Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiltit ihmiset - miten kestätte maailman epärehellisyyttä?

Vierailija
11.01.2014 |

Mitä vanhemmaksi kasvaa sitä enemmän turhautuu siitä, että kaikki ovat niin kylmiä ja julmia ja epärehellisiä. Työpaikalla, poliitikassa jne vain omaa etuaan ajavia ihmisiä, jotka huijaavat, eivät pidä lupauksiaan, valehtelevat jne jne jne.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:34"]

Ihmetyttää miten täällä jotkut pitää eläinrääkkäystä maailman pahimpana asiana ja sekoaa siitä, vaikka niin paljon IHMISIÄ maailmalla kidutetaan, tapetaan, silvotaan, pahoinpidellään, raiskataan yms. Kyllä se niin on että ensin pitäisi huolehtia ihmisoikeuksien toteutumisesta ja sitten vasta eläinten.

[/quote] Kerroin vaan mikä minua järkyttää eniten. Sanoinko ettei ihmisten pahoinvointi ahdista? Miten se on keneltäkään pois jos minä välitän eläimistä? Eläimet ovat syyttömiä tähän maapallon tuhoon, eivät ole itsekkäitä ahneita paskiaisia kuten ihmiset. Ketkä niitä IHMISIÄ kiduttaa, tappaa, silpoo, pahoinpitelee, raiskaa? Toiset IHMISET.

[/quote]

Tiesitkö, että kaikki ihmiset ovat ajattelevia ja vivahteikkaasti tuntevia ihmisiä, aivan kuten sinäkin? Kenties jopa tuntevampia, ja nimenomaan positiivisemmin tuntevia.

Vierailija
42/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 19:50"]

Tiesin. Mutta syyt ovat ihan erilaiset kuin ihmisten. Luonnossa kyse on selviytymisestä ja vaistoista, ihmiset raiskaavat ja tappavat silkkaa pahuuttaan.

[/quote]

Ne ihmiset, jotka raiskaavat ja tappavat pahuuttaan (eli nauttiakseen), ovat juuri niitä pieninä vähälle huomiolle jääneitä villilapsia.

Äärimmäisen turvallisuushakuinen ihminen pyrkii dominoimaan välttääkseen orjuutetuksi tulemisen. Vallankäytöstä nauttiminen on siis heille ominaista, ja mikäpä sen suurempaa vallankäyttöä kuin toisen ihmisen seksuaalisuudella ja hengellä leikittely?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jossain vaiheessa ajattelemaan kaikkea ns. tieteen näkökulmasta. Mietin mikä on siihen johtanut, että ihminen käyttäytyy huonosti tai hyvin. Pahuus on vain ihmisen keksimä termi ei-toivotulle käytökselle. Luonto ei tunne pahuutta tai hyvyyttä. Luonnon kannalta ainoastaan se mikä toimii hyvin on tärkeää. Jos totaalinen itsekkyys on yksilölle hyvästä, se pääsee jatkoon ominaisuutena. Jos epäitsekkyys toimii paremmin, se lyö itsekkyyden. Monet meistä ovat sopivasti epäitsekkäitä, koska siitä on ollut hyötyä.

Kaikki tämä on vain loppumatonta evoluutiota, jossa yritän itse pärjätä omilla ominaisuuksillani ja seuraan ovatko muut paremmin sopivia tähän maailmaan. Mikäli en kestä maailman menoa, en vain ole "oikeanlainen" luonnon mielestä.

Minua lohduttaa ajatus, että pahuus on vain ihmisen keksimä/määrittelemä asia. Sitä ei ole edes olemassa ellen niin ajattele.

Vierailija
44/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuutta tai ei, ihmisen ei pidä tuottaa turhaa kärsimystä millekään ihmiselle, eläimelle tai ympäristölle, koska ihmisellä on valinnanvapaus olla tuottamatta sitä. Minun ei ole pakko hakata ketään tai mitään, vaikka minulla olisi kuinka paha olla.

Vierailija
45/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän suhteellisen helposti, tai ainakin tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä.

Ensinnäkään en usko ihmisen pahuuteen. Uskon, että jokainen tekee sen minkä osaa pärjätäkseen elämässä, ja osalle ei ole syystä tai toisesta valjennut, ettei ikävällä käytöksellä ja muiden hyväksikäyttämisellä tule onnelliseksi. Lähinnä säälin sellaisia ihmisiä, jotka eivät parempia keinoja elää elämäänsä ole keksineet.

Omaan elämääni en päästä ikäviä tyyppejä ollenkaan. En kosta huonoa käytöstä alkamalla itse käyttäytyä samalla tavalla (se olisi vain omasta onnellisuudestani pois). En vain yksinkertaisesti hyväksy huonoa kohtelua muilta. Jos joku yrittää hyppyyttää, en hypi. Jos joku yrittää kiusata, en kiusaannu. Jos reagoimattomuus ei riitä hoitamaan tilannetta (useimmiten riittää), otan asian puheeksi ihan neutraalisti mutta suorasanaisesti. Se viimeistään riittää. En ole kertaakaan ollut tilanteessa, jossa tuo ei olisi auttanut.

Eläinten ja lasten kaltoin kohtelua on minunkin todella vaikeaa sietää kyllä. Tämä johtuu siitä, että kun aikuinen ihminen kohtelee edellä mainittuja ryhmiä huonosti, tilanne on epätasapainoinen. Eläimellä tai lapsella ei välttämättä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia puolustautua, eivätkä he ole yleensä itse missään määrin vastuussa omasta kaltoinkohtelustaan. Siksi se satuttaa minua enemmän kuin aikuisten ihmisten kohtaamat ikävyydet elämässä. 

Sellaisia asioita, joihin en voi itse vaikuttaa, on kyllä vaikeaa kestää, ja näiden kanssa diilaan yleensä sulkemalla silmät. Tarkoittaa siis, että en mene katsomaan vaikkapa nettiklippejä jutuista, jotka ovat tapahtuneet toisella puolella maailmaa. Ketään ei hyödytä se, että minä kiusaan niillä itseäni. Mutta jos näen kadulla tapahtuvaa kaltoinkohtelua, puutun kyllä asiaan. Se, että teen jotain aina kun voin, auttaa minua sietämään tietoisuutta siitä, että kaikille asioille en vain voi tehdä mitään.

Vierailija
46/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 12:18"]

Olen ajatellut aivan samaa ja kaikesta kyynistyneenä en enää itsekään ole niin kiltti kuin aiemmin - tuskin edes pärjäisin niin.

[/quote]

Joskus mietin, että tekeekö väärin, kun yrittää kasvattaa lapsiaan rehellisiksi ja hyvätapaisiksi. Että olisiko parempi vaan opettaa itsekkääksi ja epärehelliseksi, niin ei tule niin suurta järkytystä, kun kasvaa aikuiseksi...

[/quote]

Niin, siitä voi olla montaa mieltä. Itse näin jälkikäteen ajateltuna olisin toivonut vanhemmiltani jonkinlaista valmiuksien antamista epäreilun maailman kohtaamiseen - siis esimerkiksi varhaisessa teini-iässä, ei aivan lapsena. Minut kasvatettiin todella kiltiksi, kohteliaaksi ja rehelliseksi, mutta kodin ulkopuolella noilla ominaisuuksilla ei kovin pitkälle pötkitä.

[/quote]

Työelämässä ne jotka hoitavat hommansa kiltisti ja tunnollisesti eivät etene. Ne, jotka röyhkeästi nuolevat sopivien tahojen peppuja ja puhuvat pahaa tietyistä muista tahoista, etenevät, vaikka todellinen osaaminen olisi vähän niin ja näin.

[/quote]

Juuri aloittanut "oikean työelämän" ja samaa mieltä. Pomo on töissä porukalle puolijumala, jota nuoleskellaan ja hypätään.

Itse päätin aikani touhua katseltuani, että teen työni hyvin ja hiljaa, mutta moiseen en alennu. Ei ole niin kova tarve virkaan tms. Tärkeintä minulle ovat ne, kenelle työni teen, eivät pomot ja uralla eteneminen.

Vierailija
47/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuutta on olemassa. Ihminen ON paha, koska se EI ole hyvä. Kaikki hyvyyden puute on pahuutta, olipa se suurta tai pientä, näkyvää tai näkymätöntä. Ei pahuus ole vain sitä että tappaa, raiskaa, käyttää hyväksi tai varastaa. Se on jotain paljon laajempaa. Se on itsekkyyttä, ylpeyttä, itsesääliä, kateutta, vihaa, välinpitämättömyyttä, anteeksiantamattomuutta, itsensä korottamista, kerskailua, leuhkimista, teeskentelyä, alistamista, nöyryyttämistä, katkeroitumista, laiskuutta, juoruilua, vahingoniloa, tekopyhyyttä jne. Pahuus on hyvyyden puutetta.

Vierailija
48/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 20:43"]

Aloin jossain vaiheessa ajattelemaan kaikkea ns. tieteen näkökulmasta. Mietin mikä on siihen johtanut, että ihminen käyttäytyy huonosti tai hyvin. Pahuus on vain ihmisen keksimä termi ei-toivotulle käytökselle. Luonto ei tunne pahuutta tai hyvyyttä. Luonnon kannalta ainoastaan se mikä toimii hyvin on tärkeää. Jos totaalinen itsekkyys on yksilölle hyvästä, se pääsee jatkoon ominaisuutena. Jos epäitsekkyys toimii paremmin, se lyö itsekkyyden. Monet meistä ovat sopivasti epäitsekkäitä, koska siitä on ollut hyötyä.

Kaikki tämä on vain loppumatonta evoluutiota, jossa yritän itse pärjätä omilla ominaisuuksillani ja seuraan ovatko muut paremmin sopivia tähän maailmaan. Mikäli en kestä maailman menoa, en vain ole "oikeanlainen" luonnon mielestä.

Minua lohduttaa ajatus, että pahuus on vain ihmisen keksimä/määrittelemä asia. Sitä ei ole edes olemassa ellen niin ajattele.

[/quote]

Eikö sinua yhtään häiritse se, että olet itsekin eläin joka vain reagoi ympäristöönsä? Millään mitä teet ei oikeasti ole sitä merkitystä joka sille on kulttuurissa annettu. Taide, tiede jne. ovat vain jonkun keksimiä välineitä saada pillua. 

Vierailija
49/49 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 21:45"]

Eikö sinua yhtään häiritse se, että olet itsekin eläin joka vain reagoi ympäristöönsä? Millään mitä teet ei oikeasti ole sitä merkitystä joka sille on kulttuurissa annettu. Taide, tiede jne. ovat vain jonkun keksimiä välineitä saada pillua. 

[/quote]

No niin! Vihdoinkin kunnon kommentti. Netti on pullollaan horinaa, mutta nämä kunnon jätkät (itseni lisäksi) ovat silti harvassa.