Jos koronarokotetta ei tulekaan, USKALLATKO SAIRASTAA KORONAN päästäksesi takaisin normaalielämään?
Vähäsen huonolta näyttää koronarokotteen tilanne. Se on selvää, että aikaa menee vielä vuosia.
Eikö ole helpompaa sairastaa korona nyt heti alta pois, koska se kuitenkin tarttuu lähivuosina? Sitten vaan harmittaa kaikki pelkäämisestä aiheutunut stressi ja rajoitukset ja maskeihin tuhlatut sadat eurot.
Uskallatko?
Kommentit (40)
Astmaatikkona en halua kokeilla koronaa, pelkkä flunssa vetää niin huonoksi vaikka lisääkin astmalääkitystä.
Parhaassa tapauksessa sairastan koronan myöhemmin uudestaan vakavana muotona. Taudista ei välttämättä saa immuniteettia.
En silti jaksa stressata, elämä muotoutuu kyllä uudelleen olosuhteiden mukaiseksi.
Ihan järkevä logiikka. Paitsi että mistä tiedät, että sairastamisesta on jatkoa ajatellen hyötyä? Tiedetäänkö jo, että sairastaminen toisi immuniteetin?
Niin ei se sairastaminen mitään hyödytä jos sen voi saada uudestaan. Rokotetta en uskalla ainakaan ottaa, se on selvä asia.
Riskiryhmään kuulun ja fyysisesti suht heikossa kunnossa, joten kaikin voimin välttelen, mutta jos vuosia tämä koronatilanne kestää vielä niin olen asennoitunut, että voi olla henki pois sitten. En stressaa erityisemmin, mutta kaikki turvatoimenpiteet teen, jotka kohdallani mahdollisia
Ei tule immuniteettia että mitä järkeä ottaa mitään tautia ylipäänsäkään?
Eipä ole vaihtoehtoja, pieni osa pystyy järjestämään elämänsä siten, ettei tarvitse ihmisten ilmoilla liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmään kuulun ja fyysisesti suht heikossa kunnossa, joten kaikin voimin välttelen, mutta jos vuosia tämä koronatilanne kestää vielä niin olen asennoitunut, että voi olla henki pois sitten. En stressaa erityisemmin, mutta kaikki turvatoimenpiteet teen, jotka kohdallani mahdollisia
Pakko kysyä, pesetkö muuten elintarvikepakkaukset? Käytkö heti suihkussa ja vaihdat vaatteet aina jos käyt kodin ulkopuolella?
Kiinnostaa mitä ihmisille merkitsee "kaikki turvatoimenpiteet".
T. Toinen riskiryhmäläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, pesetkö muuten elintarvikepakkaukset? Käytkö heti suihkussa ja vaihdat vaatteet aina jos käyt kodin ulkopuolella?
Kiinnostaa mitä ihmisille merkitsee "kaikki turvatoimenpiteet".
T. Toinen riskiryhmäläinen
Mä olen kolmas riskiryhmäläinen. Joudun käymään sairaalan poliklinikalla joka kuukausi ja se on pahin paikka, mistä voin taudin saada, koska en käy missään hupitilaisuuksissa. Olen käyttänyt maskia siellä, mutta ikävä kyllä olin ainoa suuressa odotusporukassa, hoitajillakaan ei ollut maskia. Ehkä ovat nyt parantaneet systeemiä.
Onneksi nyt tuli laaja tutkimus, että maski suojaa myös käyttäjää (mikä oli alunperinkin oikeastaan selvää, miksi se vain toiseen suuntaan pysäyttäysi viruksia), ja tartunnat ovat lisääntyneet, niin toivon että vaadittaisiin pakolliseksi maskit tietyissä paikoissa tietyssä tartuntatilanteessa.
Huuhtaisen elintarvikepakkaukset, jos heti kaupasta tultua alan niitä käyttämään tai kertahanskat kädessä avaan se pakkauksen. Pinnoista tarttuminen on kuitenkin aika pieni riski.
En minä ehdoin tahdoin halua sairastaa yhtään mitään tautia. En yrjötautia, ripulia, influenssaa, koronaa. Teen mitä voin etten sairastu yhtään mihinkään.
No ei rokotteen tulo nyt mitenkään huonolta näytä. Ensimmäiset saavat rokotteita luultavasti vuodenvaihteen tienoilla. Koko väestön rokottamiseen menee toki aikaa.
Mutta en kyllä pelkää kauheasti sairastumista. Olen tähän mennessä sairastanut kaikki kovemmatkin taudit (useampia influenssoja) melko lievinä ja normaalisti en ole juuri koskaan kipeä.
On virallisesti todettu ensimmäinen kuolemantapaus jossa toisen kerran sairastunut koronaan, joten en ehdoin tahdoin lähde hakemaan tartuntaa. Pystytään elämään näillä rajoituksilla vaikka vuosia (koulussa, muutama harrastus, osittain etätöissä, käyn kaupassa ) .
Vaasalaisena olen pyrkinytkin saamaan tartunnan. Olen 32v perusterve joten voin sairastaa sen rauhassa kotona kuin minkä tahansa influenssan, ihan kuten sadat opiskelijat jo tekevät Vaasassa. Ei ensimmäistäkään sairaalatapausta Vaasassa. Sen jälkeen tulee immuniteetti ja voi olla huoleton, vaikka matkustaa maailman ympäri :)
Suomessa on tuhansia long covidia
sairastavaa.
Kehotan ottamaan aiheesta selvää.
Kun ei se sairastaminen takaa sitä immuniteettia. Pahimillaan sen taudin voi näköjään saada parinkin kuukauden terveenä olon jälkeen rankempana uudestaan. Ja muutenkin on täysin epävarmaa, kestääkö tuo immuniteetti kellään kovinkaan pitkään. Eli en nyt ajatellut ruveta omalla ja muiden terveydellä leikkimään sen takia, että saatan tai saatan olla olematta hetken aikaa ehkä immuuni.
Sairastan koronan mieluummin myöhemmin kuin nyt. Ihan siksikin, että mitä myöhemmin sen saa, sitä enemmän hoitomuodot ovat kehittyneet. Kenties on käytössä jo jokin tehokas lääkekin.
Mun normaaliin elämääni ei ole aiemminkaan kuuluneet yökerhot, baarit, bilettäminen, massatapahtumat, laivaristeilyt yms. Vietän aika arkista elämää kotona. Teen etätöitä ja tilasin jo ennen pandemiaakin viikon ostokset Citymarketista kotiinkuljetuksella. Ravintoloissa tykkäsin käydä syömässä, mutta voin olla vaikka koko lopun elämääni käymättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule immuniteettia että mitä järkeä ottaa mitään tautia ylipäänsäkään?
Koskas Naturessa julkaistaan tutkimuksesi jossa todistetaan että immuniteettia ei tule? Sellaistahan ei nimittäin vielä ole.
Olen sairastanut muutama vuosi sitten toisen koronaviruksen aiheuttaman taudin ja se oli todella epämiellyttävää. Korkea kuume, haju- ja makuaisti lähtivät ja keuhkot olivat tulessa. Koko ajan tunne, että korpassa on jokin ulkopuolinen jylläämässä. Eli en haluaisi sairastaa koronaa ja pyrin välttämään tartuntaa. Lisäksi pysyvää immuniteettiä ei näytä tulevan, joten sairastaminen olisi turhaa. Täytyy toivoa, että rokote pystytään kehittämään ja siihen asti rajoitan menemisiä.
Ilman rokotetta en todellakaan ota riskiä koronan suhteen. En muuten edes mahdollisen rokotten saatuani. Eli edelleen käytän maskia, pesen käteni huolella ja usein, vältän julkisia ja paikkoja joissa on paljon ihmisiä ahtaasti.
Lievästäkin taudista voi tulla pysyviä vaurioita, virus voi jäädä elimistöön piileväksi, eikä suojaa ilmeisesti tule kuin korkeintaan muutamaksi kuukaudeksi. Kysymys kuuluukin, kuinka monta kertaa olet valmis ottamaan riskin sairastua, jos joka kerta lisää riskiä vakaville seuraamuksille. Puhumattakaan asia josta ei vielä tiedetä eli vaikuttaako korona muihin tauteihin, toisin sanoen, heikentääkö korona immunisysteemiä niin, että aiemmin sairastetut sekä rokotuksin taltutetut herääkin uusin voimin? Veriutlppariskiä ja sydänkohtausten riskiä korona nostaa nuorillakin, riskeeraatko nämä? Entä syöpä, lisääkö riskiä?
Sairastaminen näyttää antavan neljän kuukauden immuniteetin.