Teinillä iso paise peppuvaossa. Mitä tehdä?
Halkaisija noin 4 cm, jonkin verran koholla ja parissa kohdassa hiukan mätää.
Kertoi asiasta juuri. Mitä pitäisi tehdä. Voiko parantua kotihoidolla? Jos puhkaistaan, onko odotettava "kypsymistä"?
Kommentit (225)
Veljelleni tuli muutama vuosi sitten patti persvakoon. Lääkäri leikkasi sen ja sieltä tuli jumalaton määrä mätää kuulemma. Sitä piti itse puhdistella tunkemalla reikään jotain steriiliä ”rasselia”. Äitini sanoi, että reikä oli syvä kuin tulivuoren kraateri.
Vierailija kirjoitti:
Huh! Erittäin ikävää mennä minnekään lääkärikierrokselle nyt korona-aikaan, mutta kai se on pakko. (teini on varonut huolellisesti koronaa, ei oo käynyt missään turhaan)
Hiukan jäi vielä ajankohta epäselväksi. Joku sanoi, että sen pitää olla kypsynyt ennen avausta lääkärillä ja toinen taas, että voi tulla nopeastikin vaarallinen verenmyrkytys.
Maski päähän ja lääkäriin.
Verenmyrkytys tappaa nopeammin kuin korona.
Anteeksi nyt, mutta tässä keskustelussa vaikuttaa olevan ihmisiä joilla on joku fiksaatio, esimerkiksi tuon sikiöaikaisen kaksosen jankkaaminen kuulostaa aika pakkomielteiseltä. Ja vähän outoa mielestäni sekin että aloittaja on tutkaillut teini-ikäisen tyttärensä persvakoa ja kertoo että käyttää stringeiä jne. Että vähän tulee semmoinen maku tästä aloituksesta että olisi vain jonkun pervoilijan kirjoittamaa fiktiota. Toki voin olla väärässäkin ja siinä tapauksessa hyvä että olette käyneet lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kaikkia vastauksia lukea läpi, mutta HS puhkeaa usein teini-iässä ja aiheuttaa paiseita mm pakaravakoon. Kannattaa seurata tilannetta, jos paiseita alkaa tulla muuallekin (kainalot, häpyalue, päänahka). Arviolta noin 50 000 suomalaisita sairastaa tätä ja todellinen määrä voi olla huomattavasti suurempikin, sillä tauti on alidiagnosoitu. http://www.hsonline.fi/hs-taudin-oireet/
Mulla myös tuli mieleen hs ja aika monesta muustakin casesta tässä ketjussa. Ainakin itse lähtisin selvittelemään mistä johtuu ja hakemaan hoitoa, jos toistuvasti joutuu itse puristelemaan tuollaisia megapaiseita.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut kaikkia vastauksia lukea läpi, mutta HS puhkeaa usein teini-iässä ja aiheuttaa paiseita mm pakaravakoon. Kannattaa seurata tilannetta, jos paiseita alkaa tulla muuallekin (kainalot, häpyalue, päänahka). Arviolta noin 50 000 suomalaisita sairastaa tätä ja todellinen määrä voi olla huomattavasti suurempikin, sillä tauti on alidiagnosoitu. http://www.hsonline.fi/hs-taudin-oireet/
Täytyy pitää tuokin mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta tässä keskustelussa vaikuttaa olevan ihmisiä joilla on joku fiksaatio, esimerkiksi tuon sikiöaikaisen kaksosen jankkaaminen kuulostaa aika pakkomielteiseltä. Ja vähän outoa mielestäni sekin että aloittaja on tutkaillut teini-ikäisen tyttärensä persvakoa ja kertoo että käyttää stringeiä jne. Että vähän tulee semmoinen maku tästä aloituksesta että olisi vain jonkun pervoilijan kirjoittamaa fiktiota. Toki voin olla väärässäkin ja siinä tapauksessa hyvä että olette käyneet lääkärissä.
Viestisi on vähän hassu!
Minä pesen meillä kaiken pyykin. Tietysti näen, että tyttärelläni on stringejä! Minä ne vaatteet hänelle myös kustannan. (itse kylläkin yleensä ostaa)
Ja kun tyttärelläni alkoi eilen illalla sattua niin paljon, ettei voinut enää istua ollenkaan, niin katsoi peilistä ja järkyttyi ja tuli heti näyttämään minulle huolissaan. (oli luullut häntäluun kivuksi)
Pitäisikö perheessä olla niin häveliäs, ettei vanhemmilleen voi näyttää, vaikka nuorella on jo kova kipu ja hätä.
Aamuyöllä, kun se meni rikki, hän meni näyttämään sitä isälleenkin. Eikös olekin järkyttävää. Tytär otti maksimimäärän kipulääkkeitä eikä pystynyt nukkumaan ollenkaan.
Outoa ihmetellä minusta.
Piffillä haukkuvat mua persepaiseeksi, kiitos vaan teille täällä kun annatte noille haiseville punkareille,ideoita!
Sinus pilonadalis,eli pakaravaon paise. Mulla leikattiin ihan pois kun oli jo noin kananmunankokoinen ja ihan sisäpuolella, ei pystynyt puhkaisemaan. Oli tehnyt jo fistelin,onneksi ei ollut mennyt peräsuoleen saakka. Oli muuten kipeä ja noin 5cm syvä onkalo jäi jonka hoidossa kului useampi viikko että umpeutui.
Onneksi leikattiin,kaikki sujui hyvin ja ei huolta että uusiutuisi enää. Todella kivulias ja ikävä vaiva. Lääkäriin kannattaa olla yhteydessä pikimmiten. Voi olla huomenna jo todella kipeä
Vierailija kirjoitti:
Tuo paise on suunnilleen häntäluun kohdalla hieman toispuoleisesti.
Olisi kovin ikävää joutua lääkärille kahdesti nyt korona-aikaan. Eli pitäisi olla tarpeeksi kypsynyt, muttei kuitenkaan niin paljon, että verenmyrkytys uhkaa. Huh.[/quo
Toivon todella ettei tämä olisi tottakaan, mutta jos on, niin mars lääkäriin! Tai ainakin heti soitto päivystykseen. Uskomatonta jahkailua, miten kauan lie lapsiraukka jo kärsinyt..
Vierailija kirjoitti:
Sinus pilonadis vai mikä olikaan. Ei lähde antibiooteilla. Sen kanssa voi oppia elämään jos kestää kipua. Tulehtuessaan tosiaan voi olo olla vähän noh ikävä. Kaikki lääkärit eivät edes tiedä tuollaisen patin nimeä. Niin hyvä on lääkäreiden koulutus, että potilas tietää, mutta lääkäri ei tiedä.
Kyllä tämä on ihan jokaiselle yleislääkärille tuttu, näitä on paljon. Silmälääkäreistä en menisi sanomaan.
Jos Ap sinulle ja tyttärellesi jäi jotain epäselvyyttä tuohon lääkärikäyntiin ja vaivaan liittyen, niin kannattaisiko ottaa yhteyttä siihen hoitaneeseen tahoon ja kysyä? Eikä täällä vauva-palstalla arvuutella.
Tyttäresi voi myös tarkistaa Oma Kannasta millaisen lausunnon lääkäri on käynnistä tehnyt.
Mulla alkoi joskus vuotamaan verta tuollainen pakaravaon paise, pistin talouspaperia paisetta vasten niin paperiin jäi n. 15 cm halkaisijaltaan oleva verijälki 😳 Olin pienessä paniikissa silloin.
Hoitoon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös tuli mieleen hs ja aika monesta muustakin casesta tässä ketjussa. Ainakin itse lähtisin selvittelemään mistä johtuu ja hakemaan hoitoa, jos toistuvasti joutuu itse puristelemaan tuollaisia megapaiseita.
Hs nyt on ihan pikkuisen eri vaiva kun pakaravaon paise. Löytyy molemmat ja hs ei nosta kuumetta ja tulehdusarvo ja ole niin kipeä ettei pysty olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vasta muistin, että mullekin puhuttiin huuhtelemisesta.
Tätä ihmettelen:
Kun varasin aikaa, pyysin saada jutella sairaanhoitajan kanssa ensin (jotta varattaisiin toimenpidehuone)
Tuo sh sanoi, että tällaista käydään yleensä muutaman kerran huutelemassa siellä. Eli että kannatta varautua käymään pari lisäkertaa vielä.
Lääkäri ei puhunut tällaisesta mitään.
Kaikki lääkärin puheet ovat tässä:
"Tämä on sikiöaikana muodostunut onkalo. Jos tämä tulehdus alkaa uusia, se pitää leikata. Leikkaus vaatii leikkaussalin, ei voi tehdä toimenpidehuoneessa. Tyhjennän sitä vielä, haluatko puudutuksen. (tytär ei halunnut) Kirjoitan antibioottia."
Ei se nyt välttämättä heti huomenna uudestaan tule.
Isältäni leikkattiin ko.paise noin viisikymppisenä, toimeenpiteen jälkeen lääkäri kertoi , että kyseessä oli ns.kaksonen. Aiemmin tiennyt mitään.
Seuraatte nyt vaan , ettei ala uudestaan turvota eli antibiootit puree.
Joidenkin lekureiden kommunikaatio taidot ovat olemattomat.
Onko hykeenian kanssa puutteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestisi on vähän hassu!
Minä pesen meillä kaiken pyykin. Tietysti näen, että tyttärelläni on stringejä! Minä ne vaatteet hänelle myös kustannan. (itse kylläkin yleensä ostaa)
Ja kun tyttärelläni alkoi eilen illalla sattua niin paljon, ettei voinut enää istua ollenkaan, niin katsoi peilistä ja järkyttyi ja tuli heti näyttämään minulle huolissaan. (oli luullut häntäluun kivuksi)
Pitäisikö perheessä olla niin häveliäs, ettei vanhemmilleen voi näyttää, vaikka nuorella on jo kova kipu ja hätä.
Aamuyöllä, kun se meni rikki, hän meni näyttämään sitä isälleenkin. Eikös olekin järkyttävää. Tytär otti maksimimäärän kipulääkkeitä eikä pystynyt nukkumaan ollenkaan.
Outoa ihmetellä minusta.
Minusta on outoa tulla kyselemään keskustelupalstalle paiseesta pakaravälissä. Eikö oma järki sano, että kannattaisi hakeutua näyttämään sitä lääkärille?
Eikö teini saanut hoito-ohjeet lääkäriltä tai hoitajalta kotiin? Kysy häneltä. Katso Kanta-palvelusta teksti. Jos ei vielä selviä, ota yhteys hoitopaikkaan, myös farmaseutit ovat hyviä neuvojia. Hyvä hygienia taipeissa, väleissä ja muutenkin.
Älkää nyt kukaan oikeasti jättäkö koronan takia menemättä lääkärille, jos on oikeasti tarve! Siitä voi seurata vaikka mitä paljon vakavampaakin kuin korona. Eikä flunssaoireisia edes oteta normi terveyskeskukseen vaan ohjataan eri paikkaan, eli riski sairastua siellä on hyvin pieni.
Paiseen tyhjennys on nopea ja suht kivuton keissi.
Itselleni tulee max. sormenpään kokoisia paukamia rintoihin ja kasvoihin. Terveyskeskuslääkäri viiltää sen auki ja tyhjentää paiseen. Haju on ikävä, mutta olo helpottuu ja kevenee kun tuollaisesta pääsee eroon.
Mulle lääkäri opetti, miten voin avata ihon ja poimia koteloituneen paiseen pois pinseteillä paiseen kuorta rikkomatta. Se on nopeampaa ja hajuttomampaa kuin paiseen avaaminen. Ihon alta nousee sellainen kellertävä pallomainen tai sukkulamainen nyytti. Tarvikkeet eli kirurginveitsen, desinfiointiaineen ym. saa apteekista.
Pyllystä tai kasvoista en poistaisi paisetta diy-meiningillä, etenkään isoa!!!
miulla oli joskus genitaalialueella patti. ei kipeä mutta häiritsi. puristeluista huolimatta kerran otin asiakseni puristaa niin kauan kunnes puhkeaa. sattui ihan v/dusti mutta verta tuli eikä sen jälkeen häirinnyt. oisko ollut erittäin suuri karvatupentulehdus joka kooltaan viinirypäle