Onko takka joku statussymboli?
Olen aina asunut kodissa, jossa on takka tai kaakeliuuni. Minusta ihan normijuttu, en pidä ihmeellisenä. Ja voisin elää ilmankin. Sisustusesine, paitsi mökillä.
Nyt meillä on rivariasunnon toisessa kerroksessa takka. Kaikki vieraat on järjestään, että ai, teillä on TAKKAKIN. Siis TAKKA. Ihanaa! Oletteko käyttäneet paljon?
Yksi kaveri muutti hiljan uuteen rivariin. Kun kävin siellä ekaa kertaa, hänen ekoja kommentteja oli, että niin, takkaahan täällä ei ole, kuten teillä. Mutta on takkavaraus, ehkä he teettää takan.
En olisi edes huomannut, onko takkaa vai ei, jos ei itse olisi alkanut asiasta puhua.
Mikä juttu tämä takka nyt on? Meillekin kiinteistövälittäjä mainosti, että sentään taloyhtiön ainoa asunto, jossa on TAKKA. Joo, ostamme varmaan kämpän takan vuoksi. Sijainti ja asunto muuten ei olekaan se ratkaiseva tekijä... :P
Kommentit (34)
Aloittaja = takka + yksinkertainen ja tyhmä akka.
Niin. Miksi kaikki äimistelee takkaa? Sehän on vaan... takka.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 12:46"]
Aloittaja = takka + yksinkertainen ja tyhmä akka.
[/quote]
Ok, eli olen yksinkertainen ja tyhmä, kun en tajua, että takka on joku statussymboli vai? Kun itse en ymmärrä tuota ihmisten äimistelyä.
Miehenkin joku kaveri sanoi meille ekaa kertaa tultuaan, että olisitte tekin muuttaneet ok-taloon, niin olisi ollut edes takka. Ja yläkertaan tultuaan totesi että ai, teillä on takka.
Mikä juttu se takka nyt on? Ok, olen niin tyhmä, etten ymmärrä tätä takkataivastelua.
Mua ottaa päähän kun meillä ei ole takkaa. Talossa on ollut aikoinaan 11 tulipesää mutta nut ei ole ainuttakaan.
Tänä vuonna tulee olemaan yksi tai kaksi ja siihen olen iloinen.
Taisi olla niissä ihanissa 1970-luvun rivareissa. Niissä pimeissä loukoissa, joissa oli tasakatto, avotakka ja autotalli.
rasite pitkän päälle,kylmillä ilmoilla lämmitettävä joka päivä.
En mä ymmärrä. Mun ekaa omistustaloon laitettiin iso, varaava takka lämmityksen takia. Mun isä laittoi mun lapsuuden kotiin takan pari vuotta sitten. Ei se mikään statusjuttu ole. Viisautta lähinnä lämmityskuluja ajatellen.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 12:54"]
Taisi olla niissä ihanissa 1970-luvun rivareissa. Niissä pimeissä loukoissa, joissa oli tasakatto, avotakka ja autotalli.
[/quote]
Me asutaan 2008 valmistuneessa rivarissa. Kyseessä on Tulikiven tmv. sellanen kivitakka (ei siis tiilitakka eikä avomalli).
ap
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 12:55"]
rasite pitkän päälle,kylmillä ilmoilla lämmitettävä joka päivä.
[/quote]
Öööö, miksi? Meillä on kaukolämpö. Takka on ihan vaan sisustuselementti.
Ja jos olisin itse ollut tämän asunnon tilaaja eli eka omistaja, tuskin olisin koko takkaa edes valinnut. Alkuperäinen omistaja vaan halusi kaikki mahdolliset jutut porealtaasta takkaan ja suihkulähteestä saunan kuituvaloihin.
ap
En ole koskaan mieltänyt takkaa statussymboliksi, mutta erittäin kivaksi lisäksi asunnossa. Jos rakennuttaisin talon, siellä pitäisi ehdottomasti olla takka. Asunnolle antaa lisäarvoa yksinkertaisesti siksi, että takkatuli on ihana tunnelmanluoja.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 12:55"]
En mä ymmärrä. Mun ekaa omistustaloon laitettiin iso, varaava takka lämmityksen takia. Mun isä laittoi mun lapsuuden kotiin takan pari vuotta sitten. Ei se mikään statusjuttu ole. Viisautta lähinnä lämmityskuluja ajatellen.
[/quote]
No, kaukolämpörivarissa ei ole edes mikään lämmityksen osalta merkittävä juttu. Ellei tule joku kaukolämpöhuoltokatko.
No ei kai..eikö se ole kodin tarvejuttuja siinä missä vaikka sauna tai keittiökalusteet. Tosin meillä ole ikinä ollutkaan sellaista sisustuskäyttöön tarkoitetrua pikkutakkaa vaan isoja varaavia möhkäleitä joita siis käytetään yksinkertaisesti talon lämmittämiseen. En näe siinä mitään fiiniä.
Ja en sitten tiedä, kuinka edullista on puilla lämmittää, jos ei saa puita omasta metsästä...
Just ABCllä katsoin, että sellainen pakkaus puita, josta ehkä kahteen pesälliseen riittää, maksoi 10 euroa.
Meillä nyt on se etu, että isoisien jäljiltä on pienet metsäläntit. Mutta silti...
Takan tai yleensä uunin arvon ymmärtää vasta sitten, kun myrsky katkoo sähköt talvipakkasella jopa useaksi vuorokaudeksi. Nykyasunnoissa lähes kaikki toimii sähköllä, joten aika nopeasti alkaa kämppä viiletä. Silloin olisi kyllä mukava viritää tulet takkaan, käristää makkaraa ja keittää vaikka nokipannukahvit, jos on älynnyt ottaa heti vettä talteen, kun sähköt menivät.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:03"]
Just ABCllä katsoin, että sellainen pakkaus puita, josta ehkä kahteen pesälliseen riittää, maksoi 10 euroa.
[/quote]
Niin meinasit että me joilla ei metsää ole, haetaan takkapuut abc:ltä?? :D
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:03"]
[/quote]
Niin meinasit että me joilla ei metsää ole, haetaan takkapuut abc:ltä?? :D
[/quote]
Joo, toki. :)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 13:00"]
No ei kai..eikö se ole kodin tarvejuttuja siinä missä vaikka sauna tai keittiökalusteet. Tosin meillä ole ikinä ollutkaan sellaista sisustuskäyttöön tarkoitetrua pikkutakkaa vaan isoja varaavia möhkäleitä joita siis käytetään yksinkertaisesti talon lämmittämiseen. En näe siinä mitään fiiniä.
[/quote]
Meillä sama juttu. Olen kyllä tyytyväinen noihin kahteen uuniimme, sillä vaikka miten uuneja nykyisin moititaan ties mistä pienhiukkasista, kyllä siinäkin voi jokunen hiukkanen pöllähtää, kun lämmitysöljyä rahdataan. Mutta enpä tiedä, onko noiden uunien lämmittämisestä saati puutöistä tunnelman nostattajiksi ;) Mutta en kyllä ymmärrä, miksi joku haluaa takan sisustuselementiksi, mutta makunsa kullakin. Onhan se kai nykyisin tavallista. Yhdelläkin tuttavaperheellä on uudessa talossaan tietysti takka, mutta koska ovat tosi menevää väkeä, eivät takkaa voi juuri lämmittää. Ainakin noi meidän uunit ovat sellaisia, että jos niitä oikeasti meinaa lämmittää, ne on lämmitettävä (lähes) joka päivä, jotta voi laittaa järkevän kokoisen pesällisen.
Meillä takka/leivinuuni toimii päälämmitysmuotona yhdessä ilmalämpöpumpun kanssa. Sähköpattereita pidämme päällä vain kovimmilla pakkasilla. Puuta saamme edullisesti ostettua sukulaisilta/tutuilta. Leivinuunissa paistuu leivät ja ruuat. Hassua olis ajatella pelkkänä sisustuselementtinä tai statussymbolina.
Meillä on takka-leivinuuniyhdistelmä uudessa talossa, jota käytetään syksystä kevääseen ihan lämmittämiseen. Sillä säästää leudoillakin säillä satasen verran kuussa ja pakkasilla jo pari-kolmesataa euroa kuussa. Puista ei olla tähän saakka maksettu mitään ja jatkossakin vain sen mikä moottorisahabensaan menee. Muu puiden tekemisen vaiva menee harrastuksena siinä missä lenkkeily tai kuntosalilla käynti talvella. Ihan kaupunkilaisia ollaan.
Takka-dvd riittää minulle. Katselen sitä läppärin näytöltä vuokrayksiössäni.