Voiko tomaattikastikkeeseen laittaa kermaa
vai meneekö pilalle?
Kommentit (25)
Laitan kermaa silloin kun kastiketta ei ehdi keittää tarpeeksi pitkään, pehmentää kivasti makua.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:03"]
Makuasioita, mutta itse en laittaisi. Italialaisessa keittiössä tomaatti- ja kermakastikkeet pidetään erillään. Eikä kermakastikkeita juuri edes käytetä. Mielestäni tomaattipohjaisen kastikkeen ideana on olla nimenomaan kevyt ja tomaatin maku saa tulla reilusti esiin.
[/quote]
Outoa ajatella että joku av-mami tekee ruokaa jonkun italiamamman periaatteiden perusteilla. Itse teen ruokaa mikä maistuu milloinkin, joskus kermalla joskus ilman. Rentoudu vähän:)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:39"]
Makuasioita, mutta itse en laittaisi. Italialaisessa keittiössä tomaatti- ja kermakastikkeet pidetään erillään. Eikä kermakastikkeita juuri edes käytetä. Mielestäni tomaattipohjaisen kastikkeen ideana on olla nimenomaan kevyt ja tomaatin maku saa tulla reilusti esiin.
[/quote]
Outoa ajatella että joku av-mami tekee ruokaa jonkun italiamamman periaatteiden perusteilla. Itse teen ruokaa mikä maistuu milloinkin, joskus kermalla joskus ilman. Rentoudu vähän:)
[/quote]
Minun puolestani av-mamit saavat nauttia tomaattikastikkeensa vapaasti kermalla tai ilman. Ap nyt kysyi mielipiteitä asiaan ja kerroin omani. Ehkäpä teen ruokani italialaisittain siksi, että a) tomaattikastike kuuluu italialaiseen keittiöön, b) opin kastikkeen teon asuessani Italiassa ja c) en ole av-mami, joten kastikkeen makua ei tarvitse pehmentää jälkikasvua varten.
[/quote]
Sun tiedot italialaisesta keittiöstä ei oo kauhean laajat näköjään.
Kyll mä pikkasen aattelin sokeria mukaan heittää, joten no problem anymore. :)
Kun käyttää kunnollisia tomaatteja ei makua tarvii mitenkään 'pehmentää'.
[/quote]
Pohjois-Italiassa käytetään paljon kermakastikkeita, ja kyllä, myös tomaattia ja kermaa samassa kastikkeessa. Sulla on aika stereotyyppinen kuva italialaisruuasta.
On yhdenlainen herkku jos laittaa kermaa, toisenlainen jos jättää pois. Sitäpaitsi, erilaisia tomaattikastikkeita on loputon määrä, toisiin sopii, toisiin ei. Pilalle ei mene. Mun mielestä hyvin tehty tomaattikastike ei kaipaa kermaa, mutta se on makuasia. :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 20:58"]
Kun käyttää kunnollisia tomaatteja ei makua tarvii mitenkään 'pehmentää'.
[/quote]
En tiedä muista, mutta mulla ei ainakaan ole arkena aikaa käyttää melkein tuntia tomaattikastikkeen tekoon, joten oikaisen silloin tällöin kermalla. Ihan riippumatta siitä, käytänkö kunnollisia tomaatteja, tavallisia tomaatteja vai tomaattimurskaa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 19:58"]anteeksi nyt mutta hyi :D
[/quote]
Ei kaikki tykkää tomaatin läpitunkevasta mausta. Kerma pehmentää kivasti
[/quote]
Niin tekee myös esim. yrtit, raastettu appelsiininkuori, pitkä haudutusaika, ripaus sokeria, liraus vermuttia, makeat juurekset (porkkana, sipuli, varsiselleri) kastikkeen pohjassa. Meksikolaistyyliseen kastikkeeseen en kermaa lisäisi, en ylipäänsä mihinkään reseptiin, joka tulee keittiöstä johon maitotuotteet eivät luontaisesti kuulu.
(Tiedän että esim tacojen kanssa kuuluu kermaviili, crème fraiche tai smetana, mutta se tulee ruuan päälle, ei sen "sisään". Se viilentää kylmänä ja happamana tuliset maut herkullisiksi.)
Lisään ranskankermaa tomaattikastikkeeseen lopuksi, tulee älyttömän hyvää. Täytyy vaan muistaa että ei saa kiehua lisäämisen jälkeen :)
Mä olen laittanut ja ei ole mennyt pilalle. Esim jauhelihakastiketta olen hauduttanut tomaattikastikkeessa vähintään 30 min ja sitten lisännyt lopussa kerman. Lapset etenkin tykkää tuosta kermaisemmasta versiosta enemmän.
Mä laitan melkein aina, koska pelkkä tomaatti on minulle liian väkevän makuista.
Ilman muuta. Kerman tavoin sopii kasvirasvasekoite tai kookosmaito/kerma. Kaikki pehmentävät tomaatin makua.
2. Noin ehdin jo ajatella, eli se sekoittuu ihan mukasti. Hitsi, kun jätin kerman kauppaan. :( Mutta näillä eväillä.
Hyvin menee, sekä tuorejuustot, esim mustapekka:) Käytän tavallista kermaa sekä ruokakermaa, mitä nyt sattuu jääkaapissa olemaan.
Ei voi, kun ne tomaatit suuttuu siitä.