Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö seurustelemaan sellaisen kanssa joka ei lainkaan katso televisiota?

Teeveen ehdoilla
13.10.2020 |

Kynnyskysymys! Suhteen kannalta usein on olennaista tällaisen yhteisen koti-iltojen viettäminen ja useimmilla siihen kuuluu televisio. Seuran vuoksi voin itse ehkä katsoa yhden perjantaileffan viikossa tai Lemmen Viemää kielen vuoksi, mutta muutoin kammoan päivittäistä töllöön tuijottamista. Esim. miten luulette lukuharrastuksen onnistuvan taustalla pauhaavan Putous-uusinnan syödessä keskittymistä? Miten voi oppia monia uusia kieltä kun ei voi sulkea pois televiosta kuuluvaa suomea/englantia?

Se on huomattu on että ylipäänsä seurustelu ei suosi monia älyllisiä harrastuksia. Jos tänä päivänä luen noin 30 kirjaa vuodessa (monella eri kielellä), niin en seurusteluaikoina pystynyt keskittyä lukemaan kuin pienen murto-osan siitä. Siihen päälle jos toinen alkaisi vaatimaan jälkeläisiä, ja voi pian heittää hyvästit lukuharrastukselle. Mitä ajattelette tästä?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole televisiota. Tai no näyttö ja dvd-soitin on. Luetaan, keskustellaan, hoidetaan puutarhaa. Tai puutarha on miehen vastuulla, mun projekti on meidän 4 vuohta ja 12 kanaa. Elokuvia kyllä katsellaan joskus dvd:ltä. 

Vierailija
22/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tvstä tulee nykyyä vainpaskaa  nii miksi katsoa tv kun nettistä voi katsoa kaikki sarjat imaiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeveen ehdoilla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin. Vaikka pelaan pleikkarilla ja itse katsoisin telkkaria niin ei toisen tarvitse. Telkkari toimii myös hyvin taustameluna niin minulla ei lukeminen herpaannu sen takia. :)

En tajua miten kukaan pystyy keskittymään varsinkaan jos lukee vaikkapa ruotsiksi tai saksaksi ja teeveestä tulee jatkuvasti suomenkielisiä sanoja. Kun on hiljaista ja naapurit nukkuvat, saan luettua jopa 200 sivua tunnissa.

Silloinhan se keskittyminen nimen omaan on helppoa, kun taustahäly on eri kielellä kuin luettu teksti.

En tosin myöskään ymmärrä, miksi niitä ohjelmia ei voi katsoa kuulokkeet päässä. Vaikutat jotenkin todella heikkolahjaiselta.

Vierailija
24/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Emme nytkään katso puolisoni kanssa samoja ohjelmia, ja puolisoni saattaa lukea kirjaa, kun minä katson netistä jotain TV-ohjelmaa. Meillä käytetään korvakuulokkeita aina, kun joku katsoo tai kuuntelee jotain, mitä kukaan muu ei juuri silloin halua katsoa/kuunnella.

Voin siis katsoa tv-ohjelmia, kuunnella musiikkia, radio-ohjelmia tai podcasteja samaan aikaan, samassa huoneessa, missä puolisoni tekee etätöitä.

Vierailija
25/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä tvstä tulee nykyyä vainpaskaa  nii miksi katsoa tv kun nettistä voi katsoa kaikki sarjat imaiseksi

Kai nyt jokainen tarkoittaa "tv:n katselulla" nykyään lähinnä noita netin suoratoistoja.

Vierailija
26/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen kysymyksesi taisi olla viimeisessä lauseessa. Jos aikoo lukea niin kuin ennen, se on lasten kanssa lastenkirjat joka onnistuu lapsiperheessä. Jos se ei kelpaa, eikä ole haaveita jälkeläisistä voi siitä muodostua suurempi kynnyskysymys kuin tv:n tuijottelusta.

Jos toisen tv häiritsee, on niitä hyviä vastamelukuulokkeita. Mulle tv ei ole kynnys tai mikään. Katson netistä jos katson jotain ja aina kuulokkeilla.

Vierailija
27/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo montaa vuotta kun 50 % naisista koulutustaustaa katsomatta toljotti kauniinmuhkeita joka stanan ilta. Ei kiitos, totesin, ja suljin oven perässäni monen kohdalla.

Ajatella että toiset 50% harrastimme jotain aivan muuta kuin saippuasarjojen seurailua. Kumallista että kohdallesi on sattunut vain tv:n orjia. Kertoo se jotain sinustakin.

Vierailija
28/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin. Mutta en sellaisen kanssa, jonka koko vapaa-aika on ruudun tuijotusta. Näitä on nykyään paljon.

Sitä television katselua voi järkevästi suunnitella kuten katsoa esimerkiksi YLE TV1:n 20:30 Uutiset ja A-Studion etenkin jos seuraa politiikkaa. Itse en edes avaa televisiota ennen klo 18 ja kuuntelen päiväsaikaan mielummin radiota. Saatan seurata jotain yksittäisiä jatkuvajuonisia tv-sarjoja, joista saattaa tulla 1 jakso viikossa. Jos on kiinnostunut elokuvista, niin ilman erityisiä maksukanaviakin tv:stä tulee klo 21 jälkeen ainakin useita elokuvia, joita voi kyllä karsia kovalla kädellä mm. toistuvien uusintojen takia tai aivan B-luokan näyttelijöiden takia. Henkilökohtaisesti en seuraa yhtään tosi-tv-sarjaa.

Aikuistenkin ihmisten kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruutuaikaan ja sopivasti annosteluna televiosta ja tietokoneestakin nauttii enemmän. Jos kutsuu ihmisiä käymään tai on itse vieraana, niin on jotenkin hölmöä, jos tv on koko ajan taustalla päällä ilman että kukaan sitä varsinaisesti katsoo.

Vierailija
29/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeveen ehdoilla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin. Vaikka pelaan pleikkarilla ja itse katsoisin telkkaria niin ei toisen tarvitse. Telkkari toimii myös hyvin taustameluna niin minulla ei lukeminen herpaannu sen takia. :)

En tajua miten kukaan pystyy keskittymään varsinkaan jos lukee vaikkapa ruotsiksi tai saksaksi ja teeveestä tulee jatkuvasti suomenkielisiä sanoja. Kun on hiljaista ja naapurit nukkuvat, saan luettua jopa 200 sivua tunnissa.

Silloinhan se keskittyminen nimen omaan on helppoa, kun taustahäly on eri kielellä kuin luettu teksti.

En tosin myöskään ymmärrä, miksi niitä ohjelmia ei voi katsoa kuulokkeet päässä. Vaikutat jotenkin todella heikkolahjaiselta.

Koska olen nopea lukemaan, mutta taustamelun, jopa musiikin, myötä lukunopeus kärsii suunnattomasti. Eikä ketään voi pakottaa katsomaan teeveetä kuulokkeilla.

Vierailija
30/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo montaa vuotta kun 50 % naisista koulutustaustaa katsomatta toljotti kauniinmuhkeita joka stanan ilta. Ei kiitos, totesin, ja suljin oven perässäni monen kohdalla.

Ajatella että toiset 50% harrastimme jotain aivan muuta kuin saippuasarjojen seurailua. Kumallista että kohdallesi on sattunut vain tv:n orjia. Kertoo se jotain sinustakin.

Joo, tiedän, tapailin vain köyhiä naisia.

Vierailija
31/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa miehen kanssa joka katsoo telkkaria ehkä pari kertaa kuussa.

Vierailija
32/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa aikas ylimieliseltä.

Jos samalle linjalle lähdetään, 30 kirjaa vuodessa on todella vähän, olipa kielenä suomi tai swahili.

Telkkarista tulee muutakin kuin Salkkareita.

Vierailija
33/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista TV:tä

M34

Vierailija
34/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, ku en itekkää kato TV:tä. :) Joskus tulee katottuu, mut niitä kertoja ei oo vuodes ku iha muutama. Yhdes voi tehä muutaki, ku kattoo TV:tä. Miun ikäsil kaikil ei ees oo sitä töllötintä. :D Mitä tulee noihi älyllisii harrastuksii, nii kuinka moni nainen jaksaisi kahtoo sitä, ku pelaan "tylsää" šakkia useita tunteja tai raapustelen sudokuja? :D Et tuo voi kyl olla totta. Mut mie ainaki tykkäisin, jos mahdolline tyttöystävä harrastaisi lukemista, ku luen itekki. :) M25

Vierailija
35/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos samalle linjalle lähdetään, 30 kirjaa vuodessa on todella vähän, olipa kielenä suomi tai swahili.

Niin, ehkä jos lukee harlekiiniromaaneja tai jotain Arto Paasilinnan roskaa. Sota ja rauha ja Anna Karenina olivat lähes 1000 sivua.

Vierailija
36/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä ylimielistä mielestäsi on lukea saksaksi, ranskaksi, italiaksi?

Vierailija
37/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elokuvien suur-kuluttaja.

Tosi vaikea olla sellaisen kanssa suhteessa, joka ei katso televisiota.

Vieläpä nukahtamis-tapani on nukkua sohvalla netflixin pyöriessä taustalla. Tv sitten sammuttaa itsensä.

Vierailija
38/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, joka opettelee uusia kieliä ja lukee mieluummin kuin katsoo tv:tä, olisi minulle unelmien täyttymys! Varsinkin jos ei lapsiakaan halua (eikä niitä hänellä ole ennestään).

N42

Vierailija
39/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla on tänä päivänä televisio. Kenellä on edes aikaa katsella sitä?

Vierailija
40/91 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies, joka opettelee uusia kieliä ja lukee mieluummin kuin katsoo tv:tä, olisi minulle unelmien täyttymys! Varsinkin jos ei lapsiakaan halua (eikä niitä hänellä ole ennestään).

N42

Tarkennus: itse tykkään kuitenkin joskus katsella laadukkaita elokuvia, ja sitä olisi hauskempaa tehdä yhdessä. Mutta eipä niitä kovin usein julkaista, vaikka ottaisi tarkasteluun kaikki sellaiset (oikeasti hyvät) elokuvat maailmalta joissa on englanninkielinen tekstitys, ja kaikkein mieluiten katson näitä leffafestareilla teattereisa. Joten tuskin nousisi kynnyskysymykseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän