Miksi vastustat sukupuolisensitiivistä kasvatusta?
Joka kerta kun ko. kasvatusnäkemyksestä alkaa puhua, niin on kuin tulvaportit aukeaisivat ja päälle sataa vihaa. Väitän, että pystyn osoittamaan jokaisen ennakkoluulosi vääräksi. Uskallatko yrittää?
Kommentit (31)
Eihän siinä mitään. Pistin pikkumiehelle siskonsa vanhoja vaaleanpunaisia vaatteita ihan pokkana - kyllähän pinkkiä itsetuntoinen ja menestyvä tosimies pystyy kantamaan. Minullakin on esim vaalenpunainen solmio. Lisäksi oli pojalla ristiäisissä mekko päällä. Nyt on kaikki tyytyväisiä ja olemme tehneet osuutemme paremman maailman eteen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:05"]
Mikä asenteeni? Olen ostanut pojalleni nukkeja ja hän on leikkinyt minun koruillani innokkaasti, tosin vain kotona. Jos hän haluaisi pukeutua prinsessaksi, se sopisi erinomaisesti.
En ole koskaan opettanut, että joku harrastus sopii vain tytöille, mutta niin vain lapsukainen ilmoitti, ettei haluaisi tanssia, koska se on tyttöjen harrastus. Mieskään ei ole mokomaa sanonut. Päättelen, että kaverit näköjään kasvattavat meidän lapsen.
terveisin 18
[/quote]Itse olisin nähnyt tuon kasvatusmahdollisuutena? Olisin kertonut, että lapsi on väärässä ja että monenlaiset ihmiset harrastavat tanssia. jne.
Vastustan kun se on monilla niin kiihkomielistä. Lapset puetaan keltaiseen, vihreään ja oranssiin ja ohuet hiukset roikkuvat silmillä. Lelut ovat jotain puuautoja ja tökönukkeja. Ja se on sitten niin hienoa. Olen minäkin antanut pojalleni nuken ja barbinkin, ei vaan kiinnostanut pätkän vertaa. Ja tytölleni laitan ihania tyttömäisiä vaatteita ja koruja, samoin kuin itselleni. Me vaan halutaan olla tyttömäisiä ja that's it.
Minä puen tytölleni kaikkia värejä. Tosin vaaleanpunaista ja ruskeaa nykyään vähemmän, niitä kun käytin paljon vauva-aikana. Lapsi on vasta 1,5-vuotias, mutta jo häntä ohjataan leikkimään "tyttöjen leluilla" ja käyttäytymään "kuin prinsessat". Kehtaan kyllä aina korjata, että en toivo hänelle puhuttavan noin, ettei saisi väärää kuvaa siitä mitä hän voi tehdä tai mitä häneltä odotetaan. En halua prinsessalasta, haluan ihan vain hyvin käyttäytyvän tyttölapsen.
Monet kauhistelevat kasvatustapaamme ja sanovat että lapsesta tulee lesbo :D sitten kun pyydän perustelua, sieltä tulee kommenttia tyyliin "no kun se saa leikkiä autoilla ja puet sille poikien vaatteet". Eli mitään järkevää ei ole kukaan sukupuolisensitiivisen kasvatuksen vastustaja keksinyt.
En jaksa enää tätä keskustelua, mutta tietysti sanoin lapselle, että kaikki voivat tanssia. Luuletteko, että lapsi korvaansa lotkautti? Ei äiti ole ainoa tietolähde maailmasta. Jos lapsi näkee muuta ympärillään, siinä ei paljon äidin puheet auta. t.18
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:25"]
Vastustan kun se on monilla niin kiihkomielistä. Lapset puetaan keltaiseen, vihreään ja oranssiin ja ohuet hiukset roikkuvat silmillä. Lelut ovat jotain puuautoja ja tökönukkeja. Ja se on sitten niin hienoa. Olen minäkin antanut pojalleni nuken ja barbinkin, ei vaan kiinnostanut pätkän vertaa. Ja tytölleni laitan ihania tyttömäisiä vaatteita ja koruja, samoin kuin itselleni. Me vaan halutaan olla tyttömäisiä ja that's it.
[/quote]
Onkohan ongelma siinä, että jonkun toisen omasta poikkeava näkemys on vaan jotenkin helppo kokea "kiihkomielisenä" kun itse on vain ihan järkevä? Ettei vain tarvitsisi ajatella että olisikohan minunkin hyvä ajatella vähän laajemmin, olisikohan tuossa jotain perää? Ja huomata totuuden siemenen siinä, miten paljon ympäröivien aikuisten ihan tiedostamattomatkin käyttäytymismallit vaikuttavat lasten käsityksiin siitä, mikä on hyväksyttävää käytöstä eri sukupuolille. Kun tässä ei tarvitse olla kyse mistään absoluuteista - minä teen oikein, nuo tekevät väärin - vaan siitä, että avataan omaa mieltä uusille näkökulmille ja tiedostetaan. Ja sitten mahdollisesti jätetään silloin tällöin vahvistamatta lapselle sitä totuttua sukupuoliroolitusta ja annetaan sen sijaan vaikka hänellekin aihetta avartaa ajatteluaan. Ei varmasti ole keneltäkään pois. Jos lapsi kertoo kavereiden sanoneen, että tanssi on tyttöjen harrastus ja tietokonepelit poikien, miksipä ei kysyisi vaikka että "No mitä sä arvelet, onkohan se totta? Miksiköhän monet ihmiset ajattelee niin?" Voi tulla henkeväkin keskustelu. Semmoinen on kivaa. :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 23:14"]Eihän siinä mitään. Pistin pikkumiehelle siskonsa vanhoja vaaleanpunaisia vaatteita ihan pokkana - kyllähän pinkkiä itsetuntoinen ja menestyvä tosimies pystyy kantamaan. Minullakin on esim vaalenpunainen solmio. Lisäksi oli pojalla ristiäisissä mekko päällä. Nyt on kaikki tyytyväisiä ja olemme tehneet osuutemme paremman maailman eteen.
[/quote]Hyvä! Valitettavasti epäilevän tämän olevan jonkinlainen hapuileva yritys ironian suuntaan. Ap
No samanlaista vihaa saavat osakseen vihervasemmistolaiset naiset, feministit, kettutytöt, ym tahot jotka yrittävät pienesti rikkoa vallitsevia rakenteita eivätkä alistu siihen muottiin joka naiselle on annettu perinteisesti.
Kuitenkaan toisaalta vihaa ei tule äijämäiselle kovaääniselle tukevalle akalle, se on vaan ihan hyvä tyyppi, vaikka ei ole sisar hento valkoinen, mutta ehkä syynä on se että äijämäinen kovaääninen tukeva akka kannattaa erittäin todennäköisesti kaikkea sitä mitä mieskin on aina kannattanut, eläinten tappamista, jääkiekkoa, vallitsevia rakenteita, lihansyöntiä, jne, vaikka tuo äijämäinen nainen samalla hakisikin itselle valtaa... hmmm. mielenkiintoista.
Ehkä mies pelkää naisennäköistä naista joka kannattaa eri arvoja ja haluaa maailmasta tasa-arvoisemman ja humaanimman myös naisille ja eläimille.
Miehennäköinen nainen joka kannattaa samoja arvoja kuin mies ei aiheuta pelkoa, vaan on tuttu ja turvallinen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:09"]
Mitä se sellainen sukupuolisensitiivinen kasvatus on?
[/quote]Sukupuolisensitiivinen kasvatus on kasvatusnäkökulma jossa vältetään sukupuolen mukaista jakoa. Tekeminen, oleminen, vaatetuksen värit jne. lähtevät lapsesta itsestään. Annetaan tilaa kehittää kaikenlaisia taitoja ja ollaan välittämättä kulttuurisista sukupuolistereotypioista. ap
[/quote]
Olenko vanhanaikainen, kun omat lapseni kasvatin juuri noin.
Eihän pienestä lapsesta vielä tiedä, mikä hänestä tulee - tarkoitan nimenomaan sukupuolisesti muuta kuin biologista sukupuolta ja millaisista asioista hän kiinnostuu.
Vielä viime vuosikymmenellä tämän paikkakunnan kouluissa laitettiin automaattisesti tytöt tekstiilityöhön ja pojat tekniseen työhön, keneltäkään mitään kysymättä. Tosin sen verran oli edistytty, että yksi puhelinsoitto rehtorille riitti, että pääsi toisen sukupuolen ryhmään.
Osa lapsista haluaa pienestä pitäen leikkiä sen toisen sukupuolen leluilla ja leikkejä, ja pukeutua myös. Muuan pieni poika leikki paperinukeilla ja aikuisena on vaatesuunnittelija, tyttö taas oli kiinnostunut metsähommista ja muista miesten töistä, ja jatkaa valitsemallaan uralla aikuisenakin. Heidän sukupuolisesta suuntautumisestaan en tiedä, mutta jos se on jotenkin poikkeava, siihen on ollut eväät jo pienestä pitäen. Biologisen sukupuoliroolin mukainen kasvatus olisi todennäköisesti vain lisännyt tuskaa varsinkin murrosiässä.
Kyllä minä olen käyttänyt kasvatuksessa ihan vaan maalaisjärkeä, ja olen huomannut, että vaikka mitä tekisi, pojat on erilaisia kuin tytöt. Meillä on kaksospojat, ja he ovat luonteeltaan kuin yö ja päivä, mutta kyllä poikia ovat silti molemmat. Toinen poika on aina rakastanut autoja, toinen poika rakastaa esiintymistä, räppää, tanssii, kokkaa ym. Molemmat silti leikkivän niin autoilla kuin pehmoleluillakin, leikkivät kokkausta yhdessä ja tanssivat ja laulavatkin yhdessä. Autoilla pojat leikkivät välillä kuten nukeilla, autoilla on lapsia ja ne puhuvat toisilleen kimittävällä äänellä :) Toinen poika halusi 4-vuotissynttärilahjaksi poikavauvanuket, ja myös sai ne. Pojalle oli tärkeää että hänen "lapsensa" olivat poikia, eli oli pippeli.
Meillä ei ole pojilta kielletty mitään tyttömäisenä tms. mutta silti sanovat nykyään joistain asioista että ne on liian tyttömäisiä, että kun he ovat poikia, ja mun mielestä se on ok.
Miehet ja naiset ovat erilaisia, mutta varmasti sukupuolten sisällä on jopa enemmän eroja kuin sukupuolten välillä, en tiedä miksi lapsia pitäisi kasvattaa tyttönä tai poikana, tai edes sukupuolineutraalisti, lasta pitää kasvattaa hänen oman luonteensa mukaisesti.