Pienituloiset... Käyttekö koskaan etelänlomilla tms?
Surettaa oma pienituloisuus. Elämä olisi niin kovin erinäköistä, jos miehen kanssa olisimme edelleen yhdessä, mutta nyt kun yksinhuoltajana yritän tarjota lapselle kivaa lapsuutta, harmittaa kun ei rahat riitä ikinä mihinkään "kunnon" lomaan. Ei päästä Egyptiin tai Lagolandiin tms. paikkoihin. 200 euroa pitäisi pystyä laittamaan sivuun joka kuukausi, mutta milläs tuon nyt muka pystyisi. :(
Kommentit (88)
Miksi 200? Ota tavoitteeksi että menette etelään kahden vuoden päästä. Jos säästät satasen kuussa, matkaan menee puolet ja shoppailuun puolet. Me käymme kahden vuoden välein ja se on aina suuri elämys. T. Kahden lapsen yh
Minua vähän kummastuttaa yleinen käsitys, että loma on sitä parempi mitä kauempana ja kuumemmassa ollaan tai mitä suurempaan huvipuistoon pääsee touhottamaan. Egypti tulee kalliiksi lentolippujen puolesta, Tanska on muuten kallis. Valitkaa joku halvempi lähellä oleva kohde? Minä uskon, että etenkin lapsille mikä vain maa on varsin jännä kokemus. Legoland löytyy vain Tanskasta, mutta pieniä vähemmän tunnettuja huvi- ja seikkailupuistoja löytyy vaikka mistä. Usein ne voivat olla lopulta jopa parempia, koska ne ovat halvempia ja vähemmän ruuhkaisia (joka laitteeseen ei tarvitse jonottaa puoli tuntia).
Itse olen aina pienituloisenakin matkustellut. Se vaatii kompromisseja, mutta voin sanoa ettei yksikään loma ole ollut pettymys. Läheltäkin löytyy vallan upeita kohteita.
Kyllä lapset ehtivät matkustella omillakin rahoillaan. Olemme keskituloisia, mutta emme matkustelleet lasten kanssa ulkomailla, koska kaikkeen ei ollut varaa ja päätimme mieluummin satsata asumiseen ja ruokaan. Ei sillä lapsille ole mitään eroa, onko huvipuisto Suomessa vai Espanjassa. Nyt, kun lapset ovat omillaan, viikon talvilomamatka meille kahdelle maksaa kaikkine kuluineen 2 400 euroa.
Joku Viron huvipuisto voi olla tosi eksoottinen elämys lapsille, eikä lapset ajattele, että Tanska olisi enemmän ulkomaa kuin Viro.
Ja me ollaan tuollaiset huvipuistopäivät jätetty sellaisille, jotka haluavat pyöriä laitteissa (oma lapsi tulee niissä vain huonovointiseksi) ja siinä jo säästää melkein yhden halpalennon hinnan vaikka Espanjaan.
kakkonen
Mieluummin syön päivittäin, huonosti, mutta syönpähän kuitenkin. En ole käynyt eri kaupungissakaan viiteen vuoteen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:08"]
Kyllä lapset ehtivät matkustella omillakin rahoillaan. Olemme keskituloisia, mutta emme matkustelleet lasten kanssa ulkomailla, koska kaikkeen ei ollut varaa ja päätimme mieluummin satsata asumiseen ja ruokaan. Ei sillä lapsille ole mitään eroa, onko huvipuisto Suomessa vai Espanjassa. Nyt, kun lapset ovat omillaan, viikon talvilomamatka meille kahdelle maksaa kaikkine kuluineen 2 400 euroa.
[/quote]
Minne ja miten 2400€ kahdelle? Mekin menemme mieheni kanssa talvilomalla viikoksi lomalle. 4 tähden all inc. Matka + käyttöraha 1500€.
Joo, lapsuus voi olla ihana ilman matkojakin.
Mutta esim. Pärnun rantalomia saa edullisesti, siellä on syöminenkin vielä kuitenkin halpaa. Eikä tarvi mennä Legolandiin, Kolmårdeniin saa edullisemmin pakettimatkoja.
Ei todellakaan, kyllä meillä menee rahat elämiseen, ja miehen kesälomarahoista käydään omalla autolla 3-4 päivän reissulla kotimaassa, siihenkin menee jo paljon rahaa. Jos lähdettäisiin ulkomaille olisi se aika kallista kahden tai kolmen lapsen kanssa. Esikoinen on opiskellessa päässyt kolme kertaa kuukaudeksi ulkomaille työharjoitteluun, sitä ennen oli käynyt vaan laivalla Ruotsissa ja Virossa alle kouluikäisenä. Nuorimmaiset täyttää viisi, eivätkä ole käyneet Suomen rajojen ulkopuolella, täältä kun on niin pitkä ja kallis matka jo pelkästään Helsinkiin tai Turkuun että pääsisi laivalle.
Me käytiin lapsena vaan mökillä lomat, nyt aikuisena oon matkustellut. Eli ei lapsia tarvi viedä ulkomaille, ei sillä niin suurta merkitystä ole. Ellei halua talvella käydä lämpimässä... mutta ilmankin pärjää :-)
Lapselle voi tarjota kivan lapsuuden vaikkei koskaan kävisikään ulkomailla. Mä matkustin vanhempieni kanssa lapsena kaksi kertaa lomalle ulkomaille, toinen oli kaupunkiloma Euroopassa ja toinen viikon etelänmatka. Lapsuuteni oli ihan onnellinen ja mun mielestä parasta mitä vanhemmat voi lapselleen tarjota on uteliaisuus ja valmiudet tehdä itse jotain jos haluaa. Eli meillä luettiin, seurattiin maailman menoa, tutustuttiin eri paikkoihin dokumenttien ja kirjojen kautta ja lehtijutuista jne. Nyt olen sitten aikuisempana itse matkustellut enemmänkin, mutta tietysti harmittaa että vanhempani eivät ole päässeet matkustamaan niin paljon kuin itse haluavat.
Ei siis ole mikään onnellisen lapsuuden edellytys että pääsee joka vuosi etelään tms. Ota vaikka tavoitteeksi että menette kahden vuoden päästä talvella jonnekin. Siihen ehdit säästää, ja kannustaa vaikka lastakin säästämään (jos on sen ikäinen että on jo omaa rahaa) vaikka synttärilahjarahoista, jos sellaisia saa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:08"]
[/quote]
Minne ja miten 2400€ kahdelle? Mekin menemme mieheni kanssa talvilomalla viikoksi lomalle. 4 tähden all inc. Matka + käyttöraha 1500€.
[/quote]
Matkoja nyt on aika erihintaisia, olen mäkin mieheni kanssa matkalla parasta aikaa, vajaa 3vkoa, huomenna suomeen ja matkoineen+käyttörahoineen on mennyt n.12 000e. Ja tarkoitus EI ole prassailla, jokainen matkustaa minne huvittaa oman budjettinsa mukaan.
No meillä menee niin, että mies "nai rahaa" ja käyvät ja käyttävät uusioperhettään (myös mun lapset) etelässä. Ite oli p****aukinen ja luottotiedoton jo mun kans ollessaan. Pari Bulgarian matkaa tehtiin kun lapset oli pieniä. Nyt kun lapset jo teinejä niin taas lähtevät, joka tietysti kiva lasten kannalta. Kivahan se on lapsille. Vaikka tietty tulee olo, että kun mulla ei oo varaa tehdä sitä. Mutta toisaalta minä annan sen ehkä sen perusjutskan tässä omassa kotona. Ja muistellaan sellaisia pieniä juttuja lapsuudesta,jotka tuntuvat jääneen merkittävinä mieleen.
Hyvään lapsuuteen ei tarvitse kuulua etelänmatkoja. Tärkeintä on rakastaa lapsia, antaa aikaa. Sitäpaitsi vähävaraiset pääsee Suomessa esim viikon lomalle jonkun järjestön kautta. Voi käydä uimassa, mummolassa, tehdä retkiä. Ei pienet lapset niin paljoa vaadi. Kirjastossa on kirjoja.
Autottomana on halvempi matkustaa etelään viikoksi. Olemme tosi vähävaraisia, kerran käyty perheenä etelässä, lapset 9 ja 13. Jopa mökin vuokraaminen kotimaassa tulee kallliimmaksi, autovuokran kanssa. Mieluimmin sitä oikeasti lomailisi kotimaassa kun sitäkin on näkemättä niin paljon, toissa kesän Kreikan matka oli ihana, ihanat ihmiset, ruoka ja ilmapiiri mutta järjettömän kuuma.
Mä olen pienituloinen 2 lapsen yh. Me käydään joka vuos viikon etelänmatkalla.
No miksi isä ei tarjoa niitä etelänmatkoja? Tai isovanhemmat?
Ja toisaaalta kotimaalomat voi olla vähintään yhtä kivoja.
Täälläkin pienituloinen yh kahden lapsen kanssa ja joka vuosi matkataan. Matkakohteina halvat maat, yleensä äkkilähtö tai ajoissa varattu halpa matka. Eipä tuo montaa kuukautta vaadi säästämistä, melkein joka maassa elää halvemmin kuin suomessa, joten ruokakustannukset suht pienet..
Onko sinulla ketään kenen kanssa voisit matkustaa yhdessä ja jakaa majoituskustannuksia. Siinä säästää jo paljon. näin me teemme, ja olemme matkustaneet sitten halpalentoyhtiöllä, varaamalla lennot halvimpaan mahdolliseen hintaan.