Etävanhemman elatusvelvollisuus päättyy kun lapsi täyttää
18v. Lähivanhemman ei pääty, eikä myöskään vanhempien jotka elävät yhdessä. Miksi menee noin?
Kommentit (13)
Menee useimmiten niin, että etävanhemmalta loppuu 18 vuoden ikään ja lähivanhempi jatkaa tukemista. Varsinkin jos elatustuki on tullut kelasta.
Ihan perseestä tää koko touhu, etät voi porskuttaa miten haluaa kun lähivanhemmalle melkein hattuillaan että mitäs menit levittämään jalkasi...
2 on oikeassa, elatusvelvollisuus jatkuu 18-v täyttäneen kohdalla pidemmälle, siihen kunnes on suorittanut 2. asteen opinnot loppuun. Yleensä nuoret muuttavat kotoa pois sen lukion/amatsun/intin jälkeen joka tapauksessa...
Täällä on ihan julmetun outoja vanhempia. Olin lähivanhempi ja tuen mielelläni 23-vuotiaan lapseni opiskeluja.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 12:08"]
Täällä on ihan julmetun outoja vanhempia. Olin lähivanhempi ja tuen mielelläni 23-vuotiaan lapseni opiskeluja.
[/quote]
Eihän täällä kukaan lähivanhempi ole sanonut ettei tue. Oli kyse etävanhemmista. Tukeeko teillä molemmat? Hyvä jos niin on mutta aina ei ole.
Etävanhemman pitää vapaaehtoisesti maksaa jos meinaa 18v täyttänyt opiskelija saada häneltä rahaa. Etävanhempi voi kieltäytyä maksamasta ja se on sitte siinä. Niitä piittaamattomia etävanhempia piisaa. t. lähivanhempi
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 15:18"]Etävanhemman pitää vapaaehtoisesti maksaa jos meinaa 18v täyttänyt opiskelija saada häneltä rahaa. Etävanhempi voi kieltäytyä maksamasta ja se on sitte siinä. Niitä piittaamattomia etävanhempia piisaa. t. lähivanhempi
[/quote]
kun otetaan huomioon, ettei kaikki etävanhemmat maksa aiemminkaan edes sossun päättämiä rahoja, niin turha odottaa mitään vapaaehtoista 18v täyttäneelle.
näin meillä. Sopimukset tehty mutta vain kelan osuus tulee tilille. En uskalla ilmoittaa sossuun, exä oon liian epävakaa ja oikeasti pelottava.
Ei meillä mikään sossu elatusmaksuja määrännyt. Sovimme etän kanssa ihan keskenämme summasta ja luulen että etä maksaa myös koulutusavustusta ilman tinkaamista.
Olen etävanhempi. Yhtään elaria en ole rästiin jättänyt, ja tuen yhä myös sekä 18- että 22-vuotiaiden lasteni opintoja ;)
Yli 18v opiskeleva lapsi voi hakea vanjemmiltaan oikeusteitse koulutusavustusta, jos vanhemmat eivät tue taloudellisesti riittävästi lasta. Sen sijaan vanhemman oikeus elatustukeen päättyy.
Enää vuosi siihen kun miehen entinen lapsi täyttää 18v ja elatushelvetti päättyy. Siitä eteenpäin rahamme menevät vain meidän yhteiselle, ainoalle ja oikealle lapsellemme :) Shamppanjapullo on jo hankittu sitä varten!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:34"]
Enää vuosi siihen kun miehen entinen lapsi täyttää 18v ja elatushelvetti päättyy. Siitä eteenpäin rahamme menevät vain meidän yhteiselle, ainoalle ja oikealle lapsellemme :) Shamppanjapullo on jo hankittu sitä varten!
[/quote]
Provohan tämä on mutta ikävä kyllä tällaisiakin tapauksia oikeasti on olemassa.
Eihän tuo noin mene. Onhan lapsella oikeus hakea etävanhemmaltaan koulutusavustustakin vielä 18-vuotiaana, jos opiskelee vielä toisen asteen oppilaitoksessa.