Jos koronarokotetta ei tulekaan, USKALLATKO SAIRASTAA KORONAN päästäksesi takaisin normaalielämään?
Vähäsen huonolta näyttää koronarokotteen tilanne. Se on selvää, että aikaa menee vielä vuosia.
Eikö ole helpompaa sairastaa korona nyt heti alta pois, koska se kuitenkin tarttuu lähivuosina? Sitten vaan harmittaa kaikki pelkäämisestä aiheutunut stressi ja rajoitukset ja maskeihin tuhlatut sadat eurot.
Uskallatko?
Kommentit (40)
Pienillä ja vain vähän elämänlaatuni vaikuttavilla toimilla on tartuntariskini hyvin lähellä nollaa, joten ei ole mitään syytä miksi sairastaisin nyt. Mitä pidempään selviää ilman tartuntaa, sen parempi on ennuste, koska tietoa pöpöstä karttuu koko ajan lisää, hoitomuodot kehittyvät jne. Tällä hetkellä tietoa ei ole riittävästi jotta voisi mitenkään perustella nyt sairastamaisen hyödyllisemmäksi kuin odottamisen.
Sairastin jo maaliskuussa. Oli minulle tavallista flunssaakin lievempi harmiton tauti. Mitään jälkioireita ei ole jäänyt, ellei sellaisena pidetä positiivista juttua, etten tarvinnut koko kesänä yhtään allergialääkkeitä, vaikka kesä on jostain 10-vuotiaastsa asti mennyt syöden allergialääkkeitä koivu- ja heinäallergioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmään kuulun ja fyysisesti suht heikossa kunnossa, joten kaikin voimin välttelen, mutta jos vuosia tämä koronatilanne kestää vielä niin olen asennoitunut, että voi olla henki pois sitten. En stressaa erityisemmin, mutta kaikki turvatoimenpiteet teen, jotka kohdallani mahdollisia
Pakko kysyä, pesetkö muuten elintarvikepakkaukset? Käytkö heti suihkussa ja vaihdat vaatteet aina jos käyt kodin ulkopuolella?
Kiinnostaa mitä ihmisille merkitsee "kaikki turvatoimenpiteet".
T. Toinen riskiryhmäläinen
Mä olen kolmas riskiryhmäläinen. Joudun käymään sairaalan poliklinikalla joka kuukausi ja se on pahin paikka, mistä voin taudin saada, koska en käy missään hupitilaisuuksissa. Olen käyttänyt maskia siellä, mutta ikävä kyllä olin ainoa suuressa odotusporukassa, hoitajillakaan ei ollut maskia. Ehkä ovat nyt parantaneet systeemiä.
Onneksi nyt tuli laaja tutkimus, että maski suojaa myös käyttäjää (mikä oli alunperinkin oikeastaan selvää, miksi se vain toiseen suuntaan pysäyttäysi viruksia), ja tartunnat ovat lisääntyneet, niin toivon että vaadittaisiin pakolliseksi maskit tietyissä paikoissa tietyssä tartuntatilanteessa.
Huuhtaisen elintarvikepakkaukset, jos heti kaupasta tultua alan niitä käyttämään tai kertahanskat kädessä avaan se pakkauksen. Pinnoista tarttuminen on kuitenkin aika pieni riski.
Kaikenlaista Huoh, muuta vaikka johkai luolaan
Rokotetilannehan näyttää tosi hyvältä. Saamme ekat annokset Suomeen todennäköisesti jo alkuvuodesta. Kesään asti pitää himmailla, mutta ensi syksy todennäköisesti on jo ihan toisenlainen.
Covidin sairastaminen ei takaa immuniteettia, ainakaan pitkäkestoista, joten tahallinen sairastuminen ei auta ketään.
Harmillisesti ei voi valita sairastaako sen lievä- vai vahvaoireisena. Lisäksi osalla pitkäkestoiset vaikutukset ovat järkyttäviä, joten en lähde riskeeraamaan kun rokotteen kehittäminenkin vaikuttaa lupaavalta.
En ole sairastanut influenssaakaan koskaan, rokotteen hakenut ehkä pari kertaa.
Taudin pitkäaiakaisvaikutusten ja mahdollisen immuniteetin suhteen ollaan edelleen aika yössä. Kukaan ei tiedä mitään.
On myös mahdollista, että tauti käyttäytyy dengue-kuumeen tapaan, jolloin toinen sairastumiskerta on ensimmäistä vakavampi. Myös alkuperäisen SARSin epäillään aiheuttava samanlaisia ongelmia.
sairastin alkusesällä koronan, sellaista lievää flunssaa. neljä vuotta sitten sairastin influenssan, se oli todella raaka ja loputtoman pitkä tauti ja ainoa kerta kun olen tuntenut itseni todella, todella kipeäksi, äärettömän sairaaksi. sen jälkeen olen käynyt rokotuksessa joka syksy. liekö aikaisemmin sairastettu influenssa sitten suojannut koronalta kun en oikein saanut koronasta oireita?? jos ei olisi ollut tietoa koronasta olisin käynyt normisti treeneissä koska oireet oli niin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Taudin pitkäaiakaisvaikutusten ja mahdollisen immuniteetin suhteen ollaan edelleen aika yössä. Kukaan ei tiedä mitään.
On myös mahdollista, että tauti käyttäytyy dengue-kuumeen tapaan, jolloin toinen sairastumiskerta on ensimmäistä vakavampi. Myös alkuperäisen SARSin epäillään aiheuttava samanlaisia ongelmia.
Tarkasti ottaen dengue-kuumeen tapauksessa ongelma on siinä että siitä on useampi erilainen variantti ja kun sairastat yhden niin saat kyllä sille nimenomaiselle variantille immuniteetin, mutta joissakin tapauksissa syntyy käänteinen immuniteetti johonkin tai joihinkin toisiin variantteihin eli pieni osa potilaista (5-10% muistaakseni) voi tällöin toiseen varianttiin sairastuttuaan sairastua erittäin vakavasti.
Tarviiko sitä ottaa kumpaakaan. Kyllä terve keho torjuu moniakin sairauksia viakka niiden pasillit pääsissivät limakalvolle. Epävarmalla rokototteella en lähe ressaamaan psyykettä ja kehoani. Hyvä mieli terveessä kehossa on paree vastus koronaviruksen hyökätessä ku sivuvaikutuksia ootteleva mieli ja rokootten rasittama kroppa
Vaasassa on kyllä koronaan sairastuneita sairaalassa. Ja suurin osa sairastuneista on vielä nuoria aikuisia mutta nyt alkaa työikäisetkin sairastua. Koronasta ei tule mitään ikuista immuniteettiä...ei vaikka Trumppi niin julistaa. Ja en ala väkisin sairastamaan koronaa enkä mitään muutakaan tautia. On jo ollut yksi veritulppa ihan ilman koronaakin.
Minä annan kaikki pakkukset olla kuukauden karanteenissa, jos se on mahdollista. Usein tarvitsen tuotetta heti.
Juuston, voin, maidon ym otan pois pakkauksestaan hygieenisesti toiseen astiaan.
Miksi en uskaltaisi? Olen sairastanut influenssankin. Ikävä tauti toki, mutta Covid -19 on aivan samassa luokassa. Sen on nyt jopa WHO myöntänyt. Lopetettaisiinko siis jo tämä talouden tuhoaminen ja massahysteriointi?
Olen koko ajan elänyt normaalia elämää.
Teen töitä kotona enkä omaa sosiaalisia kontakteja.
Minulle aika ennen koronaa oli suunnilleen sama kuin nytkin, kuin koko kevään.
Eli en koe tarvetta sairastaa, rokotusta en ole missään vaiheessa edes harkinnut.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairastanut muutama vuosi sitten toisen koronaviruksen aiheuttaman taudin ja se oli todella epämiellyttävää. Korkea kuume, haju- ja makuaisti lähtivät ja keuhkot olivat tulessa. Koko ajan tunne, että korpassa on jokin ulkopuolinen jylläämässä. Eli en haluaisi sairastaa koronaa ja pyrin välttämään tartuntaa. Lisäksi pysyvää immuniteettiä ei näytä tulevan, joten sairastaminen olisi turhaa. Täytyy toivoa, että rokote pystytään kehittämään ja siihen asti rajoitan menemisiä.
Mistä tiesit, että sairastit juuri koronaviruksen aiheuttaman flunssan?
En ota rokotusta, aion sairastaa taudin ja jatkaa elämää. Noudatan normaaleja käsihygienia ja maskisuosituksia, tauti tulee jos on tullakseen. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ei se sairastaminen mitään hyödytä jos sen voi saada uudestaan. Rokotetta en uskalla ainakaan ottaa, se on selvä asia.
Muutat johonkin komeroon asumaan et koskaan enää tapaa ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei se sairastaminen mitään hyödytä jos sen voi saada uudestaan. Rokotetta en uskalla ainakaan ottaa, se on selvä asia.
Muutat johonkin komeroon asumaan et koskaan enää tapaa ketään?
Eivät sitä rokotetta ota oikeasti kuin hätäisimmät hysteerikot. Muuta itse komeroon.
Jaa, onko siis olemassa jo joku eri valtioiden hyväksymä immuniteettitodistus? En tiennytkään, kerro lisää.