Kun kesätyö ei jatkunutkaan: Yle Uutisten juttu entisestä lentoemännästä
https://yle.fi/uutiset/3-11571230
Mitä mieltä olette tästä tapauksesta? Mitä ajatuksia herää? Henkilön kesätyötä ei jatkettu terveyssyihin vedoten, vaikka työntekijöitä tarvittiin. Terveyden kanssa ollut ongelma korjattu (raudanpuutos, jos ymmärsin oikein). Henkilö itse ajattelee, että syy oli hänen mielipiteensä työpaikan keskusteluryhmässä.
Kommentit (57)
Eiks tolla samalla yhtiöllä ole töissä tämä eräs ei niin hyvässä valossa julkisuudessa oleva henkilö, joka on jatkuvasti sairaalassa syystä ja toisesta?
Toisaalta eikös määräaikaisuuden jälkeen voi päättää ettei työtä jatketa ihan ilman perustelujakin? Vai eikö? Ja eikös sama päde joka alalla..määräaikaisuus on määräaikaisuus ja se sitten jatkuu tai ei jatku. Tarviiko sitä edes perustella?
En ole koskaan törmännyt työhön jossa alhainen hemoglobiini olisi ongelma, eihän se ole edes armeijassa ongelma. Ei se ole ongelma lääkäreiden, kirurgien eikä sairaanhoitajienkaan ammatissa. Miksi se olisi ongelma lentoemännän ammatissa? Ja eikös tuokin ongelma ollut korjaantunut?
Toki kenenkään työsuhdetta ei käsittääkseni ole mikään pakko jatkaa, joten ei sillä. On niitä lentoyhtiöitä paljon muitakin, ei muuta kun hakemaan koronan jälkeen. Koko maailma on avoinna.
No tapahtuuhan näitä joka alalla ettei määräaikaisuutta jatketa syystä tai toisesta. Aina määräaikaisessa työssä on hyvä varautua siihen, ettei työsuhde jatku. Plan B on hyvä suunnitella varalle jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista se "työvoimapula" on.
Hemoglobiini 😄😄😄Olen alalla, jos hemoglobiini on alhainen ja kärsii raudan puutoksesta, lentoemäntä maadoitetaan, silloin ei saa lentää. Lentoemännän pitää olla fyysisesti hyvässä kunnossa, koska se ilmanala missä työskennellään ei ole missään määrin normaalia.
Miksi? Miten hemoglobiini vaikuttaa välttämättä fyysiseen kuntoon? Minulla oli vuosia sitten anemia ja juoksin silloin puolimaratonien pituisia lenkkejä ja olin fyysisesti erinomaisessa kunnossa. En siis kyseenalaista tuota, mutta haluaisin kuulla MIKSI se on ongelma, varsinkaan jos se oli korjaantunut? Tuossahan sanottiin, että arvot olivat korjaantuneet.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta eikös määräaikaisuuden jälkeen voi päättää ettei työtä jatketa ihan ilman perustelujakin? Vai eikö? Ja eikös sama päde joka alalla..määräaikaisuus on määräaikaisuus ja se sitten jatkuu tai ei jatku. Tarviiko sitä edes perustella?
Vilja on nyt vain sekoittanut määräajan ja koeajan.
Jutussa kävi ilmi, että hän on ollut ennen Norraa kahdella lentoyhtiöllä. Jos tyyppi on ollut jo 3 yhtiöllä niin saa kyllä varmasti lentoemännän työtä helposti kunhan korona-aika on ohi. Määräaikaisuudet vaan päättyy joskus, niin se vaan on minkäs teet. Ei muuta ku hakemaan uutta duunia uudesta yhtiöstä.
Pelkkää ilkeyttä ja kateutta koko ketju täynnä.
Ainoastaan muutama asiallinen kommentti ja perusteluja miten heikot veriarvot voivat vaikuttaa nimeomaan lentoemännän työhön.
Lienee vähän eri asia työskennellä korkeuksissa kuin maantasalla ja juoksennella maratoneja huonoilla veriarvoilla.
Sinänsä koko Ylen juttu oli hiukan kummallinen: Mitä outoa siinä on, jos määräaikaista työsopimusta ei uusita? Saman ovat kokeneet muutkin työntekijät eri ammateissa ympäri Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ettei lentoemäntä saa olla ylipainoinen?
Kyllä niitä nykyään siellä lennoilla on.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää ilkeyttä ja kateutta koko ketju täynnä.
Ainoastaan muutama asiallinen kommentti ja perusteluja miten heikot veriarvot voivat vaikuttaa nimeomaan lentoemännän työhön.
Lienee vähän eri asia työskennellä korkeuksissa kuin maantasalla ja juoksennella maratoneja huonoilla veriarvoilla.
Sinänsä koko Ylen juttu oli hiukan kummallinen: Mitä outoa siinä on, jos määräaikaista työsopimusta ei uusita? Saman ovat kokeneet muutkin työntekijät eri ammateissa ympäri Suomea.
Siis hetkinen. Alhainen hemoglobiini ei todellakaan ole yhtä kuin "huonot veriarvot". Ja tässä ketjussa ei ole yhtäkään kunnollista vastausta kysymykseeni. Joo, tottakai ilmassa on erilaista kuin maassa, se ei mitenkään vielä vastaa kysymykseeni. Kysynkin tätä ensi kerralla ihan Ilmailulääkäriltä, turha sitä on teiltä vastausta odottaa, ihme lätinää koko ketju täynnä eikä yhtäkään vastausta suoraan siihen mitä kysytään.
Ja tällä ihmisellähän oli hemoglobiini normalisoitunut, sekin vielä.
Määräaikainen työ on määräaikainen, olipa työ tai vuokra-asunto.
Itsellekin on käynyt niin, että määräikaista työsopparia ei jatkettu vaikka työ sujui ja yritys palkkasi lisää henkilöstöä. En alkanut valituskirjeitä rustaamaan tai käräjöimään, mutta iskä ei ollutkaan juristi.
Kävi kumminkin niin, että esimies suositteli toiseen, vaativampaan tehtävään yrityksen sisälle ja sain sitten sen.
Pitäisiköhän munkin soittaa lehdille?
Määräaikainen työni päättyi tässä taannoin. Heti oli paikka auki ja parin kuukauden päästä vielä 2 muuta paikkaa, eli vaihtuvuus on aikamoinen 15 hengen työpaikassa. Olisin halunnut jatkaa mutta en saanut, koska "sairauspoissaolot". Niitä oli kertynyt vuoden aikana 15 päivää. Osa oli korona-karanteenia (mulla ei ollut koronaa), osa flunssaa, joitain päiviä erään tärkeän henk.koht. asian takia (ihan legitiimi syy). Esimies sanoi, ettei voi sairauspoissaolojeni takia suositella minua. Työterveys ei mitenkään tukenut hänen lausuntoaan.
Mulla ei ole mitään työntekoa estävää sairautta eikä muutakaan rasitetta. Ansiosidonnaisella tässä nyt elellään, vaikka alallani on pulaa työntekijöistä.
Vaikea noista on ulkopuolisena tietää. Asia voi olla niin tai näin. Se on kyllä ihan sallittua ettei työnantaja jatka määräajan jälkeen sopimusta, toki se tuntuu joskus harmilliselta varsinkin jos työnantaja aloittaa kuitenkin heti perään taas rekryn (en siis väitä että juuri Norra näin olisi tehnyt). Työnantajalla kuitenkin oikeus katsoa keitä haluaa pitää työssä ja keitä ei, jos määräaikaisuuksista siis kyse. En nyt ole tossa kenenkään puolella, mistä sitä tietää mitä tuossa on tapahtunut. Noita tilanteita sattuu.
No on mullakin määräaikainen työsuhde parhaillaan. Toivon toki, että työsuhde jatkuu ja näin on vähän jo vihjailtukin. Jos työsuhde ei jatku, vaihdan lennosta seuraavaan enkä kanna kaunaa edelliselle työnantajalle (työskentelen työvoimapula-alalla). Olen ihan varautunut siihenkin ettei soppari jostain ihmeen syystä jatkuisikaan, sitten vaan kohti uusia haasteita. Lentoala on toki vähän eri asia, siellä ei ehkä ihan samalla tavalla vaihdella duunipaikkaa kuin tällä minun alallani.
No jatkuiko kesä? Jos ei kesä jatku, ei voi kesätyötkään jatkua.
Toimittaja olisi voinut kysyä, miksi Vilja ei ole niissä muissa lentoyhtiöissä enää töissä. Jos ei kyse ollut sitten työharjoittelusta.
Jotenkin kumma ja ristiriitainen olo jäi. Unelmien työpaikka, josta hän halusi taistella käräjille asti, ja nyt sitten istua lössötetään sohvalla ja kerrotaan, että ei halua enää sille alalle.
Potkut pitäisi antaa sille, joka alkoi terveyssyistä esittelemään. Määräaikainen päättyy kun päättyy eikä sen loppumista pidä selitellä. Eikä se ole mikään lupaus jatkosopimukselle. Nyt tämä työhön soveltumaton tuleva terveyspalveluiden suurkuluttaja ja käytävän tukkija sai aiheen valitukseen ja korvauksiin, kun isi osasi vetää oikeista naruista.
En ole ikinä nähnyt noin lihavaa lentoemäntää.
Jotenkin voin kuvitella miltä "upea nauru" kuulostaa.
Puolisolla taitaa olla telaketjut ja sivusiili.
Mielenkiinnosta, miten hemoglobiini vaikuttaa työskentelykykyyn lentoemäntänä? En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, kertokaa ihmeessä syy kuulen mielelläni.
PS. Nämä ketjussa kommentoineet"lentoemännät" eivät itse todellakaan sovi alalle mikäli edes oikeasti alalla ovatkaan.