Hih, lapset huomauttivat isälleen kotitöiden jaosta
Meillä on aika perinteinen jako "miesten ja naisten töihin". Tämän lisäksi mies auttelee sisäkotitöissä minun pyytäessä. Eli päivittäiset sisäkotityöt jäävät pitkälti minulle. Siivouksessa mies auttaa paljon ja jonkin verran tekee oma-aloitteisestikin.
Eilen kun lapsemme olisivat halunneet tehdä jotain kanssani ja TAAS sanoin, että ihan kohta, laitan vaan äkkiä pesukoneen ja tiskikoneen pyörimään, niin lapset sanoivat sohvalla röhnöttävälle isälleen että miksi isi ei voi koskaan laittaa niitä koneita pyörimään. Tuohon oli minun pakko sanoa piikikäästi, että kyllähän isi isi laittaa jos pyydän, mutta en viitsi joka päivä pyytää.
Lapsetkin ovat siis huomanneet että teen kotitöitä joka päivä ja paljon (siis siitä töiden jälkeisestä koti-illasta menee varsin iso osa ruoanlaittoon, pyykkihuoltoon, pikkusiivoiluun). Olen pyytänyt että mies voisi vaikka päivittäin pyyhkiä pöydän kerran tai esim. tyhjentää tiskikoneen päivittäin, mutta ei onnistu. Joka kerta pitää erikseen pyytää. Mies tosin tekee hommat marisematta, mutta se pyytäminen ärsyttää.
Argh!
Kommentit (22)
No älä pyydä. Kyllä aikuisen ihmisen tulis oma-aloitteisesti kantaa vastuuta ja osallistua ihan perusasioihin.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:13"]Taitaa olla vähän niin, että monet riidat parisuhteissa syntyvät juuri siitä, että nainen olettaa joidenkin asioiden olevan itsestään selviä ja mies taas olettaa, että pyydetään tekemään, jos sellaista odotetaan. Mutta kiva, että sun mies ei ainakaan valita tekemisestä.
[/quote]
Miksi naisen pitäisi erikseen pyytää miestä osallistumaan kodin ja lasten hoitamiseen? Kuka pyytää naista? Vai tajuaako nainen ihan itse, että joka päivä pitää laittaa ruokaa, siivota jäljet, pyykätä, järjestellä, laittaa lasten tavaroita valmiiksi seuraavaa päivää varten jne. Miksi miea ei tajua?! Miksi miehelle pitäisi nämä asiat päivittäin kerrata? Onko miehet yksinkertaisia?
Lopeta pyytäminen ja ilmoita, että tästä lähtien kotityöt jaetaan eri tavalla. Molemmat valitkoon mitkä hommat on mieluisimipia, ja loput jaetaan niin, että kummallakin on iltaisin yhtä paljon vapaa-aikaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:13"]Taitaa olla vähän niin, että monet riidat parisuhteissa syntyvät juuri siitä, että nainen olettaa joidenkin asioiden olevan itsestään selviä ja mies taas olettaa, että pyydetään tekemään, jos sellaista odotetaan. Mutta kiva, että sun mies ei ainakaan valita tekemisestä.
[/quote]
Miksi naisen pitäisi erikseen pyytää miestä osallistumaan kodin ja lasten hoitamiseen? Kuka pyytää naista? Vai tajuaako nainen ihan itse, että joka päivä pitää laittaa ruokaa, siivota jäljet, pyykätä, järjestellä, laittaa lasten tavaroita valmiiksi seuraavaa päivää varten jne. Miksi miea ei tajua?! Miksi miehelle pitäisi nämä asiat päivittäin kerrata? Onko miehet yksinkertaisia?
[/quote]
Miehet on paljon fiksumpia, ne tietävät että tuolla konstilla saa luppoilla itse ja vaimo tekee. Vähän se siinä huokailee ja natisee, mutta tekee. Jos on luonteeltaan laiska ja itsekäs mies, pystyy hyvin elelemään tekemättä mitään kotitöitä. Kun ei kerran mitään vaadita, ei tarvitse mitään tehdäkään.
[/quote]
[/quote]
Ap.han kertoi, että heillä on jako miesten ja naisten töihin. Mitä se sitten tarkoittaneenkaan, mutta ei vissiin ainakaan noita keittiö- siivous- sisätöitä.
Kaikki miehet on mänttejä, vai mitä lepsosiskot!
Lapsetkin osaavat tyhjentää astianpesukoneen! Tykkääävät meillä!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:27"]
[/quote]
Minusta on ainakin vähän vaarallista jos 4-vuotias keikkuu talousjakkaralla ottamassa tiskikoneesta tiskejä (tiskikone korkealla), siirtää ne pöydälle ja sitten taas talousjakkaralla korkealle kaappiin. Meillä on vain vähän alakaappeja, joten kaikkia astioita ei voi niissä säilyttää.
Onhan se nyt kumma, jos aikuista ihmistä pitää pyytää huolehtimaan yhteisestä kodista. En oo ikinä ymmärtänyt tätä juttua, että nainen hoitaa kotihommat ja mies vaihtaa kaks kertaa vuodessa renkaat autoon. Näin kärjistetysti. Miksi naiset suostuu olemaan kotipiikoja?!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:23"]
[/quote]
[/quote]
Ap.han kertoi, että heillä on jako miesten ja naisten töihin. Mitä se sitten tarkoittaneenkaan, mutta ei vissiin ainakaan noita keittiö- siivous- sisätöitä.
[/quote]
ap.han kertoi itse miten se jako naisten ja miesten töihin menee. toinen tekee ja toinen makaa sohvalla.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 09:50"]
[/quote]
Minusta on ainakin vähän vaarallista jos 4-vuotias keikkuu talousjakkaralla ottamassa tiskikoneesta tiskejä (tiskikone korkealla), siirtää ne pöydälle ja sitten taas talousjakkaralla korkealle kaappiin. Meillä on vain vähän alakaappeja, joten kaikkia astioita ei voi niissä säilyttää.
[/quote] Eivät ne kommentoimasi henkilön lapset teille ole tulossa keikkumaan, joten ole huoleti, ei synny pelkäämääsi vaaratilannetta. Ne lapset tyhjentävät astianpesukoneen vain omassa kodissaan. Miksi muuten oletit, että kyseessä olisi neljävuotias?
Mitä se ap'n mies sitten tekee? Asuuko ap omakotitalossa, jossa on paljon "ulkotöitä"? Jos ei niin sitten kyllä on jako ihan päin mäntyä.
Luulisi kuitenkin että myös omakotitalossa asuessa noita sisäkotitöitä kuitenkin on enemmän, ja jos ne jäävät kaikki naiselle, ei jako ole ikinä tasa-arvoinen.
Ap nyt on kuitenkin tainnut itse kaivaa omaa hautaansa olemalla vaatimatta miestä osallistumaan perusjuttuihin kuten pyykin- ja tiskienpesu.
Ap: onko työnjako mielestäsi oikeudenmukainen, jos toiselle jää paljon enemmän aikaa makoilla sohvilla? Vai onko mielestäsi "miesten työt" niin paljon vaativampia, että niiden laatu jotenkin kompensoi määrän? Millä mittarilla tämä vaativuus on mitattu? Pelkästään sillä miten paljon voimaa ne vaatii? Kuka tämän vaativuusmittarin on laatinut, olisiko miehet? Mitäpä jos pikkuhiljaa alettaisiin herätä nykypäivään ja mitata kaikki kotityöt, tapahtui ne ulkona tai sisällä, ihan samanarvoisiksi.
No ei tosiaan tarvitse tehdä kaikkea, mutta tarvitsee yhdessä sopia mitä kukakin tekee. Kaikille ne eivät ole itsestäänselviä asioita, jo mallit kotoa saattavat olla täysin erilaiset puolisoilla. Piikittely ja naljailu harvoin johtaa mihinkään, olen huomannut :)
[/quote]
Minusta lapsia ei saa velvoittaa kotitöihin, jos isä vaan makaa sohvalla. Ei kyllä mitään hyvää parisuhde-/perhemallia siinä opeteta. Tai sitten pitää olla niin perinteinen, että tytöt auttaa, pojat ei. Eihän ne pojat sillä opilla mitään kuitenkaan aikuisena tee, jos heille on osoitettu, että miehen ei tarvitse kotitöihin osallistua.
Ap on jo vuosien ajan näyttänyt mallia lapsilleen, että mies saa vaan röhnöttää sohvalla. Turha tavallaan nyt on enää piikitellä miehen käytöksestä lasten kuullen.
(19)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 10:56"]
Ap on jo vuosien ajan näyttänyt mallia lapsilleen, että mies saa vaan röhnöttää sohvalla. Turha tavallaan nyt on enää piikitellä miehen käytöksestä lasten kuullen.
(19)
[/quote]
Mies ei saa koko ajan röhnöttää, mutta häntä pitää joka kerta pyytää erikseen. Jos haluaa että homma tapahtuu heti, niin sitten pitää tietenkin tehdä heti.
ap
Taitaa olla vähän niin, että monet riidat parisuhteissa syntyvät juuri siitä, että nainen olettaa joidenkin asioiden olevan itsestään selviä ja mies taas olettaa, että pyydetään tekemään, jos sellaista odotetaan. Mutta kiva, että sun mies ei ainakaan valita tekemisestä.