Mitä hääpukunne maksoivat?
Te avioliiton turvasatamaan purjehtineet naiset, kuinka paljon hääpukunne maksoivat? Hääpuvut ovat nykypäivänä hinnoissaan ja kiinnostaa, mitä palstalaisten puvut ovat maksaneet. Oliko pukunne hintansa väärti vai kaduttiko jälkikäteen, että pukunne oli joko liian kallis tai halpa? Maksoitteko pukunne itse vai ostiko joku sen teille?
Kommentit (583)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää milloin (minä vuonna) menitte naimisiin.
Ajat ovat muuttuneet.
1992
Olin 26-vuotias. Äiti osti lahjaksi minulle kankaan Kjisikiltä ja maksoi myös sukulaiselle takkipuvun tekemisestä. Se oli hiukan erilainen takkipuku, yläosa oli liehuhelmainen ja kolmeneljäsosahihainen. Kangas oli tosi hieno, vähän "röpelöpintainen" ja väriltään persikka. Napit olivat kullanvärisiä, pieni helmi keskellä. Hääkimpussa minulla oli persikanvärisiä ruusuja, hajuherneitä, harsokukkaa ja vihreitä lehtiä, joiden nimeä en enää muista. Puku on edelleen tallessa, ei tosin enää mahdu päälle. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy näitä halppispukujen omistajia...kyseessä kuitenkin ihmisen elämän yksi tärkeimmistä päivistä. Oma hääpuku maksoi 1200e
Nykyään tiuhaan näitä elämän tärkeimpiä päiviä. 😅
Miksi se tonnien puku ei kelpaa niissä uusissa häissä?
Niihin on haettu rikkaampi mies, tiäteskii, ja puku maksaa kaksi tonnia. 😆
Puku maksoi 149 euroa ja oli aivan täydellinen. Vuosi oli 2017.
Olen avioliitossa mutta emme pitäneet häitä. Maistraatista mökille kahdestaan. Sukulaisille kerrottiin vihkimisen jälkeen että naimisissa ollaan. Ihan tavallinen mekko minulla oli. Muutaman kympin riepu.
Maksoi 800 markkaa v 1999, ja ihan itse se maksettiin, (kuten myös mieheni puku, jota piti vielä räätälillä säätää, kun urheilun vuoksi yläkroppa oli ihan eri paria kuin alakroppa). Morsiusliikkeen lopetusalennusmyynnistä ja alennus oli jotain -70 %. Nuoria, ja asuntovelkaisia oltiin, hampaat irvessä säästettiin että saatiin hääkulut katettua, ja uskokaa pois, ne hääkulut oli hyvin maltilliset. Hääkahvit juotiin mummolassa ja piha oli täynnä juhlatelttoja.
Mun puku ei ole sen jälkeen ollut käytössä mutta miehen puku on palvellut monet juhlat.
Pukuni ei maksanut mitään, lainasin sen mieheni serkulta. Olin tosin ostanut kirpparilta 3 euron hameen ja 1 euron puseron, mutta miehen suku ei hyväksynyt niitä, joten sain lainata
Aion ommella itse, joten materiaaleihin menee luultavasti muutama satanen, työn hintaa en laske. Mekkoon tulee pitkät, läpikuultavaa kangasta olevat, ilmavat hihat. Miehustaan kasviaiheista kirjailua, pitkä A-linjainen helma, ei laahusta. Hääpäivää ei ole vielä sovittu, mutta ajattelin ensi vuoden elokuuta.
Miksi kysymys on monikossa, ostitko monta pukua?
Vierailija kirjoitti:
Aion ommella itse, joten materiaaleihin menee luultavasti muutama satanen, työn hintaa en laske. Mekkoon tulee pitkät, läpikuultavaa kangasta olevat, ilmavat hihat. Miehustaan kasviaiheista kirjailua, pitkä A-linjainen helma, ei laahusta. Hääpäivää ei ole vielä sovittu, mutta ajattelin ensi vuoden elokuuta.
Ai ajattelit, muista ilmoittaa tulevalle puolisollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asiasta keskustellaan vielä. :) Mentiin kihloihin vasta, joten ei olla vielä lyöty päivää lukkoon, ja tuo elokuu tuntuu sopivalta, mutta se on vain yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällaisia asioita ei vain ilmoiteta vaan niistä sovitaan yhdessä. Yksi ehdottaa elokuuta ja toinen toukokuuta ja sitten asiasta neuvotellaan.
2006 ja otin kaapista ensimmäisen mekon mikä käsiini sattui. Maistraattiin ja siitä festareille.
Eli vastaus; en muista, ehkä 40€?
Ei pukuja. Kolmesti vihitty ja eronnut lady.
Miten täällä suurin osa on mennyt naimisiin maistraatissa 10 € mekossa? Jotenkin olen kuvitellut, että perinteiset häät juhlineen ja hääpukuineen olisivat edelleen yleisin tapa mennä naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
60€ - vuokraamon hääpuku, vuonna 1990. Hyvin toimi. Naimisissa edelleen. Naurattaa tonneja törsänneet - ero tuli kuitenkin!
Vuotta sinus aiemmen mentiin naimisiin ja tonneja törsättiin, naimisissa edelleen.
Ei se puvun hinta korreloi avioliiton pituuteen suuntaan eikä toiseen, vaikka toki sen ajatteleminen lohduttaa jos on mennyt muutaman kympin asussa itse.
Vierailija kirjoitti:
150e Zalandolta, polvipituinen leninki vuonna 2015.
Oli kylläkin polvissa roikkuva mustamakkara savannilta
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä suurin osa on mennyt naimisiin maistraatissa 10 € mekossa? Jotenkin olen kuvitellut, että perinteiset häät juhlineen ja hääpukuineen olisivat edelleen yleisin tapa mennä naimisiin.
Vuonna 2014 siviilivihkimiset ohittivat kirkkovihkimisen suosituimmuudessa, mutta itse hääjuhlastahan tämä ei kerro mitään.
"Siviilivihkimisen määrä on ollut kuluneen kymmenen vuoden aikana selkeässä nousussa koko maassa. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2014 solmittiin 24 462 avioliittoa. Näistä 11 942 oli kirkollisia häitä ja 12 395 siviilivihkimisiä." Tilastokeskus.
Puku maksoi jotakuinkin 1100-1200€ - en enää muista tarkkaan kun useampaa harkitsin. Mutta eipä tullut täydellistä puhua tuolla rahalla. Liike tilasi puvun liian isossa koossa, ei myöntänyt virhettään, vaan kavensi sitä niin paljon kuin pystyi ja se jäi edelleen liian isoksi. Liikkeen myyjä käski minun syödä paljon jäätelöä ennen juhlia. Harmittaa aina kun asiaa muistelen. Häissäni jouduin nykimään olkaimetonta pukua koko ajan ylöspäin. Itse puku oli kyllä ihan niin ihana kuin ajattelinkin ja sinänsä en siis kadu - mutta olisi kannattanut ottaa sellainen puku, jonka varmasti saa juuri sen sovitetun kappaleen itselleen. Sain puvun myös ihan hyvällä hinnalla myytä eteenpäin, jos tässä oli kuluista kyse.
Nykyään tiuhaan näitä elämän tärkeimpiä päiviä. 😅
Miksi se tonnien puku ei kelpaa niissä uusissa häissä?