Avoero ja miehen poistaminen asunnosta
Olen lopen kyllästynyt mieheeni. Työt ei oikein malta, alkoholi senkin edestä. Joka perjantai ja lauantai tuntuu lähtevän baariin aina vähän aikaisemmin ja tulemaan aina vähän myöhemmin. Tänäänkin tuli kotiin puoli viideltä aamuyöllä ja nyt lähti jo ennen viittä iltapäivällä.
Viimeistään ylihuomenna mies muuttaa täältä pois. Asunto on minun nimissä joten se ei liene ongelma. Mutta miten asia hoidetaan oikeaoppisesti? Olen ymmärtänyt ettei voi voi käyttää niskaperse-menetelmää kun kerran on kirjoilla täällä. Varsinkaan talvella.
Kommentit (17)
Viimeistään ylihuomenna? Ongelma? Tietääkö itse muuttavansa?
Sun pitää hakea sille virallinen häätö, mihin voi mennä kuukausia. Joten hieman huvittaa tuo sun pitää muuttaa viimeistään ylihuomenna. Hyvä jos se kesään mennessä häipyy, voi mennä kauemminkin jos ukko alkaa tosissaan laittaa hanttiin.
Onnea vaan urakkaan, tuskinpa sitä miestä asunnon etsintä kiinnostaa, joten veikkaan että häätöön menee kauan...
Entinen kämpikseni soitti tietämättäni vuokranantajallamme ja sanoi kämpän irti molempien osalta...Tapa sekin.
Voit ottaa hänet pois asunnon kirjoilta (maistraattiinhan hänen pitää se itse ilmoittaa että on virallista). Vaikeimmissa tapauksissa poliisi voi poistaa ihmisen asunnosta jos ei ole kirjoilla eli siis toistuvasti tulee asuntoon.
Niin kauan kun on kirjoilla, on hänellä oikeus siellä olla ja sinne päästä.
Kannattaa kyllä kiinteistöltä tarkistaa se kuinka kauan mies on asunnossa ollut kirjoilla, koska olikohan nyt vuoden jälkeen hänellä on täysin samat oikeudet asuntoon kuin sinullakin vuokralaisena.
Tai sitten helpommalla, irtisanot asunnon ja muutat pois itsekin.
LAKIMIES VASTAA
Poliisi ei voi häätää entistä avopuolisoa
Julkaistu: 29.3.2009 lehdessä osastolla Asuminen
A A HS
Olen asunut avoliitossa. Kuukausi sitten päätimme erota. Asumme yhä omistamassani asunnossa, eikä avopuoliso suostu muuttamaan pois heikon rahatilanteensa takia. Hän ei suostu maksamaan mitään asumisesta ja ruoasta. Millä saan hänet ulos? Voinko pyytää poliisilta apua? Kun satunnainen seurustelu vakiintuu ja henkilöt muuttavat asumaan yhteen tarkoituksenaan muodostaa perhe, toisen seurustelukumppanin asuntoon muuttanut ei ole vuokrasuhteessa asunnon omistajan kanssa. Ei oleteta, että hänen on maksettava vuokraa asumisestaan, sanoo siviilioikeuden professori Urpo Kangas. Viimeistään kun asuntoon muuttanut on tehnyt muuttoilmoituksen ja ilmoittanut kumppaninsa asunnon asuinpaikakseen, häntä ei enää noin vain saa sieltä ulos.
Asunnon omistajan on nostettava häätökanne yleisessä alioikeudessa ja vaadittava päätöstä siitä, että entinen avopuoliso pitää asunnon osaa oikeudettomasti hallinnassaan.
Kun häätöä haetaan avosuhteen päättymisen perusteella, tuomioistuin joutuu ensin ratkaisemaan, onko tämä peruste olemassa.
Käytännössä näytöksi riittää asunnon omistajan yksipuolinen ilmoitus suhteen päättymisestä, Kangas sanoo.
Kun häätötuomio on annettu, asunnon omistajan on pyydettävä ulosottomieheltä päätöksen täytäntöönpanoa.
"Poliisin puoleen asunnon omistaja voi kääntyä vain silloin, jos satunnainen yökissa ei aamulla ymmärrä kerätä kamppeitaan ja hipsiä porttarista ulos", Kangas täsmentää.
Oletus on, että satunnaiselle yövieraalle tarjoilu on ilmaista, mutta entinen avopuoliso on velvollinen korvaamaan, jos hän vastoin kieltoa syö ex-avopuolisonsa jääkaapin tyhjäksi.
Avopuolisoiden riitojen ainoa ratkaisumekanismi on tuomioistuin. Siksi vahingonkorvausta on vaadittava kanteella alioikeudessa.
Jos ex-avopuoliso muuttuu väkivaltaiseksi ja asunnon omistaja kokee tilanteen uhkaavaksi, hän voi hakea toiselle lähestymiskieltoa.
hanki lähestymiskelto- silloin miehen on pakko muttaa- kokemusta on-...
hanki lähestymiskelto- silloin miehen on pakko muttaa- kokemusta on-...
Itse olen asunut tässä jo vuosia , avioiduin n.2v. sitten. N. puoli vuotta myös miehni on ollut kirjoilla tässä! Epävirallisesti hän asuu kaverinsa asunnossa, sinne hänellä on avainkin! Nyt hän on alkanut käydä penkomassa,sotkemassa sekä varastelemassa asunnossani aina kun tietää minun olevan poissa! Hän kiipeää ikkunasta tai vääntää oveni auki, koska avaimen olen ottanut pois! Hän on mielestään oikeutettu tekoihin sillä en voi kuulema tehdä mitään sillä hän on virallisesti kirjoilla asunnossani!! Miten saisin hoidettua hänet pois kirjoilta??
Yksinkertaisin tapa pn vaihdattaa lukot.
Ihan ensimmäisenä sanot miehelle että haluat erota ja että toivot miehen muuttavan mahdollisimman pian omistamastasi asunnosta.
Jos tämä ei toimi, mieti sitten vasta ylläolevien vauhkomammojen suunnitelmia.
Huh huh... lähestymiskielto hakuun.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:31"]hanki lähestymiskelto- silloin miehen on pakko muttaa- kokemusta on-...
[/quote]
Ja tuollaiset ääliöt käyttävät hyväkseen järjestelemää, joka on tarkoitettu ihmisten suojelemiseen. Jos tekisit tuon minulle, puukottaisin itseäni ja syyttäisin sinua, katsotaan kummalle se lähestymiskielto tulisi.
Eräässä vuokra-asunnossa tuli kuukausien päästä sisäänmuutosta ongelma kun siellä oli kirjoilla vielä joku aiempi asukas?? Ja hänkö olisi sitten ollut myös oikeutettu käyttämään asuntoa? No eipä olisi meillä ollut hänelle tilaa tai haluja päästä joku tuntematon sinne. Käsittääkseni/muistaakseni hänen kirjat poistettiin asunnosta meidän ilmoituksen perusteella. Kannattaa siis tarkistaa muuttaessa ketä kaikkia asunnossa onkaan kirjoilla!
Jos ap vaihtaa lukot ja pakkaa kamat niin mitä mies voi tehdä aptä vastaan? Jos nostaa kanteen, mitä siinä tapahtuu?
Mites jos laki ei edellytä että mies maksaa vuokraa tai mitään muutakaan, niin miksi kela voi edellyttää että mies maksaa, eli Kela on myöntämättä naiselle&lapsille tukia jos miehellä löytyy tuloja tietty määrä?
Entä jos ap irtisanoo koko kämpän? Voiko ap hakea vahingonkorvausta myös jos mies kieltäytyy palauttamasta avaimia tms ja tästä tulee kustannuksia?
Ei oo vielä näkynyt missään.
Heti maanantaiaamuna häätökanne siis vetämään. Tuskinpa lähtee vapaaehtoisesti ja hyvä jos pakollakin kun kerran ei helposti saa uutta asuntoa ilman luottotietoja.
Jännää että mun on pakko pitää se täällä vaikka asunto on 100-prosenttisesti minun.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 13:31"]hanki lähestymiskelto- silloin miehen on pakko muttaa- kokemusta on-...
Ja tuollaiset ääliöt käyttävät hyväkseen järjestelemää, joka on tarkoitettu ihmisten suojelemiseen. Jos tekisit tuon minulle, puukottaisin itseäni ja syyttäisin sinua, katsotaan kummalle se lähestymiskielto tulisi.
Olet sairas ihminen.
Sinulla EI ole oikeutta asua toisen ihmisen omistamassa asunnossa jos se ihminen ei sitä halua.
Varmasti on joku ollut vastaavassa tilanteessa ennen ja tiedätte mikä on oikea ratkaisu.