Pitääkö naapureita oikeasti tervehtiä?
Itse en ainakaan jaksa, mutta kuullemma se on huonoa käytöstä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kun ihmiset hönkii rapussa moikkauksia päälle. Tulee tosi turvaton ja ahdistunut olo. Sitä kun ei voi yhtään tietää kuka on just käynyt hakemassa sen koronan jostakin. Inhottavaa väkeä!
Pista *kele maski naamallesi kun astut ovestasi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomi koulukiusaamisen mallimaa. Toisten ihmisten huomioiminen on peruskäytöstä. Tervehtiminen on sama kuin hengittäminen, syöminen ja juominen. Häpeän tällaista aloitustakin!
Joo siis missään muualla maailassahan ei kiusata kouluissa ollenkaan. Joopa joo. Valoja päähän nyt!
Ei tietysti pidä. Ei ole pakko. Se on kuitenkin huonoa käytöstä. Voit valita olla tervehtimättä, mutta et sitä, että ihmiset pitävät sitä huonona ja saattaavat ajatella sinusta oudosti.
Se lisää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta naapurustossa. Kyseessä on kaikkien yhteinen koti.
Tyyppi, joka luimistelee ja ei tervehdi, herättää valitettavasti epäluottamusta. Se nyt on yleinen sosiaalinen käytösmalli tervehtiä, jos kyseessä on tälläinen toistuvan tapaamisen yhteisö. Kenenkään ei tarvitse jutella sen enempää. Jos siitä loukkaantuu, on jo aika pikkumaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että Suomi koulukiusaamisen mallimaa. Toisten ihmisten huomioiminen on peruskäytöstä. Tervehtiminen on sama kuin hengittäminen, syöminen ja juominen. Häpeän tällaista aloitustakin!
Joo siis missään muualla maailassahan ei kiusata kouluissa ollenkaan. Joopa joo. Valoja päähän nyt!
Tietysti muuallakin kiusataan, Suomessa on vain tutkitusti kiusaamista aika isoja mmääriä.
Ainakin täällä Helsingissä tuntuu olevan yleistä, että suurinosa ei tervehdi. Olen harmiton nelikymppinen nainen, joten enpä tiedä miksi mua ei monikaan tervehdi. Muutama kyllä. Tänne muutti just joku nuori pariskunta, tervehdin heitä, kumpikin katsoi ja lopettivat juttelunsa mutta eivät vastanneet mulle. Kaikenlaista tullut vastaan. Myös ihmisiä samasta kerroksesta, jotka menevät takaisin asuntoonsa kun huomaavat, että menen hissiin.
Osa ihmisistä katsoo päin ja silmiin, jolloin tervehdin ja he ei vastaa mitään. Tuijottavat vaan. Tulee sellainen olo, että he on paljon parempia ihmisiä ja minä maan matonen kävelen kuninkaallisen ohi, jota ei saa tervehtiä tai katsoa päin. Eli toisintaminen: ylimielistä käytöstä, he pitää itseään muita parempana. Se mielikuva tästä käytöksestä tulee.
Tervehdin kaikkia vastaantulijoita porraskäytävässä. Valtaosa vastaa, mutta mt-ongelmaiselta vaikuttanut nuori nainen ei vastannut eikä haalariasuinen mies.
He ovat varmaan perheistä, joissa tervehtiminen ei kuulu normaaleihin tapoihin.
Koko Suomen kansa pitaisi laittaa 6kk. tapakasvatukseen. Koulutetaanhan koiriakin etta oppivat tavoille.
Kotona ei nakojaan opeteta mitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tervehdin, mutta jos ei vastausta tule, niin en tervehdi jatkossa.
juuri näin. en tervehdi heitä, jotka eivät vastaa tervehdykseeni tai vain katsovat happamana. kieltämättä aika kiusalliselta tuntuu törmätä näihin naapureihin sitten viikottain, kuukaudesta, vuodesta toiseen eikä ikinä moikata. toinen asuu vieläpä samassa kerroksessa :D
Tervehdin yleensä kaikkia keitä talossamme liikkuu. Jotkut tosin jo kääntävät katseensa/ eivät ole näkevinään kun tulevat vastaan niin silloin en viitsi vaivautua. Tervehdin siivoojia ja talossamme käyviä hoivatyöntekijöitä. En tiedä edes asuvatko kaikki talossa kelle sanoin hei tai moi mutta ei kai se suu siitä kulu jos tervehtii.
Joo kyllä Suomessa on epäkohteliaat tavat. Monihan ei edes vastaa kaupan kassalle hei, miksi samat moikkaisivat naapureitaan? Sitten meillä on paljon masennusta, muita ongelmia ja Suomihan on sekä koulu, että työpaikkakiusaamisen kärkimaita Euroopassa. Mistä se kertoo? Täällä ihmiset voi huonosti ja aina ollaan nokkimassa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista voi kysyä vain suomalainen!!!
Muualla tervehditään jokaista samaan hissiinkin tulevaa, oli naapuri tai ei. Tai vaikka hotellissa.
Kyllä, on epäkohteliasta jättää tervehtimättä naapuria.
Ihme, ettei Suomesta olla tehty ulkomailla surkuhupaisaa sarjaa tai elokuvaa taikka mykkä elokuvaa.
on.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä Suomessa on epäkohteliaat tavat. Monihan ei edes vastaa kaupan kassalle hei, miksi samat moikkaisivat naapureitaan? Sitten meillä on paljon masennusta, muita ongelmia ja Suomihan on sekä koulu, että työpaikkakiusaamisen kärkimaita Euroopassa. Mistä se kertoo? Täällä ihmiset voi huonosti ja aina ollaan nokkimassa muita.
”Suomi on maailman onnellisin maa”
Pidän todella epäkohteliaana välillä sellaista tilannetta, kun joku perheenäiti tai isä tulee lapsensa/lastensa kanssa vastaan, eikä perheenpää näytä esimerkkiä katraalleen moikatakseen naapuria tai vastatakseen naapurille. Siitä tulee itselle kieltämättä huono fiilis ja näin lapset oppivat että muita ihmisiä ei tarvi moikata tai huomioida..Huono homma! Itselle oli lapsena aivan itsestäänselvyys, että naapureita moikataan myös kerrostalossa.
Kyllä minkäkin liitän tämän tervehtimättömyyden joko aivan olemattomaan kotikasvatukseen ( onhan kuitenkin peruskoulu käytynä ja siellä opetetaan tervehtimään myös?) tai sitten mielenterveydellisiin ongelmiin, voi olla vaikeaa kohdata ihmisiä toisinaan joillakin.
Helsingistä en tiedä, se on oma lukunsa, voi olla kylmempi paikka, kuin muu Suomi, jossa pienemmät paikkakunnat.
Vierailija kirjoitti:
on.
Tuo on kyllä suomalaista tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista voi kysyä vain suomalainen!!!
Muualla tervehditään jokaista samaan hissiinkin tulevaa, oli naapuri tai ei. Tai vaikka hotellissa.
Kyllä, on epäkohteliasta jättää tervehtimättä naapuria.
Suomi hyvä omanlaisenaan, hyväksyy myös senkin, jos joku on epäsosiaalinen :) Rakastan sitä, että Suomessa osataan antaa tilaa toisille. Mua enemmänkin ihmetyttää nämä ekstroverttiydestä valittavat Suomessa, kun Suomi yleisesti ottaen on enemmänkin introverttien maa ja ymmärretään, että kaikki ei tykkää jutella ja olla aina iloisia (vaikkei nyt ekstroverttiyteen liitykkään, niin moni kuitenkin ajattelee niin).
Minä olen todella introvertti, mutta pidän huonotapaisina niitä jotka eivät tervehdi. Ja erityisesti niitä jotka eivät vastaa tervehdykseen edes mykällä eleellä, kuten käden heilautuksella tai nyökkäyksellä. Tervehtiminen ei tarkoita mitään kaveeraamista, en ole itse koskaan ollut naapureihin muissa kuin moikkausväleissä, ehkä joskus saattanut todeta että onpas tullut tosi paljon lunta tjsp muutaman sanan vaihtoa kerran viidessä vuodessa.
Vähän kyllä huvittavat nämä "suomalaiset ovat niin introverttejä ettei tervehtiminen kuulu kulttuuriin". Äiti juuri vähän aikaa sitten muisteli lapsuuttaan pikkukaupungissa 50-luvulla, ja kyllä se sosiaalinen elämä oli paljon vilkkaampaa heillä silloin kun mitä nykyisin ainakaan omassa tuttavapiirissä. Ensinnäkin kotona asui ydinperheen lisäksi isoisä, ja välillä myös lapseton setä ja toisella kertaa lapseton täti. Sen lisäksi käytännössä joka päivä oli kyläilyä, joko itse käytiin jollain tutulla tai tutut kävivät kylässä, siis ihan aikuiset eikä vaan lapset keskenään. Ihan yleistä oli että istuttiin tunti kahvittelemassa, eli ei mitään pitkiä visiittejä ja usein ihan ilmoittamatta. Ja tietysti sen naapuruston ekan telkkarin ääreen keräännyttiin isolla porukalla. Jos sosiaalisella luokalla on väliä, niin isoisä oli autonkorjaaja ja isoäiti toimi kotona ompelijana.
Olen kaupunkilaistunut maalainen ja taloyhtiön pihassa moikkaan jokaista vastaantulijaa. Suurin osa moikkaa kyllä takaisin. Jotenkin outoa kävellä toisen ohi maahan katsoen ja sanomatta mitään.
M33
Ei silloin tarvitse, jos naapuri sellainen ylimielinen v*ttupää joka leikkii ettet ole edes olemassa.