Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veroasioista tietäviä paikalla?

Vierailija
12.01.2014 |

Mieheni tekee aliurakoitsijana töitä eräälle yritykselle, jolta sai vastikään lahjaksi ulkomaanmatkan. No, ko yritys maksaa kaiken, mutta lopussa oli kuitenkin että itse maksetaan matkasta koituvat verokulut. Tämä lienee laillista, mutta mielestäni todella tökeröä :D eli annetaan lahja, josta saajan pitää itse maksaa.

Kysyisin nyt, miten tuon hoitaisi fiksuiten? Eli mennäkö matkalle ja maksaa kiltisti verot, vai voiko vaatia jotenkin sumplimaan siten ettei veroja tulisi kannettavaksi? Onnistuuko esim. matkalahjakortilla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laillisesti asiansa hoitava firma ei varmaan suostu veroja kiertämään. Tässä maassa kun ei tunneta verottomia tuloja lapsilisää lukuunottamatta. 

Vierailija
2/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saan lahjaksi rahaa 10000 euroa, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Suurin osa rahasta jää kuitenkin käteen. Jos minä saan lahjaksi 10000 euron matkan, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Pienellä rahalla matka!

Ajattele nyt. Ei lahjan antaja voi Suomen verolainsäädännölle mitään. Eikä sitä pysty mitenkään kiertämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:09"]No laillisesti asiansa hoitava firma ei varmaan suostu veroja kiertämään. Tässä maassa kun ei tunneta verottomia tuloja lapsilisää lukuunottamatta. 

[/quote]

No ei tietenkään, etenkin kun niistä saa niin kovat rangaistuksetkin. Hainkin takaa sitä, että onko olemassa järkevämpää tapaa hoitaa tuo lahja verotuksen kannalta? Eivät ole varanneet vielä matkaa, mutta haluavat siis viedä ulkomaille. Kun eikö ole niin että ainakin lahjakortteja saa tiettyyn rajaan asti antaa verovapaasti vai muistanko väärin?

-ap

Vierailija
4/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:15"]Jos minä saan lahjaksi rahaa 10000 euroa, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Suurin osa rahasta jää kuitenkin käteen. Jos minä saan lahjaksi 10000 euron matkan, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Pienellä rahalla matka!

Ajattele nyt. Ei lahjan antaja voi Suomen verolainsäädännölle mitään. Eikä sitä pysty mitenkään kiertämään.

[/quote]

En minä anna sellaisia lahjoja joista saaja joutuu maksamaan. Siksi olikin outoa, ettei antaja maksa itse lahjastaan koituvaa veroa. Tätä tarkoitin.

-ap

Vierailija
5/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovapaa lahja on muutaman kympin luokkaa ja vain sillä edellytyksellä, että se annetaan koko yrityksen henkilökunnalle. 

Jos matka kiinnostaa, niin ottakaa se ja maksakaa verot. Jos ei kiinnosta, niin ei sitä ole pakko ottaa vastaan.

Vierailija
6/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti on verotuksellisesti täysin samassa asemassa kuin käteinen raha. Ehkä sekoitat asian lounasseteleihin, liikuntaseteleihin ja kulttuuriseteleihin.

Vierailija
7/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:15"]Jos minä saan lahjaksi rahaa 10000 euroa, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Suurin osa rahasta jää kuitenkin käteen. Jos minä saan lahjaksi 10000 euron matkan, otan sen mielelläni vastaan, vaikka joudun maksamaan siitä lahjaveron. Pienellä rahalla matka!

[/quote]

En minä anna sellaisia lahjoja joista saaja joutuu maksamaan. Siksi olikin outoa, ettei antaja maksa itse lahjastaan koituvaa veroa. Tätä tarkoitin.

-ap

[/quote]

Kuvitellaan esimerkin vuoksi, että veron määrä olisi 100 euroa. Jos lahjan antaja antaisi lahjan lisäksi sen 100 euroa veron maksua varten, myös tämä ylimääräinen sata euroa menisi verotettavaksi lahjaksi. Lahjan antajan pitäisi maksaa yli 100 euroa, jotta se kattaisi tämän lisäveron. Ja yli menevästä osasta menisi jälleen vähäinen vero... Siis jos lahjan antaja yrittää maksaa veron lahjansaajan puolesta, tämä veron maksu on veronalainen etu. Toki lahjanantaja voi antaa sen verran rahaa käteen, että lahjan ja lisärahan muodostaman kokonaislahjan veron maksu hoituu helposti. Mutta verot on jokaisen itse maksettava.

Vierailija
8/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki verot pitää maksaa. Tuli vain ihan yllärinä, että lahjamatkasta tulee jotain kuluja, sillä veron hinnalla kuitenkin ottaisi vaikkapa äkkilähdön johonkin ja haluamassaan seurassa vieläpä :) joten vähän kärsi tuo "lahjan" idea sikäli. Jos antajan ei ole pakko siitä veroja maksaa vaan voi sälyttää ne saajalle, kai hän sitten niin tekeekin. Tosin lahjaksi sitä ei mielestäni voi enää kutsua, pikemminkin veronkierroksi :D

Vierailija
9/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:20"]

Verovapaa lahja on muutaman kympin luokkaa ja vain sillä edellytyksellä, että se annetaan koko yrityksen henkilökunnalle. 

Jos matka kiinnostaa, niin ottakaa se ja maksakaa verot. Jos ei kiinnosta, niin ei sitä ole pakko ottaa vastaan.

[/quote]

Ap:n mies ei kuulu lahjanantajayrityksen henkilökuntaan. Ap kirjoittaa, että mies toimii aliurakoitsijana eli miehellä on oma yritys. Todennäköisesti mies on yksityinen elinkeinonharjoittaja (ap ei tarkentanut yritysmuotoa).

Vierailija
10/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:19"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Kuvitellaan esimerkin vuoksi, että veron määrä olisi 100 euroa. Jos lahjan antaja antaisi lahjan lisäksi sen 100 euroa veron maksua varten, myös tämä ylimääräinen sata euroa menisi verotettavaksi lahjaksi. Lahjan antajan pitäisi maksaa yli 100 euroa, jotta se kattaisi tämän lisäveron. Ja yli menevästä osasta menisi jälleen vähäinen vero... Siis jos lahjan antaja yrittää maksaa veron lahjansaajan puolesta, tämä veron maksu on veronalainen etu. Toki lahjanantaja voi antaa sen verran rahaa käteen, että lahjan ja lisärahan muodostaman kokonaislahjan veron maksu hoituu helposti. Mutta verot on jokaisen itse maksettava.

[/quote]

Ok, tämä oli se mihin hain vastausta. Kiitos! Sellainen vielä, että eikö tuo käteisellä pelaaminen ole kuitenkin laitonta?

Vierailija
11/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:09"]No laillisesti asiansa hoitava firma ei varmaan suostu veroja kiertämään. Tässä maassa kun ei tunneta verottomia tuloja lapsilisää lukuunottamatta. 

[/quote]

No ei tietenkään, etenkin kun niistä saa niin kovat rangaistuksetkin. Hainkin takaa sitä, että onko olemassa järkevämpää tapaa hoitaa tuo lahja verotuksen kannalta? Eivät ole varanneet vielä matkaa, mutta haluavat siis viedä ulkomaille. Kun eikö ole niin että ainakin lahjakortteja saa tiettyyn rajaan asti antaa verovapaasti vai muistanko väärin?

-ap

[/quote]

Muistat väärin. Joko matka ja verot tai ei matkaa eikä veroja. Ja verot maksaa edun saaja, ainoana poikkeuksena taitaa olla että Veikkaus maksaa mm lottovoiton verot. 

Vierailija
12/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:20"]

[/quote]

Ap:n mies ei kuulu lahjanantajayrityksen henkilökuntaan. Ap kirjoittaa, että mies toimii aliurakoitsijana eli miehellä on oma yritys. Todennäköisesti mies on yksityinen elinkeinonharjoittaja (ap ei tarkentanut yritysmuotoa).

[/quote]

Kyllä, toiminimellä tekee.

-ap

Vierailija
13/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:33"]

Toki verot pitää maksaa. Tuli vain ihan yllärinä, että lahjamatkasta tulee jotain kuluja, sillä veron hinnalla kuitenkin ottaisi vaikkapa äkkilähdön johonkin ja haluamassaan seurassa vieläpä :) joten vähän kärsi tuo "lahjan" idea sikäli. Jos antajan ei ole pakko siitä veroja maksaa vaan voi sälyttää ne saajalle, kai hän sitten niin tekeekin. Tosin lahjaksi sitä ei mielestäni voi enää kutsua, pikemminkin veronkierroksi :D

[/quote]

No sitten on tosi arvokas matka, jos pelkän veron osuudella saisi äkkilähdön. Noin kallis matka kannattaa ottaa vastaan veron hinnalla. On niin paljon arvokkaampi matka kuin se äkkilähtömatka.

Vierailija
14/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:19"]

[/quote]

-ap

[/quote]

[/quote]

Ok, tämä oli se mihin hain vastausta. Kiitos! Sellainen vielä, että eikö tuo käteisellä pelaaminen ole kuitenkin laitonta?

[/quote]

Ilmaisin itseäni epäselvästi. Tarkoitin ihan rehellistä peliä, jossa raha ilmoitetaan verotuksessa (on se sitten lahjaa, palkkaa tai yrityksen saamaa liikevaihtoa).

Vierailija
15/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä toimeksiantaja antaa aliurakoitsijalle noin kalliin lahjan? Maksetaanko osa palkkiosta lahjaverollisena ulkomaanmatkana?

Vierailija
16/18 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 23:50"]Miksi ihmeessä toimeksiantaja antaa aliurakoitsijalle noin kalliin lahjan? Maksetaanko osa palkkiosta lahjaverollisena ulkomaanmatkana?

[/quote]

No, hyvä aliurakoitsija ei ole itsestäänselvyys. Mieheni tuoma hyöty yritykselle on paljon enemmän kuin matkan hinta. Tämä ei myöskään ole osa palkkiota.

Kiitos vastauksista, tämä on ainoa palsta jossa saa vastauksen niin veroja kuin vaikkapa rämemajavia koskeviin kysymyksiin. Harvinaisen laaja asiantuntijaporukka siis :)

Vierailija
17/18 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitaan lahjaveroja makseta silloin kun on liikesuhteesta kysymys. Matkan rahallinen arvo lisataan verotettavaan tuloon. 

Vierailija
18/18 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eika sita nyt heti tarvitse maksaa, matkan arvo lisataan verotettavaan tuloon sitten kun seuraavan kerran taytatte veroilmoitusta. Alkaa paljastako junttiuttanne lahjan antaneelle firmalle vaan keskustelkaa asiasta kirjanpitajanne kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme