Naistenhuoneelta luettua: työttömät maksavat huomattavasti enemmän veroja kuin keskituloiset
Koska työttömyyskorvauksista menee 20% veroa. Nyt keksin. Aletaan kaikki työttömiksi niin suomen talous nousee näiden suurien verotulojen myötä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi niistä pienimmistä tuista pitää maksaa veroja. Olisi sama maksaa vähemmän jo lähtökohtaisesti kuin pelleillä verojen kanssa. Veroprosenttia on helppo muuttaa oma verosta jos on enemmän tuloja.
Veroista voi tehdä vähennyksiä, mikä pienentää veron määrää.
Vierailija kirjoitti:
Ja onko se oikeasti edes veronmaksua, jos maksat veroja verotuloilla kerätyistä etuuksista?
Tai julkisen puolen työntekijät? Palkkarahat kerätään veroista, niin miksi niitä ei voisi suoraan maksaa verovapaana, niin säästyisi rahan taskusta toiseen kierrättämisestä aiheutuneet kulut.
Joku tilaston kaunistelu syy tähän on.
Naurettavaa! Saavat tietyn määrän verorahoja, joista sitten antavat pienen osan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi niistä pienimmistä tuista pitää maksaa veroja. Olisi sama maksaa vähemmän jo lähtökohtaisesti kuin pelleillä verojen kanssa. Veroprosenttia on helppo muuttaa oma verosta jos on enemmän tuloja.
Veroista voi tehdä vähennyksiä, mikä pienentää veron määrää.
En tiedä mitä vähennyksiä minulla työttömällä edes olisi. Onko opintolainan korot? Niitä nyt ei kannata edes vähentää kun ovat niin pienet.
Ei tuista ja korvauksista makseta oikeasti ollenkaan veroja. Jonnet ei tät tajua. Jos maksaja ja saaja on sama, niin ei silloin makseta veroja muuten kuin leikisti.
Tyhmille esimerkki:
Valtio maksaa tukia 1500€ ja ”verottaa” siitä takaisin 300€. Henkilö saa valtion rahaa 1200€.
Valtio maksaa suoraan 1200€ ja ei peri siitä veroja takaisin. Henkilö saa valtion rahaa 1200€.
Molemmissa henkilö saa saman summan ja valtio menettää saman summan. Ei siinä oikeasti mitäön veropottia kerrytetä.
Onko siellä naistenhuoneella oikeasti noin tyhmää porukkaa? Työttömiä jotka luulevat maksavansa oikeasti veroja?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Oletteko ajatelleet, että työssäkäyvä työtönkin maksaisi teidän hyväksymiä veroja, jos hänelle maksettaisiin palkkaa työpanoksen vastineeksi eikä sosiaalitukea työharjoittelusta tai -kokeilusta? Joitakin vuosia sitten kerrottiin, että vuosittain noin 500 000 tuhatta ihmistä tekee palkatonta työtä - melkoisesti jää yhteiskunnalta veroja saamatta sen lisäksi, että korvataan työnantajalle kuuluvaa palkanmaksua sosiaaliturvalla.
Kyse on siitä, että työtön saa työttömyyskorvausta, josta pidätetään 21 %:a veroa, joka tarkoittaa, että työtön saa vain 79 %:a työttömän "muka saamista" työttömyyskorvauksista.
Jos ihminen saa toimeentulotukea, niin se tarkoittaa ettei hänen työttömyyskorvauksensa ja asumistukensa ylitä toimeentulotuen miniminormia. Jokainen voi käydä tarkastamassa oman taloutensa miniminormin kelan laskurilla ja huom. toimeentulotuki sisältää kaikki varat, tulot ja tuet, joten se miniminormi sisältää myös lapsilisän, asumistuen, työttömyyskorvauksen, palkant, vuokratulot, osinkotulot, rahalahjat, vakuutuskorvaukset, vuokrahyvitykset ym.
On tietenkin näkemysero ansaitseeko ihminen sosiaaliturvaa vai ei, mutta kannattaa muistaa, että eläkkeet ovat määrällisesti suurin sosiaaliturvameno. Ainakin osa pääsee jossakin vaiheessa eläkkeelle ja lähe kaikki katsovat ansaitseensa sen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ajatelleet, että työssäkäyvä työtönkin maksaisi teidän hyväksymiä veroja, jos hänelle maksettaisiin palkkaa työpanoksen vastineeksi eikä sosiaalitukea työharjoittelusta tai -kokeilusta? Joitakin vuosia sitten kerrottiin, että vuosittain noin 500 000 ihmistä tekee palkatonta työtä - melkoisesti jää yhteiskunnalta veroja saamatta sen lisäksi, että korvataan työnantajalle kuuluvaa palkanmaksua sosiaaliturvalla.
Kyse on siitä, että työtön saa työttömyyskorvausta, josta pidätetään 21 %:a veroa, joka tarkoittaa, että työtön saa vain 79 %:a työttömän "muka saamista" työttömyyskorvauksista.
Jos ihminen saa toimeentulotukea, niin se tarkoittaa ettei hänen työttömyyskorvauksensa ja asumistukensa ylitä toimeentulotuen miniminormia. Jokainen voi käydä tarkastamassa oman taloutensa miniminormin kelan laskurilla ja huom. toimeentulotuki sisältää kaikki varat, tulot ja tuet, joten se miniminormi sisältää myös lapsilisän, asumistuen, työttömyyskorvauksen, palkant, vuokratulot, osinkotulot, rahalahjat, vakuutuskorvaukset, vuokrahyvitykset ym.
On tietenkin näkemysero ansaitseeko ihminen sosiaaliturvaa vai ei, mutta kannattaa muistaa, että eläkkeet ovat määrällisesti suurin sosiaaliturvameno. Ainakin osa pääsee jossakin vaiheessa eläkkeelle ja lähe kaikki katsovat ansaitseensa sen.
Siis se kirjoitettu tuhat oli ihan ylimääräinen.
Vierailija kirjoitti:
Toki maksavat enemmän ja todellakin suhteellisesti.
20 prosenttia veroa pienistä päivärahoista on todella paljon.
Eikä työttömillä ole mitään vähennyksiä veroista.
Mutta eiväthän työttömät euroissa maksa mitenkään enemmän veroa, koska heidän tulonsa ovat monta kertää pienemmät kuin keskituloisilla.
Pienemmällä veroprosentilla keskituloiset maksavat kaikissa tapauksissa paljon enemmän veroa, koska heidän tulonsakin ovat paljon suuremmat.
Oikeasti työttömien ei tarvitse maksaa noin paljon veroa, jos hakee muutosverokortin. Olen itse aina tehnyt niin, veroprosentti ollut 14-16 aina työttömänä ollessa. Tietysti silloin ei saa veronpalautuksiakaan, mutta tuskin kukaan niitä niin paljon saa, että se 20% kannattaa pitää. Vai saako jotkut työttömät oikeasti 400-500 euron palautuksia?
Mulla on siis noilla muutosverokorteilla aina mennyt aika tasan verotus. Joskus saanut palautusta kympin verran, joskus mätkyjä saman verran.
No onhan se veroa, kun se kerran ennakonpidätyksen nimellä kulkee. Ja suhteessa bruttoon, todella iso veroprosentti.
Eri asia sitten on, onko mitään järkeä maksaa yhteiskunnan maksamasta tuesta veroa.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Onko siellä naistenhuoneella oikeasti noin tyhmää porukkaa? Työttömiä jotka luulevat maksavansa oikeasti veroja?
Et uskoisi...
Vierailija kirjoitti:
Toki maksavat enemmän ja todellakin suhteellisesti.
20 prosenttia veroa pienistä päivärahoista on todella paljon.
Eikä työttömillä ole mitään vähennyksiä veroista.
Mutta eiväthän työttömät euroissa maksa mitenkään enemmän veroa, koska heidän tulonsa ovat monta kertää pienemmät kuin keskituloisilla.
Pienemmällä veroprosentilla keskituloiset maksavat kaikissa tapauksissa paljon enemmän veroa, koska heidän tulonsakin ovat paljon suuremmat.
Totta, asiaan on saatava korjaus.
Kaikki tuet verovapaiksi, ja samalla pienennetään niitä 30%
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että tuo on harhaa.
Hehän eivöt maksa mitään, vaan nettoavat tietyn määrän.
Samalla logiikalla myöskään eläkeläiset eivät maksa veroja, pääomatuloista ei makseta verojua eikä valtion työntekijät maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Tein laskelman, vähän alle keskituloisesta.
Verotuskunta Aura
Kunnallisvero 21,5%
Sairaanhoitomaksu 0,68%
Sairaanhoitomaksun korotus 0,97%
Zinc
Unohdat sen ettei kaikesta tulosta makseta tuloveroja (valtion eikä kunnan) koska siinä on vähennyksiä ja alaraja.
Työtön maksaa jo pienimmästä kelatyöttömyyskorvauksesta 20% samoin asumistuesta jostain syystä vaikkei sitä veroksi kutsutakaan. Kuitenkin valtio kerta toisensa jälkeen mainostaa suomen avokätisiä tukimääriä sillä bruttomäärällä kertomatta että siitä menee verot. Työttömän korvauksiin ei siis tule noita vähennyksiä tai alarajoja joita palkkatulossa on joten 20% menee heti ekasta eurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että tuo on harhaa.
Hehän eivöt maksa mitään, vaan nettoavat tietyn määrän.
Samalla logiikalla myöskään eläkeläiset eivät maksa veroja, pääomatuloista ei makseta verojua eikä valtion työntekijät maksa veroja.
Periaatteessa ei maksakaan. Pienemmällä byrokratialla pääsisi jos valtion + kunnan palkat, eläkkeet ja muu sosiaaliturva olisi verottomia nettopalkkoja, mutta esim. palkkavertailu olisi silloin hankalampaa.
En kyllä tiedä mistä nuo pääomatulot tuohon tempaisit koska valtio ei niitä tuottoja maksa yksityisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko se oikeasti edes veronmaksua, jos maksat veroja verotuloilla kerätyistä etuuksista?
Tai julkisen puolen työntekijät? Palkkarahat kerätään veroista, niin miksi niitä ei voisi suoraan maksaa verovapaana, niin säästyisi rahan taskusta toiseen kierrättämisestä aiheutuneet kulut.
Joku tilaston kaunistelu syy tähän on.
Työttömyyskorvaukset olivat ennenvanhaan (80-luvulla) verovapaita ja ne muutettiin verollisiksi niin, että nettomäärä pysyi samana.
Syynä tähän oli ja on edelleenkin se, että pienistä tuloista ei makseta muuta kuin kunnallisveroa, joten työttömien maksama "vero" on tulonsiirto valtiolta ja yrityksiltä kunnille.
Tätä samaa valitti mun työtön tuttava kun tuli puhetta et mun pitääkin tilata iso verokortti loppuvuodelle ja kirosin et maksan nyt jo 20 prossaa mutta ei riitä (sain pienen palkankorotuksen josta ei oo oikeastaan juurikaan hyötyä kun veroprosentti nousee).
No tää mun tuttu kivahti et hänkin maksaa 20% veroja vaikka on työtön ja se se vasta on epäreilua kun ei sitten ikinä jää rahaa mihinkään ”ylimääräiseen”. Oli juuri käynyt ripsihuollosssa. Teki mieli sanoa että musta on epäreilua et teen 45 h viikossa töitä eikä oikein olis rahaa siihen ripsihyoltoonkaan tai sitten pitää karsia muusta. Hän asuu myös puolet isommassa asunnossa kuin mä ja hänen vuokransa on paljon suurempi kuin mun kokonaisasumiskulut lainanlyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen. No mä asunkin. 10 kilometrin päästä keskustasta jonne kuljen joka päivä eestaas töihin. Hän asuu siellä keskustassa sadan metrin päästä mun työpaikasta eikä ”todellakaan aio muuttaa minnekään lähiöön” ( hänen suustaan kuultua).
Hohhoijaa.
Typo. Siis tilata uusi verokortti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä samaa valitti mun työtön tuttava kun tuli puhetta et mun pitääkin tilata iso verokortti loppuvuodelle ja kirosin et maksan nyt jo 20 prossaa mutta ei riitä (sain pienen palkankorotuksen josta ei oo oikeastaan juurikaan hyötyä kun veroprosentti nousee).
No tää mun tuttu kivahti et hänkin maksaa 20% veroja vaikka on työtön ja se se vasta on epäreilua kun ei sitten ikinä jää rahaa mihinkään ”ylimääräiseen”. Oli juuri käynyt ripsihuollosssa. Teki mieli sanoa että musta on epäreilua et teen 45 h viikossa töitä eikä oikein olis rahaa siihen ripsihyoltoonkaan tai sitten pitää karsia muusta. Hän asuu myös puolet isommassa asunnossa kuin mä ja hänen vuokransa on paljon suurempi kuin mun kokonaisasumiskulut lainanlyhennyksineen ja yhtiövastikkeineen. No mä asunkin. 10 kilometrin päästä keskustasta jonne kuljen joka päivä eestaas töihin. Hän asuu siellä keskustassa sadan metrin päästä mun työpaikasta eikä ”todellakaan aio muuttaa minnekään lähiöön” ( hänen suustaan kuultua).
Hohhoijaa.
Tää! Mutta kovaan ääneen mesotaan kun naapurin hikihatussa töitä tekevä lähihoitaja maksaa veroja vain 18% ja minä työtön joudun maksamaan 20 prosenttia, vääryys!! Minä kannattelee tätä maata näillä veromaksuillani!
Voi luoja.