Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverini (nuori nainen) ei ymmärtänyt mikä on aljo

Vierailija
15.10.2020 |

Kerroin työkaverille (nuori 25 vuotias nainen) että mökillä on melko aljoja jäniksiä eikä ne pelkää ihmistä.
Ihmetteli suu auki. Ei taida Instagram-sukupolvesta olla mihinkään!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan.

Vierailija
22/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Aloittaja on suureen ikäluokkaan kuuluva, häpeän kautta kasvatettu henkilö, joka on saanut kaiken helpolla ja siksi yrittää epätoivoisesti vähätellä nuoria. Annetaan hänelle anteeksi, hän ei tiedä mitä tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota sanaa ei käytetä omassa murteessa, ei sitä tiedä muut kuin sanaristikkoharrastajat. Yleiskieltä se ei ole. Lisäksi tuon sanan esiintyminen usein ristikossa kertoo yleensä huonosti laaditusta ristikosta, eli laatija ei ole ollut tehtäviensä tasalla.

Vierailija
24/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jossan pienellä alueella käytetty murresana. En ole koskaan kuullut, vaikka olen asunut ainakin kolmessa eri maakunnassa ympäri Suomea, pohjoisessa, etelässä ja keskellä, ja tunnen ihmisiä joka puolelta Suomea.

Vierailija
25/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksaamaton, kun ei tajunnut että sinulla on r-vika. Kohtelias ei ala ihmettelemään, vaan hyväksyy että sanot aljoja etkä arkoja. Olisit kysynyt häneltä, luokkiiko hän olavia pähkinöillä.

Vierailija
26/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan kuullut tuon sanan viimeksi lapsena, mutta tiedän kyllä mitä tarkoittaa. Ehkä sitä eivät kaupunkilaiset niin hyvin tiedä, ymmärrettävistä syistä.

Vierailija
27/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrititkö olla vitsikäs? 

Meidän murteessa se on alju, ja kyllä nuoretkin naiset sen tuntevat. Onhan heillä itselläänkin saattanut olla joku elukka aljuna. Se on tosin nykyisin lailla kiellettyä.

Tarkennuksena vielä, että oikeastaan alju on ollut pikemminkin ihmisten ruokkima kotieläimen asemassa oleva villieläin eikä sellainen, joka ei pelkää ihmisiä.  Esimerkiksi muuan Mervi-hirvi oli alju, mutta muuten pihapiirissä pyörivät hirvet eivät, vaikka olisivatkin kesuja. .

Mitä sitten tarkoittaa kesu?

Vierailija
28/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sitten tarkoittaa? En ole kuullut, vaikka monella murrealueella olen minäkin asunut eli ei tule vastaan ihan normaalissa keskustelussa tai opetuksessa. Missä päin tämä on ihan yleinen sana?

Nainen 47v asunut Turussa, Helsingissä, Tampereella ja Joensuussa

Vierailija
29/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuota sanaa ei käytetä omassa murteessa, ei sitä tiedä muut kuin sanaristikkoharrastajat. Yleiskieltä se ei ole. Lisäksi tuon sanan esiintyminen usein ristikossa kertoo yleensä huonosti laaditusta ristikosta, eli laatija ei ole ollut tehtäviensä tasalla.

Olen luullut, että se on yleiskieltä, kun siihen törmää kirjoissakin. Nykyaikana sana on harvinaisempi, koska luonnonmukaisten eläinten elättinä pitämistä ei enää harrasteta niin paljon kuin ennen.

Vierailija
30/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sitten tarkoittaa? En ole kuullut, vaikka monella murrealueella olen minäkin asunut eli ei tule vastaan ihan normaalissa keskustelussa tai opetuksessa. Missä päin tämä on ihan yleinen sana?

Ainakin Seinäjoella päin on yleinen.

Vierailija
31/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoella on sukua, mutta eipä ole tullut koskaan sana vastaan. Ei kuulosta edes suomelta vaan enemmän saamelta.

Vierailija
32/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap itsekään näytä tarkkaan tietävän, mitä sana tarkoittaa.

Vierailija
33/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ennen kuullut ko. sanaa, mutta eka mielikuva oli limainen takkuinen jänis.

Minulle tuli mieleen lonkkavikainen jänis, joka hyppelee vaivalloisesti muljahdellen.

Minulle tulee mieleen valkosipuli.

Mun ainoa mielleyhtymäni oli myös valkosipuli.

Vierailija
34/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, eiköhän niitä sanoja ole kanssa riittämiin, mitä suuret ikäluokat ja keski-ikäiset ei ymmärrä!

Vierailija
35/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoella on sukua, mutta eipä ole tullut koskaan sana vastaan. Ei kuulosta edes suomelta vaan enemmän saamelta.

Olen Seinäjoen läheltä kotoisin enkä ole ikinä kuullut puhuttavan aljosta.

Vierailija
36/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrititkö olla vitsikäs? 

Meidän murteessa se on alju, ja kyllä nuoretkin naiset sen tuntevat. Onhan heillä itselläänkin saattanut olla joku elukka aljuna. Se on tosin nykyisin lailla kiellettyä.

Tarkennuksena vielä, että oikeastaan alju on ollut pikemminkin ihmisten ruokkima kotieläimen asemassa oleva villieläin eikä sellainen, joka ei pelkää ihmisiä.  Esimerkiksi muuan Mervi-hirvi oli alju, mutta muuten pihapiirissä pyörivät hirvet eivät, vaikka olisivatkin kesuja. .

Mitä sitten tarkoittaa kesu?

Kesy-sanasta käytetään jossain päin myös tuota takavokaalimuotoa kesu.

Vierailija
37/37 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murresanojen tietämys =/= yleissivistys