En tykkää työpaikan "leikeistä"!
Meidän työpaikalla on melko tiivis porukka, joka viettää myös jonkin verran aikaa yhdessä työn ulkopuolellakin. Muutama porukkaan "kuulumaton" löytyy myös porukasta. Itse olen yksi näistä. Tuntuu, että meitä muutamia yhdistää se, että olemme hyvin vakavia. Toki vapaa-ajallani tykkään nauraa ja vitsailla, mutta vain läheisten ystävieni kanssa. Töissä olen vakavalla naamalla. Siksipä ärsyttääkin, kun aina välillä töissä pitäisi kaikkien osallistua johonkin olevinaan niin hauskaan ryhmäleikkiin. Joo, hauskaahan se on niille muille, kun heille lähes koko porukka on sitä hyvää kaveripiiriä, kenen kanssa tykätään vitsailla ja jutella joka tauolla. Itselleni täyttä kärsimystä! Ja näyttää olevan ilmeistä päätellen myös niille parille muulle, jotka eivät tähän ydinporukkaan kuulu.
Miten hitossa näistä tilanteista oikein pääsisi läpi ilman täydellistä vittuuntumista? En vaan ole sellainen ihminen, että pystyn hulluttelemaan kaikkien kanssa. Vihasin tällaisia ryhmäleikkejä jo koulussa, kun opiskelijoiden piti tutustua pakolla toisiinsa (niin kuin se ei olisi muka muuten tapahtunut luonnollisesti).
Miten te muut "tosikot" selviätte näistä tilanteista? Yritättekö vaan pistää sen tekohymyn naamalle ja tehdä nolot tehtävät teeskennellen iloista? Vai näytättekö selvästi muille, ettei teitä kiinnostaisi yhtään tällainen? Minä yritän pistää tekohymyn naamalle, mutta en usko, että se menee läpi kylläkään. Inhottavaa kaiken kaikkiaan.
Kommentit (70)
Siis missä sä olet töissä että siellä aletaan jotain ryhmäleikkejä?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:10"]Siis missä sä olet töissä että siellä aletaan jotain ryhmäleikkejä?
[/quote]
jep, vaihdetaanko töitä?
en osallistu näihin höpöhommiin ollenkaan. Lomapäivä tai hammaslääkäri "sattuu" aina samaan aikaan. Muuten kuulun kyllä tietyyn porukkaan, mutta kaikkien kanssa en halua olla kaveri, eli en harrasta smalltalkia.
Olen samanlainen kuin sinä, AP. Meillä ei onneksi ole töissä mitään ryhmäleikkejä (hui kamala), mutta tiedän kyllä että minua pidetään vakavana ja hiljaisena. Olen vähitellen tullut siihen lopputulokseen, että pitäkööt. Hoidan työni loistavasti. Koitan miettiä asiaa niin päin että olen mieluummin työssäni hyvä ja tylsältä vaikuttava kuin täystunari social butterfly.
Suomalaisilla työpaikoilla tulisi oikeasti olla rennompaa työn ohessa (minulla kokemusta työskentelystä 7:stä eri maasta niin Euroopassa ja ulkomailla) ja kiva kun toiset pystyvät osoittamaan että työnteko voi olla kivaa ja että on mukava osallistua yhteiseen tekemiseen välillä. Avautumisesi perusteella vaikuttaa siltä että sinä pidät itseäsi paljon parempana kuin muut jotka osallistuu kaikkeen, ja olet marttyyrina ottanut työpaikan tiukkiksen roolin. Tuollaisten takia suomalaisilla työpaikoilla kehittyy kyräilyä kun jotkut erkanevat joukosta vapaaehtoisesti. Onko sinulla koskaan mukavaa, kotona tai edes ystävien seurassa? Nauratko ääneen edes kerran päivässä? Nauru tekee ihmisestä nuorempia ja vapauttaa stressioireita. Tempaise työpaikalla ja järjestä naurujoogasessio!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:15"]
hyvä ja tylsältä vaikuttava kuin täystunari social butterfly.
[/quote]
Onpa ajatusmaailmasi mustavalkoinen ja näkeminen suppeaa kuin silmälappuisella hevosella, otan osaa.
Apua, naurujooga on ehkä kamalinta mitä tiedän.
Mieluummin verkostoituva social butterfly kuin APn kaltainen party pooper! Party poopereista keksitään aina hyvä syy pistää pihalle viimeistään yt-neuvotteluissa, kun social butterflyt pääsevät paremmin esille ja etenemään uralla ja saavat parempaa palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:20"]
[/quote]
niin no se on aika hankalaa sellaiselle jonka syntymäilme on tympeä ja suu aina viivamaisesti vihaisena.
Kieltäydyt ystävällisesti mutta jämäkästi.
Miksi tämä on ongelma?
Minäkään en tykkää. Meillä just tällä viikolla yksi, että järjestettäisiin vuorot, että jokainen tekisi tai toisi vuorollaan jotakin kivaa kaikille. Voisi tuoda pullaa (itseleivottua mieluummin) tai vaikka Jotakin hedelmävateja. Tai sitten voisi järjestää jonkun kivan yhdessäolon, rentoutusjumpan, nauruhetken tms. Ei kiitos ajattelin minä. Jos tuollainen olisi pakolla, niin siinä yksi stressin aihe lusää. En jaksa innostua jostain narukerän heittelyleikeistä...
Mikä oli aloituksen pointti? Halusi täältä tukea ja myötätuntoa siihen kun on "tunnollisempi ja parempi työntekijä" kuin "ne työpaikan iloiset ihmiset jotka eivät ihan varmasti tee mitään"??? Iloiset ihmiset huomataan, muut jäävät jalkoihin mutta siksi heistä tulee tuollaisia marttyyreja kuten tuossa mainittiin eli "jotka yhyyy joutuvat tekemään työpaikoilla kaiken kun muut leikkii" ja vetoavat aina tuohon samaan paremmuuskorttiin.
Huomannut saman, sekä aloittajan kaltaiset ikivalittajat. Ensin valitetaan kun ihmiset on epäsosiaalisia työpaikoilla ja joka paikassa, että kun ei keksitä mitään kivaa. Sitten kun joku vihdoin keksii jotain kivaa niin joku tietty harmaahiirulaisvähemmistö vinkuu etteivät halua tai jaksa osallistua ja että miksi tuollaisiin lähdetään pakottamaan, ja sitten he lintsaavat ja ilmoittavat olevansa sairaana, lääkärillä, lapsi sairaana. Nämä lintsaajat ja välttelijät kuvittelevat vielä kaiken lisäksi olevansa jotain korvaamattomia kollegoja, hah!
Ei kai siellä leikkejä nyt sentään jatkuvalla syötöllä vedellä eli kyse on lähinnä jostain tyky-toiminnasta tai vastaavasta? Silloin tällöin toteutettuna ei olettaisi olevan isokaan riesa, mutta ihmettelen kyllä minäkin että millaisella työpaikalla leikitään jatkuvasti?
Ymmärrän sua hyvin, ap. Hankalinta on kesäjuhlat ym. ryyppyreissut, joissa kuppia kannetaan nenän eteen niin että firman kortin luottorajat vinkuu, ja sitten on olevinaan tosi hauskaa. Ja seuraavana päivänä palaverissa kilpaillaan, kellä on kovin krapula.... Onneks pääsin tästä firmasta pois.
tuollaiset tiimityövastaiset ihmiset aiheuttavat työpaikoille hierarkiaa, kiusaamista, eriarvoista kohtelua. pitäkää hauskaa joskus ja ottakaa ne kanget pois sieltä ahterista !
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:20"]
[/quote]
niin no se on aika hankalaa sellaiselle jonka syntymäilme on tympeä ja suu aina viivamaisesti vihaisena.
[/quote]
Niin. Iloiset ihmisethän eivät mitenkään voi olla pitämättä väkinäisestä naurujoogasta :)
En tiedä mitä sinun pitäisi tehdä ap. Olisiko työpaikan vaihto aivan mahdoton ajatus? On kyllä ihan tarpeeksi kyräily ja nyhväystyöpaikkoja, tuollainen kiva ilmapiiri mehee kyllä hukkaan sinulle. Harmi kaikille.
En tiedä mitä sinun pitäisi tehdä ap. Olisiko työpaikan vaihto aivan mahdoton ajatus? On kyllä ihan tarpeeksi kyräily ja nyhväystyöpaikkoja, tuollainen kiva ilmapiiri menee kyllä hukkaan sinulle. Harmi kaikille.
Nämä leikit on tulleet muotiin tänne tuolta ulkomailta kaiken maailman yrityskonsulttien kautta, muistatteko miten täällä Suomessa mollattiin joskus ennen ruotsalaisia että miten ne pitää vain koko ajan kokouksia, möte:jä, palavereja eivätkä tee mitään järkevää tai saa aikaan mitään? Se sama palaverikulttuuri on tullut tänne ihan salakavalasti eli nykyään istutaan kokouksissa päättämättä mitään vain koska jossain yrityksen johtoportaassa on päätetty että osastojen täytyy pitää 1-3 viikossa ja kirjata ne, vaikka kellään ei olisi sinne mitään asiaa, kaikki vaan istuu naputtelemassa omia läppäreitään ja katsoo kelloa että koska pääsee omalle työpisteelle takaisin hommiin ettei tarvitse tehdä ylitöitä.
Nuo sosiaaliset ryhmäleikitkin on sellaisia että ne ujutetaan meidän kulttuuriin ja kohta joku "isoveli" valvoo että ne tulee varmasti pidettyä viikottain. Katsotaan vaan.