Gastroskopiassa käyty. (humautuksessa)
Gastroskopia onnistui viimein, tehtiin humautuksessa. Täällä oli joskus joku keskustelu skopiasta jossa ihmiset kertoi miten oli kamala kokemus ja moni mietti humautusta. Voin vastailla, jos joku haluaa tietää humautuksessa tehtävästä...
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:59"]
Onko humautus sama asia kuin nukutus?
[/quote]
Ei, nukutuksessa potilas ei hengitä itse vaan on hengityskoneessa. Humautus on sen verran kevyempi nukutus että potilas pystyy hengittämään itse. Nukkuu vain todella sikeästi. Humautuksesta myös herää aika nopsaan joten sen aikana voidaan tehdä vaan lyhyitä toimenpiteitä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:47"]
Kerro ihmeessä tarkemmin humautuksesta. Kahdesti yritetty, mutta ei oo onnistunu ja kun oon pyytäny humautusta niin sanovat vaan että ei semmosta ole olemassakaan. Vaatii muka liikaa resursseja ja nukutuksessa on riskinsä ja minun tapaus sellanen, että ei oo tarpeeksi vakavat oireet että nukutettais.
[/quote]
Kauheeta paskaa. Miksi ihmisiä pelotellaan? Jos panikoit pahasti operaation aikana, riski esim. sairaskohtaukseen on paljon suurempi kuin jos olet ns. pilvessä. Ensimmäiseen minut suostuteltiin puolipakolla ilman lääkitystä ja tuloksena oli että sain operaation aikana rytmihäiriöitä. Yksityisellä puolella "humautus" on lähes vakio tähän toimenpiteeseen.
miksi sen letkun pitää olla niin paksu.. eikö sitä voisi kehitellä ohuemmaksi niin olis varmasti hiukan helpompi kokemus.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:42"]
Oon ollu gastron polilla duunissa, eikä kukaan mun aikuispotilaista oo tarvinnut humautusta. Kyllä iso ihminen sen kestää...
Ps. kyllä, olen itse ollut ko. toimenpiteessä kahdesti
[/quote]
Se on ihan pohjoismaiden oma fetissi että tehdään ilman mitään helpotuksia tuo operaatio. Humautus on ihan itsestäänselvä juttu monessa muussa maassa. Alentavaa ja tyypillistä hoitsusuhtautumista tuollainen "kyllä iso ihminen sen kestää".
Mun pitäisi mennä uusintatähystykseen syksyllä, mutta en taida kyetä. Ensimmäinen tähystys kyllä onnistui, mutta se oli epämiellyttävin kokemukseni ikinä. Mielummin olisin mennyt toimenpiteeseen joka sattuu, kuin tuollaiseen joka on muuten vaan aivan kammottavan epämukava.
Naurettavaa sanoa jonkun toisen puolesta, että tähystys pitäisi kestää. Jos en olisi elämässäni tottunut lukuisten inhottavien kokemusten kautta sinnikkyyteen, niin olisin minäkin juossut karkuun sieltä kesken toimenpiteen. Vastenmielistä tunkea paksu letku täysin tolpillaan olevan kurkkuun.
Olen ollut kaksi kertaa tuossa tutkimuksessa. Kolmas kerta on ensi syksynä edessä.
Eihän se satu, mutta on epämiellyttävää. Itse olen kyennyt menemään sellaiseen "välinpitämättömään" tilaan eli jotenkin apaattiseksi. Puudutussuihke auttaa nielemään sen letkun; siinä pitää keskittyä. Mutta sitten olen ollut kuin kerittävä lammas ja ajatellut, että hoitakoot hommansa.
Viime kerralla kyllä inhotti, kun lääkäri rupesi puhumaan hoitajalle lapamadoista! Harmittaa, etten valittanut siitä eteenpäin; oli täysin asiatonta siinä tilanteessa.
Tutkimus sinänsä meni hyvin ja nopeasti. Lääkäri oli vähän töykeä, mutta todella taitava.
Ei pelota mennä uudelleen!
Mulle on tehty gastroskopia kerran enkä suostu enää ikinä siihen ilman tainnutusta. En tiedä mikä siinä meni pieleen, mutta jatkuva yökkääminen ja hoitohenkilökunnan välinpitämätön asenne takasivat sen, ettei tutkimusta toiste tehdä ilman lääkitystä. Toivottavasti ei tarvitsekaan.
Mä olin luullut, että "sen pahimman kohdan" jälkeen ei enää yökötä, jos malttaa pysyä rauhallisena ja hengittää. Mä yritin hengitellä rauhallisesti ja syvään, mut jatkuvalle, rajulle yökkäämiselle en voinut mitään. Aivan kamala toimenpide. Synnytyskivut on aivan lastenleikkkiä ton rinnalla. Ainakin mun kohdalla. Toisilla sit menee ilmeisesti helpommin.
Olen aina ollut sita mielta etta yksikaan laakari ei saisi lupaa harjoittaa ammattiaan ennenkuin on itse kokenut kaikki nama "vahan epamiellyttavat" toimenpiteet ja ainakin yhden vuosikurssin sietamatonta paa-, polvi, selka - ja vatsakipua nyt ainakin.
Taman ketjun luettuani suosittelen samaa sairaanhoitajille empatiakurssin lisaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:28"]
Mulle tehty g-skopia neljästi, kolmesti niin, että suuhun laitettiin puudutussuihke ja rengas, jota pitkin läåkäri työnsi nopeasti "vaijerin" kurkun läpi suoleen. Mun tarvitsi vain maata hiljaa. Koko homma kesti vain 10 min.ja ihmettelin, miksi tätä toimenpidettä niin kammotaan. 4.kerralla olikin sit eri lääkäri, joka ei käyttänyt rengasta -> voimakas oksennusrefleksi ja kipu -> kamala kokemus.:(
[/quote]
Kyllä sitä rengasta vaan käytetään joka kerta, sitä ilman ei tehdä toimenpidettä. Muutenhan se potilas puree ym. sitä skooppia vaistomaisesti, eli ei onnistu ilman sitä. Kuinkahan se "vaijeri" on työnnetty suoleen asti? Se työnnetään vain niin, että ohutsuolen päätä näkyy. Luulisi että hieman tiedät enemmän, jos olet ollut 4 kertaa skopiassa.
[/quote]
Kirjoitan ipadilla enkä jaksa selostaa niin pitkästi. Anteeksi epätarkkuus. Tarkoitan suuhun/kurkkuun laitettavaa paksua rengasta, jonka läpi vaijerimainen letku työnnetään, ja tosiaan se työnnetään sinne ohutsuolen alkuun. Hienoa kun olet noin tarkka. Olen keliaakikko, joten tähystyksiä on ollut ja tulee. Tällä tavalla toimi yksityislääkäri, joka teki ostopalveluna tähystyksiä julkiselle puolelle. Keskussairaalan lääkäri EI käyttänyt ainakaan samanlaista rengasta. Sitä ei laitettu oikeaan kohtaan, hän työnsi instrumentin kurkkuun niin, että tunsin sen ja jouduin "nielemään" itse. En osaa selittää tarkemmin, mutta joka tapauksessa kokemukset olivat hyvin erilaiset. Mulla on ollut niin paljon ongelmia suoliston kanssa, että olen murehtinut löydöksiä enemmän kuin tutkimustapaa. mutta nyt tiedän, että operaation voi tehdä tuskattomasti tai tuskallisesti, lääkäristä riippuen. Näin ei tietenkään saisi olla. Kerroin tämän siksi, että jollekin saattaisi olla hyötyä tiedosta. Ei mulla muuta.
Amerikassa tämä toimenpide, kuten koloskopia, tehdään aina nukutuksessa. Meillä niin ei tehdä KULTTUURIEROISTA johtuen! Minusta tämä on hävytöntä. Miksi meidän kulttuurissa pitää kärsiä?
Oma kopiani oli niin kauhea kokemus, että murtin siinä hampaani, ja sairastuin paniikkihäiriöön. Takakautta tehtävä kopia oli myöskin hirveä, siinä lääkäri ja hoitaja makasivat mahani päällä ja yrittivät ohjata letkua. Samalla puhkesi kystä munasarjoistani. Olin kipeä 3 viikkoa toimenpiteen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:53"]
Ei jumakauta. Onko todellakin ihmisiä jotka pelkää jotain vatsalaukun tähystystä? Hitto mitä luusereita, eihän sen letkun nieleminen nyt vaikeaa ole, eikä se satu ainakaan, ehkä voi tuntua korkeintaan epämielyttävältä mutta ei paljoa, voi helkkari että oikein "humautusta"tarvittu ei vi..u mitä kitisijöitä täällä palstalla on.
[/quote]
Kylläpä taas valitsit ketjun ja aiheen, jossa provota. Jotkut tunkevat näytöksissä veitsiäkin suuhun, toisille on mahdoton ajatus, että hammaslääkärikään kiilaa suuta välineillään väkisin auki.
Gastroskopian saa humautuksessa jos sille on tarvetta ja kieltäytyy siitä ilman sedaatiota. Sanoin vaan ei onnistu, kun lääkäri yritti suostutella. Viikon päästä tehtiin humautuksessa. Täälläki tulisi tajuta sama kuin : Jenkeissä potilas on asiakas ja henkilökunta asiakaspalvelijoita. Toimenpiteet tehdään asiakkaalle miellyttävimmällä mahdollisella tavalla ja lopetetaan se vittuilu. Ja hei olen itsekin hoitoalalla.
Olen ollut kolme kertaa gastroskopiassa ja vasta viimeisessä on mullakin käytetty sitä rengasta eli kahdessa ekassa kyllä piti pitää itse huoli että suu pysyy auki.
On aivan järkyttävä tutkimus, yökkään kramppaillen ja suusta tulee limaa ja sappinestettä koko ajan. Viimeksi tuli niin paljon että valui lääkärin kengille asti.
Olen ollut myls kolonoskopiassa useita kertoja ja vaikka se on kivuliaampi, on gastroskopia mulle paljon kamalampi kokemus.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 23:53"]
Tietenkin nukutuksessa on aina riskinsä! Gastroskopia on yleensä OIKEASTI melko iisi toimenpide, jos potilas malttaa olla edes hieman rauhallisena silloin kun skooppia viedään syvemmälle tuolta nielun kohdalta. Se on se pahin paikka. Skoopin liikuttelu edestakaisin voi tuntua sen jälkeenkin ällöttävältä ja saada kakomaan, mutta kipua ei kyllä lähtökohtaisesti tarvitse pelätä.
[/quote]
Mulla eka meni ihan hyvin ja pystyin rauhallisena ajoittaisesta yökkimisestä huolimatta jopa seuraamaan skoopin kuvaa ruudulta ja ehtiä diagnosoimaan itselleni siitä palleatyrän.
Mutta toinen olikin sitten ihan toista maata, en edes jännittänyt sinne mennessä, kun se eka oli aika iisi. oisessa kuitenkin yrjösin holtittomasti suolensisältöäni (kyllä, suolen, olin paastonnut ohjeiden mukaan ja ylikin) ja yrjösin niin voimallisesti, että kasvoistani repesi pintaverisuonet, samoin silmiini tuli verenpurkaumat. Kärsin myös viisi päivää toimenpiteen jälkeen päänsärystä takaraivon kohdalla, ehkä juomalasin kokoisella alueella. En edes uskalla ajatella mikä siellä meni paineen vuoksi vituralleen. Mitään jälkioireita ei noiden jälkeen luojan kiitos jäänyt. Seuraavan kerran menen vahvasti sedatoituna ja puudutettuna.
Olipa hienoa viikon verran selitellä ihmisille minkä takia mun naama on ensin. punainen, sitten mustelmaviiruja ja pisteitä täynnä ja miksi mulla on myös silmät veressä. Voin kertoo, että herättää huomiota.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:28"]
Mulle tehty g-skopia neljästi, kolmesti niin, että suuhun laitettiin puudutussuihke ja rengas, jota pitkin läåkäri työnsi nopeasti "vaijerin" kurkun läpi suoleen. Mun tarvitsi vain maata hiljaa. Koko homma kesti vain 10 min.ja ihmettelin, miksi tätä toimenpidettä niin kammotaan. 4.kerralla olikin sit eri lääkäri, joka ei käyttänyt rengasta -> voimakas oksennusrefleksi ja kipu -> kamala kokemus.:(
[/quote]
Minustakin gastroskopia oli ihan iisi keikka. Hereillä tehtiin, eikä yököttänyt tai sattunut yhtään. (Oli kyllä kokenut lääkärikin.) Sen sijaan kolonoskopiassa sain suoleen pumpatusta ilmasta vertaansa vailla olevat mahakivut. Sattui enemmän kuin synnytyspoltot!
Niin ja oliko ap niin että vielä skopiassa ei löytynyt yhtään mitään? Eli terveydenhuollon resurssit meni hukkaan taas kun humautettiin. Kyllä olis sun kohdalla nyrkillä töitä...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 00:49"]
Kuinka kauan olit polilla? Minulla on toistamiseen gastroskopia kahden viikon päästä, ensimmäisellä kerralla eivät voineet tutkia. Vatsalaukku täynnä sappinestettä, jota ei voitu imeä ulos. Paastoa oli 12h. Tästä on nyt 2 kuukautta aikaa. Kokemus oli kamala, joudun kääntymään toiselle kyljelle, jotta nesteet "valahtaisivat" toiselle puolelle, mutta eihän niin käynyt. Näin screeniltä vatsani sisukset ja sen hirveän kuplivan litkun :( no, toisella kertaa parempi onni.
Olisiko jollain jotain tietoa tästä, miksi sitä sappinestettä oli niin paljon vatsassani 12h paaston jälkeen? Sappirakkoni on leikattu pois kaksi vuotta sitten.
[/quote]
Olin aika kauan, mutta vain sen vuoksi että minun toimenpide viivästyi aika paljon sen jonon takia, julkisella kun tehtiin. Pääsin sisälle sängylle makoilemaan jo klo 8:30, mutta tähystettäväksi pääsin vasta klo 10 jälkeen. Heräsin noin klo 11 ja lähteä sain klo 13 (olisin voinut aiemminkin, mutta piti odottaa taas lääkäriä kauan).
ap.