Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kesätyö ei jatkunutkaan: Yle Uutisten juttu entisestä lentoemännästä

Vierailija
13.10.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11571230
Mitä mieltä olette tästä tapauksesta? Mitä ajatuksia herää? Henkilön kesätyötä ei jatkettu terveyssyihin vedoten, vaikka työntekijöitä tarvittiin. Terveyden kanssa ollut ongelma korjattu (raudanpuutos, jos ymmärsin oikein). Henkilö itse ajattelee, että syy oli hänen mielipiteensä työpaikan keskusteluryhmässä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvassa nainen näytti ylipainoiselta. Liekkö se vaikuttanut. Jutussa sanoi nyt haluavansa päivätöihin ja olla enemmän kotona -onkohan toi asenne jotenkin jo näkynyt töissä aiemmin? Ei varmaan jatkossa työllistyisi lentoalalle vaikka haluaisikin, ku nyt saa jutusta tietynlaisen maineen. Mitä itse ajattelet jutusta ap?

Vierailija
2/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvassa nainen näytti ylipainoiselta. Liekkö se vaikuttanut. Jutussa sanoi nyt haluavansa päivätöihin ja olla enemmän kotona -onkohan toi asenne jotenkin jo näkynyt töissä aiemmin? Ei varmaan jatkossa työllistyisi lentoalalle vaikka haluaisikin, ku nyt saa jutusta tietynlaisen maineen. Mitä itse ajattelet jutusta ap?

Eiköhän lentoyhtiöillä ole aika tarkka seula ylipainoisuuden ollessa kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ettei lentoemäntä saa olla ylipainoinen?

Vierailija
4/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitit toisen keskustelun samasta aiheesta?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3911646/yle-vilja-27-epailee-etta-yksi-…

Vierailija
5/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP pahoittelee toisen keskustelun aloittamista samasta aiheesta. En löytänyt jo aloitettua tästä aiheesta.

Ihmettelen toimittajan kritiikittömyyttä. Lentohenkilökunta ei saa olla ylipainoista, mutta sitä ei varmaan saanut sanoa ääneen, vaan se laitettiin terveyssyyksi? Isä sitten ajoi lapsensa asiaa, eikä lapsi sitten enää alalle halunnutkaan. Ei oikein selvinnyt, että miksi. Minusta tämä oli hieman kyseenalainen koko uutinen..

Vierailija
6/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on lähteä käräjöimään, kun isi on juristi.

Kyllä uskon täysin, että terveyssyyt ovat voineet vaikuttaa. Hänet on ehkä palkattu, kun on selittänyt silmät kirkkaina kuinka kyseessä on hänen unelma-ammatti. On ehkä ajateltu, että lentoemäntänä ei kerkiä mussutella turhia, joten se painokin lähtee ihan töitä tekemällä laskuun.

Lisäksi huomioni kiinnitti jutussa se, että Vilja sitten ahdistui ja sosiaaliset tilanteet pelottivat niin paljon, ettei hän kyennyt enää töihin. Näinköhän hän on tarpeeksi vahva ja tasapainoinen ihminen työskentelemään paikassa, jossa voi tulla hyvinkin tiukkoja tilanteita? Pahimmassa tapauksessa hänen pitää paimentaa paniikissa kirkuvia ihmisiä jotka ovat valmiita käyttämään väkivaltaa päästäkseen koneesta ulos. Siinä ei auta iskän juristitaidot yhtään, siinä pitää itse pärjätä.

Minun työpaikalla oli tämmmöinen tapaus, ihan mukava tyyppi, mutta auttamattoman ujo ja selvästi pelkää ihmisiä. En halua antaa hänelle työvuoroja, koska vastaan tulee ennen pitkää todella aggressiivisia tapauksia, ja siinä pitää pärjätä. Muuten käy huonosti. Kaikki ei pärjää kaikissa töissä, ehkä sisustelu on sitten Viljalle parempi juttu.

Vierailija
7/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaa kehuttiin suoraksi katseeltaan ja sanoiltaan. Samaa ei voi sanoa Ylen artikkelista.

Tiivistelmä: Vilja valitti Norralle siivoustyöstä.

Norra ei tarjonnut Viljalle töitä enää määräaikaisuuden loputtua. Viljan maailma romahti, hänestä jatkotyö olisi kuulunut hänelle. Juristi-isä hoiti Viljan käräjöimään Norraa vastaan. Asiassa päästiin sopuun, artikkeli ei kerro millaiseen.

Käräjöinti kuitenkin ahdisti ja vei Viljan itsetunnon. Enää hän ei halua olla lentoemäntä, vaan päivätyössä. Nyt häntä kiinnostaa sisustaminen, ehkä hän perustaa firman.

Sivumennen jutussa ilmeni, että Norra vaihtaa johtoportaan henkilöstöä kuin mistulainen hevosta. Tämä selvä.

Mikä oli jutun pointti?

Vierailija
8/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljan työsopimuksessa varmaan luki, että työ sisältää myös siistimistä. Tai "muita työnantajan osoittamia tehtäviä".

Vierailija
9/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään näyttää mikä tahansa erottamisen syy olla valituksen aihe ja jos rahkeet riittää, niin voittajana oikeudesta. Kemissäkään ei olisi saanut erottaa lähihoitaja, joka sähläili lääkkeiden kanssa niin, että kymmenkertaisella annostuksella aiheutti potilaan kuoleman.

Vierailija
10/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään näyttää mikä tahansa erottamisen syy olla valituksen aihe ja jos rahkeet riittää, niin voittajana oikeudesta. Kemissäkään ei olisi saanut erottaa lähihoitaja, joka sähläili lääkkeiden kanssa niin, että kymmenkertaisella annostuksella aiheutti potilaan kuoleman.

Koskee vain naisia ja seksuaalivähemmistöjä.

Vierailija
11/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan opetus on, ettei kannata alkaa pätemään viisauksillaan, ennen kuin on vakituinen ja/tai isä,on juristi.

Vierailija
12/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä spekulointia ja työnantajan puolustelua. Luitko oikeasti jutun? Naisella ei ollut mitään terveysongelmia hemoglobiinin korjautumisen jälkeen, ja työnantajaa kritisoinut viesti oli täysin asiallinen.

Mehän emme tiedä, oliko muitakin terveysongelmia jo alun perin. Nainen sanoo, että veriarvot, mutta oliko todellisuudessa näin? Työnantajapuoli kun ei näitä voi kommentoida.

Vierailija
13/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työskennellyt lentoemäntänä 15-vuotta. En ole Norralla. Yleensä seula on niin kova, että ihan kuka tahansa ei pääse sisään. Olen nyt lukenyt näitä kommentteja, onkohan tämä juristin tytär päässyt suhteille tuohon kesätyöhön. Ei ole ollut sopiva, on vain päässyt suhteilla. Lentoemännän työ on raskasta ja vaatii aika paljon luonteelta, siellä kun voi tapahtua ihan mitä vain. Siellä tarvitaan pelisilmää ja fysiikan pitää olla kunnossa ja myös henkisen puolen. Lentoemännälle ei ole suotavaa olla pullukka, koska tämä vaikuttaa työn suorittamiseen, yläilmoissa kroppa on kovilla.

Vierailija
14/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse työskennellyt lentoemäntänä 15-vuotta. En ole Norralla. Yleensä seula on niin kova, että ihan kuka tahansa ei pääse sisään. Olen nyt lukenyt näitä kommentteja, onkohan tämä juristin tytär päässyt suhteille tuohon kesätyöhön. Ei ole ollut sopiva, on vain päässyt suhteilla. Lentoemännän työ on raskasta ja vaatii aika paljon luonteelta, siellä kun voi tapahtua ihan mitä vain. Siellä tarvitaan pelisilmää ja fysiikan pitää olla kunnossa ja myös henkisen puolen. Lentoemännälle ei ole suotavaa olla pullukka, koska tämä vaikuttaa työn suorittamiseen, yläilmoissa kroppa on kovilla.

On se kumma kuinka kaikki kommentoijat näyttävät takertuvan tuohon painoon. Siitä lentoemäntänä työskentelystähän on yli 3 vuotta, joten ei sitten kenellekään tule mieleen että Vilja on saattanut olla ihan eri painoinen tuolloin? En huomannut jutussa yhtään kuvaa hänestä lentoemoajoiltaan.

Vierailija
15/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä spekulointia ja työnantajan puolustelua. Luitko oikeasti jutun? Naisella ei ollut mitään terveysongelmia hemoglobiinin korjautumisen jälkeen, ja työnantajaa kritisoinut viesti oli täysin asiallinen.

Mehän emme tiedä, oliko muitakin terveysongelmia jo alun perin. Nainen sanoo, että veriarvot, mutta oliko todellisuudessa näin? Työnantajapuoli kun ei näitä voi kommentoida.

Kyllä se kommentoi vastineessa ja sanoi syyksi ne veriarvot. Jotka siis korjaantuivat raudalla.

Vierailija
16/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites likinäköisyys?

Mä odotan lentoemänniltä ja stuerteilta, että he hoitavat rutiinit sujuvasti ja kriisitilanteet turvallisesti.

Samaa odottaa työnantaja.

Pitää olla vahva fysiikka ja psyyke.

Ulkonäkö ei kiinnosta, käytös kylläkin.

Vierailija
17/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se "työvoimapula" on.

Hemoglobiini 😄😄😄

Vierailija
18/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon jutun, en nyt oikein ymmärrä miten lentoyhtiö on syrjinyt tätä kermaperzettä. Ei ole ollut sopiva työhön, joten miksi hänen sopimustaan olisi pitänyt jatkaa. Olen itse ollut vuosia alalla, ja todellakin kaikkien sopimuksia ei ole jatkettu määräajan jälkeen, koska heitä ei ole katsottu sopivaksi alalle. Että mikähän väärinkäytös tässä nyt oikein on käynyt tämän Viljan kohdalla. Isi on juristi, no kivahan siinä on sitten keksiä syytöksiä ja hakea korvauksia. Tämä Vilja vaikuttaa isin pikku prinsessalta, joka on saanut aina tahtonsa läpi, no lentoemännäksi hän ei ainakaan Suomessa enää pääse, siihen isinkään voimat ei yllä. Isi voi tietysti perustaa lentoyhtiön niin että Vilja pääsee lentoemännäksi. 

Vierailija
19/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista se "työvoimapula" on.

Hemoglobiini 😄😄😄

Olen alalla, jos hemoglobiini on alhainen ja kärsii raudan puutoksesta, lentoemäntä maadoitetaan, silloin ei saa lentää. Lentoemännän pitää olla fyysisesti hyvässä kunnossa, koska se ilmanala missä työskennellään ei ole missään määrin normaalia.

Vierailija
20/57 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Viljaa "kehuttu suoraksi katseeltaan ja sanoiltaan", siis en näe artikkelissa kehua, vaan itse luin sen kohdan melkein kuin rivien välistä. Napitti suoraan, nauraa rämäytti kovaa, silitti koko ajan koiraansa, siis koko haastattelun ajan. Antoi ymmärtää,e ttä oli melkein traumatisoitunut (jösses) kun kävi niin, ettei työsuhdetta jatkettu. Nautti kuitenkin nyt päästessään julkisuuteen ja kertomaan sisustushaaveistaan?

Olisiko toimittaja yrittänyt viestiä tässä jotain.. en tiedä.

Näissä tällaisissa tarinoissa on kaksi puolta, ja usein on niin, että se toinen osapuoli on vaitiolovelvollinen, eikä saa siis oikaista väärintulkintoja julkisuudessa.. Siksi näitä pitäisi kirjoittaa ja lukea aina kriittisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä