Onko neuvolassa suositeltu kiinteiden aloittamista, vaikka halusit täysimettää?
Onko neuvolassa suositeltu kiinteiden aloittamista vauvalle ennen 6 kk ikää, vaikka olet halunnut vielä täysimettää?
Ihmettelen kun neuvolassa yritetään tyrkyttää perunaa 4 kk ikäiselle, hyvin kasvavalle vauvalle. Olen sanonut terveydenhoitajalle, että en halua vielä aloittaa kiinteitä.
Vauva ei ole vielä kypsä kiinteiden syömiseen. Hän ei ole esim. kiinnostunut muusta ruuasta, eikä osaa niellä kiinteää ruokaa oikein, vaan työntää kieltä ulos suusta kun vien lusikan suuhun esim. kun annan d-vitamiinia
Kommentit (23)
Ei, mutta terkka oli samaa mieltä kuin minäkin, että soseiden maistelun voi aloittaa siinä neljän kk:n iässä. Terkka oli sitä mieltä, että suositukset kiinteiden aloittamisesta tulevat todennäköisesti muuttumaan niin, että maistelu - ei syöminen - suositellaan aloitettavan jo siinä 4 kk:n iässä (mm. allergioiden takia).
Mä ainakin pidin helpompana, että sitten, kun vauva alkaa oikeasti tarvita sitä lisäenergiaa, syöminen on jo tuttua ja sitä ravintoa oikeasti menee sisään eikä vain tule ulos suusta.
Toki nämä asiat ovat myös yksilöllisiä: veljeni lapsi aloitti kiinteät vasta 8 kk:n iässä, vaikka olivat ajatelleet aloittaa maistelun ennen 6 kk:n ikää. Lapsi vain ei halunnut syödä, ja se oli ihan ok. Oma lapseni taas oli tosi kiinnostunut ruuasta ja hänellä oli valmiudet syödä. Aluksi annoin soseita ja puuroa, 6 kk:n iässä, jolloin lapsi osasi istua, aloitettiin sormiruoka.
Lähinnä kyseltiin että onko jo alkanut maistelemaan kiinteitä. Kerroin joka kerta, että aion täysimetyksellä mennä sinne 6kk asti. Th:lla oli tieto että esikoisen kanssa täysimetys ei onnistunut ja nyt olin alusta asti puhunut että toivoisin sen onnistuvan, ehkä siksikään ei kauheasti tyrkyttänyt. Muistaakseni 6kk neuvolassa pituuskasvu oli vähän hidastunut, ja th sanoi sen olevan tyypillistä täysimetetyillä siinä iässä, mutta ei sitä minään katastrofina pidetty.
Ihan himpun verran pienempää esikoista mittailtiin tiuhaan että kasvaako riittävästi vaikka söit alusta asti suurimmaksi osin vastiketta ja jo 4kk vanhasta kiinteitä. Eri th, eri suhtautuminen. Tietysti saattoi vaikuttaa sekin että esikoisen kohdalla ehkä olin itsekin huolestuneempi ja th halusi vastata tähän huoleen.
Mutta ei, en koe että varsinaisesti on tyrkytetty.
Tuosta "rintamaito on tuhdimpaa kuin kasvissoseet" -asiasta haluaisin kommentoida sen verran, että periaatteessa se on totta, mutta jostain se on aloitettava. Jos vauva kasvaa niukasti ja odottelee kiinteiden aloitusta 6kk ikään saakka, menee kuitenkin heti ennen kuin niitä kiinteitä menee niin että sitä voi syömiseksi kutsua. Ajatus onkin, että aletaan antaa makuannoksia ja harjoitella lusikasta syömistä kun se kasvu alkaa osoittaa merkkejä että lisää energiaa tarvittaisiin kohta. Sitten vauva todella osaa syödä kun energiantarve alkaa olla todellinen.
Tietenkin voi odotella jos kasvu on ok, mutta silloin kannattaa todella tarkkailla koska voisi olla hyvä herkkyyskausi kiinteille. Usein se tulee ennen 6kk ikää. Itse täysimetin hyvin kasvavia vauvojani 6kk asti, ja kiinteiden aloitus oli yhtä takkuamista. Sittemmin olen opiskellut terveydenhoitajaksi, ja olen kyllä huomannut että hiukan aiemmin kannattaa viimeistään aloittaa soseet.