Neuvola pakottaa valehtelemaan. (is)
Lehtijutun mukaan nuoret aikuiset joutuvat kaunistelemaan päihteiden käytöstä. Vähäkin juominen tulkitaan ongelmaksi ja voi johtaa seurauksiin. Tästä syystä neuvoloiden asiakkaat ovat lähes absolutisteja verrattuna muuhun aikuisväestöön. Näin ne asiat hoidetaan holhoussuomessa missä totuus aiheuttaa ongelmia. Tuon ikäisistä aika moni on pössyttänyt mutta veikkaan että aika harva jos kukaan myöntää sitä. Sehän on välitön soskun asiakkuus jos sellaista erehtyy sanomaan.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä sitten jotain väliä, jos jossain alkoholikyselyssä valehtelee tai kaunistelee? Sen kyselynhän voi jättää kokonaan myös täyttämättä. En minä ainakaan niitä kyselyitä täyttänyt. Kun neuvolan terkkari kysyi, olenko täyttänyt, sanoin että koska itselläni ei ole mitään alkoholiongelmaa, vaan normaali kohtuukäyttö, en katso kyselyiden täyttämisestä olevan mitään hyötyä.
Ja sitten siitä "herää huoli"...
No ei ainakaan meidän kohdalla herännyt. En myöskään täyttänyt voimavarakyselyitä. Neuvolan terveydenhoitaja totesi "ookoo" ja se siitä.
Mä en täyttänyt voimavarakyselyä myöskään. Terkka sitten käytännössä pakotti täyttämään sen käynnillä edessään.
Koko terveydenhoidon kyttäys on muutenkin ihan ihmeellistä. Tuntuu että saadakseen apua terveysongelmiin pitää olla elintavoiltaan ja mielenterveydeltään täysin moitteeton. Muuten ongelma on just siinä yhdessä ylimääräisessä viinilasillisessa tai pään sisällä ja sen sijaan että tutkittaisiin oireiden syyt aletaan laihkselle, terapiaan ja alkoholismia hoitamaan. Ei siis oikeasti hoitamaan niitäkään mutta syyllistämään ja vähättelemään fyysisiä oireita.
Toinen vaihtoehto on olla valmiiksi diagnosoidusti fyysisesti monisairas ja syödä kourallinen eri lääkettä, siinä vaiheessa kukaan ei näytä puuttuvan enää mihinkään vaikka syytä olisi.
Ei voi kertoa juovansa jokainen viikonloppu? Onko ongelma neuvolassa vai juojassa?
Mä oon laittanut että juon kerran kuussa tai harvemmin ja yli 10 annosta kerralla.
Ei ole tullut sanomisia. Olen sanonut että joo, noin pari kertaa vuodessa käyn viihteellä. On tyttöjen iltaa, pikkujoulua tms. Silloin en annoksia laske eli varmaan ylittyy suositukset. Omin jaloin silti aina kotiin. Se siitä, ei ole kukaan huolestunut.
Nuorempana kävin usein viihteellä enkä kyllä olisi laittanut kyselyihin että harva se viikonloppu istun baarissa. Kuten varmaan aika moni nuori lapseton ihminen tekee ilman että ongelmaa.
Olen myös nuorena kokeillut muutakin kun alkoa. En ikinä kertoisi! Miksi kertoisin kun ei vaikuta tänä päivänä mitenkään. En halua leimaa otsaani enkä mihinkään seurantoihin.
Tällä hetkellä mieheni juo liikaa. Se ei ole itsestäni kivaa. Joka viikonloppu juo. Kotona on. Ei örvellä eikä riitele tms mutta toisinaan on aika kovassa humalassa. Haluaisin tästä puhua mutten uskalla lasun pelossa. Lapsia ei isän juominen häiritse vaan pelaavat silloin hänen kanssaan jne eli ei meillä mitään hätää ole että lasua tarvitsisi. Mutta lasuhan siitä tulee ja paisuu pahimmassa tapauksessa koko homma jos sinne sattuu vaikka itse alkoholistiperheestä tullut työntekijä.
Haluaisin vain että keskusteltaisiin miehen kanssa ja siinä olisi joku ulkopuolinen mukana antamassa perspektiiviä asioihin.
Luulin ensimmäisen lapsen kohdalla, että kuuluu vastata rehellisesti. Erehdyin tunnustamaan suuhygienistille, että kerran viikossa juodaan mehua ja kerran kaakaota. Sitä saarnaa en ikinä unohda.
Kun kaikki muut valehtelevat, tuo ilmeisesti kuulosti kauhealta.
Toki herääkysymys, mitä virkaa noilla audit ym. kyselyillä on.
Ja sitten ihmetellään ku syntyvyys laskee...
Vierailija kirjoitti:
Jutussa myös: "Ei sitä taida oikein uskaltaa masennuksesta puhua. Nykyajan lastensuojelulaki on järjetön. Perheet eivät uskalla hakea apua."
Juuri näin
Kyllä. Ongelmista ei uskalla puhua ja sitten usein käy niin että ongelmat vain kasvavat.
Kun se ns huoli voi herätä mistä tahansa niin eipä siellä kannata mistään kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vela N37 kirjoitti:
Olin kerran ehkäisyn petettyä raskaana ja menin neuvolaan. Täytin kyselyyn, että juon ehkä 2-4 annosta alkoholia max 1 kerran kuukaudessa; sain huudot.
Olin kirjoittanut paperiin pituus 170cm, paino 64 (en omista puntaria), sitten punnittiin 65 kg ja sain taas kauheat huudot.
Kerroin, että masentaa enkä edes haluaisi saada lasta: sain kauheat huudot. Jäi ikuisiksi ajoiksi soimaan päähän se lause "kunhan vaan pidät huolen ettei miehen elämä muutu! Jos miehen elämä muuttuu, niin mies lähtee ja sitten olet yksin lapsen kanssa!" Raskaus meni onneksi kesken ja samalla päätin että neuvolaan en enää mene ikinä ja lapset tehkööt joku muu kuin mä.
Mullekkin painotettiin neuvolassa sitä että tämä on suuri mullistus miehelle, ja miestä pitää jaksaa tukea ja kannustaa :,D niin että minulle ei ole kun esikoista odotettiin..
Uskomatonta!!!
Vierailija kirjoitti:
Kun se ns huoli voi herätä mistä tahansa niin eipä siellä kannata mistään kertoa.
Jos käytettäisi järkeä niin tuollaiselle epäkohdalle tehtäisi jotain. Ei taida onnistua suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kertoa juovansa jokainen viikonloppu? Onko ongelma neuvolassa vai juojassa?
Sellainen joka juo jokaisena viikonloppuna ei taatusti kerro juovansa. Näiden kyselyiden järkevyys on aika kyseenalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään ku syntyvyys laskee...
Pakko spoilata, että ihan kaikki ei ole totta, mitä netissä sanotaan.
Vela N37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela N37 kirjoitti:
Olin kerran ehkäisyn petettyä raskaana ja menin neuvolaan. Täytin kyselyyn, että juon ehkä 2-4 annosta alkoholia max 1 kerran kuukaudessa; sain huudot.
Olin kirjoittanut paperiin pituus 170cm, paino 64 (en omista puntaria), sitten punnittiin 65 kg ja sain taas kauheat huudot.
Kerroin, että masentaa enkä edes haluaisi saada lasta: sain kauheat huudot. Jäi ikuisiksi ajoiksi soimaan päähän se lause "kunhan vaan pidät huolen ettei miehen elämä muutu! Jos miehen elämä muuttuu, niin mies lähtee ja sitten olet yksin lapsen kanssa!" Raskaus meni onneksi kesken ja samalla päätin että neuvolaan en enää mene ikinä ja lapset tehkööt joku muu kuin mä.
Mullekkin painotettiin neuvolassa sitä että tämä on suuri mullistus miehelle, ja miestä pitää jaksaa tukea ja kannustaa :,D niin että minulle ei ole kun esikoista odotettiin..
Just, voin kuvitella :D ja yllättävän moni kertoo samantyylisiä reaktoita kohdanneensa neuvolassa. Varsinkin aina kun olen kertonut tuosta mikä mulle karjui, ettei miehen elämä saa muuttua, niin aina joku tulee ja kertoo kohdanneensa vastaavanlaisia.. ei ihme että syntyvyys sakkaa.
Neuvolassa oikein neuvotaan naisia mutta eihän se mene perille. Ei ihme kun erotaan vain siksi ettei osata kohdella miehiä oikealla tavalla. Kauhean itsekkäitä nämä nykyajan naiset.
Ei syyttä ole suomalaiset vaitonaista kansaa. Meidät on sellaisiksi opetettu. Mistään ei kannata sanoa mitään.
Olisi syytä tutkia, kuinka moni epävarma, ensimmäistä kertaa raskaaksi tullut päätyy saarnauskäynnin jälkeen aborttiin.
Siis onko näin, että neuvolassa kerrotaan, että miehen elämä ei saa muuttua lapsen synnyttyä?? Ei voi olla totta!
Vierailija kirjoitti:
Ei syyttä ole suomalaiset vaitonaista kansaa. Meidät on sellaisiksi opetettu. Mistään ei kannata sanoa mitään.
Kolmesta viisaudesta tärkein on älä puhu. Kaksi muuta viisautta ovat älä näe ja älä kuule. Päteviä ohjeita myös neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko näin, että neuvolassa kerrotaan, että miehen elämä ei saa muuttua lapsen synnyttyä?? Ei voi olla totta!
Tuo sitä olutta. Älä nyt rupee muija nalkuttaan. Muista mitä ne siellä neuvolassa sanoivat.
Kuinka paljon valehtelette kyselyissä?
Ihan kaikissa? Liikunta, sokeri, alkoholi...
No ei ainakaan meidän kohdalla herännyt. En myöskään täyttänyt voimavarakyselyitä. Neuvolan terveydenhoitaja totesi "ookoo" ja se siitä.