Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua kalvaa tuttavaperhevierailu :( Lasten eriarvoisesta kohtelusta

Vierailija
09.01.2014 |

Olimme jokin aika sitten kylässä mieheni työkaverin perheen luona ja olen vieläkin tyrmistynyt kyläilystä. Kyse ei ole siis kovin läheisistä tutuista, vaan olemme tavanneet nyt lasten myötä perheiden kanssa muutamia kertoja kahvittelun merkeissä ja lapset ovat saaneet leikkiä keskenään, ja ennenkin olen kiinnittänyt heidän kohdallaan huomiota samaan asiaan, mutta nyt tilanne oli jotenkin räjähtänyt käsiin. Perheessä kohdellaan lapsia TODELLA epätasa-arvoisesti enkä meinaa nyt päästä yli tästä. Harmittaa etten sanonut mitään, mutta olen miettinyt että miten tuollaiseen vieraahkon perheen dynamiikkaan voi mitenkään puuttua kaikkia taustoja tietämättä ja mitenkään korrektisti. Toisaalta tuntuu, että olisin sen velkaa lapselle, joka oli perheessä kummallisen heittopussin asemassa, ja mitä väliä jos välit tuohon perheeseen menevät. Miehelle kiusallista työpaikalla, etenkin kun perheen mies on tavallaan esimiesasemassa (ei suoraan henkilöstöasioissa mutta kuitenkin). No mutta asiaan:

Lapsia on siis kaksi, pari vuotta nuorempi tyttö ja pari vuotta vanhempi poika. Ala-asteikäisiä molemmat. Omat lapsemme ovat lähempänä tuon tytön ikää. Tyttöä suositaan räikeällä tavalla ja hänelle puhutaan lempeästi ja pehmeästi, vaikka tekisi jotain hölmöäkin, kun taas pojalle puhutaan vihaisesti koko ajan ja huudettiin meidänkin kuultemme monta kertaa mielestäni täysin aiheetta. Lapsi nolattiin monta kertaa henkisesti ja naurettiin päälle. Hänestä kerrottiin meille lapsen kuullen asioita, joita ei pitäisi - ainakaan jos ei halua murskata lapsen itsetuntoa. Näihin sanoin hiljaa, että jatketaan tästä aiheesta toiste, kun ei ole korvia kuulemassa, ja onneksi juttu jäi siihen tällä kertaa.

En halua kertoa kovin tunnistettavia esimerkkejä, mutta kohtelu oli aivan erilaista lasten kohdalla enkä voi käsittää miksi. Poika on kiva ja vähän arka, ei ihme tosin tuolla jatkuvalla nolaamisella ja huutamisella. Ikävä kyllä oireilee jonkin verran esim, koulussa ja näistäkin asioista jaksettiin jauhaa vierailun aikana :(

Mitä voin tehdä . koen että petin tuon pojan, kun en pystynyt puolustamaan häntä enemmän. Kehuin poikaa kyllä kun hän esitteli rakentelemiaan juttuja pyynnöstäni ja muutenkin juttelin niitä näitä huoneessaan, johon vetäytyi.

Mitään laiminlyöntiä tai väkivaltaa ei siis varmaankaan ole, vaan puitteet ovat komeat, mutta tuo henkinen eriarvoisuus todella järkytti minua. Päätin kiinnittää itse erityistä huomiota siihen, etten vahingossakaan ala demonisoiomaan toista lasta ja suosimaan toista, varsinkaan sukupuolen perusteella eikä toki muutenkaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Vai että rönsyilevä provotyyli?? :D no, eipä ole provo ikävä kyllä, vaikka kirjoitustyylini onkin kieltämättä polveileva. En valitettavasti edes tunnistanut toista ketjua, josta minut muka tunnistettiin tjsp.

Olen edelleen ajatellut asiaa tänään, ja olen sitä mieltä, että vanhemmat eivät itse huomaa käytöstään. Ikävää, että muillakin on vastaavia kokemuksia, voin vain kuvitella, mitä tuollainen tekee lapsen itsetunnolle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi