Pikkulasten sukupuolittaminen ja siitä johtuva kiusaaminen jumpassa
Lapseni täyttää ensi lauantaina kolme vuotta ja eilen menimme ensimmäisen kerran jumppaan. Ajattelin, että jumppa on hyvä harrastus hieman aralle lapselle, joka ei nyt varsinaisesti ole kömpelö, mutta ei mitenkään hirmu kehittynytkään liikunnallisesti. Lapseni on poika. Ensin joku äiti kommentoi: "Ai täällä on poikiakin, luulin että täällä oli joku muu harrastus menossa. Niin, eihän tää tietenkään ole vain tyttöjen jumppa." Heti tuli sellainen olo, että ollaan jotenkin väärässä paikassa. Mä kun ihan rehellisesti olen kuvitellut, että ihan yleisesti pojat käyvät taaperoiden jumpissa. Toisekseen kaikille tytön tylleroillä oli jumppapuvut ja yhtä lukuun ottamatta vaaleanpunaiset ja röyhelöiset. No poikani teki myös tämän huomion ja jumpan jälkeen kysyi, mikä puku lapsilla oli päällä. Kerroin, että jumppapuku. Poikani sanoi, että haluaa myös jumppapuvun. Toinen äiti naurahti siihen sen kuuloisesti, että oli hänen mielestää typerä idea. Itse sanoin ihan tarkoituksella aika kovalla äänellä, että tottakai poikani saa jumppapuvun, jos sitten käy reippaasti jumpassa. Aion sen myös hankkia. Olen sitä mieltä, että lapseni saa pukeutua miten haluaa (siis sää ym. olosuhteet huomioon ottaen tietenkin) ja saa itse määritellä minkalainen ihminen on. Nyt murehdin, minkälaisen vastaanoton hän jumpassa saa jumppapukuinensa. Ne äidit siellä kun hymyilivät jo nyt vinosti. Mitä he kertovat lapsilleen? Minkälaisia viestejä antavat siitä, että pojalla on jumppapuku? Ja vaikuttavatko nämä vanhempien antamat viestit niin että lastani mahdollisesti syrjitään tai kuisataan jumpassa? Kiusaaminen on aina kiusaajan ja kasvatuksen ongelma ja itse pyrin kasvattamaan lastani avoimuuteen ja hyväksymään kaikki ihmiset sellaisina kuin ovat. En missään tapauksessa hyväksy sitä että lapseni kiusaisi toisia. Toivottavasti muutkin kasvattaisiat lapsiaan näin. Minkälaisia kokemuksia/ ajatuksia teillä on pikkulasten jumpista ja siitä jos ette ole/ olette pukeneet lapsenne jumppapukuun?
Kommentit (23)
Ei lasta muuteta mekkoon pukemalla homoksi! Eikä homoa tai transsukupuolista pukeutumalla cis-sukupuoliseksi tai heteroksi. Ihmisen suuntautuminen ja sukupuoli on kirjoitettuna aivoihin. Aina voi elää valheellista elämää, mutta ketä se hyödyttää. Ei ainakaan sen eläjää.
Täältä löytyy tarinaa onnellisesta pienestä tytöstä, jota vanhemmat luulivat vielä taaperoikäisenä pojaksi.
http://istuusepaivankakkaralla.blogspot.fi/2013/12/miksi-tama-blogi.html
Joskus tytöillä on pippeli ja pojilla pimppa. Elämä on yllätyksellistä ja se tekee juuri elämästä elämän makuisen. Niin... ja joillain pienillä pojilla on mekkokausi, joka menee ohitse siinä, kun pienille tytöille saattaa iskeä länkkärikausi. Ja jos se ei ole pelkkä kausi, vaan identiteetti, niin sitäkään ei tarvitse säikähtää. Itse en ainakaan ole kovinkaan kiinnostunut siitä, mitä lasten pöksyistä löytyy. Tärkeintä on se, mitä löytyy pään sisältä.
Suurperheen äiti kirjoitti:
Ei lasta muuteta mekkoon pukemalla homoksi! Eikä homoa tai transsukupuolista pukeutumalla cis-sukupuoliseksi tai heteroksi. Ihmisen suuntautuminen ja sukupuoli on kirjoitettuna aivoihin. Aina voi elää valheellista elämää, mutta ketä se hyödyttää. Ei ainakaan sen eläjää.
Täältä löytyy tarinaa onnellisesta pienestä tytöstä, jota vanhemmat luulivat vielä taaperoikäisenä pojaksi.
http://istuusepaivankakkaralla.blogspot.fi/2013/12/miksi-tama-blogi.html
Joskus tytöillä on pippeli ja pojilla pimppa. Elämä on yllätyksellistä ja se tekee juuri elämästä elämän makuisen. Niin... ja joillain pienillä pojilla on mekkokausi, joka menee ohitse siinä, kun pienille tytöille saattaa iskeä länkkärikausi. Ja jos se ei ole pelkkä kausi, vaan identiteetti, niin sitäkään ei tarvitse säikähtää. Itse en ainakaan ole kovinkaan kiinnostunut siitä, mitä lasten pöksyistä löytyy. Tärkeintä on se, mitä löytyy pään sisältä.
Tuo blogi oli kamala. 3-vuotias poika haluaa pukeutua mekkoihin ja hörhelöihin ja vain sen vuoksi halutaan lasta pitää tyttönä? Miksei poika saisi pukeutua mekkoihin jne. olemalla silti poika? Ihan järkky suhtautuminen sijaisäidillä, kovin ahdas sukupolikäsitys hänellä: "jos tykkäät mekoista, olet tyttö"
Voi ei nro 18, tuo viimeinen kappale antaa susta kyllä todella sivistymättömän kuvan. Hei ap, olisipa kaltaisiasi äitejä enemmänkin! Hienosti tuet poikaasi, joskus vie hieman aikaa muuttaa ilmapiiriä mutta se on mahdollista ja muitakin poikia voi uskaltautua mukaan :) terv. saman kokenut