Muistaako kukaan hyönteismyrkkyä nimeltä "TÄYSTUHO"?
1960-luvulla, ja vielä 1970-luvullakin, myytiin omakotitalojen asukkaille hyönteismyrkkyä nimeltä "Täystuho". Nyt ei enää myydä. Mihin katosi "Täystuho"? Sitä myytiin keltaisissa, nuuskarasioiden kokoisissa ja muotoisissa purkeissa, ja purkin kyljessä oli reikä, josta hyönteismyrkky puhallettiin esim. seinähirsien väliin puristamalla kantta alaspäin.
Kommentit (31)
Minunkin päästäni on täit tapettu täystuholla 1950-luvulla! Eipä silloin muuta keinoa ollut ja tuo oli tehokas. Olen kyllä joskus aikuisena ajatellut, mitä myrkytyksiä siitä ollaan saatu.
Oli tuota vielä 80 luvun lopullakin kaupoissa. Juurikin hirsien väliin pölläytettiin ja saatiin tapettua satoja isoja puuta syöviä muurahaisia saunan seinästä.
Eivät muuten koskaan palanneet siihen seinään. liekö edelleen täynnä sitä jauhoa?
Muistan, se oli DDT:tä. Joka ei tutkimusten mukaan tee ihmisille yhtään mitään haittaa, mutta lintujen munien kuorten kehittymistä se kyllä estää ja haittaa siis lintujen lisääntymistä. Mutta ihmisille se ei tee mitään.
Kauppanimellä Täystuho-torjunta-aineella, jossa oli DDT:tä, myrkytettiin (kouluterveydenhoitajan) tippatätin opastuksella täitä 50-60 luvulla.
Ohje illalla hiuksiin täystuhoa, huivi päähän ja nukkumaan.
Myöskin täystuholla terästettyä pontikkaa oli saatavissa. Eikä papat siihen kuolleet ainakaan muutamaan vuoteen.
Kuivissa kunnissa täystuhoa käytettiin aikanaan ykkösen terästeenä.
Muistan, haisi pahalle kun sitä meni henkeen.
olen ostanut joskus täystuho 100 keltaisen pahvipurkin,jossa päivämäärä 011008 tuntuu toimivan vieläkin !
Hyvä luoja teidän kanssa! Kyllä täit varmaan kuolivat.
Mein pappa oli hamstrannut Täystuhoa ja käytti sitä kyllä 90-luvullakin.
Mulla vieläkin puoli purkkia täystuhoa. Just myrkytin muurahaispesän kun rupesivat sitä tekemään koivun kannon juureen.
valitettavasti muistan.
t. 70-luvun lapsi