiluttamista illalla.

Vierailija
24/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissumies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reissuperhe kirjoitti:

Okei, jatka vain linjallasi. Sinun tapasi on se ainut oikea ja kaikki muut ihmiset ovat laiskoja jos eivät tee tavallasi. Ei yhtään suppeaa ajattelua.

En itse viitsisi muuttaa vähän väliä paikkakunnalta toiselle ja riepottaa pieniä lapsia. Pitäisi ymmärtää että se todella on stressaavaa ja aiheuttaa lapsille juurettomuuden tunnetta. Mutta toiset pystyy tarjoamaan tutun ja turvallisen ympäristön, toiset ei...

Mun mies on muuttanut lapsuudessaan tuolla lailla.

On ihan juureton.

Siskonsa taas niin turvattomai että nököttävät äitin naapurissa vielä nelikymppisinäkin.

Vierailija
25/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lekari?

Vierailija
26/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua ei voi valita vaan koulu määräytyy osoitteen mukaan. Näin ainakin siis Helsingissä.

Vierailija
27/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulua ei voi valita vaan koulu määräytyy osoitteen mukaan. Näin ainakin siis Helsingissä.

Helsingissä on helppo valita koulu painotukseen pyrkimällä.

Ei mulla ole kolmesta lapsesta yksikään mitään möäräyksiä noudattanut.

Vierailija
28/28 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koulukuljettajana voin sanoa, ettette saa kuljetusta maksuttomasti. Pieni mahdollisuus on että lapsenne pääsee itsemaksavana kuljetukseen (meidän firma perii muistaakseni 40€/kk), mutta tämä vain jos reitti menee kotinne ja koulun läheltä. Näin on ainakin tällä paikkakunnalla käytäntö.

Jos olisin samassa tilanteessa kuin te, niin ajattelisin asian niin että ennen koulun alkua pitää asuinpaikan olla päätetty. Päiväkotilaiselle ei ole niin vakavaa ryhmänvaihto (jos ei aivan joka vuosi muuta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän