Gastroskopiassa käyty. (humautuksessa)
Gastroskopia onnistui viimein, tehtiin humautuksessa. Täällä oli joskus joku keskustelu skopiasta jossa ihmiset kertoi miten oli kamala kokemus ja moni mietti humautusta. Voin vastailla, jos joku haluaa tietää humautuksessa tehtävästä...
Kommentit (48)
Ei jumakauta. Onko todellakin ihmisiä jotka pelkää jotain vatsalaukun tähystystä? Hitto mitä luusereita, eihän sen letkun nieleminen nyt vaikeaa ole, eikä se satu ainakaan, ehkä voi tuntua korkeintaan epämielyttävältä mutta ei paljoa, voi helkkari että oikein "humautusta"tarvittu ei vi..u mitä kitisijöitä täällä palstalla on.
Oon ollu gastron polilla duunissa, eikä kukaan mun aikuispotilaista oo tarvinnut humautusta. Kyllä iso ihminen sen kestää...
Ps. kyllä, olen itse ollut ko. toimenpiteessä kahdesti
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:42"]
Oon ollu gastron polilla duunissa, eikä kukaan mun aikuispotilaista oo tarvinnut humautusta. Kyllä iso ihminen sen kestää...
[/quote]
Minä olen ollut kerran, ja toimenpide oli niin kammottava, että olen päättänyt että jos en pääse nukutuksessa, niin kuolen mieluummin vaikka syöpään tms kuin ikinä enää menen kyseiseen tutkimukseen...
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:39"]
No kerro miltä tuntui
[/quote]
Menin odotustilaan jossa laitettiin tippaan, ensin tiputettiin jotain keittosuolaliuosta. Sain odotella todella kauan kun jonossa oli ihmisiä paljon joten sain jännittää moneen kertaan. Sitten tultiin hakemaan toimenpiteeseen, huoneessa laittetiin normaalisti kyljelleen ja sain happiviikset + sen jutun hampaiden väliin. Sitten sain napin käteen, mistä painaa vähitellen niin nukutusaine alkaa mennä. Valittelin, etten uskalla painaa itse napista kun ei ole koskaan ennen nukutettu. Sitten rohkaistun ja aluksi tuntui, ettei tunnu missään. Sitten yhtäkkiä kaikki muistikuvat loppui ja sen jälkeen heräsinkin osastolta. Tuntui kuin olisin vaan torkahtanut hetkeksi, vaikka oikeasti olin nukkunut kauemmin. Sen unen aikana en tuntenut yhtään mitään, taju oli kyllä kokonaan pois. Sen verran tehokkaasti olin painellut napista.
Kieltäydyin suihkautettavasta kurkun puudutteesta ja pelkäsin siksi kurkkukipua jälkeenpäin, mutta ei sitä tullut. Pelkäsin myös päänsärkyä ja pahoinvointia, mutta ei tullut niitäkään. Olin aika virkku ja sain lähteä melko pian kotiin.
Kerro ihmeessä tarkemmin humautuksesta. Kahdesti yritetty, mutta ei oo onnistunu ja kun oon pyytäny humautusta niin sanovat vaan että ei semmosta ole olemassakaan. Vaatii muka liikaa resursseja ja nukutuksessa on riskinsä ja minun tapaus sellanen, että ei oo tarpeeksi vakavat oireet että nukutettais.
[/quote]
Minulle siis yritettiin ensin tehdä ihan normaalisti, diapamin sain ja kaikki puudutteet yms. ja ei onnistunut panikoinnin, yökkäilyn ja rimpuilun takia niin siksi lähti lähete humautuksessa tehtävään sairaalaan (olen siis ap)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:47"]
Kerro ihmeessä tarkemmin humautuksesta. Kahdesti yritetty, mutta ei oo onnistunu ja kun oon pyytäny humautusta niin sanovat vaan että ei semmosta ole olemassakaan. Vaatii muka liikaa resursseja ja nukutuksessa on riskinsä ja minun tapaus sellanen, että ei oo tarpeeksi vakavat oireet että nukutettais.
[/quote]
Tuossapa kerroinkin kai tärkeimmät. Eli siitä napista saa itse säädellä sen nukutusaineen ja toimenpiteeseen ryhdytään vasta sitten, kun painaa napista viimeisen kerran ja nukahtaa. Mulla oli ne happiviikset tukemassa hengitystä "unen" aikana. Omalla kohdalla narkoosi oli niin syvä, etten tuntenut mitään. Kuullut olen että jotkut jää kitumaan unen ja valveen rajoille, mutta itsellä meni todella hyvin. Ei minullakaan ollut niin vakavat oireet että olisi suoraan nukutettu, epäonnistuneen hereillä tehtävän skopian kautta piti mennä.
Tietenkin nukutuksessa on aina riskinsä! Gastroskopia on yleensä OIKEASTI melko iisi toimenpide, jos potilas malttaa olla edes hieman rauhallisena silloin kun skooppia viedään syvemmälle tuolta nielun kohdalta. Se on se pahin paikka. Skoopin liikuttelu edestakaisin voi tuntua sen jälkeenkin ällöttävältä ja saada kakomaan, mutta kipua ei kyllä lähtökohtaisesti tarvitse pelätä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:43"]
[/quote]
Minä olen ollut kerran, ja toimenpide oli niin kammottava, että olen päättänyt että jos en pääse nukutuksessa, niin kuolen mieluummin vaikka syöpään tms kuin ikinä enää menen kyseiseen tutkimukseen...
[/quote]
Mun sisko ei myöskään antanut btehdä ko toimenpidettä. Kuoli sitten vatsasyöpään n. 8 kuukauden kuluttua siitä, kun gastroskopiaa oli 3 kertaa yritetty tehdä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:53"]
Tietenkin nukutuksessa on aina riskinsä! Gastroskopia on yleensä OIKEASTI melko iisi toimenpide, jos potilas malttaa olla edes hieman rauhallisena silloin kun skooppia viedään syvemmälle tuolta nielun kohdalta. Se on se pahin paikka. Skoopin liikuttelu edestakaisin voi tuntua sen jälkeenkin ällöttävältä ja saada kakomaan, mutta kipua ei kyllä lähtökohtaisesti tarvitse pelätä.
[/quote] Kylla nama toimenpiteet ovat Suomessa kuin keskiaikaista kidutusta. "Kylla iso ihminen sen kivun kestaa", enta jos onkin pieni ihminen ja pelkaa kipua? Inhimillisemmat keinot on keksitty, miksi niita ei kayteta?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:43"]
[/quote]
[/quote]
Mun sisko ei myöskään antanut btehdä ko toimenpidettä. Kuoli sitten vatsasyöpään n. 8 kuukauden kuluttua siitä, kun gastroskopiaa oli 3 kertaa yritetty tehdä.
[/quote] Siis laakarit kieltaytyivat antamasta nukutusta ja antoivat potilaan kuolla syopaan? Ihme hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:01"]
[/quote] Kylla nama toimenpiteet ovat Suomessa kuin keskiaikaista kidutusta. "Kylla iso ihminen sen kivun kestaa", enta jos onkin pieni ihminen ja pelkaa kipua? Inhimillisemmat keinot on keksitty, miksi niita ei kayteta?
[/quote]
Gastroskopia ei kyllä yleensä ole mitenkään kivualis toimenpide. Ongelmahan siinä on se yökkäily, kun kurkkuun tungetaan sitä skooppia "väärään" suuntaan. Kurkun alueen jännittäminen voi tietysti aiheuttaa kipua, jos lääkäri vie skooppia silloin väkisin alas.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:01"]
[/quote]
Gastroskopia ei kyllä yleensä ole mitenkään kivualis toimenpide. Ongelmahan siinä on se yökkäily, kun kurkkuun tungetaan sitä skooppia "väärään" suuntaan. Kurkun alueen jännittäminen voi tietysti aiheuttaa kipua, jos lääkäri vie skooppia silloin väkisin alas.
10, saanko kysyä että jos oli jo 3 kertaa yritetty niin miksei viimein laitettu lähetettä humautuksessa tehtävään? Mulla siis laitettiin jo yhden yrityksen jälkeen.
ap
[/quote]
[/quote] Siis laakarit kieltaytyivat antamasta nukutusta ja antoivat potilaan kuolla syopaan? Ihme hoitoa.
[/quote]
Lohjalla ei annettu nukutusta. Puolen vuoden päästä, kun verioksennus oli jokapäiväistä, pääsi Hyksiin, mutta siellä ei sitten enää voitu tehdä muuta kuin pitää kädestä kiinni ja antaa morfiinia. Kyllä moneen kertaan itkettiin, miksi ei
gastroskopia onnistunut.
[/quote]
Niin, jos malttaa olla rauhallisena. Itselläni on paniikkihäiriö, ja sain paniikkikohtauksen toimenpiteen aikana, huolimatta bentsoista esilääkityksenä... Toimenpidettä ei kuitenkaan keskeytetty vaan minut pidettiin väkivalloin paikallani ja se suoritettiin loppuun väkisin. Ei ikinä enää...
t. 4
10 vastaa 15:lle:
Lääkäri ei katsonut humautusta/nukutusta tarpeelliseksi. Muillakin hänen potilaillaan oli onnistunut ilman.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:08"]
[/quote]
[/quote]
Lohjalla ei annettu nukutusta. Puolen vuoden päästä, kun verioksennus oli jokapäiväistä, pääsi Hyksiin, mutta siellä ei sitten enää voitu tehdä muuta kuin pitää kädestä kiinni ja antaa morfiinia. Kyllä moneen kertaan itkettiin, miksi ei
gastroskopia onnistunut.
[/quote]
kyllähän verioksennus on jo sellainen peruste että vaikka sitten nukutuksessa jos ei muuten onnistu, aika omituista toimintaa. Tosin en tiedä voiko humautusta antaa kovin huonossa kunnossa olevalle..
2