Liian varakas opettajaksi?
Työskentelen luokanopettajana ja olen opettanut tämänhetkistä luokkaani elokuusta asti. Yhden vanhemman käytös on ollut ensimmäisistä vanhempaintapaamisista lähtien todella tylyä ja nyt syykin paljastui. Hänen mielestään olen liian elitistinen, hieno ja varakas opettajaksi, etenkin hänen lapselleen. Hänen mielestään annan lapsille huonoa mallia, kun ajan kouluun kalliilla autolla ja lapset näkevät sen, pukeudun liian kalliisti ja hienosti ja kun vielä loma-aikoina matkustelen paljon (minun pitäisi keskittyä työhöni silloin...) Olen mielestäni ihan hyvä opettaja ja kannustan lapsia hyviin ja koulun linjan mukaisiin arvoihin. En tuo asemaani millään lailla esille (paitsi nuo mainitut), enkä syrji varmastikaan kenenkään lasta hänen perhetaustansa tai minkään muunkaan takia.
Tuntuu todella loukkaavalta, tekevätkö hieno auto ja siistit laadukkaat vaatteet minusta jotenkin epäpätevän opettajan? Opetukseni laatuun ja lapsensa oppimiseen vanhemmalla ei ollut valittamista. Haluaisin tietää, mitä itse ajattelisitte jos teidän lapsellanne olisi samanlainen opettaja, häiritsisikö?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:54"]
Saanko kysyä että minkä aseman uskot nyt saavuttaneesi miehesi rahojen avulla? ;) ja miten tämä matkustelusi on ilmennyt "paljona" lasten vanhemmille, jos olet yhden lukukauden lapsia opettanut? ;)
[/quote]
Olen kertonut lapsilleni mitä lomalla olen tehnyt, kuten ovat hekin, ja luulen että rusketuskin jotain paljastaa. Lisäksi, tämä on aika pieni paikkakunta ja aika hyvin ihmiset tietävät muiden asioita. Jokaisen kaveri asuu aina jonkun naapurissa tms :/
ap
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:00"]
Tässä muutaman kuukauden av:lla roikkuneena en voi kun ihmetellä tätä jatkuvaa asema/luokkayhteiskuntamalliajattelua, mitä täällä viljellään.. Siis ihan totta kuka jaksaa ajatella mitä muut omasta varallisuudesta ajattelee? Käyttäkää Se aika vastedes johonkin hyödylliseen, sen sijaan että pohditte jpnninjoutavia.
[/quote]
Samaa olen miettinyt. Missään muualla en ole törmännyt vastaavaan luokka-ajatteluun kuin av:llä. Luulin, että Suomessa tällainen olisi jo taakse jäänyttä elämää.
No ehkä av:lle on pesiytynyt näitä pätijöitä, jotka haluavat nostaa omaa häntäänsä. IRL ei varmaan kehdata :P
Jos joku sanoo ettei tykkää sun hiuksista, menet kampaajalle, sen jälkeen kun ensin oot itkeny asiasta av:lla? :D
Jos joku sanoo ettei tykkää sun hiuksista, menet kampaajalle, sen jälkeen kun ensin oot itkeny asiasta av:lla? :D
Minkäs merkkinen se sun kallis auto on ja sun kalliit kuteet.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:07"]
[/quote]
Ei, en tietenkään. Pelkään vaan, että tämä alkaa vaikuttaa negatiivisesti työhöni, että ainakin tämä kyseinen vanhempi ottaa minut ns. silmätikukseen ja siitä seuraa ongelmia ja huono ilmapiiri.
ap
Rupesinkin tästä miettimään, millä kulkupeleillä meidän koulun opettajat liikkuvat. Yhdellä on hieno, monella on joku perusfarmaripötkö, kahdella on vanha ja huono. Aika hyvin Gaussin käyrää noudatetaan. Tämän otannan perusteella ON outoa, jos luokanopettajalla on liian hieno auto...
(Mä oon toinen niistä vanhoista ja huonoista...)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:10"]
Minkäs merkkinen se sun kallis auto on ja sun kalliit kuteet.
[/quote]
Se nyt ei varmaankaan ole niin oleellista :)
ap
Voi herranen aika. Pitäisikö sen vanhemman mukaan opettajan pukeutua reikäisiin ja paskaisiin farkkuihin ja virahtaneeseen T-paitaan, kuten lasten vanhemmat joissakin piireissä?
Suomessahan ei saa näyttää, jos menee paremmin kuin keskimäärin. Asiaan kuuluu aina muistaa ruikuttaa, kun rahat ei riitä ja auto jätti taas tielle ja talon kattokin vuotaa.
Älä ap välitä, Ihmisiä on joka lähtöön ja aina jää vielä laiturillekin.
Siellä voi olla lapsia, jotka haluaisivat käydä ulkomailla, muttei ole varaa. Luokkakaverien kartomukset Thaimaan lomista varmaan riittää, ei opettajan tarvitse kertoa sukellusreissuistaan Malediiveille tms. Aina voi kääntää keskustelua tai vastata ympäripyöreästi.
Älä välitä, nolo on tyyppi joka kehtaa tommosia sulle möläytellä :) kateus vie kalatkin vedestä, jne.
Aika erikoinen tapaus, jos tämä on todellista. Ehkä aloittajan kannattaisi silloin katsoa peiliin kahdesta syystä:
- Kokeeko hän todellakin olevansa jotenkin poikkeuksellisen rikas ja siksi ei osaa suhtautua omaan asemaan oikealla tavalla?
- Miten aikuinen ihminen ja opettaja voi tuolla tavalla takertua yhden ihmisen (toisen sekopään) henkilökohtaiseen mielipiteeseen?
Olisin iloinen, jos olisit lapseni opettaja, koska vaikutat samanlaiselta kuin minä. :) Satsaat laatuun ja varmasti se näkyy opetuksessakin! :) Annat lapsille hyviä ajatuksia, että hekin pyrkisivät korkealle!
35: antaa lapsille hyviä ajatuksia että pyrkii korkeelle????? :D Tässä tapauksessa nai siis rikkaan puolison? :D Voe elämä.
Lapseni koulussa (yläkoulu) myös selvisi, että eräs opettaja on suorastaan rikas. Oppilaat olivat kyselleet häneltä, miksi opettaa kun ei olisi pakko tehdä työtä :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:44"]
Tää on aika surkea provo. Eihän vanhemmat voi tietää, mimmoisella autolla joku ope kouluun kulkee tai mitä sen kuteet on maksaneet. Eikä ne alakouluikäiset lapset taatusti osaa kertoa kotona täti-ikäisten opettajien vaatemerkeistä.
[/quote]
itseasiassa tuo ei pidä paikkaansa. Oppilaat bongaavat opettajan auton varsin äkkiä ja tieto kulkeutuu hyvin nopeasti huoltajille, vaikka ei samaa parkkista käyttäisikään.
Mä itse ajattelisin susta hyvänä roolimallina lapsilleni. Tai tää ajatus mulla tulee ekana mieleen. Mun tyttäret seuraa hyvinkin paljon minun lisäkseni myös muita naisia, heidän käytöstään, pukeutumistaan, rahan kulutusta jne. Kyllä ala-asteikäinenkin jo tajuaa, kenellä on rahaa pistää vaatteisiin, hiuksiin, meikkiin, kivaan autoon, matkusteluun... Ja nimenomaan seeuraavat sitä mihin sitä rahaa kuluu. En haluaisi sellaista lasteni opettajiksi, jotka esim haisevat tupakalle tms huonoa käytöstä. Eli oikein mielelläni ottaisin sut lasteni opettajaksi ja erityisesti hyvänä päivittäisenä roolimallina, jos muutenkin olet hyvä opettaja.
miksi ihmeessä kertoa kaikista reissuista oppilaille? Juttelen paljon oppilaiden kanssa, mutta todellakin suodatan paljon sitä mitä kerron ja miten kerron. Takuulla yksikään oppilas/huoltaja ei tiedä, ettei minun tarvitsisi ainakaan rahan takia tehdä töitä.
Opettajien palkka on hyvää keskitasoa, ja usein opettajat ovat naisia, jotka ovat naimisissa koulutettujen, yli keskimääräistä palkkaa saavien miesten kanssa. Opettajat ovat usein myös keskiluokkaisista kodeista, joten ovat keskimäärin varakkaampia kuin oppilaiden vanhemmat keskimäärin. Ihmettelen miten ap on voinut törmätä tuollaiseen ajatteluun, varsinkin pienellä paikkakunnalla, missä opet ovat perinteisesti olleet niitä harvoja korkeakoulutettuja.
Niin, mistä vanhemmat tietävät, mitä teet vapaa-aikanasi, oletteko Facebook-kavereita? :D