Neuvola pakottaa valehtelemaan. (is)
Lehtijutun mukaan nuoret aikuiset joutuvat kaunistelemaan päihteiden käytöstä. Vähäkin juominen tulkitaan ongelmaksi ja voi johtaa seurauksiin. Tästä syystä neuvoloiden asiakkaat ovat lähes absolutisteja verrattuna muuhun aikuisväestöön. Näin ne asiat hoidetaan holhoussuomessa missä totuus aiheuttaa ongelmia. Tuon ikäisistä aika moni on pössyttänyt mutta veikkaan että aika harva jos kukaan myöntää sitä. Sehän on välitön soskun asiakkuus jos sellaista erehtyy sanomaan.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vain täydellinen idiootti kertoo neuvolassa tai ylimalkaan missään kyselyssä tms yhtään mitään. Lastensuojeluun tarvitaan massaa ja kun lapsiluku vähenee, kynnys on kohta kahden metrin kuopalla.
Heh neuvola on nykysuomen stasi.
Hyödyllinen järjestelmä. Ongelmista ei voi puhua, kun sitten on kaikki viranomaiset kimpussa. Olisikohan aika oikeasti leikata ihan reilusti julkisesta sektorista? Tällainen kyttäyspalvelu ei palvele kansalaisten etua.
Mä en tähän maahan lapsia tee. Ihan sairaaksi menny holhoaminen.
Aikanaan luulin, että Neuvolassa keskityttäisiin perheen hyvinvoinnin vahvistamiseen. Kuinka väärässä olinkaan!
Olin kerran ehkäisyn petettyä raskaana ja menin neuvolaan. Täytin kyselyyn, että juon ehkä 2-4 annosta alkoholia max 1 kerran kuukaudessa; sain huudot.
Olin kirjoittanut paperiin pituus 170cm, paino 64 (en omista puntaria), sitten punnittiin 65 kg ja sain taas kauheat huudot.
Kerroin, että masentaa enkä edes haluaisi saada lasta: sain kauheat huudot. Jäi ikuisiksi ajoiksi soimaan päähän se lause "kunhan vaan pidät huolen ettei miehen elämä muutu! Jos miehen elämä muuttuu, niin mies lähtee ja sitten olet yksin lapsen kanssa!" Raskaus meni onneksi kesken ja samalla päätin että neuvolaan en enää mene ikinä ja lapset tehkööt joku muu kuin mä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tähän maahan lapsia tee. Ihan sairaaksi menny holhoaminen.
Hyvä. Me kiitämme. Shalom!
Onko sillä sitten jotain väliä, jos jossain alkoholikyselyssä valehtelee tai kaunistelee? Sen kyselynhän voi jättää kokonaan myös täyttämättä. En minä ainakaan niitä kyselyitä täyttänyt. Kun neuvolan terkkari kysyi, olenko täyttänyt, sanoin että koska itselläni ei ole mitään alkoholiongelmaa, vaan normaali kohtuukäyttö, en katso kyselyiden täyttämisestä olevan mitään hyötyä.
Tämä riippuu ihan hirveästi siitä neuvolan terveydenhoitajasta. Minulle on sattunut hyviäkin terkkoja, joille uskaltaa puhua avoimesti asioista. Sitten on ollut niitä syyllistävämpiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä sitten jotain väliä, jos jossain alkoholikyselyssä valehtelee tai kaunistelee? Sen kyselynhän voi jättää kokonaan myös täyttämättä. En minä ainakaan niitä kyselyitä täyttänyt. Kun neuvolan terkkari kysyi, olenko täyttänyt, sanoin että koska itselläni ei ole mitään alkoholiongelmaa, vaan normaali kohtuukäyttö, en katso kyselyiden täyttämisestä olevan mitään hyötyä.
Ja sitten siitä "herää huoli"...
No nehän lähtee siitä, että ihminen valehtelee ainakin puolet niissä kyselyissä, ja automaattisesti lisäävät siihen ilmoitettuun määrään tietyn "valehtelulisän". Jos ilmoitat juovasi 4 annosta viikossa, se luetaan vähintään kuudeksi annokseksi.
Neuvostola. Kykenemätön näkemään yksilöitä taulukoidensa takaa.
Vela N37 kirjoitti:
Olin kerran ehkäisyn petettyä raskaana ja menin neuvolaan. Täytin kyselyyn, että juon ehkä 2-4 annosta alkoholia max 1 kerran kuukaudessa; sain huudot.
Olin kirjoittanut paperiin pituus 170cm, paino 64 (en omista puntaria), sitten punnittiin 65 kg ja sain taas kauheat huudot.
Kerroin, että masentaa enkä edes haluaisi saada lasta: sain kauheat huudot. Jäi ikuisiksi ajoiksi soimaan päähän se lause "kunhan vaan pidät huolen ettei miehen elämä muutu! Jos miehen elämä muuttuu, niin mies lähtee ja sitten olet yksin lapsen kanssa!" Raskaus meni onneksi kesken ja samalla päätin että neuvolaan en enää mene ikinä ja lapset tehkööt joku muu kuin mä.
Mullekkin painotettiin neuvolassa sitä että tämä on suuri mullistus miehelle, ja miestä pitää jaksaa tukea ja kannustaa :,D niin että minulle ei ole kun esikoista odotettiin..
Jutussa myös: "Ei sitä taida oikein uskaltaa masennuksesta puhua. Nykyajan lastensuojelulaki on järjetön. Perheet eivät uskalla hakea apua."
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Vela N37 kirjoitti:
Mullekkin painotettiin neuvolassa sitä että tämä on suuri mullistus miehelle, ja miestä pitää jaksaa tukea ja kannustaa :,D niin että minulle ei ole kun esikoista odotettiin..
Jep, samoja tunteita. Neuvolassa kävimme koko perhe, ja terkkarin aika meni siihen, miten kehui miehen mukanaoloa ja osallistumista. Siinä jäi vauvakin toiseksi. Äidistähän ei niin väliä ollut.
Eihän näihin ikinä kannata vastata rehellisesti... Ei kannata muutenkaan mistään väsymyksestä puhua neuvolassa, kun muuten heillä herää huoli ja kohta on lastensuojelun asiakas...
Ymmärsin koko testin väärin ja täytin kyselyn koko elämäni ajalta. Olen kolmikymppinen ja olen ehtinyt elää kahdeksanvuotisen teekkarinuoruuden, joka sattumoisin oli hyvinkin kaljanhuuruinen ja välillä (ei-opiskelleilta) vanhemmilta kuulikin, että ovat huolissaan kun wappua piti juhlia niin pitkään jne.
Sain hälyttävät pisteet ja sossusta oltaisiin laitettu joku kaitsemaan minua loppuajaksi, mutta onneksi neuvolan terkkari vaihtui ja uusi ymmärsi, että nämä pisteitä nostattavat kohdat ("onko kukaan läheinen ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi?" jne.) olivat tapahtuneet vuosia sitten ja nykyään elellään ihan normaalia keskiluokkaista elämää miehen kanssa. Ei tarvittu sossutätiä.
Vierailija kirjoitti:
Vela N37 kirjoitti:
Just, voin kuvitella :D ja yllättävän moni kertoo samantyylisiä reaktoita kohdanneensa neuvolassa. Varsinkin aina kun olen kertonut tuosta mikä mulle karjui, ettei miehen elämä saa muuttua, niin aina joku tulee ja kertoo kohdanneensa vastaavanlaisia.. ei ihme että syntyvyys sakkaa.
Vain täydellinen idiootti kertoo neuvolassa tai ylimalkaan missään kyselyssä tms yhtään mitään. Lastensuojeluun tarvitaan massaa ja kun lapsiluku vähenee, kynnys on kohta kahden metrin kuopalla.